Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 386
Hei Jeg har en dlink router med openwrt som har vlan funksjon, å det funker helt perfekt når jeg setter porten tagged på router, å velger vlan id på nic (nettverkskortet).
Men jeg har en cisco 350 series som jeg skal gå igjennom, å da får jeg det ikke til å fungere :S
Ipen til router er 192.168.0.1 vlan id 10 på router er ip: 192.168.2.1.
Skal da ipen til vlan 10 på switch være 192.168.3.1? eller 192.168.2.100 etc? Jeg har prøvd begge deler ingenting fungerte. Jeg har porten som går til cisco switchen som trunk og den som går til pcene untagged.
Har du lagt opp routing mellom nettverkene? Foreslår at du starter med å legge alt i samme vlan og så får du først sjekket at routingen mellom nettverkene fungerer, før du gjør det noe mer komplisert.
Trådstarter
Jeg får internet om jeg kobler den direkte til openwrt, det som er så forvirrende et at openwrt har 2 default vlan som må være der å ikke kan slettes av en eller annen dum grunn..

Jeg har fått det til å fungere med å sette både kabelen som går fra router til switch som trunk, Å porten som er koblet til pcen som trunk å da fungerer det, men jeg ble fortalt at trunk var bare for switch til switch eller router til switch osv..
Å at porten som en klient kobler seg på alltid skal være acces, men det er jo ikke tilfelle da? fungerer med trunk som sakt...
Hvis klienten (PCen) selv velger vlan id så fungerer det med trunk på porten. Da har den mulighet til å selv velge hvilket vlan den ønsker være i, kontra "access" der routeren untagger før det går ut på porten. Hvis klienten ikke har valgt vlan, kan det være mulig at den blir satt i det vlan som er satt opp som default. Du finner sikkert logg eller diagnoseverktøy på dette i routeren hvor du kan se hva som har hendt.
Trådstarter
https://imgur.com/mR0jQbX
https://imgur.com/YD0o8yT
https://imgur.com/7kBFyOX

Der er ikke noe diagnoseverktøy på openwrt :S

Pcen jeg har har vlanid instillinger ja, men er det mulig å få det til å fungere med bare trunk på kabelen som går til switchen å acces på pcen ?

i think i got it, so if the computer does not have vlanid settings then i should set the port to computer as access, and if i do i can set it as trunk?
Sist endret av ticsyboy; 1 uke siden kl. 12:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av ticsyboy Vis innlegg
Hei Jeg har en dlink router med openwrt som har vlan funksjon, å det funker helt perfekt når jeg setter porten tagged på router, å velger vlan id på nic (nettverkskortet).
Men jeg har en cisco 350 series som jeg skal gå igjennom, å da får jeg det ikke til å fungere :S
Ipen til router er 192.168.0.1 vlan id 10 på router er ip: 192.168.2.1.
Skal da ipen til vlan 10 på switch være 192.168.3.1? eller 192.168.2.100 etc? Jeg har prøvd begge deler ingenting fungerte. Jeg har porten som går til cisco switchen som trunk og den som går til pcene untagged.
Vis hele sitatet...
Switchen trenger ikke å lytte på noen IP-adresse i dette tilfellet. Det er bare en switch. Ikke glem det

VLAN og IP-adresser henger ikke sammen i det hele tatt, det er to forskjellige lag i henhold til OSI-modellen.

Du skal altså sette en port på routeren (si port 4) til VLAN 10, og den lytter på 192.168.2.1. Du kobler en kabel fra port 4 til switchens port 1.
Switchens port 1 skal da lytte på VLAN 10. Eller så setter du trunk, slik at alle VLAN blir passert til switchen.

PC-en kobler du på port 2 på switchen. Port 2 skal også lytte på VLAN 10 akkurat som port 1 gjør. PC-en trenger ikke å konfigureres hvis switchen har VLAN 10 på port 1 og 2. Du skal kun konfigurere VLAN på PC-en hvis den er koblet til en trunk-port istedenfor en port som allerede lytter på riktig VLAN. En annen vanlig grunn til å konfigurere VLAN på PC-en er i virtualiseringsmiljøer eller lignende.

Hvis routeren sitter på 192.168.2.1 på vlan ID 10, så skal du tildele dine enheter IP-adresser fra 192.168.2.2 til 192.168.2.254 og ha 192.168.2.1 som standard gateway for å kunne kommunisere med routeren.

Sett IP-adresse 192.168.2.2 på PC-en og standard gateway 192.168.2.1.

Når jeg skriver dette, så kom jeg på at du også må sette en DNS-server i disse innstillingene. I dette tilfellet må du sikre at routerens DNS-server også lytter på 192.168.2.1, ikke bare 192.168.1.1, og at DNS-serveren tillater spørringer fra 192.168.2.0/24. Dette dersom du skal bruke routerens IP som DNS-server: 192.168.2.1. Ellers anbefaler jeg evt. 1.1.1.1 og 8.8.8.8 hvis du får internett-aksess.
Sist endret av FailedTech; 1 uke siden kl. 17:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.