Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 4657
Hei, jeg mottok i dag 9000 kroner fra tidligere arbeidsgiver(Bunnpris). Regner med jeg kommer til å bli oppringt om noen dager; er det noen måte jeg kan beholde de pengene? Er det ulovlig av meg å "bruke opp"/ta ut de pengene?
Sist endret av Katalysator; 30. august 2012 kl. 19:33.
Noen form for etterbetaling av feriepenger?
Sitat av Katalysator Vis innlegg
Er det ulovlig av meg å "bruke opp"/ta ut de pengene?
Vis hele sitatet...
Ja, det kalles underslag.
http://www.domstol.no/no/Enkelt-doms...-er-underslag/
Sist endret av Mith; 30. august 2012 kl. 19:43.
Har hørt det en eller annen plass at hvis det dukker opp penger på kontoen din så er man ikke pliktig å returnere den..


Var i det minste slik da jeg med et uhell overførte penger til feil konto. Var ikke dick banken kunne gjøre selv om jeg tok kontakt med dem et par minutter etterpå.
Beskjeden var det at jeg måtte kontakte kontoeier å spørre pent etter pengene mine. ( Som da kontoeier kunne da vist gi balla i).


Mitt råd er å sitte på pengene litt før du eventuelt begynner å bruke dem.. Just in case.
Sitat av Lattergal Vis innlegg
Har hørt det en eller annen plass at hvis det dukker opp penger på kontoen din så er man ikke pliktig å returnere den..

Var i det minste slik da jeg med et uhell overførte penger til feil konto. Var ikke dick banken kunne gjøre selv om jeg tok kontakt med dem et par minutter etterpå.
Beskjeden var det at jeg måtte kontakte kontoeier å spørre pent etter pengene mine. ( Som da kontoeier kunne da vist gi balla i).

Mitt råd er å sitte på pengene litt før du eventuelt begynner å bruke dem.. Just in case.
Vis hele sitatet...
Tøys. Det er ulovlig for kontoeier å bruke pengene, men kontoeier kan. Det var en sak på en lite bemidlet mann som ved en tilfeldighet fikk et større beløp (tror det var en million) og brukte de opp før dom forelå. Du kan gjøre det, men det eneste som vil skje er at du får en gjeld som du må betjene.
Sitat av Mith Vis innlegg
Vis hele sitatet...
9 000 og 900 000 er litt forskjell.

Planen min er som følger da:
Har en utestående eFaktura på kontoen min på 3600 kroner som skal gå til å betale studielån. I utgangspunktet har jeg søkt utsettelse på den siden jeg ikke hadde dekning. Men hva om denne regningen "automatisk" gikk gjennom fordi det kom penger på konto? Da sitter jeg igjen med bare 5400, som er mye lettere å bortforklare som et uhell at man brukte.

Og det jeg egentlig helt spesifikt lurer på er om jeg kan snike meg unna siden det er Bunnpris som er skyld i feilen, og det forventes større grad av profesjonalitet i et firma enn av en privatperson?

EDIT: Kan legge ved at jeg aldri noen gang fikk lønnsslipp av aktuelle arbeidsgiver. Og at jeg allerede har fått utbetalt mine feriepenger og alt fra de.
Sist endret av Katalysator; 30. august 2012 kl. 19:53.
hvis du bruker pengene i god tro kan du lovlig beholde dem, men 9000 skulle du vel skjønt at du ikke skal ha?
Sitat av Katalysator Vis innlegg
9 000 og 900 000 er litt forskjell.

Planen min er som følger da:
Har en utestående eFaktura på kontoen min på 3600 kroner som skal gå til å betale studielån. I utgangspunktet har jeg søkt utsettelse på den siden jeg ikke hadde dekning. Men hva om denne regningen "automatisk" gikk gjennom fordi det kom penger på konto? Da sitter jeg igjen med bare 5400, som er mye lettere å bortforklare som et uhell at man brukte.

Og det jeg egentlig helt spesifikt lurer på er om jeg kan snike meg unna siden det er Bunnpris som er skyld i feilen, og det forventes større grad av profesjonalitet i et firma enn av en privatperson?

EDIT: Kan legge ved at jeg aldri noen gang fikk lønnsslipp av aktuelle arbeidsgiver. Og at jeg allerede har fått utbetalt mine feriepenger og alt fra de.
Vis hele sitatet...
Er du stokk dum? Om de krever pengene tilbake og du ikke betaler så kommer de til å anmelde deg og du kommer til å tape den saken så fort at ingen advokat gidder å ta saken din engang. Du har jo fått referert en høyesterettsdom som setter rettspraksis i nøyaktig samme sak og enda så tror du at du kan beholde pengene?
Sist endret av Mith; 30. august 2012 kl. 20:01.
Sitat av nikita Vis innlegg
Tøys. Det er ulovlig for kontoeier å bruke pengene, men kontoeier kan. Det var en sak på en lite bemidlet mann som ved en tilfeldighet fikk et større beløp (tror det var en million) og brukte de opp før dom forelå. Du kan gjøre det, men det eneste som vil skje er at du får en gjeld som du må betjene.
Vis hele sitatet...
Kan være ting har forandret seg.
Er en 12-13 år siden jeg var i denne situasjonen.

Eventuelt så har jeg bare fått feil info
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
hvis du bruker pengene i god tro kan du lovlig beholde dem, men 9000 skulle du vel skjønt at du ikke skal ha?
Vis hele sitatet...
Det er der den ubetalte efakturaen min kommer i bildet. En regning som ble trukket "automatisk" da det kom penger på kontoen...

Sitat av Mith Vis innlegg
Er du fette dum? Om de krever pengene tilbake og du ikke betaler så kommer de til å anmelde deg og du kommer til å tape den saken så fort at ingen advokat gidder å ta saken din engang. Du har jo fått referert en høyesterettsdom som setter rettspraksis i nøyaktig samme sak og enda så tror du at du kan beholde pengene?
Vis hele sitatet...
Det er derfor jeg spør. Jeg lurer på hvordan jeg skal snike meg unna med pengene, hvis det er mulig.
Om det ikke er restbetaling av feriepeng etc. Så MÅ du betale tilbake. Om du bruker 5000,- ikveld og bunnpris ringer imorgen får du håpe sjefen er hyggelig og kan ta de på nedbetaling.
Sitat av Katalysator Vis innlegg
Hei, jeg mottok i dag 9000 kroner fra tidligere arbeidsgiver(Bunnpris). Regner med jeg kommer til å bli oppringt om noen dager; er det noen måte jeg kan beholde de pengene? Er det ulovlig av meg å "bruke opp"/ta ut de pengene?
Vis hele sitatet...
Hvis postmannen legger en konvolutt, hvor pengene er adressert til en annen person, legger denne i din postkasse ved en feil, er det da rettmessig dine penger?
Nei, men spørsmålet er ikke om de er rettsmessig mine eller ikke. Men hvorvidt jeg kan snike de til meg
Sitat av Katalysator Vis innlegg
Nei, men spørsmålet er ikke om de er rettsmessig mine eller ikke. Men hvorvidt jeg kan snike de til meg
Vis hele sitatet...
Mith har jo gitt deg et svar. Spør du meg, så er det fornuftig tankegang at man ikke kan bruke andre sine penger. Bruker du pengene får du bare håpe på at Bunnpris har en sløv person bak kontorpulten som ikke oppdager det.

Når det kommer til det som er autotrekk, så vil sikkert Bunnpris gi deg litt tid på tilbakebetaling siden du ikke var klar over at pengene sto på konto, men da må du kontakte de selv. Ikke bare la det gå.
Sist endret av stagg; 30. august 2012 kl. 20:48. Grunn: fordi jeg kan
Sitat av Katalysator Vis innlegg
Nei, men spørsmålet er ikke om de er rettsmessig mine eller ikke. Men hvorvidt jeg kan snike de til meg
Vis hele sitatet...
Hvis det ikke er rettmessig dine, kan de ta rettslige skritt for å få dem tilbake.
Du kan ikke "snike" deg unna, men eventuelt forhandle med dem om de tar kontakt.

Summen er såpass liten at det nok er begrenset hvor mye ressurser de ønsker å bruke på det.
Sitat av Katalysator Vis innlegg
Det er der den ubetalte efakturaen min kommer i bildet. En regning som ble trukket "automatisk" da det kom penger på kontoen...



Det er derfor jeg spør. Jeg lurer på hvordan jeg skal snike meg unna med pengene, hvis det er mulig.
Vis hele sitatet...
spørs jo om du skulle merket om du fikk 9000kr for mye eller ikke, spørs hvor mye kr du får inn på konto hver måned!

men er jo bare å prøve 9000kr er jo såpass lite!
Finner de det ut, må du betale. Du har ikke vunnet i Lotto her.
Du kan da endre forfallsdato på efaktura, og stoppe den.
I og med at det er en bedrift som har overført pengene stiller loven annerledes, hadde det derimot vært overført fra en privatperson så hadde saken vært annerledes. Men er du 100% sikker på at dette ikker en en etterbetaling av noe slag? Fikk selv noen ubetalte timer + noe diverse fra min tidligere arbeidsgiver for noen år siden.
Sist endret av smokeeye; 31. august 2012 kl. 11:36.
Ville hatt de stående på konto en stund i påvente av at noen tar kontakt. Skriv en e-post til en adresse med "skrivefeil" om noen dager, så kan du jo ha brukt de i "god tro" etter en stund fordi du trodde du hadde sendt en mail og spurt=) Og mailen vil jo ligge i sendt-listen sin selv om den ikke har kommet frem til Bunnpris.

Men som sagt, blir du tatt må du nok betale tilbake. Sliter du virkerlig med likviditeten er det jo et forslag som kan minske muligheten for at du får problemer med myndighetene.
ja du kan bruke pengene
nei du kommer ikke til å slippe unna med det
Bruker du pengene i "god tro" så skjer det nok ingenting.
Jeg ville nok prøvd meg på dette: Du har ventet en ukes tid på 10 000,- av en god kompis. Du var usikker på om han skulle overføre penger til deg, eller om han kom med penger i hånda. Du får jo ikke opp navn på avsender før et par dager etter at beløpet er mottatt.
Jeg begynt å bruke pengene fordi en "boost" på 9000 kommer godt med og det tar ikke lang tid for meg å skaffe inn de pengene på nytt. Dessuten vet jeg at jeg kan snakke med tidligere arbeidsgiver om hvor raskt pengene må betales tilbake.

Har enda ikke hørt noe, kan komme med en oppdatering hvis noe skjer.
Se på det som en bonus fra tidligere arbeidsplass

Finders, keepers.
Sist endret av Dempsey83; 1. september 2012 kl. 16:39.
I verste fall får du jo bare litt gjeld.

Om det går så langt at de vil starte sak mot deg så er det bare å si du ønske å betale.


Sitat av Mith Vis innlegg
Er du stokk dum?
Vis hele sitatet...
Klapp igjen, ekle hykler faen.
Sitat av Katalysator Vis innlegg
Det er der den ubetalte efakturaen min kommer i bildet. En regning som ble trukket "automatisk" da det kom penger på kontoen...



Det er derfor jeg spør. Jeg lurer på hvordan jeg skal snike meg unna med pengene, hvis det er mulig.
Vis hele sitatet...
Eneste måtte være om du tar vare på pengene til saken har foreldet og ikke samarbeider.

Jeg betalte husleie på 2500 kroner inn til feil konto for et par år siden. Kontoeier tok ikke telefonen og svarte ikke på mail fra banken. Endte opp etter mye fram og tilbake med å gi det opp uten noe anmeldelse.
Jeg har jobbet for bankenes betalingssentral(nå NETS) og jeg kan garantere deg at du ikke klarer å snike til deg disse pengene, med mindre de som har sendt deg pengene bestemmer seg for at du kan få dem.

Det er Nets som gjør disse trekkene (så lenge avsender og mottaker har forskjellig bank). Tilbakeføringer er ikke unormalt.
Tipper jeg behandlet ca. 20 sånne saker hver dag.
Bruk pengene!! Skulle det vise seg at de har gjort feil sier du bare at du trodde du hadde fått pengene fra et annet sted og ved en feiltagelse brukt dem. 9000 er ikke allverden å måtte betale tilbake uansett Ingenting er så bra som å få ufortjente kroner på konto. Bruk dem på damer og disco !!
Samme skjedde med meg i sommer.. Mottok 5000 kr fra et firma jeg jobba for i 2010!
Har ikke hørt et kvekk siden den gang
Dette er trist lesing, merker jeg mister litt troen på ærlighet og etikk i dette samfunnet. Ved å beholde pengene og faktisk begynne å bruke dem er du intet annet enn en simpel dum tyv. Håper du får en klekkelig bot oppå erstatningskravet.
Sitat av olejoa Vis innlegg
Dette er trist lesing, merker jeg mister litt troen på ærlighet og etikk i dette samfunnet. Ved å beholde pengene og faktisk begynne å bruke dem er du intet annet enn en simpel dum tyv. Håper du får en klekkelig bot oppå erstatningskravet.
Vis hele sitatet...
Simpel dum tyv? Faktisk, så er det 100% menneskelig.
Om du synes dette er trist lesing så hadde du drept deg selv om det ble satt opp en poll for å se hvor mangen som hadde gjort det samme.

Det jeg synes er trist er hvordan du dømmer andre. Hvem faen er du? Åja, han perfekte hverdagshelten som glemte seg selv og heller ble alle andre?
Så det er greit å stjele fordi "alle" andre gjør det? Det er 100% menneskelig å være en simpel dum tyv?
En person innrømmer på et åpent forum at han har fått penger som ikke tilhører ham og velger så å bruke dem i håp om å ikke bli tatt, og du spør om hvem jeg er som dømmer?

Hvis jeg finner en lommebok på gaten med 5000kr i samt førerkort og bankkort så hadde jeg levert den tilbake. Hvorfor? Fordi det ikke er mine penger. Fordi jeg vet at hvis jeg selv hadde mistet en lommebok med så mange penger så hadde jeg blitt forbanna glad om noen fant den og leverte den tilbake. Du hadde vel bare tatt den og tenkt "Finders keepers" og gjemt deg bak en forestilling om at du nærmest har lov til å gjøre det "fordi det er 100% menneskelig og alle gjør det". Og ja, jeg synes det ER trist at noen tenker slik.

Og det er litt utrolig at du stempler meg som hverdagshelt fordi jeg kaller en tyv for en tyv. Det sier vel strengt tatt mer om deg enn om meg.
Ville latt pengene stå, kanskje på en egen konto? Hvis du ikke har hørt noe innen 12 måneder tror jeg du kan anse pengene for å være dine. Hvis du velger å bruke pengene allerede nå vil du ganske sikkert få et problem om du ikke kan betale tilbake.

Tror ikke du blir siktet for underslag og fengslet, ikke for et så lite beløp, men ønsker du virkelig å ta sjansen på at det ikke får konsekvenser? I verste fall risikerer du å bli svartelistet hos Bunnpris slik at du kan jobbe der igjen.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
muttern bøffa forøvrig 6 tusen på barnetrygd som hu hadde fått utbetalt ekstra, så det går ann at du er en av de heldige og blir glemt
Gått en god stund. Enda ikke hørt noe foressten :P