Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2760
Heisann, som tittelen tilsier er jeg ute etter en elektronisk nedteller.. med det har jeg i tankene et lite display som viser f. eks timer, minutter og sekunder.. dette må gå ann å stille inn (nå høres jeg dum ut, veit det) også om det hadde vært mulig å slengt med noen lys som blinka hyppigere og hyppigere når klokka nærma seg 0... samt en høytaler som lager en lyd...

Str. på dette er ikke så nøye.. men helst så lite som mulig Nå høres det ut som om at jeg gir dere en jobb til meg! men det jeg egentlig spør om er om noen har noe slikt. ca liggende på pcn, eller veit om en side som kan hjelpe meg mer.. har søkt på google både på timer og nedteller men kommer opp alt mulig rart:S

Håber dere kan hjelpe meg pittelitt ihvertfall

Mvh me
siden du spør om vi har liggende på pcen, tenker du da software, eller hardware?
http://online-stopwatch.com/

funker greit for mitt formål... den blinker litt når tiden er ute men utenom det så er det dårlig med visuelle effekter..
Hmmm.. veldig bra =) den til neinils var jo bra, var med en tegning der ( er tegninga jeg trenger) men tegninga var vanskelig å skjønne for en enkel sjel som meg

Hmm.. er mange komponenter jeg kjenner igjen der men ikke alle.. men jeg skal prøve å finne ut av det selv om ingen andre har noen tegninger eller skulle være veldig behjelpelige
Da er det vel bare til å fyre i en 555, og en teller, og noen 7sigments display så er du på g!
555, teller, bcd converter, og eventuell multiplexing...
tja, det hjalp jo ikke meg så veldig mye :P hmm.. teller? bcd converter? og multiplexing? jeg er ikke så "in" i data og elektronikk.. automasjon er fetere :P men jeg driver også med airsoft så til et scenario med tidsinnstilt bombe hadde dette vært knall
haha, stygge lyden den lagde:P Er nok sant at det er lettest kanskje! men jeg har også veldig lyst til å gjøre dette for å lære litt også! menne.. det er en mulighet Så absolutt =)

Andre med tegninger og gjerne forklaring på hva delene er, evt nettsted hvor komponenten kan kjøpes hadde vært kjempefint =)
det er ikke EN universell komponent som kan brukes, skal du ha nedtelling, må du lage enten med flere logikk-chipper, eller programmere en mikrokontroller, og begge delene kan være vanskeligst, alt etter hvilke evner du har.
javel, men hjelper ikke meg noe at du forteller meg skillsa dine, har man tegninger og navnet på komponenten(e) er det ikkeno problem i det hele tatt.

universell komponent? har ikke tenkt det eller jeg.
hvis du skal lage med flere logikk-kretser, kan det være greit å kunne lage sine egne kretskort, eventuelt lodde sammen på protoboards.

www.kpsec.freeuk.com kan kanskje hjelpe deg litt igang, der er mange av kretsene enkelt forklart, og du har også eksempler på tellekretser
takk, jeg skal kikke mer på det når jeg får tid! Tusen takk for hjelp