Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1564
Så siden en i familien driver å skriver en master oppgave sånn passe relatert til dette fikk jeg ideen til å lage ett program som henter info fra diverse nettsider og viser dette på en litt mer "komprimert" måte.

Dette blir mitt første ordentlige kodeprosjekt for noe annet enn problemløsning/automatisering av oppgaver, så jeg trenger litt hjelp med å finne ut ett par ting.

Jeg starter med å forklare konseptet rundt det ferdige prosjektet:

Det skal være 4 "blokker", hvorav en er tynnere enn de andre. Den første skal være ett søkefelt (tynn), blokk 2 skal vise resultater fra google på input i felt 1.

Blokk 3 skal vise resultater fra sosiale medier sine søkemotorer, eksempelvis Twitter, Facebook, og Google+.

Blokk 4 skal ha diverse inputs (tenkte og gjøre det slik at noen av de gjør det automatisk, eksempelvis hvis den finner en tallrekke på 8 tall regner den med at det er ett tlf.nr., etc.)

Nå, problemstillingene mine:

1. Hvilket språk? Lette litt rundt og fant ut at flere mente at Javascript var godt å bruke for lignende ting, men kjenner meg litt usikker.

2. Hvordan burde jeg gjøre søkefeltet? Sette ett variabel og få alle de andre feltene/blokkene til å hente input fra dette variabelet?

3. Google kan jeg finne ut hvordan jeg henter fra, men hva med FB/G+? Twitter tror jeg at jeg bare kan hente ut info fra ved å bruke "https://twitter.com/search?q=InputHer" og finne P-tags med class="js-tweet-text tweet-text"


Dette er vel starten på det, så kan jeg ta resten som det går, takker for all hjelp.

Jo, en ting til, hva synes dere jeg burde outputte resultatet (blokk 4) som/til? En database? En tekstfil?

Sitat av Round Vis innlegg
Dette er et fint prosjekt om du vil lære mer om PHP og MySQL. Du kommer langt med å følge f.eks w3schools.com Viss ikke kan jeg annbefale å følge TheNewBoston sine videotutorialer.
Vis hele sitatet...
Jeg kan allerede en del om det, og all informasjonen jeg trenger videre kommer jeg til å finne ut av. Men det jeg trenger er pekepinn til hvordan jeg skal løse disse problemene, og om det jeg har sagt henger på greip. Om jeg får ett svar som bare sier "bruk FBsearch.API.1_02" kommer jeg til å greie resten med google-fu, men slik som det står nå får jeg ikke opp noen smarte resultater på mine søkeord.

Men vil du si at PHP er greit å bruke i sammenheng med dette, sammen med MySQL? Husk, jeg tenkte å bruke det på en lokal maskin, som en lokal applikasjon, ikke med egen nettside/server.
Sist endret av Freddy_fred5; 28. september 2013 kl. 18:28.
jeg anbefaler Python.

Sjekk up APIen til Facebook og Twitter m.fler. Tror jeg skal gjøre jobben din lettere.
HTML + javascript burde holde til noe som dette. Du burde ikke trenge noen spesiell form for backend. Facebook har f.eks. et eget API for å hente ut informasjon, om brukeren velger å tillate appen din. En god plass å starte er derfor å sette seg inn i dette, og prøve å hente ut relevante data fra facebook med din egen profil.

https://developers.facebook.com/docs...ettingstarted/

for twitter: https://dev.twitter.com/