Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1327
Kjørte en java-app på en nettside som heter superblogg.tk, som er virus. Filen som avast fortalte meg var en infeksjon heter steal.exe

Det jeg lurer på er hvor mye det programmer kan ha gjort før det ble oppdaget av avast.
Hvis det er en vanlig .exe-fil, gjør den ingen skade før du åpner den. Husker jeg rett fra jeg kjørte avast selv, stopper det programmet fra å kjøre hvis det inneholder farlig kode.

Hvis jeg ikke husker rett, og du har åpnet det, kan det være "for sent". Praktisk erfaring fra virus og malware, er at de som regel ikke gjør så mye skade - de er bare irriterende. Personlig bruker jeg ikke antivirusprogram lenger, har heller ingen problemer med virus. Men så er jeg ikke så ofte inne på sånne sider som superblogg.tk og trykker på alle linkene jeg ser.
Det programmet tar passordet til msn hvis jeg ikke gjetter feil. Var sånn jeg fikk linken:P Ja jeg var dum nok til å trykke, men det er fordi hun jeg fikk den av holder litt på med blogg og sånn, men skjønte det fort når hun plutselig snakket nynorsk:P
Det var en .exe fil som ble lagret i temp mappen på dataen. Det kom fra en java applikasjon... Visste ikke at det gikk an :s
Hvis jeg ikke tar helt feil så er det vel ganske store hull i Java. Særlig når Java spør etter tillatelse for å få tilgang til f.eks webcam og mic.

Men du burde laste ned Malwarebytes, det tar knekken på ganske mye etter min, og andre freaks, erfaring.
Sist endret av Dimergon; 26. januar 2010 kl. 02:14.
Da omgår du hvertfall problemet ved å

1: Slette steal.exe
2: Bytte passord på MSN

*I den rekkefølgen Har vært borti mange som har bytta passord og "blitt hacka en gang til"

Java apps har nok full access til PCen.. Se på facebook uploaderen, for eksempel? Mener firefox i Ubuntu var genial der, man måtte trykke på alle apps man ville starte, enten de var flash eller noe annet. Slipper mye reklame, også!
Steal.exe er slettet
Holder på med fullt søk på maskinen med avast. Malwarebytes kommer rett etterpå, etterfulgt av super anti spyware etellerannet:P
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Steal.exe er slettet
Holder på med fullt søk på maskinen med avast. Malwarebytes kommer rett etterpå, etterfulgt av super anti spyware etellerannet:P
Vis hele sitatet...
Lite tips, er å holde seg unna programmer som heter sånt Ta et google-søk, og hold deg til de største av de som er gratis. Det er som regel alltid de største som er best, uansett - generell erfaring med Super Hefty Anti Spyware, Megahax Uber Registry Cleaner og liknende er at de lager mer problemer enn de fikser, OG prøver å overbevise deg om at du må kjøpe fullversjonen
Sitat av excubated Vis innlegg
Lite tips, er å holde seg unna programmer som heter sånt Ta et google-søk, og hold deg til de største av de som er gratis. Det er som regel alltid de største som er best, uansett - generell erfaring med Super Hefty Anti Spyware, Megahax Uber Registry Cleaner og liknende er at de lager mer problemer enn de fikser, OG prøver å overbevise deg om at du må kjøpe fullversjonen
Vis hele sitatet...
Jeg har brukt de programmene tidligere uten problem. Brukte de på utplasseringen min også, så tror de er safe å bruke

Dette: http://www.superantispyware.com/
Sist endret av fulloggal; 26. januar 2010 kl. 02:30.
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Jeg har brukt de programmene tidligere uten problem. Brukte de på utplasseringen min også, så tror de er safe å bruke

Dette: http://www.superantispyware.com/
Vis hele sitatet...
Haha, slap me. Ja, dette så mye mer seriøst ut enn jeg forestilte meg Mye av det å finne noe som funker er selvfølgelig prøving og feiling, og da er det jo naturlig at forskjellige mennesker lander på forskjellige løsninger
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av excubated Vis innlegg
Lite tips, er å holde seg unna programmer som heter sånt Ta et google-søk, og hold deg til de største av de som er gratis. Det er som regel alltid de største som er best, uansett - generell erfaring med Super Hefty Anti Spyware, Megahax Uber Registry Cleaner og liknende er at de lager mer problemer enn de fikser, OG prøver å overbevise deg om at du må kjøpe fullversjonen
Vis hele sitatet...
Støtter denne, og det er faktisk mange som ikke tenker på det, men falske anti-malwareprogrammer er et reelt problem.

Det er ofte ganske lett å skille ekte fra falskt via navnet, dog. Men det tryggeste er egentlig å holde seg til kjente og pålitelige programmer fra kjente og pålitelige sider - helst offisielle.
SuperAntiSpyware er veldig seriøst da. Kommer på topp av gratis antispyware-programmer på blant annet Gizmo's Freeware Reviews
Sist endret av Grix; 26. januar 2010 kl. 07:30.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Sitat av excubated Vis innlegg
Personlig bruker jeg ikke antivirusprogram lenger, har heller ingen problemer med virus. Men så er jeg ikke så ofte inne på sånne sider som superblogg.tk og trykker på alle linkene jeg ser.
Vis hele sitatet...
Den setningen der er ganske kul.
Hvordan vet du at du ikke har en liten trojaner liggende på lur når du ikke bruker antivirus? Nesten så jeg må ha den i signaturen min.

Så og si alle virusene Avast oppdager, fjerner den også. Hvis du er i tvil, kan du prøve en bootscan og se
Sist endret av Kekurikekaka; 26. januar 2010 kl. 07:32.
Hehe.. "Etter at jeg slutta med antivirus, har jeg ikke merka noe til virus"