Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2847
Hei, det er nesten ett år siden min pot ble tatt av tollvesenet, usikker hvor mange pakker som ble stoppet av de, tror de fikk to eller tre.

jeg ble oppringt av politi som lurte på om jeg kunne komme til avhør, det er om noen dager, er det noen som har noe tips?

aldri blitt tatt for noe før, er ca 30g som er stoppa, tviler på at de finner pengespor.

Jeg har en jobb, som jeg mister om jeg blir tatt i det her, noen som har noe tips?
Nekt, nekt og nekt litt til= sak henlagt
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Som vanlig må man vel bare nekte, husk at hvem som helst kunne sendt deg disse pakkene.
Om du leser i denne tråden, vil se at det lønte seg for TS å nekte.
Generelt spørsmål: Om snuten finner på å sjekke kontoutskrifter, hvordan er en grei måte å bortforklare btc-kjøp? Er det best å bare spille på at btc er lovlig og at de ikke har noe med hva du gjør med dem?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av dolan_duck Vis innlegg
Generelt spørsmål: Om snuten finner på å sjekke kontoutskrifter, hvordan er en grei måte å bortforklare btc-kjøp? Er det best å bare spille på at btc er lovlig og at de ikke har noe med hva du gjør med dem?
Vis hele sitatet...
Tja.

Politiet har noko med å gjere kva du har brukt penger på om dei sikter deg for ulovlege ting du har kjøpt. Du har all rett til å nekte å forklare deg, men spørsmålet er om det er smart for deg. Uforklarte btc kan inngå som ledd i indisiekjede som kan få deg dømt, så om du har brukt btc på legitime ting bør du forklare kva du har nytta dei på.

TL;DR: Juridiske spørsmål har aldri enkle unyanserte svar.
"Worst case scenario."

HVIS de skulle fått tak i kontoutskrifter fra banken din, noe jeg tviler på at de kommer til å prioritere pga. lack av ressurser, hvordan skulle de se hvor du har brukt dine BTC? De ser det ikke med mindre du er innlogget på en e-wallet, hvis de skal finne på å konfiskere PC'n din. Da kan de se hvor mye som har gått ut til en bestemt adresse. Tviler på at de klarer å få noe ut av denne med mindre de har større teknisk kompetanse.
Hvis de ser at du har kjøpt BTC kan du si at det er en valuta du investerer aksjer i. Si at BTC er lovende/turbulent og det er mulig å hente penger fra veksten.

De kommer ikke til å ha tilstrekkelig fallende bevis på at du har bestilt, bare nekt.
Hvis de "tilfeldigvis" skulle finne på å se på FB-meldinger/finne brukerutstyr kan dog dette være nok til å dømme deg for bruk.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Er da også flere legitime butikker som godtar BTC, også flere som mottar donasjoner via BTC ved siden av PayPal.
Bare fin en god greie du ville donere litt penger til og si at du donerte med BTC.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
30g *trenger* ikke bety noe annet enn et potensielt saftlig forelegg, forresten. Det fins det eksempler på. Husker en nylig sak fra nordnorge der mengden var større og han slapp med bot. De må sannsynliggjøre at du skulle overdra dette til andre eller dette var ledd i salg, og hvis du tidligere er ustraffet.. da har de vel liten evne til å gjøre dette.
Sist endret av meaculpaUIO; 23. september 2014 kl. 01:39.
Nekt all kjennskap til pakkene. Ta med advokat.
var dette fra utlandet, eller innenlands?
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
var dette fra utlandet, eller innenlands?
Vis hele sitatet...
Med tanke på at det ble stoppet i tollen, gjetter jeg på at det kom fra utlandet...
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Med tanke på at det ble stoppet i tollen, gjetter jeg på at det kom fra utlandet...
Vis hele sitatet...
Sant nok, men ville bare ha det bekrefta, hvem vet
Du burde bare innrømme det faktiske forhold. Du slipper unna med ett forelegg og slipper å møte opp i retten. Hvis du nekter risikerer du at de "kjører sak" og da får du en rettssak med rettskraftig dom, andre her på freak kommer til å si "nekt" men dette er ikke lurt i alle tilfeller. 30 gram bønne er en ganske stor kvanta og kan videreselges.
Sitat av Vetz Vis innlegg
Du burde bare innrømme det faktiske forhold. Du slipper unna med ett forelegg og slipper å møte opp i retten. Hvis du nekter risikerer du at de "kjører sak" og da får du en rettssak med rettskraftig dom, andre her på freak kommer til å si "nekt" men dette er ikke lurt i alle tilfeller. 30 gram bønne er en ganske stor kvanta og kan videreselges.
Vis hele sitatet...
Uenig. Hvis TS nekter har de ingen fallende bevis for at nettopp han har utført kjøpet. Som sagt tidligere, hvem som helst kan sende en pakke hjem i posten til deg. Bare sørg for at alle meldinger med sensitivt innhold er slettet i tilfelle de skal prøve å ta seg inn på PC'n din.
Det er her snakk om innførsel, noe som straffes strengere enn kun bruk og bestittelse. Man kan risikere betinget fengsel ved slike mengder.

Jeg anbefaler sterkt at du nekter for alt. At du er tidligere ustraffet øker troverdigheten din. Det finnes ingen betalingsspor, og hvem som helst i verden kan jo ha sendt deg de pakkene. Som Vetz sier så kan du risikere at de kjører sak om de likevel mener du er skyldig, men hvis du tilstår så vil du jo også bli straffet, dog kanskje med en mildere bot eller eventuelt noen få dager mindre betinget fengselsstraff. Ja, det kan være gambling, men mtp. alle sakene som politiet henlegger årlig, så regner jeg ikke med at de vil bruke særlig mye ressurser på din.
Sitat av Vetz Vis innlegg
Du burde bare innrømme det faktiske forhold. Du slipper unna med ett forelegg og slipper å møte opp i retten. Hvis du nekter risikerer du at de "kjører sak" og da får du en rettssak med rettskraftig dom, andre her på freak kommer til å si "nekt" men dette er ikke lurt i alle tilfeller. 30 gram bønne er en ganske stor kvanta og kan videreselges.
Vis hele sitatet...
Bot/forelegg regnes som rettskraftig dom. Man har altså valget mellom å tilstå (100% sannsynlighet for straff), eller nekte hvor det ofte er mer sannsynlig for henleggelse enn rettssak. Jeg syns det kjipeste med straff/dom er å havne i strafferegisteret, og en strafferabatt på kanskje 10-20% var derfor ikke fristende nok i mitt tilfelle.

Personlig syns jeg det værste med å nekte er tiden man må vente i usikkerhet og vite man kanskje må møte i retten.

TS; kontoutskrift får politiet lett, så har du noen tydelige shady betalinger burde du vurdere å tilstå. Hvis ikke, nekt.