Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  58 11386
Hei.
Det har seg sånn at en kompis fant en telefon på vei til bussen, han tok denne telefonen og la den ut for salgs på Finn.no Kom en fyr som ønsket og kjøpe telefonen, det var eieren av telefonen, selvfølgelig var jeg med når han skulle selge den, så uheldig som jeg er

Begge vi 2 ble anmeldt for og ha stjelt telefonen, såklart.
Jeg har en haug av vitner som så meg i det tidsrommet, blant annet en lærer

Kompisen min har allerede vært i avhør, siden vi ikke har så veldig godt forhold til politiet nekter vi og avgi forklaring.

Kan vi forvente og måte møte i rettsak / Kan vi bli dømt for noe?
Ja dere kan vel bli dømt for tyveri siden dere har funnet en mobil som ikke tilhører dere. Dere visste vel at den ikke var deres når dere la den ut for salg. At dere valgte og holde tilbake forklaringen gjør nok saken værre for deres del. For politiet kommer til og tro at dere har stjålet mobilen og ikke bare funnet den.

Hvis dere derimot er ærlige og sier at dere fant den og var litt dumme som la den ut for salg er det langt bedre en tyveri.
Sist endret av murloc; 17. desember 2009 kl. 11:16.
Først vil jeg si at det er utrolig dumt å nekte å forklare seg hvis dere er uskyldige i det dere ble anmedlt for. Siden i hvertfall du har både vitner og alibi som sier at du ikke stjal telefonen i tidsrommet da den angivelig skal ha blitt stjålet så ser jeg ingen grunn til å virke skyldig og ikke avgi forklaring.

Hvis telefonen var stjålet før dere fant den vil jeg tro at dere/kompisen din kan bli dømt for heleri. Er usikker på hvordan saken blir hvis den bare ble mistet, men jeg tror uansett at dere kan få en straff i form av en liten bot.
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg

Kan vi forvente og måte møte i rettsak / Kan vi bli dømt for noe?
Vis hele sitatet...
Ja. Tyveri.
Sitat av DfenZ Vis innlegg
Først vil jeg si at det er utrolig dumt å nekte å forklare seg hvis dere er uskyldige i det dere ble anmedlt for. Siden i hvertfall du har både vitner og alibi som sier at du ikke stjal telefonen i tidsrommet da den angivelig skal ha blitt stjålet så ser jeg ingen grunn til å virke skyldig og ikke avgi forklaring.

Hvis telefonen var stjålet før dere fant den vil jeg tro at dere/kompisen din kan bli dømt for heleri. Er usikker på hvordan saken blir hvis den bare ble mistet, men jeg tror uansett at dere kan få en straff i form av en liten bot.
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke heleri så lenge kompisen min ikke har motatt penger?
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Det er vel ikke heleri så lenge kompisen min ikke har motatt penger?
Vis hele sitatet...
Å forsøke å selge tyvegods regnes som heleri, så vidt jeg vet.

I denne saken ser jeg ikke hvordan det kan tjene dere å ikke avgi forklaring. Fortell som saken er at dere (kompisen din) fant telefonen. Om du ikke ønsker trøbbel selv kan du jo også nekte for all befatning med saken og la kompisen din forklare hvordan han endte opp med å legge en annens telefon ut for salg på nettet?
"Øko-Terrorist"
Dere forsøkte å selge den, Altså Heleri.
Pirke, pirke: Heleri er å bevisst kjøpe eller på annen måte motta tyvgods
Hittegodsloven § 2.
Veit finnaren kven det er som eig godset eller får han greie på det, skal han straks gjeva godset attende eller gjeva eigaren rådvelde over det.

Veit ikkje finnaren kven eigaren er, og får han heller ikkje kjennskap til det, skal han snarest råd er melda funnet til politiet på den staden der godset er funne. Det same skal finnaren gjera når eigaren er oppmoda om å henta godset, men ikkje gjer det innan rimeleg tid, eller han nektar å svara finnarløn eller annan kostnad som er komen på.
Vis hele sitatet...
http://www.lovdata.no/all/hl-19530529-003.html

Straffeloven § 394.
Den som ulovlig tilegner seg hittegods, straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder.

Den som ulovlig unnlater å anmelde en funnet gjenstand til politiet eller å innlevere den til politiet eller andre som etter bestemmelse i lov skal ta vare på den, straffes med bøter.

Under særdeles formildende omstendigheter kan straff etter første og annet ledd falle bort.
Vis hele sitatet...
http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-045.html#394

Klarte ikke finne evt. straff for å forsøke å selge hittegods men som straffeloven § 394 påpeker så kan man få bøter for å la være å levere inn hittegods.
Avhør på mandag, får se ossen det går.
Dette kan dere umulig få noen straff for. Dere bør virkelig peke på at dette var noe dere hadde funnet, og de aller fleste beholder ting de finner. Det viser all statistikk og stikkprøver gjort av journalister. Folk er ikke så greie som man tror, og når dere er de som blir tatt, håper jeg virkelig dere ikke blir gjort til eksempler.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Dette kan dere umulig få noen straff for. Dere bør virkelig peke på at dette var noe dere hadde funnet, og de aller fleste beholder ting de finner. Det viser all statistikk og stikkprøver gjort av journalister. Folk er ikke så greie som man tror, og når dere er de som blir tatt, håper jeg virkelig dere ikke blir gjort til eksempler.
Vis hele sitatet...
Endelig en som er litt positiv her, problemet er det at jeg har prøve tid på 2 år, og blir jeg dømt for noe nå! da er jeg fucked.
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Endelig en som er litt positiv her, problemet er det at jeg har prøve tid på 2 år, og blir jeg dømt for noe nå! da er jeg fucked.
Vis hele sitatet...
Og det må du faktisk si ifra om at det bør virke formildende i en slik spesiell sak. Vis til at det er en fristelse de fleste kommer borti, og du med pengeproblemer så bare en gratis mulighet som du ikke tenkte var straffbar - men helt vanlig.

Så håper jeg du lærte en lekse, ikke at du ikke må gå på finn.no, men at du gi tilbake ting du finner som du har mulighet til å finne ut hvem som eier.

Selv har jeg alltid gjort det, gir fra meg pengene om jeg får for mye tilbake i butikken/bussen osv osv. Dette er slik jeg vil at det skal være i samfunnet, uten snyltere og tyver, og der folk hjelper hverandre. Jeg skjønner at mange kan være frustrerte og gjerne tenker at de "fortjener det" fordi man selv har skapt rotet. Har ikke engang tellingen på hvor mye som er blitt stjelt fra meg, mistet og aldri kommet tilbake, sykler som blir stjålet med lås. Folk er håpløse, håper du fra nå av er en som vil at det skal forandre seg.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Og det må du faktisk si ifra om at det bør virke formildende i en slik spesiell sak. Vis til at det er en fristelse de fleste kommer borti, og du med pengeproblemer så bare en gratis mulighet som du ikke tenkte var straffbar - men helt vanlig.

Så håper jeg du lærte en lekse, ikke at du ikke må gå på finn.no, men at du gi tilbake ting du finner som du har mulighet til å finne ut hvem som eier.

Selv har jeg alltid gjort det, gir fra meg pengene om jeg får for mye tilbake i butikken/bussen osv osv. Dette er slik jeg vil at det skal være i samfunnet, uten snyltere og tyver, og der folk hjelper hverandre. Jeg skjønner at mange kan være frustrerte og gjerne tenker at de "fortjener det" fordi man selv har skapt rotet. Har ikke engang tellingen på hvor mye som er blitt stjelt fra meg, mistet og aldri kommet tilbake, sykler som blir stjålet med lås. Folk er håpløse, håper du fra nå av er en som vil at det skal forandre seg.
Vis hele sitatet...
Jo, du skjønner.
Jeg har ingen ting med denne mobilen og gjøre, jeg viste ikke en gang den var stjelt. Sov hos en kompis så snakka han om at han skulle selge noe, så jeg blei med ditt dem skulle møtes, så var den telefon stjelt, jeg bare gikk når jeg hørte det, og så på de 2 idiotene krangle, så fikk han navnet mitt via noen drittunger som var i nærheten, hadde jeg vært skyldig hadde jeg ikke giddi og laga en tråd.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Dette kan dere umulig få noen straff for. Dere bør virkelig peke på at dette var noe dere hadde funnet, og de aller fleste beholder ting de finner. Det viser all statistikk og stikkprøver gjort av journalister. Folk er ikke så greie som man tror, og når dere er de som blir tatt, håper jeg virkelig dere ikke blir gjort til eksempler.
Vis hele sitatet...
Sitat av Hittegodsloven
Veit ikkje finnaren kven eigaren er, og får han heller ikkje kjennskap til det, skal han snarest råd er melda funnet til politiet på den staden der godset er funne. Det same skal finnaren gjera når eigaren er oppmoda om å henta godset, men ikkje gjer det innan rimeleg tid, eller han nektar å svara finnarløn eller annan kostnad som er komen på.
Vis hele sitatet...
Eg trur dei fleste er einige i mi oppfatning av at å selge noko ein finn slik er rimelig tvilsomt, spesielt når det er slikt som mobiler - der ein kan identifisere eigaren ved en kjapp telefon til operatøren som står på sim-kortet.

Eg synst det vil vere rimelig positivt om det faktisk blir gitt straff her.
Legg fram alle kort. Og så får du se hvordan det går.

Det værste du kan gjøre i en slik sak, er å nekte.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Legg fram alle kort. Og så får du se hvordan det går.

Det værste du kan gjøre i en slik sak, er å nekte.
Vis hele sitatet...
Altså jeg skulle gjerne lagt frem alle kortene, men noe jeg ALDRI gjør er og tyste. Og det må jeg i denne saken om jeg skal bli frikjent. Og det nekter jeg!
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg trur dei fleste er einige i mi oppfatning av at å selge noko ein finn slik er rimelig tvilsomt, spesielt når det er slikt som mobiler - der ein kan identifisere eigaren ved en kjapp telefon til operatøren som står på sim-kortet.

Eg synst det vil vere rimelig positivt om det faktisk blir gitt straff her.
Vis hele sitatet...
Når jeg tenker meg om er jeg også enig med deg ja. Når man først legger det ut på finn.no så bør det være grunn for straff. Har blitt rimelig frustrert over de gangene ting jeg mister aldri blir levert tilbake til meg eller til noe hittegods. De fleste tar seg til rette, ja, og når noen først prøver å selge det tenkte jeg at det "var jo som forventet" ut fra erfaring.

Noe bør skje med folks holdninger, så kanskje at det blir vanlig å gi straff til de som blir tatt for slikt kan virke avskrekkende.

Fyren det er snakk om her hevder sin uvitenhet om at dette var tyvegods må nok slippe straff. Men tror han skal få en utfordring med å forklare at han ikke har stilt noen spørsmål til mobilens opphav. Men er man delskyldig som tilskuer, egentlig?

Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Og det må jeg i denne saken om jeg skal bli frikjent. Og det nekter jeg!
Vis hele sitatet...
Yeah! Thøg laif! No snitchin'
tyste ?

Hvorfor må du tyste egentlig? :S


Du skrev jo så fint selv at du engang ikke viste at telefonen var stjelt?
Med andre ord har du fint lite med saken i seg selv å gjøre, unntaket er at du var med han når han skulle møte kjøperen... (Men om politiet tror på det er en annen sak)

Så lenge du legger fram din side av saken og din rolle, så er det ikke å tyste.
Hvis du er så stolt at du vil ryke på en funnet mobiltelefon heller enn å snakke med politiet, så kan du vel ikke være fornærmet for straffen du får.
Skal du følge hele den uskrevne æreskodeksen ved å ikke tyste så får jaggu kompisen din gjøre det samme, legge alle kortene på bordet og si at han var alene om det også. Gitt at historien faktisk stemmer.
Høres ut som et greit kompisforhold dere har. Du er kompis nok til å ikke tyste på han, men han er ikke kompis nok til og legge seg flat, for å skåne deg for noe han ene og alene står skyldig for. (Ifølge deg ihvertfall.)
Men dere har brutt loven så vidt jeg har forstått det, så da må dere være voksne nok til å ta konsekvensene. Rimelig shitkid å selge hittegods, men det er min personlige mening.
"Øko-Terrorist"
Hvorfor tyste? Du sier jo at du ikke visste noe om at den var stjålen?

Da sier du jo bare at du hørte om det først da dere gikk for å selge den, er ikke tysting det.
Sitat av Volch0k Vis innlegg
Høres ut som et greit kompisforhold dere har. Du er kompis nok til å ikke tyste på han, men han er ikke kompis nok til og legge seg flat, for å skåne deg for noe han ene og alene står skyldig for. (Ifølge deg ihvertfall.)
Vis hele sitatet...
Word! Jeg sier bare herregud!
Hvem vil vel ikke ha gode kompiser som tar straffer for en
▼ ... over en uke senere ... ▼
ingen update om saken her mr.cartman?
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Yeah! Thøg laif! No snitchin'
Vis hele sitatet...
Av tidligere innlegg jeg har lest av cartman har jeg fått intrykk av at han rusler rundt i et litt hardere miljø enn dere som mener han skal tyste. Det handler ikke om å prøve å være hard eller å ikke tyste fordi det er sånn de store gutta gjør det. Det handler rettogslett om å tenke på deg selv. En kan raskt få hardere straff av de du tystet på enn av onkel blå. Nå sier jeg ikke at kompisen til cartman er en ustabil skrue (for det vet jeg ærlig talt ingenting om), men jeg ville hvertfall mye heller fått en bot av onkel blå enn knuste kneskoller og/eller lignende.
Det må da uansett gå an å forklare sin egen rolle i avhør samtidig som man velger å ikke kommentere det som omhandler kompisen? Tysting er å sladre på, ikke å forklare at man er uskyldig!
Sitat av anonym49544
ingen update om saken her mr.cartman?
Vis hele sitatet...
Jo, får vel komme med en update.
Fikk faktisk en hyggelig politimann som jeg har hatt før, så gikk egentlig greit.

Fortalte jeg fant telefonen , øyenvitner osv.
Så jeg kan umulig bli dømt for tyveri, men det står på helleri.

Vi får se hva politi juridsten sier.
Sist endret av meitemark; 27. desember 2019 kl. 19:32.
Haha, lurer på hvordan eieren fant ut telefonen sin. Dere ble nok max EID, tror dette er win

Men isåfall hvorfor så dumt som å legge ut på finn? Når man wanker i undergrunnsmiljøer så burde man nok klart å selge tlf like enkelt som man har funnet den uten å spore tilbake til en shit !
Du bør være smartere enn å menge deg med kriminelle(utenom deg selv) når du har prøvetid. Du fortjener ikke noe bedre enn den straffen du får.
Ville tro dere ville få straff hvis han som eier mobilen klarer å bevise at den er hans og at dere har lagt den ut på finn.
Det som er mest alvorlig her er at dere prøvde å selge mobilen på finn. Hittegodts, hadde dere prøvd å finne eieren kunne dere kanskje fått finnerlønn
Sitat av sturla Vis innlegg
Du bør være smartere enn å menge deg med kriminelle(utenom deg selv) når du har prøvetid. Du fortjener ikke noe bedre enn den straffen du får.
Vis hele sitatet...
det er nok ikke alltid like lett og dumpe sine beste venner i 2 år, selvom de er "bad news". Uten venner er vi ingenting! Ville nok fortalt det som det var ja, rettogslett fordi jeg ikke vil tvinges til å måtte lyve. Ser absolutt at street justice er hardere enn politiet.. Håper det ordner seg for deg, på et eller annet vis Cartman!
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Hei.
Det har seg sånn at en kompis fant en telefon på vei til bussen, han tok denne telefonen og la den ut for salgs på Finn.no Kom en fyr som ønsket og kjøpe telefonen, det var eieren av telefonen, selvfølgelig var jeg med når han skulle selge den, så uheldig som jeg er

Begge vi 2 ble anmeldt for og ha stjelt telefonen, såklart.
Jeg har en haug av vitner som så meg i det tidsrommet, blant annet en lærer

Kompisen min har allerede vært i avhør, siden vi ikke har så veldig godt forhold til politiet nekter vi og avgi forklaring.

Kan vi forvente og måte møte i rettsak / Kan vi bli dømt for noe?
Vis hele sitatet...
unnskyld for at jeg sier dette men; idioter!!!!
I Hemsedal finner jeg mobiler ganske så ofte, og jeg ringer mamma/pappa som står på telefon lista så de kan plukke den opp!
hender åsså at de gir meg en 50 lapp eller no hvis det er en dyr telefon!
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Haha, lurer på hvordan eieren fant ut telefonen sin. Dere ble nok max EID, tror dette er win

Men isåfall hvorfor så dumt som å legge ut på finn? Når man wanker i undergrunnsmiljøer så burde man nok klart å selge tlf like enkelt som man har funnet den uten å spore tilbake til en shit !
Vis hele sitatet...
Altså jeg har ingen ting med denne telefonen og gjøre, jeg hadde aldri lagt den ut på finn. Men bedere og få 3000 kr på finn enn 500 kr av en hyper jævel på macca

Sitat av JibbeSander Vis innlegg
unnskyld for at jeg sier dette men; idioter!!!!
I Hemsedal finner jeg mobiler ganske så ofte, og jeg ringer mamma/pappa som står på telefon lista så de kan plukke den opp!
hender åsså at de gir meg en 50 lapp eller no hvis det er en dyr telefon!
Vis hele sitatet...
Fant faktisk en iPod 16 GB på mandag, ringte mamma hu kom og henta den, fikk 40 kr i finnelønn! Det anser jeg som riktig moral :-)
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Haha, lurer på hvordan eieren fant ut telefonen sin. Dere ble nok max EID, tror dette er win

Men isåfall hvorfor så dumt som å legge ut på finn? Når man wanker i undergrunnsmiljøer så burde man nok klart å selge tlf like enkelt som man har funnet den uten å spore tilbake til en shit !
Vis hele sitatet...
Kan hende han bare tok en sjans da, på type telefon og utfra hvor han vet den ble mistet/stjålet og adressen til selger. Resten er jo lett mtp imei.nr på tlf, ingen kvitteringer og eske osv...

Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Altså jeg skulle gjerne lagt frem alle kortene, men noe jeg ALDRI gjør er og tyste. Og det må jeg i denne saken om jeg skal bli frikjent. Og det nekter jeg!
Vis hele sitatet...
At det går an! Er det å tyste å si sannheten da? Om han virkelig fann telefonen, er det jo bare å hjelpe han hvis du sier sannheten. Og hvis dette ikke er sannheten, så har jo vennen din ljugd så det renner til deg. Er vel heller ikke å tyste å si at du er uskyldig, og at resten får stå for hans regning?
Møkkaunger fortjener enkelt og greit å bli huka for sånt. Alle vet at det er galt å ta noe man finner.

Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
det er nok ikke alltid like lett og dumpe sine beste venner i 2 år, selvom de er "bad news". Ser absolutt at street justice er hardere enn politiet.. Håper det ordner seg for deg, på et eller annet vis Cartman!
Vis hele sitatet...
Man er vel ikke mye til "venn" om man drar vennen sin med på å bli kriminell i ung alder. Man bør vel uansett ha såpass vett at man skjønner at venner som er bad news uansett ikke er noe bra på sikt, og at de kan ødelegge livet ditt. Vil tro det er verdt å kvitte seg med en mongis-venn fremfor å havne på skråplanet selv
Sitat av Jåttålf Vis innlegg
Kan hende han bare tok en sjans da, på type telefon og utfra hvor han vet den ble mistet/stjålet og adressen til selger. Resten er jo lett mtp imei.nr på tlf, ingen kvitteringer og eske osv...



At det går an! Er det å tyste å si sannheten da? Om han virkelig fann telefonen, er det jo bare å hjelpe han hvis du sier sannheten. Og hvis dette ikke er sannheten, så har jo vennen din ljugd så det renner til deg. Er vel heller ikke å tyste å si at du er uskyldig, og at resten får stå for hans regning?
Møkkaunger fortjener enkelt og greit å bli huka for sånt. Alle vet at det er galt å ta noe man finner.



Man er vel ikke mye til "venn" om man drar vennen sin med på å bli kriminell i ung alder. Man bør vel uansett ha såpass vett at man skjønner at venner som er bad news uansett ikke er noe bra på sikt, og at de kan ødelegge livet ditt. Vil tro det er verdt å kvitte seg med en mongis-venn fremfor å havne på skråplanet selv
Vis hele sitatet...

Ja, ser de fleste er ute etter at jeg skal få en straff.
Ble for noen dager innkalt til konfliktrådet. Men den pårørerende ( Kan jeg kalle det, det?) han som mista telefonen nektet og møte opp der og saken ble sendt videre til politiet. Så nå får jeg vente på forelegg / henleggelse av saken.

Håper såklart på det siste. Men jeg kommer tilbake med en update.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Yeah! Thøg laif! No snitchin'
Vis hele sitatet...
Hæ? Må man altså være wannabe-gangster fordi man ikke vil tyste på kameratene sine? Jeg ville aldri gjort det! Heller beholde kompis, og dele den evt. boten, enn å tyste ut på noe så teit. Det er uheldig at man kommer i situasjonen i førsteøyeblikket, og sånn jeg har forstått det var det aldri kompisen hans sin intensjon å etterlate cartman i "stikken". Man tar hånd om saken slik den er, ikke slik den burde ha vært...
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Fikk faktisk en hyggelig politimann som jeg har hatt før
Vis hele sitatet...
Skulle ikke tro tidligere kontakt med den siden av loven ville være positivt.
Men når du bryter loven får du takke deg selv.
Sitat av NannirK Vis innlegg
Skulle ikke tro tidligere kontakt med den siden av loven ville være positivt.
Men når du bryter loven får du takke deg selv.
Vis hele sitatet...
Altså er ikke ofte ( jeg? ) møter på hyggelig politi folk som klarer og sette seg i den situasjonen jeg er i. Men det var nok fordi jeg var uskyldig.

Bryti loven? Kan du forklare meg hvilken paragraf jeg har brutt?
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Altså jeg har ingen ting med denne telefonen og gjøre, jeg hadde aldri lagt den ut på finn. Men bedere og få 3000 kr på finn enn 500 kr av en hyper jævel på macca



Fant faktisk en iPod 16 GB på mandag, ringte mamma hu kom og henta den, fikk 40 kr i finnelønn! Det anser jeg som riktig moral :-)
Vis hele sitatet...
For sure :P
Sitat av JibbeSander Vis innlegg
For sure :P
Vis hele sitatet...
No bullshit.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Da fikk jeg et brev fra politiet i dag.

''Politimesteren i Romrike har etter en samlet vurdering vurdering besluttet å unnlate påtale i medhold av straffeorissesloven § 69 første ledd( Mitt navn osv )

For overtredelse av :

Straffeloven §317 første og sjetteled:
For ved uaktsomtå ha ytet bistandtil å ha mottat eller skaffet seg eller andre del i utbytte av en straffbar handeling eller ytet bistand til og sikre slikt utbytte for en annen''

Da betyr dette saken er henlagt?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jepp, din heldiggris!
Politiet på Romerike henlegger jo alt. Uansett hvordan bevis man har på ting..

Mamma ble frastjålet ting fra kontoret på Jobben hennes- jeg KJENTE han som gjorde det, de har videobevis på at de går ut døra med tingene hennes + at de er filmet en time senere på gardermoen når de tømmer mastercardet hennes.. Dette ble henlagt pga bevisets stilling.. Så jeg veit ikke jeg :P
Sitat av Helenemor Vis innlegg
Politiet på Romerike henlegger jo alt. Uansett hvordan bevis man har på ting..

Mamma ble frastjålet ting fra kontoret på Jobben hennes- jeg KJENTE han som gjorde det, de har videobevis på at de går ut døra med tingene hennes + at de er filmet en time senere på gardermoen når de tømmer mastercardet hennes.. Dette ble henlagt pga bevisets stilling.. Så jeg veit ikke jeg :P
Vis hele sitatet...
Har blitt dømt et par ganger av Romrike jeg! Det er grundig etterforskning!
Sist endret av Rallo Tubbs; 10. februar 2010 kl. 16:57.
hehe det var vel solide bevis da tatt på fersk gjerning
Sitat av transam Vis innlegg
hehe det var vel solide bevis da tatt på fersk gjerning
Vis hele sitatet...
Nei, kun hatt en sak der jeg ble tatt på fersk gjerning.
De andre har jeg blitt dømt for ( Som jeg har blitt tatt for )

Men denne hvor dem har masse bevis slepper jeg forelegg osv, det er koslig!
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Da fikk jeg et brev fra politiet i dag.

''Politimesteren i Romrike har etter en samlet vurdering vurdering besluttet å unnlate påtale i medhold av straffeorissesloven § 69 første ledd( Mitt navn osv )

For overtredelse av :

Straffeloven §317 første og sjetteled:
For ved uaktsomtå ha ytet bistandtil å ha mottat eller skaffet seg eller andre del i utbytte av en straffbar handeling eller ytet bistand til og sikre slikt utbytte for en annen''

Da betyr dette saken er henlagt?
Vis hele sitatet...

Nei, den er ikke henlagt. Du fikk en påtaleunnlatelse. Det vil si at påtalemyndigheten kan velge å ikke ta ut påtale, selv om straffeskylden ansees bevist. Jf. strpl § 69, 1.ledd.

Vet ikke om de nevnte noe med 2. ledd i brevet? Der står det i hvert fall at ved påtaleunnlatelse etter 1.ledd (nevnt over) så kan det betinges med prøvetid på to år. Så hvis dette er en betingelse er det jo alt annet enn en henleggelse.

F.eks. vet jeg om en sak hvor ei ble tatt for naskeri. Hun la alle kortene på bordet og tiltso det hun hadde gjort. Hun fikk påtaleunnlatelse pga alder og ikke tidligere straffet. Så det har ingenting med hva man klarer å bevise eller ikke...