Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1669
Hei, leste litt rundt på diverse forum og kom over noe som heter net send. Etter det jeg har fortstått er det slik at jeg sender en melding der det f eks. står "hei" også popper det opp på alle datamaskinene. Men, nå er det slik at alle skoler i oslo bruker samme passord på nettverket sitt ifølge dataansvarlig. Vil det si at de på en måte er i samme nettverk, altså hvis jeg hadde sendt en melding hadde det kommet opp på alle skole maskiner i oslo? Er litt noob på datagreier så hadde hvert fint hvis noen kunne forklart net send litt nøyere.
det er i cmd du tenkter på eller? .. har drivi endel med det før, og hadde det mye morro med netsend og shutdown kommandoer ..

dette kan gjøres direkte i cmd(Command) i Windows, eller ved å lage Batch-filer(.bat) og kjøre disse.

for at Net-Send skal funke så må du inn å aktivere dette på hver datamaskin du vil at beskjeden skal komme opp på.

husker ikke helt hvor man kan aktivere det her å nå, men det er sikkert sperret på skolepc'er uansett. du kan jo prøve, er ikke alle kommuner som er like nøye når de begrenser mulighetene for elever.

du kan jo søke på google etter hvordan man aktiverer det, og prøve det ut. så burde du lære det å lage Batch-filer, og sende disse rundt med diverse beskjeder og Shutdown-koder. mye morro med batch og cmd xD

EDIT: fant link etter ett søk

Her
Sist endret av ThexZed; 23. januar 2009 kl. 21:47.
Sitat av ThexZed Vis innlegg
husker ikke helt hvor man kan aktivere det her å nå,
Vis hele sitatet...
Kjør > Services.msc > Finn "Messenger" > Aktiver og Start.

Men dette temaet er sååå 2001 og finnest sikkert en eller annen plass på forumet alerede.
funker vel ikke i xp og vista
Hehe... Jeg må le.

"Netsend" gjør meg nostalgisk; jeg og kameratene mine fant ut av dette på Hoppern Ungdomsskole i... 1996 - og nå, 13 år senere, så sitter fortsatt kidsa og holder på med Netsend.

Jeg må le av hvor sakte teknologien egentlig utvikler seg. I 1996 trodde vi at vi skulle flygende biler og evighetsmaskiner i 2009; også sitter vi her fortsatt og sender ut antikvariske dos-beskjeder
Sist endret av Stormen; 23. januar 2009 kl. 21:59.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Husk at Netsend ble disabled by default i XP SP2 \ Vista vanilla \ Windows Server 2003 SP1 afaik.

Så dersom maskinen har vært installert eller oppdatert de siste... 4 årene skal du bare drite i net send.
Dessuten har de fleste skole-nett ikke arbeidsgruppe, men hvert sitt unike domene, så med mindre du sitter på en win98/winxpsp1 osv pc, så vil det sansynligvis ikke funke.
Husker den tiden jeg gikk på videregående og net send var helt åpent på nettet, det ble bra kaos når vi dro en: net send * du har virus, vennligst skru av din datamaskin og sendte dette til hele kommunen. Vi visste jo ikke at skolen var koblet opp i ett slags kommune nett og vi fikk etterpå høre at til og med ordførerern hadde fått denne meldingen.

Læreren vår ble ild sinna men vi fikk faktisk ikke noe mer pes enn: ALDRI GJØR DETTE IGJEN! Grunnen til det var vel at nesten ingen skjønte hva vi hadde gjort.
Trådstarter
7 0
Okei, takk for hjelpen. Skolen kjører XP på noen få pcer og resten kjører de Windows 2003 server på.
jeg starta på helt ny vgs i år, alle fikk laptop 1 uka. dette var med windows xp sp2, eller 3 husker når den kom ut :P men i alle fall, net send var ikke aktivert hos noen, men det var bare å aktivere, så virket det supert, så det var jo gøy, samme med shutdown kommandoene, fram til it-ansvarlig gikk rundt til alle klasserom og fortalte "det er nok lurt å slå på brannmuren deres" så mye skulle det til for å stoppe det x)
Trådstarter
7 0
olli408: Kan du forklare litt nærmere? Shutdown kommandoen? Har holdt på med .bat sia igår, så er det i .bat? Og hvordan funker det net send? Hvilke programmer bør jeg laste ned? Og hvordan aktiverer jeg net send? Takk for hjelpen!
På vår skole funker det med shutdown komandoer. Alle noobs liker gui så skriv shutdown -i i kjør. Så er resten ganske selvforklarende. Skolen vår hadde ganske greie datamaskinnavn som sto på et klistermerke på dataen. Så var bare å lese det, legge det til, trykke shutdown og profit!
som "plohg" sa sett den på auto i services og start den, dette må gjøres på alle maskiner som skal sene/motta melding i nettverket.
Ahh, det var moro når net send ikke var slått av på alle pcene. Jeg går 2. året vgs nå men i starten var net send på slått, og hvis man sendte melding da så kom det til nesten alle pcene på skolen
Sist endret av TinnSoldat; 26. januar 2009 kl. 21:16. Grunn: leif
▼ ... noen uker senere ... ▼
man kan bruket net send på skole pcer, du må aktivere messenger på alle pcene du vil sende til, sørge for at pcene er i samme domene, ettersom net send ikke fungerer på kryss av forskjellige domener.
Så dette må gjøres:
1. sett alle datamaskiner som skal ta i mot besked inn i ett domene (høyre klikk på min datamaskin-> egenskaper
->datamskinnavn -> endre -> skriv inn domene navnog trykk ok.
2. Kjør > Services.msc > Finn "Messenger" > Aktiver og Start.
3. trykk start-> kjør-> skriv cmd-> skriv net send* halla (eller det du vilsende som melding)
4. du har

send en melding*
Sist endret av Safewood1; 15. februar 2009 kl. 21:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.