Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 4284
Sitter nå på jobb og sliter med søvnrytmen min.
Altså, det som er vanlig for meg er å være oppe 20-35 timer og deretter sove for 10-20timer, det virker ikke sunt og det er ikke godt siden de siste timene jeg er oppe er så innmari tungt.
Tingen er at jeg "må" være oppe fra 01:00 til 07:00 pga. et MMO spill :P Også varierer det når jeg har jobb, men det er som oftest fra 16.00 til 20.00
Hva er kriteriene for å få diagnosen "insomia" og finnes det noen flere diagnoser i samme slag og vet noe hva jeg har? =P og how to fix my boooody :<<
stopp aa spille taapelige mmo games?
Trådstarter
12 2
Hva skal jeg bruke tiden min på da?
Sove?


Være sosial, snakke med folk. Spille spill som ikke er så tidskrevende.
Sist endret av Rellativ; 2. mars 2008 kl. 19:48.
Å la et MMO spill gå utover jobb og helse blir for dumt.
Jeg ville ringt hjelpelinjen for spilleavhengige på nr. Du har ikke oppgitt hvor du bor hen i landet, men på linken under finner du det du trenger:

http://www.hjelpelinjen.no/eway/defa...0:4242:1:::0:0
Sitat av Luch
Hva skal jeg bruke tiden min på da?
Vis hele sitatet...
Herregud for en teit tråd. Slutt å spill MMO og begynn å sove om nettene. Hvordan kan du ikke se at det er MMO'en du må droppe? Og ellers kan du bruke tiden din på å være med andre mennesker i real life eller kanskje begynne med en idrett.

Du har ikke insomi - du lider rett og slett av noe som kalles dumskap. Behandle kroppen din på en skikkelig måte.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Spill på dagtid i stedet for om natten. Finn noen å spille med som er ca samme tidssone.
Trådstarter
12 2
Altså spiller i 20 timer så sover jeg i 10, så døgnet roterer hele tiden, noen ganger spiller jeg om nettene, andre ganger om dagen, osv.

Ja for å stikke ut og råne i byen med bil er sååå mye tøffere enn å sitte forran pcen. Skjønner ikke hva folk har i mot MMO og PC generelt.

Det jeg tenkte på om det var kanskje "lett" å skaffe sovepiller fra legen? Så når kl er f.eks midnatt så bare popper jeg noen av de pillene så jeg sovner, for jeg blir ikke trøtt ellers, og jeg klarer ikke å sove med mindre jeg er skikkelig trøtt.
Slutt i jobben din, og kun bruk tiden på spillet og soving. Sov om dagen og spill om natten.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av Luch
Altså spiller i 20 timer så sover jeg i 10, så døgnet roterer hele tiden, noen ganger spiller jeg om nettene, andre ganger om dagen, osv.

Ja for å stikke ut og råne i byen med bil er sååå mye tøffere enn å sitte forran pcen. Skjønner ikke hva folk har i mot MMO og PC generelt.

Det jeg tenkte på om det var kanskje "lett" å skaffe sovepiller fra legen? Så når kl er f.eks midnatt så bare popper jeg noen av de pillene så jeg sovner, for jeg blir ikke trøtt ellers, og jeg klarer ikke å sove med mindre jeg er skikkelig trøtt.
Vis hele sitatet...
Poenget er ikke at det er mindre tøfft eller kult å spille enn noe annet. Poenget er at uansett hva interessen er, så er det ikke sundt at det går på bekostning av søvn/jobb.
Å starte med sovepiller fordi du skal få flere timer til dataspilling er utrolig lite gjennomtenkt av deg og jeg anbefaler absolutt å roe ned spillingen din litt. Er du avhengig så følg Nicho sitt råd.
Men så driver ikke folk å råner 20 timer i strekk heller da.
Sist endret av Pinneknurk; 4. mars 2008 kl. 20:08.
Sitat av Luch
Altså spiller i 20 timer så sover jeg i 10, så døgnet roterer hele tiden, noen ganger spiller jeg om nettene, andre ganger om dagen, osv.

Ja for å stikke ut og råne i byen med bil er sååå mye tøffere enn å sitte forran pcen. Skjønner ikke hva folk har i mot MMO og PC generelt.

Det jeg tenkte på om det var kanskje "lett" å skaffe sovepiller fra legen? Så når kl er f.eks midnatt så bare popper jeg noen av de pillene så jeg sovner, for jeg blir ikke trøtt ellers, og jeg klarer ikke å sove med mindre jeg er skikkelig trøtt.
Vis hele sitatet...
Folk liker ikke mmo fordi det tart over livene til folk fordi det gir deg et liv uten negative sider.

Poppe piller er ikke bra, men du er inne på noe. Du må gjøre deg selv trøtt. Koffein sammen med trening er min favoritt, men piller er ikke svaret for vanlige folk. Det er også selvfølgelig te (salvie og kamille) og varm melk man også kan drikke.
Sitat av Luch
Hva skal jeg bruke tiden min på da?
Vis hele sitatet...
gjør som meg, spill på jobb!
send et spørsmål til hjelpekorpset:P hehe, neida.
Bare kutt ut og spill så slipper du problemer!


Er enig med de andre, det blir altfor dumt og kaste bort livet sitt på et spill som ødelegger for alt annet. Liker ikke folk som sløser bort tiden som de kan bruke til soving til spill sånn at de ødelegger livet sitt!
steg 1 slutt og spill begynn og dra ut i frisk luft kansje?
steg 2 du dra til legen din og sier at du sliter med å få sove så får du noe som heter melatonin et middel som hjernen sender ut til kroppen når det er tid for søvn!

om du heller velger å sitte med det spillet så ser jeg ingen grunn til at du laget denne tråden,for sånn som jeg ser det så er det eneste måten å få skikeli søvnrytme på!
sånn som du skriver så ser det ut som at du leter etter en magisk grunn til og spille og ha normal søvnrytme og dra på jobb og det er enkelt og greit ikke muligt!

eller du kan sette ned tiden du bruker på pcn!
Sist endret av Holmen; 4. mars 2008 kl. 20:59.
Kjøp deg en sykkel ;D
Kjøp deg et instrument ! f.eks. en gitar det er morro også kan du jo spille andre spill som ikke er så tidskrevende . hvis du bor i nærheten av et ski annlegg kan du jo kjøre twin tip ^^ det er drit artig ! kutt ut spillet ivertfall
Det er ufattelig provoserende å lese hvordan mange av dere "skyter" trådstarter fordi han velger å bruke tiden sin på dataspill. Om han trives bedre med å sitte forran PC'n sin, enn å dra ut med venner og fjase vekk tiden, så er det helt og fult hans valg og ingen kan dømme ham på det grunnlaget.

Luch, dersom du _må_ være oppe fra ca 01:00 til 07:00, og du stort sett jobber fra 16:00 til 20:00, da er jo saken grei. Du kan sove fra 20:30 til 00:50, og fra 07:30 til 15:00 (Her har jeg tatt litt ca tider). Det er mer en nok timer pr døgn, og alt handler om rutine. Om dette er livsstilen du ønsker å leve, er det ingen problem å tilvenne kroppen den søvnrytmen. Lag deg ett skjema og følg dette skjemaet. Etter x antall dager vil du nok merke at det begynner å sitte. Alt handler om rutiner, rutiner og rutiner (PS, ikke glem å spise!)
Joa, men det er vanskeligere å sove om morran p.g.a lyset, så du må skaffe deg sikkelige gardiner ^^
Sitat av Milligan
Det er ufattelig provoserende å lese hvordan mange av dere "skyter" trådstarter fordi han velger å bruke tiden sin på dataspill. Om han trives bedre med å sitte forran PC'n sin, enn å dra ut med venner og fjase vekk tiden, så er det helt og fult hans valg og ingen kan dømme ham på det grunnlaget.
Vis hele sitatet...
Det er fanken ikke det det går på heller. Det går litt mer i det at trådstarter lar et spill gå utover helsen sin. Tror folka her hadde vært like negative om det hadde gjaldt å sykle rundt hele natten sammen med vennene sine eller spille scrabble. Selvfølgelig er det hans valg, men det er også det valget som ødelegger nattesøvnen sin.

Insomnia er vanskelig å få diagnostert. Du lider ikke av insomnia hvis du ikke aktivt prøver å sove. Ring hjelpelinjen.
Sitat av Luch
Altså spiller i 20 timer så sover jeg i 10, så døgnet roterer hele tiden, noen ganger spiller jeg om nettene, andre ganger om dagen, osv.

Ja for å stikke ut og råne i byen med bil er sååå mye tøffere enn å sitte forran pcen. Skjønner ikke hva folk har i mot MMO og PC generelt.

Det jeg tenkte på om det var kanskje "lett" å skaffe sovepiller fra legen? Så når kl er f.eks midnatt så bare popper jeg noen av de pillene så jeg sovner, for jeg blir ikke trøtt ellers, og jeg klarer ikke å sove med mindre jeg er skikkelig trøtt.
Vis hele sitatet...
Eh? Hallo? En av grunnene kan være at det ødelegger folk? Se på deg selv, du spiller 20 timer så sover du 10 slik at det går ut over både jobben og helsa di. Du svarer på ditt eget spørsmål.
Du burde begynne med noen aktiviteter utenom gaming. Hvis man lever sånn som du beskriver blir man max 40 år.....

Hvis du får rettet opp døgnrytmen og får noen andre aktiviteter tror jeg du får et bedre liv. Høres kjett ut å bare sitte å spille det samme spillet 20 timer i strekk, sove et par timer, dra på jobb, sove et par timer, spille osv.
Sitat av Luch
Det jeg tenkte på om det var kanskje "lett" å skaffe sovepiller fra legen? Så når kl er f.eks midnatt så bare popper jeg noen av de pillene så jeg sovner, for jeg blir ikke trøtt ellers, og jeg klarer ikke å sove med mindre jeg er skikkelig trøtt.
Vis hele sitatet...
Kanskje du heller skulle prøve naturpreparater i første omgang? Det er flere planter som er søvnfremkallende, blandt annet humle og sitronmelisse. Du kan for eksempel prøve Valerina Natt som er basert på naturekstrakt av valeriana officinalis (valerianarot). Det er ikke avhengighetsskapende og har ingen kjente bivirkninger. Har prøvd det noe ganger, og det hjelper faktisk bra i innsovningsfasen. Fåes kjøpt i dageligvareforetninger.
Jeg ville faktisk heller rånt i 20 timer, enn å spilt en dataspill i 20 timer. Jeg hadde hvertfall fått meg frisk luft i det jeg gikk ut av bilen og inn på bensinstasjonen for å kjøpe meg pølse, samt jeg hadde fått sosial omgang med mennesker på et virkelig plan og ikke over chat. Meg om det.
Du skal sove om natta! når det er mørkt

viss du jobber fra 1600, så spiller du heller fra klokken 10 til 16, så reiser du på jobb..
når du kommer hjem så legger du det
Sitat av Milligan
Det er ufattelig provoserende å lese hvordan mange av dere "skyter" trådstarter fordi han velger å bruke tiden sin på dataspill. Om han trives bedre med å sitte forran PC'n sin, enn å dra ut med venner og fjase vekk tiden, så er det helt og fult hans valg og ingen kan dømme ham på det grunnlaget.
Vis hele sitatet...
Nei, greit det, men da må heller ikke trådstarter klage, i og med at spillingen er med på og skape den elendige rytmen han har.

Finn noe annet og spille eller gjøre som tar tid; Se film, spill ett instrument eller to, få deg venner i den ekte verden, begynn og fotografere, begynn med en eller annen form for idrett, få deg en 8-timers jobb, gå på treningsstudio, programmering, reise, dra på turer utendørs..hva som helst.

En regel: Sett av 8 eller 9 timer til søvn (mellom 22 og 07).
Jeg vil sterkt råde deg til å ikke begynne med sovemedisin. Etter hva jeg har lest blir søvnen din bare mer fucka opp. Det skjer kanskje ikke så mye om du kun bruker det en liten periode, men bruk over lengre tid tror jeg ikke er spesielt bra.

Jeg bruker en sovemaske når jeg skal sove og jeg ikke får det helt mørkt på rommet. Funker veldig bra!
Mangel på dagslys kan føre til schizofrenia - noe du hvertfall ikke ønsker å få. Mangel på sollys er ofte grunnen til at mange ikke får sove. Gå ut om dagen, vær ute. Sitt på en benk eller gå deg en tur. Dersom du er for lat til å gå ut, eller av en eller annen grunn mener du er allergisk mot frisk luft - så kan du kjøpe deg en dagslyslampe, som koster mellom 1 - 3000,-.
Evt. begynne å jogge - det gjør at kroppen bedre produserer melatonin (hormonet som gjør deg trett) når det begynner å mørkne.
Også kan man som tidligere nevnt drikke visse typer te (koffein frie - selvfølgelig) som gjør deg søvnig. Kostholdsbutikker har alltid et gigantisk utvalg i te.
Fks. så kan du også slutte å spille spill, og legge deg i senga og lukke øynene når det blir kveld.
- "Ryktene" sier at å stimulere hjernen rett før leggetid gjør at man ikke får sove.
*kremt - legge meg snart, hmm...*

Slutt med dumme spill som får hjernen din til å tro at du lever i Never-Never Land og gir deg musesyken, tennisalbue, schizofrenia, og en og annen psykose.
Sitat av Luch
Sitter nå på jobb og sliter med søvnrytmen min.
Altså, det som er vanlig for meg er å være oppe 20-35 timer og deretter sove for 10-20timer, det virker ikke sunt og det er ikke godt siden de siste timene jeg er oppe er så innmari tungt.
Tingen er at jeg "må" være oppe fra 01:00 til 07:00 pga. et MMO spill :P Også varierer det når jeg har jobb, men det er som oftest fra 16.00 til 20.00
Hva er kriteriene for å få diagnosen "insomia" og finnes det noen flere diagnoser i samme slag og vet noe hva jeg har? =P og how to fix my boooody :<<
Vis hele sitatet...
Nøkkelen til en god døgnrytme er:

*Regelmessig mosjon
*Sunt og godt kosthold
*Reduser TV titting og PC bruk.

Kan legge til: ingen pc spilling, spising og lesing på senga. Soverommet skal være helt mørkt og helst kjølig temperatur. Rutiner rundt soverommet er meget viktig for å oppnå en god døgnrytme.

Jeg tror kanskje det aller største problemet ditt er at du ikke går og legger deg før du er helstups trøtt. 20 timer våken, er for mye. Anbefaler deg derfor å lage et fast tidspunkt på døgnet der du skal sove. F.eks. fra kl.23-07 sover du. Om du ikke får sove, ligger du i sengen og venter til den blir 07 og står opp. Jeg garanterer deg søvn klokken 23 igjen, om du ikke får sove den natten.

Etter noen uker, er du inne i god rytme igjen!

Fra kjærringråd til "wake up- SLAP SLAP" ord.

Visst det er så forbanna viktig for deg å møte de virkelige vennene dine på internett kl. 04 om natten, har du et sosialt problem. Ikke et fysisk problem. Du er selv meget klar over hva som gjør at du sliter med søvn og døgnrytme. Og just for the record: Insomia er en våkentilstand der du ikke sover i det hele tatt.
Når vi først snakker om døgnrytme her; hvor mye søvn bør man egentlig ha hver natt? Jeg ligger på 5 timer og mindre hver natt, og jeg merker selv at det er for lite - jeg sovner stort sett i timene mine hver eneste dag.
jeg sover ca. 8 timer hver dag, men i helga er jeg oppe og gamer til klokka 12. så sover jeg til klokka 12 på ettermiddagen. prøve det?
Sitat av emphi
Når vi først snakker om døgnrytme her; hvor mye søvn bør man egentlig ha hver natt? Jeg ligger på 5 timer og mindre hver natt, og jeg merker selv at det er for lite - jeg sovner stort sett i timene mine hver eneste dag.
Vis hele sitatet...
Er vel noe som 7-9 timer som er anbefalt.
Kutt ned litt på cola-drikkinga en stund før du legger deg(går ut i fra at du drikker det), mindre koffein i kroppen, som kanskje fører til at du blir mer trøtt til "riktig" tidspunkt. Få deg litt frisk luft, eventuelt litt mosjon i form av å gå en tur, hvis du ikke er motivert for å trene litt mer seriøst.

Det gir deg en del overskudd, og kanskje timene når du er våken ikke blir så tunge da.
Kosthold har en del å si og, i stedet for å få i deg mye kjappe karbohydrater.. prøv å spis litt druer, nøtter, rosiner eller liknende. Det har mye energi, og blodsukkeret faller ikke ned igjen som det gjør med godteri eller liknende.

Spillemengden er det kun du som kan gjøre noe med, eventuelt søke hjelp hvis det er virkelig ille.
Er det virkelig nødvendig å spille så lenge? akkurat det spillet?
Forsøk å kutt ned med 1time hver dag fra og med i dag, og ha et progresjon ukene framover til et "akseptabelt" nivå. Kanskje du ikke får samme behovet for å spille så mye.
Sitat av Xeon
Kutt ned litt på cola-drikkinga en stund før du legger deg(går ut i fra at du drikker det), mindre koffein i kroppen, som kanskje fører til at du blir mer trøtt til "riktig" tidspunkt. Få deg litt frisk luft, eventuelt litt mosjon i form av å gå en tur, hvis du ikke er motivert for å trene litt mer seriøst.

Det gir deg en del overskudd, og kanskje timene når du er våken ikke blir så tunge da.
Kosthold har en del å si og, i stedet for å få i deg mye kjappe karbohydrater.. prøv å spis litt druer, nøtter, rosiner eller liknende. Det har mye energi, og blodsukkeret faller ikke ned igjen som det gjør med godteri eller liknende.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke helt om innlegget ditt er myntet på meg eller ikke, men jeg tar meg den frihet å kommentere det anyway.

Jeg drikker ikke cola, eller kaffe. Det går i vann stort sett hele dagen. Ellers så trente jeg fire dager i uka på studio før - jeg er nettopp blitt frisk fra kyssesyken og har ikke kommet igang igjen - og jeg slet med det samme da - hadde kanskje 5-6 timer søvn hver natt da.

Kostholdet mitt er kanskje ikke verdens aller sunneste men generelt helt greit. Jeg spiser ikke spesielt mye sjokolade eller godteri, og jeg er glad i frukt.

Problemet mitt er at jeg sovner veldig lett om jeg bare sitter stille og hører på personer snakke, ser på tv, leser osv. Jeg blir sigen med en gang og øya glir igjen og jeg gir etter og sovner. Jeg har ingen problemer med å holde meg våken om jeg er sosial og prater med folk.

Det verste er at jeg blir sånn av å kjøre bil i tilleg, så noe må gjøres. Fra og med neste uke begynner jeg med trening igjen, og jeg har bestemt meg for å legge meg før klokka 11 hver eneste dag. Om det ikke hjelper vet jeg virkelig ikke hva jeg skal gjøre - jeg orker ikke å ikke sovne når jeg blir så trøtt og det går utover karakterene mine, samt at jeg ikke tør kjøre bil da jeg er livredd for å sovne bak rattet igjen (ja det har skjedd en gang og jeg setter meg ikke bak rattet igjen før jeg veit jeg klarer å holde meg våken.).
Nå gikk denne tråden litt i ring, men om du har spilt i 20 timer i døgnet i lang tid er det ikke bare plutselig å slutte å spille, spise sunnere, ta naturmedisin, bruke sovemakse, få seg jobb, skaffe venner, trene og bli et eksempel menneske. Trust me, I know var CS:S addict en stund, men lærerene var for sløv til å merke noe.

Ta det i små skritt og begynn med døgnrytme, og begrensing av spilling. Da er du komt lang

Emphi: drekk kaffe, helst espresso shots, eller iskaffe i halvlitere, det gjør jeg.
Sist endret av Pyro_Killer; 6. mars 2008 kl. 00:59.
Sitat av Pyro_Killer
Emphi: drekk kaffe, helst espresso shots, eller iskaffe i halvlitere, det gjør jeg.
Vis hele sitatet...
Jeg er forsåvidt ute etter en mer langvarig løsning enn å drikke kaffe - men skal ikke se bort i fra at jeg kommer til å måtte ty til noen kopper i løpet av morgentimene om mer søvn ikke hjelper.

EDIT: Jeg ser forresten ironien i at jeg klager over lite søvn og sitter oppe enda. Men jeg har desverre en innlevering som skal leveres i morgen,, ellers hadde jeg vært i drømmeland for lengst
Sist endret av emphi; 6. mars 2008 kl. 01:32.
Du kan også ha en diagnose som heter "forsinket søvnfasesyndrom". Det naturlige døgnet hos oss fleste er tilpasset ca. 24 timer, men for noen kan den kroppslige "klokka" ligge på opp til 30-35 timer.
Sitat av Jack Dalton
Du kan også ha en diagnose som heter "forsinket søvnfasesyndrom". Det naturlige døgnet hos oss fleste er tilpasset ca. 24 timer, men for noen kan den kroppslige "klokka" ligge på opp til 30-35 timer.
Vis hele sitatet...
Dette er bare idiotisk å skrive i en slik tråd! Forsinket søvnfasesyndrom, har for det første bare en forskyvning på 1-2 timer. Anyways; Det er jo ganskeklart (om du har tatt deg tid å lese trådstarterens første innlegg) at karen har et asosialt spilleavhengig liv. Han sliter ikke med noen medisinske søvnproblemer, han sliter bare med å slutte å spille et møkk-kjedelig dataspill.
Jeg er diagnostisert med "forsinket søvnfasesyndrom", men det er fordi mitt søvnbehov ofte ligger på 10 - 17timer. Til tross for mitt lave aktivitetsnivå. Jeg tviler sterkt på at trådstarter har dette, da han mye mer sannsynlig lider av spilleavhenighet :P
Sitat av Luch
Altså spiller i 20 timer så sover jeg i 10, så døgnet roterer hele tiden, noen ganger spiller jeg om nettene, andre ganger om dagen, osv.

Ja for å stikke ut og råne i byen med bil er sååå mye tøffere enn å sitte forran pcen. Skjønner ikke hva folk har i mot MMO og PC generelt.
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe imot MMO spill eller PC. Om du liker det er jo det greit, men om man føkker opp døgnet og seg selv beond recaal, for så og ikke ville gjøre noe annet med det en og ta piller mot det, på grunn av et MMO spill, da bør man skjønne hvofor noen kan ha noe imot det.

Hvis man skal spille 20 timer i døgnet et det noe galt, ikke med spillet riktig nok. Jeg ville prøvd og bare sove om natten, det finnes andre altenativer en og råne rundt i byen, det er ikke noe vits i og generalisere alle mennesker som ikke spiller like mye som deg på den måten.