Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1026
Hei! På skolen har vi laget skolefilm og etter et halvt år er den endelig ferdig.

Nå vil jeg gjerne vite hva jeg, som regissør og filmer, gjorde galt og hva jeg kunne gjort bedre. Setter også pris på om dere forteller hva dere liker også!

Link til video: http://bit.ly/flukten
Sist endret av extreme_galaxy; 9. desember 2013 kl. 21:13.
Ridder av 1. klasse
Syns filmen generelt var veldig bra!
Sist endret av Mchjort; 9. desember 2013 kl. 21:40.
Så ikke hele filmen men syntes det var endel drama og skriking, her blir det ubehagelig høyt.
Føler også at samtalene går litt fort, det føles nesten litt for godt gjennomgodt.

Andre ting er kameravinkling, unngå risting i kameraet, overdreven bruk av effekter på slutten, overdreven stemmebruk i noen scener.
Sist endret av t_ben; 9. desember 2013 kl. 21:41.
Sitat av t_ben Vis innlegg
her blir det ubehagelig høyt.
Vis hele sitatet...
Dette har jeg fikset i den versjonen vi skal vise på skolen!


Føler også at samtalene går litt fort, det føles nesten litt for godt gjennomgodt.
Vis hele sitatet...

De gikk kansje litt fort i svingene, hva mener du med for godt gjennomgodt? Hvordan kan vi gjre dette bedre neste gang?


Andre ting er kameravinkling, unngå risting i kameraet
Vis hele sitatet...
Vi hadde desverre ikke god tid til å lage dreiebok pga. planforandring flere ganger. Laget med speilrefleks, men jeg skal prøve å bli bedre!

overdreven bruk av effekter på slutten
Vis hele sitatet...
Hva er det du synes blir for mye?

overdreven stemmebruk i noen scener.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med dette og hvordan ville du gjort det?

Takker for god respons!
Hei igjen, beklager for uklare forklaringer.

Med at samtalene går for fort mener jeg at personene svarer kanskje litt vel fort av og til.
Eksempel: http://www.youtube.com/watch?feature...NDf5PosY#t=252

Overdrevene effekter.
http://www.youtube.com/watch?feature...NDf5PosY#t=462 Den nattsyneffekten syntes jeg ble litt for mye.

Med overdreven stemmebruk så vil jeg gå tilbake til den første scenen jeg linket til.
Jeg føler det er unødvendig med så mye skriking ut av en så liten sak.
Det samme gjelder kanskje også for denne scenen. http://www.youtube.com/watch?feature...NDf5PosY#t=265

Til slutt vil jeg bare legge til at jeg aldri har laget en nogenlunde seriøs film, så jeg har svært lite erfaring på området.
Dette er bare mine synspunkter. Hvordan du kan forbedre deg vet jeg desverre ikke, men nå har du forhåpentligvis fått noe å jobbe ut ifra.
Sist endret av t_ben; 9. desember 2013 kl. 22:23.
Ey, her er litt tilbakemelding.

Det første jeg reagerte på var fonten før "flukten" - det er bare pirk, men hadde kanskje gjort seg med en egenlaget font. Når det kommer til animasjonen av filmtittelen er dette i og for seg godt utført, men jeg syns kanskje at den er litt langsom. Tittelen tatt i betraktning, hadde det gitt ekstra styrke å animere "skrivingen" på en hurtigere og mer intens måte for å understreke innholdet i ord og film.
Når det kommer til første tagning er den litt lang, da tittelen og musikken bygger opp forventning, men et sånt momentum kan raskt svinne hvis tagningen nettopp er for lang, evt. uinteressant (innholdsmessig eller cinematografisk). Dette har nok mye med preferanser å gjøre, men en fin ting å tenke på uansett.
Pacing er viktig, og du kan gi handlingen til skuespilleren mer intensitet og retning ved eksempelvis å klippe aspekter ved hele handlingsforløpet (meldinger, ut av senga, inn på badet, radio, dusj) i raskere suksesjon (noe av det du gjør i pakkeseksjonen litt etterpå). Klippingen er en viktig del av den dramaturgiske rytmen, som også burde styrke skuespilleren/rollen og manus. For øvrig ser man kameraet blli reflektert i ullike flater, og jeg tror også jeg så en del av crewet i noen av bildene dine.

Når det kommer til skuespillerne, er de litt maniert og unaturllige til tider - mtp. at dette er en skolefilm syns jeg imidlertid du gjør mye bra. Liker spesielt utsnittet hvor du får se den truende skikkelsen til mellom busken og vannet (med en av birollene helt til høyre i bildet): her har du utgangspunktet til en veldig god bildekomposisjon, til tross for at birollen forstyrrer litt av flowen til trærne, vannet og skikkelsen etc, men det er bare pirk.
Utsnittene før og etter det jeg akkurat nevnte har ikke helt den samme flowen. Med dette mener jeg ikke at de er dårlige, men et godt potensiale for lære mye ved å sammenligne de sterkeste og svakeste klippene/utsnittene - å bevisst trene opp øyet/hodet på denne måten tror jeg kan være verdifullt generelt. Et godt øye kan gi deg en umiddelbar estetisk brodd med tanke på stil og uttrykk.

Utsnittet med den truende skikkelsen mellom trærne før de tre jentene som skal bade "tar over" bildet er også et godt utgangspunkt, da du klarer å skape en dybde med flere lag. Den påfølgende teltscenen kunne kanskje vært gjort annerledes - litt uklart bilde først, og klippet til selve flukten blir en smule antiklimatisk og utroverdig.
Metal- og blockbustermusikken blir litt for klisjé for meg. Hadde gjort mye med atmosfæren om musikken heller låt veldig organisk - gjerne bare et eller to akustiske instrumenter som spiller dissonerende med en dynamikk som retter seg etter bevegelsen til de flyktende, eller kanskje mer effektivt, etter bevegelsene til denne skikkelsen.

Jeg må innrømme at twisten mot slutten gjorde meg mildt frustrert, men klippet av spilledåsen var fint, og twisten etterpå, til tross for å være svært opplagt, reddet i hvert fall det jeg trodde kom til å bli en skikkelig skolestil-type cop out. Forresten, ikke skriv "slutt" til slutt. Gjør slutten åpenbar på en annen måte (eller bare fjern teksten).

Plottet generelt var ganske middelmådig, men dette er en skolefilm så jeg forventet ikke allverden. Det virker som du har en del potensiale, og du må bare fortsette å stå på - se masse film, lag masse film, interesser deg for forskjellige estetiske uttrykk og uttrykksmåter, eksperimenter, osv.

Godt jobba! Forhåpentligvis kan noe av det jeg være til hjelp hvis du skal arbeide med på filmen, eller neste gang du skal gjennomføre et slikt prosjekt.

Lykke til videre.
Sist endret av Cormorant; 10. desember 2013 kl. 00:08.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Jeg fikk ikke sett hele fordi nettet ble litt ustabilt nå. Men hvorfor våkner hun 20:30 på kvelden, og det er helt lyst ute og "morgen"? Om det ikke er noe med historien jeg ikke fikk med meg.
Sitat av Cormorant Vis innlegg
Ey, her er litt tilbakemelding.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for verdifullt svar. Hadde et ønske om å ha noe indy-musikk, men fant dessverre ingen som var interresert i tide.

Skal fokusere nærmere på tipsene dine neste gang jeg lager film!

Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Jeg fikk ikke sett hele fordi nettet ble litt ustabilt nå. Men hvorfor våkner hun 20:30 på kvelden, og det er helt lyst ute og "morgen"? Om det ikke er noe med historien jeg ikke fikk med meg.
Vis hele sitatet...
Nå har det seg sånn at deadline-en ble forandra slik at vi hadde to uker mindre enn planlagt. Tidspunktet var egentlig et poeng i historien, og filmen skulle egentlig fortsette etter at hun gikk inn på badet etter å ha våknet igjen. Men tiden strakk dessverre ikke til.