Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3365
Hei, som tittelen sier, så lurer jeg på dette.
hører aldri om at speed avhengige, pilleavhengige eller bønnerøykere for den saks skyld blir sett på som syke. Har hørt noen få tilfeller der folk kaller heroinavhengighet som en sykdom også, men syntes det blir for dumt å sette alkoholisme som en sykdom... Er selv grisehekta på alkohol, men ser fremdeles ikke på det som at det er en sykdom for meg, kun en jævlig avhengighet!

Ja jeg vet at de som har alkoholisme i familien er mer utsatt for å havne der selv, men for meg gir det null mening med sykdom!
Sist endret av KjellFresh; 19. september 2014 kl. 09:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er fordi de ikke tar seg bryet med å ramse opp alle typer avhengighet. Derfor sier de narkomane og alkoholikere, som om det er en forskjell. Man er rusavhengig either way.
Sikkert fordi den langvarige effekten av alkohol faktisk er skremmende lang.

http://no.wikipedia.org/wiki/Langtid...ter_av_alkohol
Det at det kalles sykdom tror jeg også er et signal fra myndighetene og samfunnet. Det er en sykdom, og som de fleste sykdommer kan det behandles. Symbol effekten for rusavhengige som ønsker hjelp aner jeg ikke, oppleves nok ekstremt forskjellig, men for noen kan det kanskje hjelpe å høre at det er en sykdom de kan få behandling for.
Avhengighet kan vel regnes som sykdom? Er du avhengig er det ganske store endringer i kroppen din, både fysisk og psykisk. Men det blir vel ett lite definisjonsspørsmål.
Ligger nok dessverre litt på kanten. Personlig skulle jeg gjerne ønske at det ble sitt på som en sykdom, på samme linje med all rus avhengighet. Men er det egentlig en sykdom? Jeg velger og heller fokusere på det genetiske. Man kan ''ikke bare'' slutte å ha aids, nett så man kan slutte å drikke alkohol eller skyte heroin.
Sitat av waf Vis innlegg
Sikkert fordi den langvarige effekten av alkohol faktisk er skremmende lang.

http://no.wikipedia.org/wiki/Langtid...ter_av_alkohol
Vis hele sitatet...
Å det er ikke Benzo feks? mye mer helvete å gå av det enn heroin eller alkohol.
Syntes faktisk det er lettere å slutte med heroin/opiater enn alkohol, så ikke missforstå meg.
Det er sånn nå at all rusmisbruk er definert som sykdom. Har du mistet kontrollen på grunn av rusmisbruk er du pr. definisjon syk. Det handler selvfølgelig om holdninger til rusmisbrukere, men enda mer om rettigheter.

Da det for rundt ti år siden ble vedtatt at rusmisbruk er en sykdom og ikke bare en slags karakterbrist, sikret man rusmisbrukere en rekke rettigheter, blant annet retten til behandling og andre tjenester fra helsevesenet. Ikke at dette fungerer helt som det burde, men intensjonen i lovverket er ihvertfall god.
Sist endret av Susa; 19. september 2014 kl. 10:23.
Alkohol er et rusmiddel, ikke en sykdom. Er man avhengig av alkohol, er man rusavhengig. Samfunnet anser rusavhengighet som en sykdom. Slik er det, og hva som anses for å være sykdommer har mye med kultur å gjøre. Og at mennesker har laget et fag om vår kropp og helse, «medisin», der alt som regnes som «unormalt» er ramset opp som sykdommer. Her ligger alkoholisme, og dermed anses det som en sykdom. Dette er allment akseptert av mennesker generelt, og derfor gjelder det.

Hva du mener om dette er muligens en helt annen sak. Man er aldri tvunget til å være enig i hva som er konsensus i samfunnet.

(Forøvrig litt interessant lesning på Wikipedia om sykdom her)

Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Er selv grisehekta på alkohol
Vis hele sitatet...
Relevant tweet.
Sist endret av Chronic420; 19. september 2014 kl. 10:28.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Når man ikke kan "slutte på dagen" av noe pga av farligheten rundt dette så kan kalle dette en sykdom.

Kjenner en alkoholiker vet ikke hvilken fase han er i nå i livet men det begynner å ligne ett Delirium.
WHO har anerkjent avhengighet som en sykdom.

"Avhengighet er i medisinsk forstand et syndrom, en tilstand som er preget av fysiologiske, kognitive og adferdsmessige fenomener der bruken av en substans, en klasse av substanser eller en adferd, som en gitt person gir en høyere prioritet til fortrengning av annen adferd som han eller hun tidligere syntes hadde stor verdi."

Om man har skyld i "sykdommen" selv er et interessant spørsmål.
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Hei, som tittelen sier, så lurer jeg på dette.
hører aldri om at speed avhengige, pilleavhengige eller bønnerøykere for den saks skyld blir sett på som syke. Har hørt noen få tilfeller der folk kaller heroinavhengighet som en sykdom også, men syntes det blir for dumt å sette alkoholisme som en sykdom... Er selv grisehekta på alkohol, men ser fremdeles ikke på det som at det er en sykdom for meg, kun en jævlig avhengighet!

Ja jeg vet at de som har alkoholisme i familien er mer utsatt for å havne der selv, men for meg gir det null mening med sykdom!
Vis hele sitatet...

Er alkoholisme arv eller miljø? Antakelig begge deler. De senere årene er det funnet ut at visse ER generisk disponert for alkoholisme. Om en ser ting i lys av et så vil jeg si at da er alkoholisme en sykdom. For da kan gen defekter være en medvirkende årsak til alkoholproblemet.

Studier viser jo at de som vokser opp i hjem med stort alkoholforbruk eller alkoholisme oftere selv ender opp som alkoholiker. Hvilke referanser har de med seg til voksenlivet? Veldig annerledes mtp rusbruk enn de fleste andre.

Om en alkoholiker er "offer" for dårlige gener og oppvekstmiljø så er det i mine øyne en sykdom - og en kan ikke klandre eller laste folk for å bli syke.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Avhengighet er da en sykdom uavhengig av lovligheten til det man misbruker. Noen ting har derimot i større grad samfunnets aksept enn andre.
Om avhengighet er en sykdom kan diskuteres men jeg tror det er definert slik for å sikre avhengige sine rettigheter juridisk. Ikke sikker men det virker fornuftig. Mange vil si at gedigene folk er syk men det er og avhengighet, siden de kan slutte å overdrive inntaket av mat.

Uannsett syns jeg at hvis vi ser på avhengighet som en sykdom er vi på rett vei, for det er ett medisinsk problem. Og all avhengighet har store likhetstrekk selv om livsstilen til hva man er avhengig av varierer.
Jeg mener avhengighet er en mangel på selvkontroll. But that's just my opinion, slik som andre mener jeg har en sykdom pga at jeg er homofil.
Sitat av Molly90 Vis innlegg
Jeg mener avhengighet er en mangel på selvkontroll. But that's just my opinion, slik som andre mener jeg har en sykdom pga at jeg er homofil.
Vis hele sitatet...
Vel, da har du en såkalt "opinion" som dessverre ikke holder mål. Avhengighet og mangel på selvkontroll er to vidt forskjellige ting. Avhengighet innebærer en rekke årsakssammenhenger.
Du mener ikke at avhengighet er mangel på selvkontroll. Det du derimot gjør, er å gjette at det er mangel på selvkontroll. Man trenger ikke bare være avhengig av stoff for at det skal defineres som en avhengighet. Det defineres ut ifra hvordan belønningssystemet i hjernen responderer på og uten tiført den spesifikke stimuli.
Du mener den ikke holder mål, ikke jeg. Hvis du ikke klarer å ha kontroll på hvor excited du blir over å få belønninger av deg selv..... Mangel på selvkontroll..
Sitat av Molly90 Vis innlegg
Du mener den ikke holder mål, ikke jeg. Hvis du ikke klarer å ha kontroll på hvor excited du blir over å få belønninger av deg selv..... Mangel på selvkontroll..
Vis hele sitatet...
Som et resultat av vitenskapelig forskning, vet vi at avhengighet er en sykdom som påvirker både hjerne og atferd. Jeg stiller da spørsmålet, som du tydeligvis ikke har stilt deg selv:
Hvordan og hvorfor påvirker avhengighet hjerne og adferd? Dette handler i stor grad om biologiske og miljømessige faktorer, og er svært sammensatt og komplisert.

Forskere har identifisert mange av de biologiske og miljømessige faktorer, og begynner å søke etter de genetiske varianter som bidrar til utvikling og progresjon av sykdommen.

Forskning taler altså i en helt annen retning enn hva du tror, og for min del kan du fortsette å tro, men da synes jeg du kan ta med deg bibelen og nattverd-kjeksen tilbake til kirken - hvor de mer enn gjerne tar imot troen.
Jepp, jeg mener mitt og du ditt. Derfor verden er så fantastisk!
Sitat av Molly90 Vis innlegg
Jepp, jeg mener mitt og du ditt. Derfor verden er så fantastisk!
Vis hele sitatet...
Når det kommer til sånne ting... ja, du har rett til å mene noe som går i mot forskning, men hvis du ikke har noe å Backe opp med så virker det litt idiotisk å holde på meningen.

Alle har rett til sin mening, men ikke alles meninger er likeverdig.