Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1065
Anonym bruker
"Uenig Rise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei,

Har prøvd både LSD og sopp en del ganger, dog ikke på noen år nå. Sist jeg tok sopp fikk jeg en følelse av hva jeg tror kan betegnes som depersonalisering, men jeg er ikke sikker om det var det eller at trippen var så overveldende at jeg tenkte for mye på den i etterkant. Spiste rundt 3-4 gram tenker jeg. Var visst en heftig sopp, ifølge min erfarne kompis.

I kanskje 4-5 måneder etter trippen fikk jeg av og til følelsen at alt rundt meg var falskt og oppkonstruert av mitt eget sinn, uten at egentlig konkluderte med det. Var mer filosoferende tanker som "hva om jeg lever i et slags Matrix og ingenting er ekte?". Jeg fungerte godt i hverdagen og tviler på at noen som helst merket noen forandring hos meg, men synes det likevel var ubehagelig nok til at jeg ikke har tatt sopp igjen.

Jeg tok derimot LSD for kanskje tre år siden (soppturen er 6 år siden), men en ganske moderat dose. Noen av disse tankene og følelsene kom tilbake under trippen og stresset meg litt, men klarte å legge det bort og fokusere på noe annet. Har heller ikke hatt noen mentale problemer etter den trippen.

Er det flere som har følt det slik i perioder, og er dette depersonalisering eller bare en lang afterglow? Synes sopp egentlig er ganske interessant, men er ikke så fan av å blir altfor trippa.

Håper noen kan dele litt erfaringer rundt dette, for jeg er ikke så erfaren selv om det har blitt noen tripper opp gjennom årene
Heisann. Da jeg har levd store deler av livet med både depersonalisering og derealisering så kan jeg prøve å fortelle hvordan det var for meg.

Det du beskriver her kan godt passe med derealisering, altså en følelse av at verden er uekte eller fjern. Det å leve med en sånn lidelse betyr også at alt man ser på og opplever ikke føles som virkelige opplevelser, men mer som noe man opplever gjennom flere lag med filter, eller som om det er gjennom en lang tunnel.

Depersonalisering har mer med identitet å gjøre, at man føler seg ikke som en hel person. Det kan også bety at man ikke helt klarer å forstå hvem man er, sånn at man ikke har noen referansepunkter i egen identitet.

Dissosiasjon kan skje hvem som helst, men det skjer som oftest ved veldig høyt stress, som ved en krevende livssituasjon. Jeg vil tro at både sopp og syre kan forårsake en sånn situasjon hos brukere, som f.eks ved en bad trip eller at man har underliggende traumer som blir dratt opp i overflaten. Det finnes jo de av oss som lever med sånne ting konstant, og hos oss så blir det beskrevet som en traumereaksjon som ofte er et resultat av komplekse traumer (ofte mange traumer pågående over tid). Men som sagt, det er en egenskap alle har som kan trigges av så mangt, så jeg er ikke i tvil om at psykedelika fint kan få noen til havne i en sånn tilstand.

En ting jeg ofte gjorde ganske ubevisst var å se på hendene mine; for ofte når jeg så på de så føltes det ikke som mine hender, og det var som om jeg så de på en film eller gjennom et filter.

Det er sånn kort fortalt det jeg vet om depersonalisering og derealisering ut fra egne erfaringer. Det er jo masse informasjon om dette på nettet hvis du søker. Jeg personlig har også vurdert tanken på om dette var en datasimulering, men min mest vanlige tanke var at dette var mitt eget personlige helvette hvor jeg var dømt til å feile i evig tid. Heldigvis har jeg nå oppi 30 åra klart å komme meg vekk fra den dissosiative tilstanden, men det var virkelig et helvette å leve med i så mange år.
Sist endret av tasmus82; 3. januar 2023 kl. 19:27.
Anonym bruker
"Vennlig Lodde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Såååå, hva får du om du deler ett atom? Og om du deler den en delen igjen, igjen og igjen... Er det egentlig noen grense for når noe opphører å eksistere? Hva med andre veien, hvor stort er størst? Er det egentlig noen ende på størrelse?
Altså det jeg prøver å si er at du befinner deg i din "realm" av eksistens. Og du kan fint gå gjennom store deler av ditt liv uten å sette spørsmålstegn ved hva du er og hvorfor du befinner deg akkurat her. Hvorfor har du din bevissthet, og hvorfor ingen andres?
Det du beskriver er at du trigget en liten filosof i deg. Prøv å ikke være redd for tankene dine. De er jo bare en liten del av hele deg. Atomer and all
Jeg har opplevd det samme under en 500 ug gammagoblin syretur.

Da levde jeg først livet til en ukjent mann en annen plass. Så opplevdes alt som matrix og at mine venner er stuck en annen plass og det jeg ser her er refleksjonen av det.

Har også opplevd det under salvia divinorum.
Anonym bruker
"Uenig Rise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av tasmus82 Vis innlegg
Det du beskriver her kan godt passe med derealisering, altså en følelse av at verden er uekte eller fjern. Det å leve med en sånn lidelse betyr også at alt man ser på og opplever ikke føles som virkelige opplevelser, men mer som noe man opplever gjennom flere lag med filter, eller som om det er gjennom en lang tunnel.
Vis hele sitatet...
Det er nok en bedre beskrivelse av hvordan jeg følte det, ja.

Men hvor vanlig er det å føle seg slik i etterkant? Noen som vet?

Jeg har tatt sopp før det tidspunket også uten å følt noe særlig slik i etterkant, annet enn å stille spørsmål ved virkeligheten. Men da mer undrende på det store bildet, og ikke det at alt rundt meg er falskt.

Fikk uansett større respekt for psykedelsik etter å ha opplevd noe slik. Og det var heldigvis ikke slik at jeg gikk og trodde dette 24/7, men ble likevel ganske satt ut da disse tankene kom.

Noen tips på hvordan man kan unngå slikt tankekjør mens man tripper? Klarte det greit på syre, men da var som sagt dosen vesentlig mindre.
Mitt synspunkt er å la slike tanker komme og akseptere de og la de fare videre.

Jeg tror det blir verre å aktivt forsøke å unngå noe. Når du får jobba deg gjennom det føles det bedre.

Etter min mening.
Anonym bruker
"Uenig Rise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Jerna Vis innlegg
Mitt synspunkt er å la slike tanker komme og akseptere de og la de fare videre.

Jeg tror det blir verre å aktivt forsøke å unngå noe. Når du får jobba deg gjennom det føles det bedre.

Etter min mening.
Vis hele sitatet...
Du har helt sikkert rett. Jeg har ofte slitt med å slippe ordentlig taket når jeg tripper, som har resultert i diverse bad trips opp gjennom årene.

Heldigvis har jeg hatt nære venner rundt meg når det skjer.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du har helt sikkert rett. Jeg har ofte slitt med å slippe ordentlig taket når jeg tripper, som har resultert i diverse bad trips opp gjennom årene.

Heldigvis har jeg hatt nære venner rundt meg når det skjer.
Vis hele sitatet...

Det med å ikke klare å slippe taket i ting er en klassisk felle når det gjelder psykedelia.

Skal ikke påstå at det er lett å la ting fare bestandig men jeg lover deg at det styrker deg og du vil sikkert kjenne på det samme som meg med mestring når du overkommer det.

Så bra at du har hatt gode venner rundt deg når ting har vært tøft, det hjelper mye å ha det
Sitat av Jerna Vis innlegg

Da levde jeg først livet til en ukjent mann en annen plass. Så opplevdes alt som matrix og at mine venner er stuck en annen plass og det jeg ser her er refleksjonen av det.

Har også opplevd det under salvia divinorum.
Vis hele sitatet...
Hvordan levde du livet til en annen person ? I første person ? Det er jo dette som kalles ego erstatning som er sjeldent, særlig på syre/sopp, men vanligere på salvia. Opplevde du å leve et annet liv på normaltiden det tar ? For tidsforvrengingen man får på noen tripper kan være såpass bortenfor fatteevne faktisk.

Man blir litt fristet til å ønske seg en slik tripp, reise dit "no man has gone". Men da godtar man sjanse får særdeles creppy opplevelser, er man med på leken må man tåle steken.

Har bare prøvd intro/moderate doser av syre og ketamin (hver for seg), men er litt fristet til både heftigere doser, samt Salvia eller DMT, men vet ikke om jeg tør helt.
Sitat av [protus] Vis innlegg
Hvordan levde du livet til en annen person ? I første person ? Det er jo dette som kalles ego erstatning som er sjeldent, særlig på syre/sopp, men vanligere på salvia. Opplevde du å leve et annet liv på normaltiden det tar ? For tidsforvrengingen man får på noen tripper kan være såpass bortenfor fatteevne faktisk.

Man blir litt fristet til å ønske seg en slik tripp, reise dit "no man has gone". Men da godtar man sjanse får særdeles creppy opplevelser, er man med på leken må man tåle steken.

Har bare prøvd intro/moderate doser av syre og ketamin (hver for seg), men er litt fristet til både heftigere doser, samt Salvia eller DMT, men vet ikke om jeg tør helt.
Vis hele sitatet...

Jeg var i en annen kropp i andre omgivelser. Ett annet sted med andre inntrykk.

Alt foregikk i hodet men det opplevdes reelt der og da for meg. Ikke i form av at jeg glemte at jeg hadde tatt syre men i form av at det var wow inntrykk. Overbevisende for mine sanser på 500ug.

Den gangen var det en periode av det livet. Ikke ett helt liv.

Jeg har vært nervøs flere ganger tidligere like før inntak av sånt men med en gang jeg har kjent noen form for effekt så har roen senket seg og komfortnivået gått opp.

Det har vært tanker som "hva er det verste som kan skje? -jeg dør. -jaja"" så innfunnet meg med det og fått fred til å gå videre med trippen.
Anonym bruker
"Imponert Ilder"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ikke opplevd lignende da jeg tok sopp. Følte meg fri og så ting pustet. Aldri vært så glad som jeg var i den tilstanden. depersonalisering derimot, kan jeg kjenne på ellers i hverdagen.