Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 5037
Lurte på om noen visste om man kan feks kan flytte til utlandet...bo der i mange år og komme tilbake igjen til norge å få minstepensjon?

mister man statsborgerskapet av å bo lenge i utlandet?eller andrre rettigheter
Jeg er litt usikker på hvor lenge du kan klare å lure deg unna på dette her.
Når du har bodd i utlandet så og så lenge, så er du vel nødt å begynne å skatte dit.

Du taper ikke ditt statsborgerskap, men blir på en måte statsborger i 2 land, der Norge ikke er aktivt.
Dette er fordi at du alltid skal kunne returnere hit. Jeg er litt usikker på hvordan det blir med pensjonen når du flytter tilbake, men vil tro at du kan flytte over pensjonen fra det landet du bor i nå til Norge.
Eneste jeg kjenner til er norske oljefolk som jobber på platformer i andre land. De er ansatt av et norsk firma og skatter ca 6% for å opprettholde folketrygda.
Sitat av fr1lanser1 Vis innlegg
Jeg er litt usikker på hvor lenge du kan klare å lure deg unna på dette her.
Når du har bodd i utlandet så og så lenge, så er du vel nødt å begynne å skatte dit.

Du taper ikke ditt statsborgerskap, men blir på en måte statsborger i 2 land, der Norge ikke er aktivt.
Dette er fordi at du alltid skal kunne returnere hit. Jeg er litt usikker på hvordan det blir med pensjonen når du flytter tilbake, men vil tro at du kan flytte over pensjonen fra det landet du bor i nå til Norge.
Vis hele sitatet...
Ingenting av det du skriver her stemmer.

1. Du vil alltid være norsk stasborger med mindre du søker om å bli det i et annet land.

2. Han blir ikke "på en måte" statsborger i 2 land.

3. "Flytte over pensjonen"? Har han opptjent pensjon i andre land vil det være deres variant av NAV som utbetaler dette, ingenting "flyttes over" til Norge/Nav.
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Ingenting av det du skriver her stemmer.

1. Du vil alltid være norsk stasborger med mindre du søker om å bli det i et annet land.

2. Han blir ikke "på en måte" statsborger i 2 land.

3. "Flytte over pensjonen"? Har han opptjent pensjon i andre land vil det være deres variant av NAV som utbetaler dette, ingenting "flyttes over" til Norge/Nav.
Vis hele sitatet...
Hei,
beklager. Var ikke meningen å feilinformere. Det var bare sånn jeg hadde skjønt det.

Er du helt sikker på punkt 3? Jeg trodde at man kunne flytte pensjon til et annet land.
Sitat av boogeyman Vis innlegg
Eneste jeg kjenner til er norske oljefolk som jobber på platformer i andre land. De er ansatt av et norsk firma og skatter ca 6% for å opprettholde folketrygda.
Vis hele sitatet...
Stemmer som du sier at man frivillig kan beholde sitt medlemskap i folketrygden når en flytter utenlands og da skatter man også en liten slump til Norge.

Det jeg er mer bekymret for når det gjelder frivillig medlemskap i folketrygden er at jeg leste noe i vår(?) i avisene om folk som kom svært dårlig ut selv etter at de hadde betalt inn frivillig til folketrygden i mange år. Husker ikke hverken bakgrunn for dette eller hva og hvordan de kom dårlig ut det eneste jeg husker er at folk som kom fra EU og inn til norge fikk høyere ytelser fra staten om de bare jobbet 1 uke (eller 1 dag?) i Norge.

Har ikke tid å lete opp artikkelen nå og har heller ingen ide om hvor jeg leste den, men for folk som vurderer å flytte utenlands og som vurderer frivillig medlemskap så bør dere absolutt dobbeltsjekke at et slikt frivillig medlemskap faktisk gir deg det du forventer. Alternativet kan være å spare de 6% i høyrente eller kjøpe en form for forsikring.
Statsborgerskag: Dette mister du kun om du faar statsborgerskap I et annet land ved.

Pensjon: Ja, du kan som norsk statsborger bo lenge I utlandet, og komme tilbake til en minstepensjonist tilvaerelse. Enda bedra, mange land har trygdeavtaler med Norge, saa du kan overfoere pensjonspoeng opptjent I utlandet til Norge. Frivillig medlemskap I folketrygden er ikke mulig I alle situasjoner ( gjelder mest for arbeidstakere med norske arbeidsgivere bosatt I utlandet ).

Ved aa ikke vaere medlem I Folketrygden mister man rettigheter som gratis helsetjenester, barnetrygd, etc.