Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1687 309606
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Dette er sikkert besvart 1000 ganger før.. til den er tørr..
hvorfor tørker man egentlig soppen? blir det bedre effekt eller hva?
Pålitelig kilde
Bredesen's Avatar
Sitat av Infmush Vis innlegg
hvorfor tørker man egentlig soppen? blir det bedre effekt eller hva?
Vis hele sitatet...
Vel, hovedsaklig for at den ikke skal råtne. De fleste plukkere spiser ikke alt de finner med en gang.
Sitat av Bredesen Vis innlegg
Vel, hovedsaklig for at den ikke skal råtne. De fleste plukkere spiser ikke alt de finner med en gang.
Vis hele sitatet...
hva med potensen?
Sist endret av Infmush; 11. august 2011 kl. 02:44.
Pålitelig kilde
Bredesen's Avatar
Når du tørker en sopp vil den miste minimalt med psilocybin, altså vil potensen bli omtrent den samme.

EDIT: Og med 'omtrent den samme' mener jeg at du sannsynligvis ikke vil merke forskjell på fersk og tørket.
Sist endret av Bredesen; 11. august 2011 kl. 02:49.
Er det noe spessiel grunn til at man plukker på natten ? eller går det bra å plukke på lyse dagen også ?
Pålitelig kilde
Bredesen's Avatar
Sitat av Lonelycrab Vis innlegg
Er det noe spessiel grunn til at man plukker på natten ? eller går det bra å plukke på lyse dagen også ?
Vis hele sitatet...
Det er ingenting magisk som skjer med soppene som gjør at de plutselig blir psykoaktive på natten, nei.
Det er faktisk så enkelt at det er lettest å unngå å bli sett på natten.
Er det som i england at det er ulovlig å plukke soppen ?
Pålitelig kilde
Bredesen's Avatar
Som skrevet i førsteposten, så er det dessverre det.
Meh, tror planen min om å plukke går litt i dass da. tror ikke "Jeg leter etter kantareller" excusen funker for en 17 åring med dreads og en korv full av fleinsopp.
Sitat av Lonelycrab Vis innlegg
Er det som i england at det er ulovlig å plukke soppen ?
Vis hele sitatet...
men er vel slik at du ikke kan bli arrestert hvis du har plukket den med andre sopper? du kan ikke bli tatt hvis du akkurat har plukket ( for det er noe med at soppen må være identifisert eller noe) f.eks tar feil sopp og kan ikke bli tatt for det.

husker noen skrev det en plass men finner det ikke.
Sitat av Lonelycrab Vis innlegg
Meh, tror planen min om å plukke går litt i dass da. tror ikke "Jeg leter etter kantareller" excusen funker for en 17 åring med dreads og en korv full av fleinsopp.
Vis hele sitatet...
Finn deg et sted der du ikke blir sett da.
Som en sa tidligere kan du gå inn på Google Maps og se om du finner steder som ligner på et egnet sted for fleinsopp. Da har du jo stor oversikt over hvem som kan se hva og sånn på den aktuelle plassen.

Ikke glem Allemannsretten.

Visse rettigheter følger også av andre lover enn friluftsloven, blant annet retten til å plukke bær, sopp og nøtter, som kan utledes av straffeloven § 400.
Vis hele sitatet...
Høhø!
Sist endret av Naturgrønn; 11. august 2011 kl. 03:32.
Sitat av WhiteHat Vis innlegg
men er vel slik at du ikke kan bli arrestert hvis du har plukket den med andre sopper? du kan ikke bli tatt hvis du akkurat har plukket ( for det er noe med at soppen må være identifisert eller noe) f.eks tar feil sopp og kan ikke bli tatt for det.

husker noen skrev det en plass men finner det ikke.
Vis hele sitatet...
Sitat fra Wikipedia, som forøvrig også kan være en god venn å ha ved siden av google:

Man kan ikke bli straffet for innsamling eller oppbevaring av spiss fleinsopp for artsbestemmelse, eller av vanvare.

Salg, eller bruk av soppen kan imidlertid bli straffet i Norge.

I 1984 ble en person fra Salten dømt til 24 dagers betinget fengsel for soppmisbruk. Han ble funnet skyldig å ha spist fleinsopp som han hadde plukket i en park i Trondheim.

I 1985 ble en mann fra Bodø dømt for å ha drukket te av fleinsopp som han hadde plukket. Retten avgjorde at dette var en narkotisk drikk, og han fikk 45 dager betinget fengsel og en bot for forholdet.
Vis hele sitatet...
Hotel Cæsar - Juni spiser fleinsopp og litt senere tar også Blom seg ett stykke av fleinpizzaen.

Klarte ikke la vær å le når jeg tilfeldigvis så "Juni spiser fleinsopp" blant søkeresultatene på google.
Sist endret av Naturgrønn; 11. august 2011 kl. 05:10.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Hotel Cæsar - Juni spiser fleinsopp og litt senere tar også Blom seg ett stykke av fleinpizzaen.

Klarte ikke la vær å le når jeg tilfeldigvis så "Juni spiser fleinsopp" blant søkeresultatene på google.
Vis hele sitatet...
Hehe er det der hun plukker "flein" midt i skogen?
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Hehe er det der hun plukker "flein" midt i skogen?
Vis hele sitatet...
Tør du ikke å åpne de vedlagte linkene for å finne det ut selv?
Sitat av Knask Vis innlegg
Tør du ikke å åpne de vedlagte linkene for å finne det ut selv?
Vis hele sitatet...
Det kan jo tross alt føre til virus!
Tok meg en skogstur idag, kom ikke over noe sopp der jeg fant i fjor (en skogsvei jeg går opp), utenom at jeg fant 1 flein på toppen, virka ganske tørka, har vært sol idag så kan være derfor. (fortsatt litt fuktig, men ganske gyllenbrun.) håper det ikke er alt som kommer til å vokse der i år. : p Plokka der sist i tilig oktober å fant da irundt 60 stykker.
Jeg skjønner ikke helt. Jeg spiste både 10g Psilocybin Mexicana og 15g Psilocybin Atlantis i Amsterdam, men det var ikke helt som forventet. Trøffler vel og merke, men det skal jo gi akkurat samme effekt som fleinsopp. Fikk ikke tegn på hallusinasjoner eller visuelle endringer i det hele tatt.Det eneste jeg kjente var ekstrem rastløshet og høy tankeaktivitet. Ikke på noen slags konstruktiv måte heller. Jeg skiftet bare tanker hele tiden, og klarte ikke å finne noen ro. Endte opp med å glane ut vinduet i en evighet fordi jeg ikke fikk sove.

Høres dette ut som en vanlig reaksjon?
Sitat av Pinneknurk Vis innlegg
Jeg skjønner ikke helt. Jeg spiste både 10g Psilocybin Mexicana og 15g Psilocybin Atlantis i Amsterdam, men det var ikke helt som forventet. Trøffler vel og merke, men det skal jo gi akkurat samme effekt som fleinsopp. Fikk ikke tegn på hallusinasjoner eller visuelle endringer i det hele tatt.Det eneste jeg kjente var ekstrem rastløshet og høy tankeaktivitet. Ikke på noen slags konstruktiv måte heller. Jeg skiftet bare tanker hele tiden, og klarte ikke å finne noen ro. Endte opp med å glane ut vinduet i en evighet fordi jeg ikke fikk sove.

Høres dette ut som en vanlig reaksjon?
Vis hele sitatet...
Jepp, når du har spist for lite kan rusen ofte oppleves på denne måten.
Hadde selv en flott tripp på trøfler fra Amsterdam i forrige uke.
Jeg forstår. Kanskje jeg kan få spørre hvor mye og hvilken type du spiste? Slik jeg skjønte det da, var egentlig 15g Atlantis en relativt heftig dose for en nybegynner, men da var det visst ikke slik.
Sist endret av Pinneknurk; 17. august 2011 kl. 18:28.
Det kan være at trøflene ikke har blitt oppbevart på riktig måte og dermed ikke er like potente?
Atlantis har jeg ingen erfaring med.

Trøflene jeg spiste husker jeg ikke navnet på, men de kom i pakker på ti gram.
Disse skulle angivelig være de aller sterkeste trøflene de hadde i butikken, som for øvrig hadde et rimelig bredt utvalg.

Jeg spiste vel ca. 7 gram + en liten dose HBWR-frø.
Kan ikke si at jeg merket spesielt mye til HBWR-frøene, rusen var en typisk fleinsopprus.
Da må det ha vært dårlige greier jeg fikk. Atlantis var beskrevet som den nest kraftigste de fleste steder jeg var, og jeg spiste som nevnt 15 gram.
Sitat av Pinneknurk Vis innlegg
Jeg forstår. Kanskje jeg kan få spørre hvor mye og hvilken type du spiste? Slik jeg skjønte det da, var egentlig 15g Atlantis en relativt heftig dose for en nybegynner, men da var det visst ikke slik.
Vis hele sitatet...
Hvor lenge siden var det du spiste ett skikkelig måltid da du inntok trøflene?
Hvor mye veier du?
Du bør helst ikke ha spist så mye de siste 12 timene om du vil ha maks effekt.

første gang jeg prøvde fikk jeg samme reaksjon som deg, det var med 7-10 gram. Det er meget individuelt hvor mye som passer for deg, men det er såklart best å ta for lite enn for mye første gang, så det er nok lagt inn en liten sikkerhetsmargin i rådene fra smartshopsene..
Sitat av Bredesen Vis innlegg
Det er ingenting magisk som skjer med soppene som gjør at de plutselig blir psykoaktive på natten, nei.
Det er faktisk så enkelt at det er lettest å unngå å bli sett på natten.
Vis hele sitatet...
Men en ting jeg har tenkt på er: hvordan finner man soppen på natta uten lommelykt? for hvis man bruker lommelykt blir man jo faktisk mer synlig og mistenkelig enn hvis du bare er ute på en eng på dagen? :P
Sitat av tw@t Vis innlegg
Men en ting jeg har tenkt på er: hvordan finner man soppen på natta uten lommelykt? for hvis man bruker lommelykt blir man jo faktisk mer synlig og mistenkelig enn hvis du bare er ute på en eng på dagen? :P
Vis hele sitatet...
De fleste normale folk sover på natten, og det er da derfor et betydelig mindre antall mennesker ute og går seg en tur ved gressplener og enger enn det er på dagen
Sitat av tw@t Vis innlegg
Men en ting jeg har tenkt på er: hvordan finner man soppen på natta uten lommelykt? for hvis man bruker lommelykt blir man jo faktisk mer synlig og mistenkelig enn hvis du bare er ute på en eng på dagen? :P
Vis hele sitatet...
Uten lommelykt sier du? Da må du nok lukte deg frem til soppen.

Enten får man bruke en god lykt (med mindre det mest hinsidige måneskinn skulle dukke opp) eller så får man se å ta til seg noe "mot" og komme seg ut i dagslys som ett normalt menneske uten nattlige narko-sopp aktiviteter på samvittigheten. Om noen fortapte sjeler av noen forbipasserende skulle finne på den drøye ugjerning å ringe til politiet etter å ha sett din tvilsomme jakt etter djevelsoppen i gresset, og slike blå, luskende mennesker etter hvert skulle dukke opp, ja så får du bare slenge soppen i sekken og sekken på soppen for så å beine videre til skogs!
Sist endret av KreaDep; 17. august 2011 kl. 19:47.
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Noen som vet hvorfor fleinsopp(og andre shrooms) produserer Psilocin og Psilocybin? F.eks i tobakksplantene blir jo nikotin produsert for å holde insekter unna. Hvilket evolusjonsmessige fortrinn ga det soppene å lage Psilocin? Har disse stoffene en funksjon i soppene?
Vis hele sitatet...
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Har du ikke hørt hva Mackenna sier? Det er "food of the gods" de må jo ha noe å spise de også
Vis hele sitatet...
Det finnes vel også en teori om at de er utenomjordiske. Siden sporene kan overleve i vakum!? og i vrien temperatur, er det jo ikke helt bak mål at de kan ha kommet med en metor eller lignende.

Enda lenger inn denne tankegangen mener noen til og med at de ble sendt her som et verktøy for kommunikasjon. De mener "data" kan har blitt "programert" i soppen, og for å kunne få denne dataen må du spise soppen.

næh, hva vet vel jeg. Ikke har jeg prøvd sopp heller, men det er for all del interessant!
Hehe, hadde i det minste vært ufattelig kult om det faktisk var sånn.

Sitat av Pewpew Vis innlegg
De fleste normale folk sover på natten, og det er da derfor et betydelig mindre antall mennesker ute og går seg en tur ved gressplener og enger enn det er på dagen
Vis hele sitatet...
Men om man først skulle bli sett lysende rundt på natten så ser det definitivt ut som en mer lyssky aktivitet enn om man skulle bli sett sittende midt ute på en eng/jorde om dagen og studere en gresstue..

Om man blir sett lysende rundt på en gressplen en sensommernatt og noen spør hva man holder på med så kan man f.eks si man er ute å leter etter duggmark. Vanlig blant annet for laksefiskere å lyse rundt etter slike om natten.
Søkt som pokker, men finner ikke noe særlig om lukt.

Lukter det svært mye av soppen hvis man tørker dem under senga i et par/tre dager?
Enn i ovnen?
Sitat av PainOfSalvation Vis innlegg
Søkt som pokker, men finner ikke noe særlig om lukt.

Lukter det svært mye av soppen hvis man tørker dem under senga i et par/tre dager?
Enn i ovnen?
Vis hele sitatet...
Kommer til å gå helt fint, ingen kommer til å lukte noe.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Kommer til å gå helt fint, ingen kommer til å lukte noe.
Vis hele sitatet...

Takk for svar!
Så det er ikke behov for å lufte ut engang?
Sitat av PainOfSalvation Vis innlegg
Takk for svar!
Så det er ikke behov for å lufte ut engang?
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke gjøre noe med tanke på lukt.

Men med tanke på tørkeprosessen er det jo greit med litt frisk luft i rommet.
Hei

1. Når man koker te av flein, skal man bare drikke vannet eller er man nødt til å spise soppen som ligger i kjelen også?

2. Hvor lenge henger toleransen for psilocybin/psilocin? Vet at stoffet kan spores opptil 3 dager, men gjelder det samme for toleranse?

Takk for svar.
Pålitelig kilde
Bredesen's Avatar
1. Du skal klare deg fint om du kun drikker væsken. Soppen som er igjen eter koking inneholder minimalt med psilocybin.

2. Fra Erowid.org
There is a short period of tolerance after Mushroom use. Using Mushrooms two days in a row is likely to lead to a diminished experience the second day, though spaced 5-7 or more days apart, this effect is nearly non-existent.
Vis hele sitatet...
The Lone Deranger
bipbapbop's Avatar
Husk kok te på fleinen 2 ganger.. skvis ut alt og kopp nr.2 gir god funk den også. Gooood tur
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Jeg hadde forstaaelsen av at man noytraliserte Psiloen over 65grader. Og at man derfor ikke kan koke flein, men trekke den i varmt vann.
Sist endret av Dr. fungitumb; 24. august 2011 kl. 23:14.
Pålitelig kilde
Bredesen's Avatar
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Jeg hadde forstaaelsen av at man noytraliserte Psiloen over 65grader. Og at man derfor ikke kan koke flein, men trekke den i varmt vann.
Vis hele sitatet...
Du har selvsagt rett! Man lager fleinsoppteen på samme måte som vanlig te.
Takk for rettelsen.
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Jeg hadde forstaaelsen av at man noytraliserte Psiloen over 65grader. Og at man derfor ikke kan koke flein, men trekke den i varmt vann.
Vis hele sitatet...
Hva vil det si? At man koker opp vannet, tar den av platen og legger soppen oppi?
Sitat av Muradi Vis innlegg
Hva vil det si? At man koker opp vannet, tar den av platen og legger soppen oppi?
Vis hele sitatet...
Ja. *titegn*
Pålitelig kilde
Bredesen's Avatar
Siterer meg selv:

Sitat av Bredesen Vis innlegg
Man lager fleinsoppteen på samme måte som vanlig te.
Vis hele sitatet...
Hvordan lager du te?
Ha i sitron og trekk teen i to kopper, ikke varmere enn at du klarer å ha fingeren litt i vannet, 50-60 grader kanskje, også ha koppene i vannbad så den holder varmen.

Toleransen for sopp kommer snikende og er ca. 1.85x per døgn, for en enkeltdose. Toleranse viser seg først når effektene begynner å gi seg. Mesteparten av toleransen for både sopp og LSD forsvinner innen 3 dager, men det henger igjen en liten del i opp til to uker i etterkant. Personlig synes jeg at sopp mister mye mindre effekten enn hva LSD gjør om man tar det mye på kort tid.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Takk for god forklaring rottegift
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det virker som om mange tror at denne tråden er unntatt regelen om tilgjengelighet på narkotiske stoffer.
Dette er selvfølgelig feil: Det skal IKKE forekomme informasjon om tilgjengelighet på fleinsopp, det gjelder også spørsmål om soppen har dukket opp i <stedsnavn>.
Heisann

Da har jeg endelig funnet flein
Jeg lurte i den forbindelse om 44 flein av varierende størrelse er et greit antall for en førstegangsreise for ei lita dame på drøyt 1,5 meter (152) og 44 kilo?

Mvh
The Lone Deranger
bipbapbop's Avatar
Kommer til å smelle godt, god tur
Sitat av eriathwen Vis innlegg
Heisann

Da har jeg endelig funnet flein
Jeg lurte i den forbindelse om 44 flein av varierende størrelse er et greit antall for en førstegangsreise for ei lita dame på drøyt 1,5 meter (152) og 44 kilo?

Mvh
Vis hele sitatet...
Du er på størrelse med eksen min
Poenget med det er at hun fikk prøve 0.2g(ca15-20sopp) og fikk en fin liten trip på det,
uten noe særlig visuals med myye lættis.
Tid og avstands oppfattelse endret, filosofisk,endret oppfattelse av objekter osv.

Ting som når hunden vår kom inn i stua blei det full latterkrampe seff av den lille chihuahua`n,
som nå så ut som en meeega svær pelsdott(og han er korthåret).
Lo godt når hun skulle prøve og få på ledningen til mp3 spilleren hehe, skjønte ikke bæret av den nå insane svære haugen med ledninger
Varte på henne 3timer så var hun nede , kjempe fin førstegangs trip.
Og lo selv så jeg holdt på å dævve, enda jeg var tripsitter og fullstendig nykter
Var og plukket flein istad fekk 537 sopp på 15-20 min

men er det nokk og tørke det til i morgå kveld trur dere?
Sitat av stjernehimmel Vis innlegg
Var og plukket flein istad fekk 537 sopp på 15-20 min

men er det nokk og tørke det til i morgå kveld trur dere?
Vis hele sitatet...
Du kan jo spise de når du vil og få samme effekt uavhengig over hvor lang tid du tørker, men personlig synes jeg fersk flein er helt forjævlig i forhold til tørket flein, men tror du kan la de stå i 1-2 dager gjerne med en lampe over så det går noe fortere.
Sitat av kimmy9gga Vis innlegg
Du kan jo spise de når du vil og få samme effekt uavhengig over hvor lang tid du tørker, men personlig synes jeg fersk flein er helt forjævlig i forhold til tørket flein, men tror du kan la de stå i 1-2 dager gjerne med en lampe over så det går noe fortere.
Vis hele sitatet...
Tørker det på varmekabler med avis papir under og over soppen med fleese teppe over.
Er ny i forumet men kan laste opp bilde viss eg får det til...

Men nor du lager te skal du tørke den? Å skal du ha san ala kaffe fillter nedi? Funker det bedre eller er det berre noe folk sei?

Takk for svar