Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 2365
Hvem skal betale hva? Jeg er stemor til en 18 åring som nekter å jobbe i ferien. Saboterer alle jobb muligheter og sender ikke søknad på sommerjobber. Nå planlegges ferie hos oss og 18 åringen vil være med. Mannen har betalt bidrag frem til nå. Mor vil ikke bli med å spleise på ferie.
Mannen min og jeg har iķke feĺles økonomi men han tør ikke å si nei til 18 åringen. Jeg syns det blir rart å ha med en som ikke vil ha sommerjobb på ferie. Jeg har betalt påskeferie for stebarnet min men jeg har også 1 barn på 9 år og jeg kan ikke betale for en 18 åring. Har dere vært i en slik situasjon?
Har bare vært stefar for en umyndig tenåring. For meg var det helt naturlig å bidra. Skjønner ikke hva mor har med saken å gjøre, det er jo gjerne den som har samværet som står for tiden de er sammen. Betaler far for ferie med mor? Jeg skjønner jo at ting endrer seg når de blir 18 men å plutselig skulle sette hardt mot hardt på grunn av en dato i kalenderen blir for meg veldig merkelig. Bruk tiden til litt voksenprat å få det levert i klartekst at dekt ferie, fritid og underholdning ikke på noen måte er noe å forvente når man blir voksen.
Sett foten ned. Dette får far fikse. Eller far og sønn får bli hjemme og du og ditt barn drar alene. Det kan ikke være slik at du er den som må være feriefond for en voksen mann på 18 år. Det er på tiden for 18 åringen å bli voksen og dersom du syr puter under armene på ham hvorfor skal han de orke jobbe? Og når ikke faren inn, eller faren ikke har råd så får nesten bare far og sønn feriere hjemme alene mens du og barnet ditt koser dere noen uker alene.
Når jeg er på ferie med mine barn betaler jeg for dem selv. Ikke barnas mor. Når hun er på ferie med barna, betaler hun selv. Her forstår jeg slik at dere har et barn hver. Hva med at du betaler for ditt barn på 9 år og din mann betaler for 18-åringen?

Ang sommerjobb, jeg har aldri hatt en. Jeg var «bortskjemt» og fikk det jeg trengte. Det avhenger også av miljøet, tenker jeg. Ingen i mine vennegjeng hadde en sommerjobb. Hvis 18-åringen ikke ser poenget med å jobbe, bør dere gi ham en grunn til å jobbe - f.eks. betale for sine klær/husleie/ferie.

Men når 18-åringen først tjener sine egne penger til å reise, så tror jeg at han vil heller reise med sine venner. Så dette kan være deres «siste» ferie. Kanskje noe å tenke på?
Sist endret av marsboer; 2 uker siden kl. 08:52.
Sitat av marsboer Vis innlegg
Hva med at du betaler for ditt barn på 9 år og din mann betaler for 18-åringen?
Vis hele sitatet...
I teorien så blir jo regnestykket det samme som om de deler på det. Så hvorfor splitte det i "mitt barn og ditt barn". Jeg klarer ikke helt å se at det er noe særlig sunt. Er det virkelig sånn man ønsker det, mitt barn og ditt barn så er du ikke steforelder.

Forøvrig veldig enig i dette med sommerjobb, det er noe som hører fortiden til.
Sist endret av Dough; 2 uker siden kl. 09:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Elsa
Trådstarter
19 1
Tanken min var at mor ber jo om penger hele tiden, til klær, frisør, fritid, busskort osv... Dette er i tillegg til bidraget. Mannen min har ikke penger til bensin engang og jeg har betalt det meste her+ påskeferie. Jeg har kun inntekten min og har ingen bidrag fra faren til minsten. Blir litt frustrert når det er "vi fire" som skal på ferie. Ja, mulig det er siste ferie med 18 åringen men jeg har dessverre ikke råd å ha han med.
Sitat av Elsa25 Vis innlegg
Tanken min var at mor ber jo om penger hele tiden, til klær, frisør, fritid, busskort osv... Dette er i tillegg til bidraget. Mannen min har ikke penger til bensin engang og jeg har betalt det meste her+ påskeferie. Jeg har kun inntekten min og har ingen bidrag fra faren til minsten. Blir litt frustrert når det er "vi fire" som skal på ferie. Ja, mulig det er siste ferie med 18 åringen men jeg har dessverre ikke råd å ha han med.
Vis hele sitatet...
Høres jo ut som et renn med helt andre utfordringer enn 18åringen som blir ofret for å redde sommerferien.
Hvis dere ikke har råd til å dra på ferie, så dropper dere det.

Jeg jobbet ikke selv som 18 åring, men heldigvis for meg så trengte jeg det ikke da foreldrene mine klarte å få økonomien til å gå rundt.

Går 18 åringen på skole i det minste? Også skal det nevnes at det ikke er 18 åringen sin skyld at dere som familie er i den situasjonen her med dårlig økonomi og har foreldre som bare mååå på ferie.
Sitat av Elsa25 Vis innlegg
ja, mulig det er siste ferie med 18 åringen men jeg har dessverre ikke råd å ha han med.
Vis hele sitatet...
Først og fremst, å reise på ferie er ikke en menneskerett, det er ett privilegie som må fortjenes.

Her svarer du jo selv på problemet.

Enten dekker far eller mor ferien til den 18 år gamle babyen, eller så gjør han det selv. Det er så absolutt ikke du som skal jobbe og slite for at et myndig menneske som ikke vil jobbe, og selv om dette kan bli både sårt, kleint og potensielt litt uryddig i stemningen i en stund fremover har det mest sannsynlig mer for seg en å betale for en 18 år gammel lasaron (la oss kalle en spade for en spade) som aktivt går inn for å ikke jobbe..

Stå på ditt, dette er en fin mulighet for å tvinge litt ryggrad inn i både far, sønn og mor.
Sist endret av NoillStress; 2 uker siden kl. 11:27.
Elsa
Trådstarter
19 1
Jeg har råd til barnet mitt og meg, men jeg har iķke råd til å betale ferie for 3 voksne og 1 barn. Jeg er iķke involvert i 18 åringen sitt liv. Får og mor møtes og prater, han hjelper henne med økonomien men ferie står på meg. Bortsett fra det blir jeg ikke involvert.
Han er 18 år. Da er han myndig, og voksden. Det er på tide at han lærer at ting ikke er gratis. Jetg snakker ikke om å kutte tvert, men begynn med å kreve 5%? 10%? betaling eller annen egeninnsats. For meg høres det et som han har blitt helt bortskjemt i ungdomstiden. Når han nekter plent å jobbe, får han begynne å ta følgene av det. Det er min mening. Andre må gjerne være uenige.
Elsa
Trådstarter
19 1
Han vil ikke jobbe fordi det er flaut å jobbe mener han. Han ville ikke konfirmeres men ønsket gaver, han vil ikke handle på finn men vil ha alt nytt. Som sagt listen er lang...
Sitat av Elsa25 Vis innlegg
Han vil ikke jobbe fordi det er flaut å jobbe mener han. Han ville ikke konfirmeres men ønsket gaver, han vil ikke handle på finn men vil ha alt nytt. Som sagt listen er lang...
Vis hele sitatet...
Bare kjør knallhard linje. Dra på ferie uten far og sønn. Det høres ut som du ellers trenger en avkobling fra alt drama rundt den 18 årige slubberten.

At 18 åringen har et så stort forbruk at far ikke har råd til bensin men at du også må sørge for at far kommer seg på jobb burde være en wake up call for både far og sønn.

Det er ingen grunn til å kreve delbetaling eller gjøre dette smooth. Riv av hele plasteret i en rask bevegelse. Gutten er blitt voksen og får ta voksne valg eller bli hjemme med far eller mor.

Og på tide at far også er far og gjør en fars plikter. Det inkluderer å sette foten ned mot mor når hun er på tiggerferd og ikke orker motivere slampen til å jobbe selv.

Det virker jo nesten som du egentlig er blitt trebarns mor.
Sist endret av _abc_; 2 uker siden kl. 10:54.
Sitat av Elsa25 Vis innlegg
Han vil ikke jobbe fordi det er flaut å jobbe mener han. Han ville ikke konfirmeres men ønsket gaver, han vil ikke handle på finn men vil ha alt nytt. Som sagt listen er lang...
Vis hele sitatet...
Ahh, en "entitled spoiled brat" eller "bortskjemt drittunge" på godt norsk!

Jeg ville ha sagt klart ifra til mannen din at skal han på ferie med "hans høyhet guttungen" i sommer så får han hoste opp spenn selv eller så får gutten eller mora stå for det 100% - å enable den slags holdninger er tydligvis noe som har foregått i ca 18 år til nå, på tide å fortelle hvor skapet skal stå, og hvem som skal bære det dit.

Forøvrig enig med "ABC" også i at guttens mor kanskje får finne seg en deltidsjobb til for å spe på lønna om hun har planer om å fortsette å skjemme bort gutten sin, når man har gått fra hverandre så er den saken grei, da er det hver mann og kvinne for seg selv.
Sist endret av NoillStress; 2 uker siden kl. 11:34.
Jeg backer NoillStress her 100%. Og det burde si sitt siden vi stort sett er uenig hehe.
Sitat av Elsa25 Vis innlegg
Han vil ikke jobbe fordi det er flaut å jobbe mener han. Han ville ikke konfirmeres men ønsket gaver, han vil ikke handle på finn men vil ha alt nytt. Som sagt listen er lang...
Vis hele sitatet...
Uff, det var trist.
Gutten jobber ikke fordi han sikkert ikke trenger å jobbe. Jeg ville sikkert ikke ha begynt å vaske på bakeri som 13-åring om sommerene hvis jeg ble gitt alt.

Dough: "Forøvrig veldig enig i dette med sommerjobb, det er noe som hører fortiden til."
Enkelte familier har trang økonomi. Selv her i Norge. Langt fra alle er i stand til å gi ungene halvparten av alt de vil ha.
Hvis ungene dine klarer å sette ting i sammenheng uten å jobbe er det helt greit. Men en sommerjobb er veldig sundt for de aller fleste tenåringer.
Sitat av Arex_x Vis innlegg

Dough: "Forøvrig veldig enig i dette med sommerjobb, det er noe som hører fortiden til."
Enkelte familier har trang økonomi. Selv her i Norge. Langt fra alle er i stand til å gi ungene halvparten av alt de vil ha.
Hvis ungene dine klarer å sette ting i sammenheng uten å jobbe er det helt greit. Men en sommerjobb er veldig sundt for de aller fleste tenåringer.
Vis hele sitatet...
Det er lett å si. Men som (ste)forelder må man også evne å sette seg litt inn i hvordan det er å vokse opp i dag, ikke bare hvordan det var "back in the days".
Ferie er så mangt. Selv er jeg vokst opp i et ferieparadis, selv om foreldrene mine kronisk skulle dra oss barna med til Legoland, Skara, Djurs, og hva det nå enn het, ble jeg igrunn kurrert, liker meg best her hvor Olsenbanden kaller Sørlandet. Jeg har hatt sommerjobb fra jeg var 10 år, men kontinuerlig fra jeg var 13, i hver eneste skoleferie, så ikke bare sommerjobb.

Når det kommer til barna( de er nå 6 - 28 år gamle + barnebarn 0.5 - 6 år gamle ) har jeg alltid vært i den situasjonen hvor jeg har kunnet dekke alt de har bedt om av nødvendigheter umiddelbart, samt ønsker over tid med litt planlegging.

Ferie er å gjøre noe annet enn det man gjør hver dag. En endring, noe som gir nytt perpsektiv. Hvilketaket, noen trener til og med, det er ikke noe fasit på at ferie er å gjøre ingenting et sted det er dyrt å dra til.
Sist endret av ketoDaddy; 2 uker siden kl. 13:05.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Du har selvfølgelig rett i at du ikke skal måtte varte ham opp resten av livet, men du blir fort "heavy"/ond stemor hvis du setter ned foten, også. Kidden kommer selvinnlysende til å like det dårlig, men vær obs på at foreldrene kan komme til å reagere negativt på situasjonen også, samme hvor rett du har. Dynamikken mellom foreldrene og barnet ble sånn (og er sånn ennå) av en grunn. Du sier han ikke "tør" å snakke til sin egen guttunge, slike folk kan fort bli mugne hvis andre tør.

Jeg ville fokusert på økonomien - hvis du faktisk ikke har penger til å freeloade en annens "voksne" barn, er jo dét greit nok. Det ville også gitt mening å avblåse hele greia og finne på noe annet, eller... ingenting.
Sitat av Dough Vis innlegg
I teorien så blir jo regnestykket det samme som om de deler på det. Så hvorfor splitte det i "mitt barn og ditt barn". Jeg klarer ikke helt å se at det er noe særlig sunt. Er det virkelig sånn man ønsker det, mitt barn og ditt barn så er du ikke steforelder.
Vis hele sitatet...
Det er klart. Jeg mente ikke at de skulle splittes «ditt» og «mitt». Regnestykket mitt var mer for å vise at det er fair hvis mannen bidrar med halvparten.
Jeg kjenner til flere forhold som har gått dunken pga foreldre som syr puter under armene på skilsmissebarn.
Dette høres ut som starten på en lang rekke ting som kommer til å irritere vettet av deg.

Dette er noe dere må ordne opp i snarest.

Hvis det er er en ting som er drepen for forholdet, så er det den andre parts utakknemlige voksene barn som tærer på økonomien din.
Sist endret av ID-Brikke; 2 uker siden kl. 17:27.
Sitat av robhol Vis innlegg
Jeg ville fokusert på økonomien - hvis du faktisk ikke har penger til å freeloade en annens "voksne" barn, er jo dét greit nok. Det ville også gitt mening å avblåse hele greia og finne på noe annet, eller... ingenting.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner hvor du vil hen med dette, men blir det ikke helt feil å avblåse ferien med sin egen unge om man ikke også har økonomi til å freeloade en atten år gammel kis som nekter å jobbe?
Sitat av NoillStress Vis innlegg
Jeg skjønner hvor du vil hen med dette, men blir det ikke helt feil å avblåse ferien med sin egen unge om man ikke også har økonomi til å freeloade en atten år gammel kis som nekter å jobbe?
Vis hele sitatet...
Nei, enkelt å greit. Så har denne dama gifta seg med en fyr som har en 18 årig freeloader. Dama elsker åpenlyst fyren, ferie med kidden sin er en ting, men om man elsker noen så vil man gjerne ha de ved sin side når man skaper nye opplevelser...

Mest sannsynlig så er ferien basert på at mann og dame skal ha en fin tid sammen, så å dra med kun kidden blir lissom ikke helt det samme.

Og det er jo enkelt å se hva som er det smarte å gjøre i denne situasjonen, men det er ikke til å skyve under teppe, at det vil koste mye for flere enn shit kidden som heller vil runke til Wow karakterer enn å jobbe.

Så det kan fort bli vanskelig, hva vet vi om hvorfor far har så dårlig samvittighet at han velger l betale for shitt han egentlig ikke er tvungen til?

Jeg mener nå at om jeg ikke får med meg kona, så driter jeg vel i om en 9 åring får seg en ferie, for de handler det om is og vann, det finner jeg 15 min herfra...
Sist endret av Kloakk; 2 uker siden kl. 22:00.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av NoillStress Vis innlegg
Jeg skjønner hvor du vil hen med dette, men blir det ikke helt feil å avblåse ferien med sin egen unge om man ikke også har økonomi til å freeloade en atten år gammel kis som nekter å jobbe?
Vis hele sitatet...
Jo. Jeg mente økonomi som en veldig god begrunnelse for at krapylet ikke får være med - det koster penger som ingen kan/gidder legge ut, inkludert ham selv. "Vi har råd til oss som enten betaler eller er 8, ikke bare barnslig. Sorry."

Kanskje formulert med en anelse mer diplomati.

Ellers mente jeg bare å påpeke at det kan skape litt muggenhet, ikke at det ikke bør/må gjøres. Noen må jo si det, hvis foreldrene ikke "tør". Ellers går turen uansett i dass.
Veldig straight forward situasjon. Det er bare å si det som det er! Du har ikke råd, ferdig snakka. Her trengs det ikke noe hardt mot hardt eller noe som helst annet enn sannheten

Å btw, det virke som om typen din trenger å gro ett sett med baller, men det er vel en annen diskusjon.
Sist endret av Alge; 2 uker siden kl. 01:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Virker som infantilisering av neste genereasjon er godt i gang. Er det helt utenkelig for dagens foreldre å la barna/voknse oppleve ubehag?

Synes det er helt urimmelig at det i hele tatt skal være noe forventning om at du skal betale for ferie for 18åringen. Men samtidig er ferie noe som kommer når man har råd, altså når økonomien er i orden så kan man bruke overskuddet på ferie. Det høres ikke ut som dette er tilfelle spesielt siden du nevner påskeferie.

Og som andre nevner så er ikke stemorsrollen så veldig godt fremstilt i populær kulturen, så en forsiktig fremgang kreves når du skal fremlegge din aversjon mot feriestønad for din stesønn slik at du ikke blir oppfattet som den vagt implikerte onde stemoren.
Elsa
Trådstarter
19 1
Jeg er allerede "ond stemor" bortsett fra at jeg dekker på bordet, vasker klær, bretter klær, lagger middag.. Så 18 åringen betrakter meg som finde nr1.
Sitat av Elsa25 Vis innlegg
Jeg er allerede "ond stemor" bortsett fra at jeg dekker på bordet, vasker klær, bretter klær, lagger middag.. Så 18 åringen betrakter meg som finde nr1.
Vis hele sitatet...
Og så skal du betale ferie i tillegg med dritt holdning tilbake? Hell no
Elsa
Trådstarter
19 1
Har ikke tenkt det, men vet ikke hvordan legge det frem til far uten å virke som "barne mishandler"...
Altså: Jeg skal på ferie med mitt barn... Det er spikret. Har bestilt 4 mannsrom med avbestilling. Sånn i tilfelle.. Den er ikke betalt ennå, så tenker å be han punge ut...
Sannheten her er jo beste løsning. Du har ikke råd. Da burde det løse seg selv ene eller andre veien.
Elsa
Trådstarter
19 1
Jupp.... Som for eksempel: Får fikk lønning idag. Jeg har ca 56-, på kontoen etter å ha brukt 1300,- på drivstoff til han.Han sitter i sofaene og forventer at jeg skal lage middag til oss alle for 50 lapp. Han bare sitter og venter... Sånn er det hos oss.
Tror jeg hadde klikka på begge to.
Elsa
Trådstarter
19 1
Men jeg skal lage eggehakk og bacon til mitt barn før trening. Stopp på 3 barnstirværsel
Siden du er minimalt involvert i 18 åringen, hvor ofte er han hjemme hos dere?

Hvorfor kan ikke han være hos morra si når dere tar sommerferie?
Elsa
Trådstarter
19 1
Han er alle ferier, hellig dager hos oss.3 uker i sommerferien og andre hver helg samt halve påske/jul. Det skal vist fortsette ut året. Han har egen rom og egen nøkkel. Så som i hælja plutselig dukka han opp.
Finn deg en annen mann dette blir bare verre
Han kommer til å bo hjemme og ikke jobbe til han blir pensjonist. Tro meg. Og det er ikke slik du ønsker livet.
No offence, men jeg kjenner til flere stemødre som er helt på trynet, og som garantert hadde presentert sin side av situasjonen minst like entydig som det du gjør. Er det noe folk generelt er flinke til, så er det å ha stor forståelse for sin egen situasjon og egne perspektiver, og presentere disse i et mest mulig flatterende lys for å høste støtte.

Hvis det faktisk er så enkelt som du fremstiller det, at gubben er veik og økonomisk uansvarlig og poden bare er lat, så er det åpenbart at du må sette noen grenser og stille noen krav. Dere har heller ikke felles økonomi, og da sier det seg selv at dette er det mannen din som må ordne opp i.

Man gjør seg allikevel noen tanker om at gutten kanskje ikke har hatt de beste forbildene når det kommer til økonomisk ansvarlighet. Mannen din skryter du ikke akkurat av, og alle dine tråder handler om økonomisk rot. I den ene som ble sletta så du etter en lånehai da du ikke fikk lån pga. betalingsanmerkning. Er virkelig ferie en prioritet når man nylig har vært i en slik situasjon? Det er jo ganske ekstremt, og ikke normalt for en småbarnsforelder å gå til slike skritt. Du har akkurat brukt penger på påskeferie også sier du. Kanskje man heller burde sette noen kroner på en sparekonto, så man ikke havner så lett bakpå igjen?

Skjønner godt at man vil gjøre alt for barna sine og gi dem ferier og gode opplevelser, men på sikt er de nok bedre tjent med stabiliteten som følger med at foreldrene tar fornuftige, økonomiske beslutninger. Hvis man lærer dem at de får alt på tross av at økonomien er trang, så bør man kanskje ikke bli overrasket over at de holdningene tas med videre i livet. Høres egentlig ut som du og mannen din er ganske like på dette området.
Sist endret av mentalmelt; 2 uker siden kl. 18:02. Grunn: skriveleif
Sitat av Elsa25 Vis innlegg
Men jeg skal lage eggehakk og bacon til mitt barn før trening. Stopp på 3 barnstirværsel
Vis hele sitatet...
Ja du har blitt 3 barnsmor. Den karen du har fått i hus virker å være litt av en ynkrygget slubbert selv, så da er det kanskje ikke så underlig at også sønnen hans er en shitkid?

Det virker som det du trenger er opprør og revolusjon i heimen. Og det er det du selv som må starte slik at dine 2 mannebarn får seg litt sårt tiltrengt voksenopplæring.

Når jeg leser det du skriver i tråden at han kællen har deg som husmor og kredittkort og forventer at du betaler hans jobbreiser, pluss ferie til sønnen hans og gjør alt arbeid i heimen samtidig da kjenner jeg at jeg faktisk skammer meg på vegne av alle menn. Kællen din virker nesten som en real drittsekk. Jeg skriver virker for jeg vet jo ikke, men det er det jeg tolker utifra hva du skriver.

Kanskje du og ditt barn virkelig trenger en aleneferie bort fra drama og hverdagsmas fra dine 2 mannebarn? Da kan du kanskje kjenne etter i ro og mak om det er slik du ønsker at livet skal bli fremover eller om må kreve endringer eller utflytting. Seriøst. Slik kan du ikke ha det.
Støtter abc her, når der er gift og ikke har felles økonomi, så er det vel en grunn til det? Stikk på ferie med din kid alene, og kos dere som dere aldri har gjort før! Bare ikke gå på en økonomisk smell. Så får de drittungene av noen menn du omgis av finne ut av man må få til meste sjæl her i livet. 18åringen får ta seg en jobb og dra på ferie med noen gutta sine, som man gjør i den alderen der. Det kan jo være hyggelig at han vil på tur med familien i den alderen, eller så er han så lassaron at han skjønner dette er den eneste måten han får reist på, og utnytter det. Er noe gærnt når man ikke har penger og ikke vil jobbe i den alderen der, kanskje han trenger hjelp, ikke vet jeg.