Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 3874
Jeg har en bærbar pc som jeg vil koble til flatskjermen i stua.

Trenger en HDMI på 10m for å rekke frem til TV`n. Har prøvd å koble HDMI på
1m, og det funket. Jeg kjøpte en på 10m. på Biltema, men fikk ingen signal....
Tenkte jeg trengte en med litt bedre kvalitet, så nå kjøpte jeg en ny en til ca. 600kr, men den fungerer heller ikke.....

Er det noen her inne som har noe erfaring på hvor mye man må legge i en 10m HDMI-kabel for at den skal klare å føre signalene helt fram til TVèn?
HD Kabler fungerer som regel ikke på slike avstander, da må du heller kjøpe flere korte og bruke en signalforsterker for å klare det.
<?php getUserTitle(); ?>
MrMrtn's Avatar
Vel, nå skal vel pris ikke ha noe å si på overføringshastigheten på en HDMI =/ Kanskje du bare er uheldig med HDMI-kjøp? x]

EDIT: Jeg failet, les postene over.
Sist endret av MrMrtn; 15. februar 2010 kl. 18:39.
Jeg kjøpte en 10m HDMI-kabel fra www.dealextreme.com til 150,-kr som fungerer aldeles utmerket. Merker ingen forskjell på kvalitet om jeg bruker 10 meteren eller 1,5 meteren fra Lefdal.
Sitat av Astory Vis innlegg
Jeg kjøpte en 10m HDMI-kabel fra www.dealextreme.com til 150,-kr som fungerer aldeles utmerket. Merker ingen forskjell på kvalitet om jeg bruker 10 meteren eller 1,5 meteren fra Lefdal.
Vis hele sitatet...
Litt av cluet med HDMI - som er digitalt - er at det er tapsfritt. Med andre ord: enten får du bildet, eller så får du det ikke. Du ender aldri opp med dårlig kvalitet.
Trådstarter
Sitat av Astory Vis innlegg
Jeg kjøpte en 10m HDMI-kabel fra www.dealextreme.com til 150,-kr som fungerer aldeles utmerket. Merker ingen forskjell på kvalitet om jeg bruker 10 meteren eller 1,5 meteren fra Lefdal.
Vis hele sitatet...
Så det KAN fungere altså?
Var det fra PC til TV du brukte din kabel?
Det fungerer iallefall for meg. Jeg har testet fra pc -> tv og fra WD media player -> tv.

Edit:

Restyle: Er det alltid slik at enten så får du perfekt bilde, eller så får du ingenting ved bruk av HDMI?
Sist endret av Astory; 15. februar 2010 kl. 19:06.
Sitat av Astory Vis innlegg
Det fungerer iallefall for meg. Jeg har testet fra pc -> tv og fra WD media player -> tv.

Edit:

Restyle: Er det slik at enten så får du perfekt bilde, eller så får du ingenting ved bruk av HDMI?
Vis hele sitatet...
Ja. (titegn)
Trådstarter
Hmmm, merkelig at en 10m HDMI funker for noen?
Kanskje det har med styrken på signalene som kommer ut av utgangen på pc`en.....?
Om du har flere skjermer med HDMI inngang, eller flere maskiner med HDMI utgang, kan du lett finne synderen med elimineringsmetoden.
Sist endret av Turbolego; 15. februar 2010 kl. 19:52.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Virker som om noen enheter som sender HDMI signal sender av ulik styrke, da jeg også har opplevd å ha fått en 10m kabel til å funke på fks en DVD spiller, men ikke en xbox
Jeg bruker denne, på 15 meter. Funker fint.
http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=%23160022
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Viva La sk33to Vis innlegg
HD Kabler fungerer som regel ikke på slike avstander, da må du heller kjøpe flere korte og bruke en signalforsterker for å klare det.
Vis hele sitatet...
Tull. HDMI funker fint på både 10 og 15 meter.
Det er imidlertidlig forskjell fra utstyr til utrstyr hvor "dårlig" kabel de tåler. Har også noe med signalstyrken ut fra utstyret.

Bruker selv en 10meter fra Interconnect, siden Clasern sin ikke klarte å levere 1080p fra min Pavilion. Fra Pioneerspilleren var det ikke noe problem med samme kabel.

Sitat av Astory Vis innlegg
Restyle: Er det alltid slik at enten så får du perfekt bilde, eller så får du ingenting ved bruk av HDMI?
Vis hele sitatet...
Hvis du først får bitfeil på HDMI så vil du få tydelig feil enten ved intet signal i hele tatt, eller store pixelfeil, grønne felt, lilla felt etc.

Hvis du ikke ser åpenbare feil med bildet, så fungerer kabelen så bra som den kan gjøre.
Wikipedia sier at du trenger en HDMI kategori 2 kabel.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hdmi#Cable_length
Er da ikke så vanskelig å gjøre litt research.
Sist endret av TanteSpiker; 16. februar 2010 kl. 01:02.
Jeg har en på 15m, bruker den mellom bordet der laptoppen står og storskjerm, funker som bare det, kostet $35
Sitat av Restyle Vis innlegg
Litt av cluet med HDMI - som er digitalt - er at det er tapsfritt. Med andre ord: enten får du bildet, eller så får du det ikke. Du ender aldri opp med dårlig kvalitet.
Vis hele sitatet...
Tapsfritt er det ikke men det er mye mer støyimmun.
Vel du har et problem med krysstale og støy. Dette fikses dog av differensialsignaler, parementerings koding og et par andre teknikker.
Mulig jallaløsning:
Prøv å pakke inn kabelen i aluminiumsfolie, det burde vel skjerme en del. Funker det, så kan det være verdt det å se etter dyrere/penere løsninger. Finnes f.ex. helt sikkert en eller annen form for penere skjerming.
Sitat av Restyle Vis innlegg
Litt av cluet med HDMI - som er digitalt - er at det er tapsfritt. Med andre ord: enten får du bildet, eller så får du det ikke. Du ender aldri opp med dårlig kvalitet.
Vis hele sitatet...

HDMI-Kabler er ikke tapsfrie.

Signalet går i en kobberleder inni kabelen! Lange distanser vil føre til tap, akkurat som vanlig elektrisitet!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dvergen Vis innlegg
HDMI-Kabler er ikke tapsfrie.

Signalet går i en kobberleder inni kabelen! Lange distanser vil føre til tap, akkurat som vanlig elektrisitet!
Vis hele sitatet...
Mediemessig har det et tap ja. Informasjonsmessig har det ikkje et tap, med mindre du får bitfeil. Det er informasjonstap som er interessant.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av slashdot Vis innlegg
Mediemessig har det et tap ja. Informasjonsmessig har det ikkje et tap, med mindre du får bitfeil. Det er informasjonstap som er interessant.
Vis hele sitatet...
Ligger man på grensen av hva kablen klarer, så vil man få bitfeil. Da er det opp til protokollen å feilkorrigere. Hvordan dette gjøres med HDMI vet jeg ikke, men det er ikke sikkert at det er en tapsfri protokoll pga mengden med data som skal overføres. Dvs at man kan få støy (gjerne da grønne prikker, eller firkanter) med lange HDMI kabler. Det har jeg observert selv. Så faktisk ganske likt ut til god gammeldags støy, bare at all støyen var grønn.
men for all del, hvis du føler det blir bedre hvis du kjøper en kabel til 1000 kroner, så gjør du det.
Trådstarter
Jeg vil oppdatere litt og nevne at jeg kjøpte en Pure AV highspeed på Elkjøp til rundt 800.- Nå fikk jeg signal med en gang. Kjempegreier!
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
men for all del, hvis du føler det blir bedre hvis du kjøper en kabel til 1000 kroner, så gjør du det.
Vis hele sitatet...
Det ble veldig mye bedre. Jeg fikk bilde, noe jeg ikke gjorde med en billigkabel.
For å rette litt på informasjonen her:

Forskjellen på en billig og dyr kabel, er om man får bilde eller ikke iforhold til signalkilden.
Billig-kabler fungerer normalt utmerket på lengder under 10 meter, men starter å slite litt med enkelte kilder på avstander ifra 10 meter og opp. F.eks PS3 og bærbar pc så må man litt opp i kvalitet for å kunne få feilfritt bilde.

HDMI har også 3 tilstander, ikke bare 2. (Digitalt har tho bare 2 tilstander, men siden det er elektronikk i bilde så har man en tilstand til).

Det er, feilfritt, støy og intet signal.

Når man har feilfritt signal, har man såpass godt signal at elektronikken klarer å kjøre bildet så godt som nødvendig.
Om signalet blir litt for svakt, så vil man få støy (som i mange tilfeller fører til at man mister bildet etter en liten stund)
Støy er da som nevnt over grønne/rosa felt og prikker, gjerne over hele skjermen og er ikke mulig å ta feil av.
Blir signalet alt for svakt, så vil man ikke få opp noe bilde, og da har man 2 valg: Enten kjøpe en kabel av bedre kvalitet eller kjøpe en forsterker og en mindre kabel i tillegg. Begge alternativene bruker ofte å havne på samme pris.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
HDMI har også 3 tilstander, ikke bare 2. (Digitalt har tho bare 2 tilstander, men siden det er elektronikk i bilde så har man en tilstand til).
Vis hele sitatet...
Det er fortsatt bare to mulige signalmessige tilstander - 1 og 0. Støy vil sei at signalet blir avlest som motsatt av det signalet som vart sendt - det er ikkje en ekstra tilstand. Det er feil tilstand.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er fortsatt bare to mulige signalmessige tilstander - 1 og 0. Støy vil sei at signalet blir avlest som motsatt av det signalet som vart sendt - det er ikkje en ekstra tilstand. Det er feil tilstand.
Vis hele sitatet...
Så feilfritt signal, signal med feil og ikke signal, er etter din mening 2 tilstander?
Sist endret av Veggen; 27. februar 2010 kl. 17:57.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av methewall Vis innlegg
Så feilfritt signal, signal med feil og ikke signal, er etter din mening 2 tilstander?
Vis hele sitatet...
Nei, feil er feiltolking av kva tilstand mediet har. Mediet - og protokollen - har fortsatt kun to tilstander for overføring av data (ligner litt på LVDS). Feil vil som sagt sei at mottager tolker signalet som motsatt av den tilstanden som vart sendt. Det er nøyaktig to måter å tolke signalet på, ikkje en eller tre.

Eller omtaler du mulige resultat av mynt og krone som "Mynt, krone og feil"?
Sitat av Viva La sk33to Vis innlegg
HD Kabler fungerer som regel ikke på slike avstander, da må du heller kjøpe flere korte og bruke en signalforsterker for å klare det.
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI_cable#Cables

http://www.soundandvisionmag.com/adv...gth-limit.html
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eller omtaler du mulige resultat av mynt og krone som "Mynt, krone og feil"?
Vis hele sitatet...
Aldri fått en mynt til å stå på høykant?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, feil er feiltolking av kva tilstand mediet har. Mediet - og protokollen - har fortsatt kun to tilstander for overføring av data (ligner litt på LVDS). Feil vil som sagt sei at mottager tolker signalet som motsatt av den tilstanden som vart sendt. Det er nøyaktig to måter å tolke signalet på, ikkje en eller tre.

Eller omtaler du mulige resultat av mynt og krone som "Mynt, krone og feil"?
Vis hele sitatet...
Nei, men du har også ved kron og mynt en tredje lite omdiskutert tilstsnd som sjelden intreffer, men like fult er en mulighet, nemli på høykant. Så i tilfelle kron og mynt eller med elektronikk, har du etter min mening 3 tilstander. Kron/signal, mynt/ikke signal og en kombinasjon av disse to som blir en tredje og ikke like vanlig tilstand på høykant/forstyrrelser. Selv omelktromikk bare er enten signal eller ikke, oppstår det jo en mellom tilstand der ikke all informasjon når fram, noe som fører til feil eller avvik. Jeg er enig at ideelt sett er det bare 2 tilstander, men i praksis er det 3. Det finnes mange ja og nei spørsmål du sikkert har problemer med å bestemme deg for ja eller nei, men skal jeg tolke deg ordrett, mener du at dette er en tilstand som ikke eksiterer eller ikke er noe å bry seg med?
Eller bare flytte pc'en?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av methewall Vis innlegg
Nei, men du har også ved kron og mynt en tredje lite omdiskutert tilstsnd som sjelden intreffer, men like fult er en mulighet, nemli på høykant. Så i tilfelle kron og mynt eller med elektronikk, har du etter min mening 3 tilstander. Kron/signal, mynt/ikke signal og en kombinasjon av disse to som blir en tredje og ikke like vanlig tilstand på høykant/forstyrrelser. Selv omelktromikk bare er enten signal eller ikke, oppstår det jo en mellom tilstand der ikke all informasjon når fram, noe som fører til feil eller avvik. Jeg er enig at ideelt sett er det bare 2 tilstander, men i praksis er det 3. Det finnes mange ja og nei spørsmål du sikkert har problemer med å bestemme deg for ja eller nei, men skal jeg tolke deg ordrett, mener du at dette er en tilstand som ikke eksiterer eller ikke er noe å bry seg med?
Vis hele sitatet...
Nei. Du har TO tilstander. Aldri andre ting. Signalet kan bli tolka som en eller null - aldri en mellomtilstand eller som noko anna. ALLTID. En feil er at signalet blir tolka som det motsette av det som faktisk er sendt. Hadde en kunne detektere at signalet var feil kunne en jo bare flippa det...

Elektronikken vil lese av TO nivåer - 1 eller 0 - aldri 1.5 eller kanskje 1 eller kanskje 0. I tillegg vil du ikkje lese av signal om du ikkje har kabel i, men det er ikkje en tilstand på mediet - det er fravær av medium.

Feiltilstander, med feil signal på fysisk medium vil enten føre til ingen feil om 1 blir forsterka til litt sterkere en, eller feil om det blir dradd ned til 0.
Sist endret av vidarlo; 27. februar 2010 kl. 19:36.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei. Du har TO tilstander. Aldri andre ting. Signalet kan bli tolka som en eller null - aldri en mellomtilstand eller som noko anna. ALLTID. En feil er at signalet blir tolka som det motsette av det som faktisk er sendt. Hadde en kunne detektere at signalet var feil kunne en jo bare flippa det...

Elektronikken vil lese av TO nivåer - 1 eller 0 - aldri 1.5 eller kanskje 1 eller kanskje 0. I tillegg vil du ikkje lese av signal om du ikkje har kabel i, men det er ikkje en tilstand på mediet - det er fravær av medium.

Feiltilstander, med feil signal på fysisk medium vil enten føre til ingen feil om 1 blir forsterka til litt sterkere en, eller feil om det blir dradd ned til 0.
Vis hele sitatet...

Ok, men hva kaller du da tilstanden der ikke alle signalene når fram? Feil, så den snakker vi ikke om? For når du bruker en kabel for å transportere et elektronisk signal, er det alltid en mulighet for at ikke all opplysningen som blir sendt, kommer frem. Jeg er enig i at sender og mottager opererer med enten signal eller ikke signal, men siden du får en variabel ved bruk av kabel. Oppstår det en tredje tilstand, der du har forstyrrelser eller tap, som fører til et ufullstendig signal i motager enden. Da spiller det liten trille om signalet som ble sent er digitalt. For å få fram et bilde i andre enden som er uten feil, må du ha en komplett samling av signalet som er sendt. Dersom noe mangler blir ikke informasjonen tilstrekkelig til å danne et komplett bilde. Så med andre ord, du sitter med et bilde, med forstyrrelser elller manglende informasjon. Dette er en følge av overføringsmediet som i dette tilfellet dreier seg om en hdmi kabel. Man påstår også at digtale signaler skal være bra for tv og radio sendinger, noe som i teorien stemmer. Da det i teorien er enten signal eller ikke signal. Jeg har dab radio og mini TV som begge tar i mot luftbærende elektroniske signaler, noe som skal gi mye bedre lyd og bilde. Vel, i praksis fungerer det veldig annerledes. Da lufta er full av andre signaler og fysiske sperrer. Så min erfaring tilsier at analoge signaler, kan for meg som bruker, være like mye, eller mer tilfredstillende. For med analoge signaler opplever jeg snø og dårlig bilde ved svake signaler. Med digitale signaler opplever jeg stadige avbrekk i sendingen når signalene er dårlige. Så det å se for eksempel nyheter med en mobil digital tv motager, er ikke enten eller, men heller signal, ikke signal eller en blanding av disse to. Hvis du fortsatt mener at det bare er 2 tilstander skal du få lov å mene det og si at det perr definisjon stemmer, men for meg vil det uavhengig av hva du sier eksitere 3 tilstander, så lenge signalet må bevege seg over avstander som strekker seg utover en gitt grense. Om dette er feil, så kan jeg leve med denne vranglæren.
Sitat av methewall Vis innlegg
Ok, men hva kaller du da tilstanden der ikke alle signalene når fram? Feil, så den snakker vi ikke om? For når du bruker en kabel for å transportere et elektronisk signal, er det alltid en mulighet for at ikke all opplysningen som blir sendt, kommer frem. Jeg er enig i at sender og mottager opererer med enten signal eller ikke signal, men siden du får en variabel ved bruk av kabel. Oppstår det en tredje tilstand, der du har forstyrrelser eller tap, som fører til et ufullstendig signal i motager enden. Da spiller det liten trille om signalet som ble sent er digitalt. For å få fram et bilde i andre enden som er uten feil, må du ha en komplett samling av signalet som er sendt. Dersom noe mangler blir ikke informasjonen tilstrekkelig til å danne et komplett bilde. Så med andre ord, du sitter med et bilde, med forstyrrelser elller manglende informasjon. Dette er en følge av overføringsmediet som i dette tilfellet dreier seg om en hdmi kabel. Man påstår også at digtale signaler skal være bra for tv og radio sendinger, noe som i teorien stemmer. Da det i teorien er enten signal eller ikke signal. Jeg har dab radio og mini TV som begge tar i mot luftbærende elektroniske signaler, noe som skal gi mye bedre lyd og bilde. Vel, i praksis fungerer det veldig annerledes. Da lufta er full av andre signaler og fysiske sperrer. Så min erfaring tilsier at analoge signaler, kan for meg som bruker, være like mye, eller mer tilfredstillende. For med analoge signaler opplever jeg snø og dårlig bilde ved svake signaler. Med digitale signaler opplever jeg stadige avbrekk i sendingen når signalene er dårlige. Så det å se for eksempel nyheter med en mobil digital tv motager, er ikke enten eller, men heller signal, ikke signal eller en blanding av disse to. Hvis du fortsatt mener at det bare er 2 tilstander skal du få lov å mene det og si at det perr definisjon stemmer, men for meg vil det uavhengig av hva du sier eksitere 3 tilstander, så lenge signalet må bevege seg over avstander som strekker seg utover en gitt grense. Om dette er feil, så kan jeg leve med denne vranglæren.
Vis hele sitatet...

støy i signalene, som får mottakerenden til å oppfatte feil, og dermed få problemer med å sette sammen signalene til et bilde.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av methewall Vis innlegg
Ok, men hva kaller du da tilstanden der ikke alle signalene når fram? Feil, så den snakker vi ikke om?
Vis hele sitatet...
Det er på ingen måte en tilstand - det er totalt fravær av kommunikasjon. I ei strømsløyfe vil ikkje det forekomme uansett - konseptet strømsløyfe bryter fullstendig sammen i det signalet ikkje kjem fram.
Sitat av methewall Vis innlegg
For når du bruker en kabel for å transportere et elektronisk signal, er det alltid en mulighet for at ikke all opplysningen som blir sendt, kommer frem.
Vis hele sitatet...
I ei strømsløyfe blir aldri informasjonen sendt med mindre den kjem fram, i ei eller anna form. Dessuten er det her snakk om kabelkvalitet, der kvaliteten er så dårlig at støy og crosstalk kan flippe bits. Da kjem uansett signalet fram - i forvrengt form. Og det er uansett snakk om to tilstander: 1 og 0. Fravær av signal er ikkje en gyldig tilstand for kommunikasjon i heile tatt.
Sitat av methewall Vis innlegg
Oppstår det en tredje tilstand, der du har forstyrrelser eller tap, som fører til et ufullstendig signal i motager enden.
Vis hele sitatet...
Ufullstendig signal vil bli tolka som en eller null om det er på grunn av støy. Er det timingfeil så vil det også bli tolka som en eller null, men på feil plass i seriestrømmen.
Sitat av methewall Vis innlegg
Da spiller det liten trille om signalet som ble sent er digitalt. For å få fram et bilde i andre enden som er uten feil, må du ha en komplett samling av signalet som er sendt.
Vis hele sitatet...
Har da aldri sagt noko anna? Eg har kun sagt at på linklaget så er det snakk om binære signaler, som har nøyaktig 2 tilstander. At det kan bli lest av feil vil ikkje sei at det har tre tilstander. En A er en A uansett om du leser det som A eller et firetall.
Sitat av methewall Vis innlegg
Dersom noe mangler blir ikke informasjonen tilstrekkelig til å danne et komplett bilde. Så med andre ord, du sitter med et bilde, med forstyrrelser elller manglende informasjon.
Vis hele sitatet...
Og på kva måte tilseier det at du har tre tilstander på det fysiske mediumet ditt?
Sitat av methewall Vis innlegg
Dette er en følge av overføringsmediet som i dette tilfellet dreier seg om en hdmi kabel. Man påstår også at digtale signaler skal være bra for tv og radio sendinger, noe som i teorien stemmer. Da det i teorien er enten signal eller ikke signal.
Vis hele sitatet...
Digitale signal er da på ingen måte cure-all? Det er ikkje snakk om at digitale signaler er feilfrie, men at om dei er korrekt implementert så er dei beviselig tapsfrie (dårlig kabel != korrekt implementasjon), samt at en kan bruke ECC (error correction codes) for å detektere bitfeil. Det er en klar fordel - en unngår kilder til tap, fordi et digitalt signal + litt støy stortsett blir lest rett.
Sitat av methewall Vis innlegg
Så min erfaring tilsier at analoge signaler, kan for meg som bruker, være like mye, eller mer tilfredstillende. For med analoge signaler opplever jeg snø og dårlig bilde ved svake signaler. Med digitale signaler opplever jeg stadige avbrekk i sendingen når signalene er dårlige. Så det å se for eksempel nyheter med en mobil digital tv motager, er ikke enten eller, men heller signal, ikke signal eller en blanding av disse to. Hvis du fortsatt mener at det bare er 2 tilstander skal du få lov å mene det og si at det perr definisjon stemmer, men for meg vil det uavhengig av hva du sier eksitere 3 tilstander,
Vis hele sitatet...
Vi snakker totalt forbi kvarandre. Les det eg skriv lenger oppe - det kan utmerka godt forekomme at du mister bits, at du leser av feil fra bitstrømmen e.l. - men MEDIET HAR TO LOVLIGE TILSTANDER. Du prater om at digitale signaler kan ha tap, og det kan dei vitterlig, men det er ikkje en 3. tilstand.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei. Du har TO tilstander. Aldri andre ting. Signalet kan bli tolka som en eller null - aldri en mellomtilstand eller som noko anna. ALLTID. En feil er at signalet blir tolka som det motsette av det som faktisk er sendt. Hadde en kunne detektere at signalet var feil kunne en jo bare flippa det...

Elektronikken vil lese av TO nivåer - 1 eller 0 - aldri 1.5 eller kanskje 1 eller kanskje 0. I tillegg vil du ikkje lese av signal om du ikkje har kabel i, men det er ikkje en tilstand på mediet - det er fravær av medium.

Feiltilstander, med feil signal på fysisk medium vil enten føre til ingen feil om 1 blir forsterka til litt sterkere en, eller feil om det blir dradd ned til 0.
Vis hele sitatet...
Det jeg ser for meg at du sikter til er det binære tallsystem som er grunnleggende i elektronikk. Det er bare det at for at det i det hele tatt skal skje noe som helst, trenger du en samling, eller "pakke" med 0 og 1. Det jeg mener er, for at du skal få opp en bokstav på skjermen, etter å ha trykket på tastaturet. Så er ikke signalet pc'n motar 0 eller 1, men heller en pakke som består av flere 0'er og 1'ere, noe i likhet med 10011001. Det er riktig som du sier at elektronikk forstår i utgangspunktet bare signal eller ikke signal, men det sier seg egntlig selv, at dersom bare deler av signalet som blir sent kommer fram, vil signalet som mottas være forvrenegt, feil, mangelfult eller utilstrekkelig. Noe som igjen fører til at bildet blir dårlig. Elektronikk er ikke så absolutt som mange mener.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av methewall Vis innlegg
Det jeg ser for meg at du sikter til er det binære tallsystem som er grunnleggende i elektronikk. Det er bare det at for at det i det hele tatt skal skje noe som helst, trenger du en samling, eller "pakke" med 0 og 1. Det jeg mener er, for at du skal få opp en bokstav på skjermen, etter å ha trykket på tastaturet. Så er ikke signalet pc'n motar 0 eller 1, men heller en pakke som består av flere 0'er og 1'ere, noe i likhet med 10011001. Det er riktig som du sier at elektronikk forstår i utgangspunktet bare signal eller ikke signal, men det sier seg egntlig selv, at dersom bare deler av signalet som blir sent kommer fram, vil signalet som mottas være forvrenegt, feil, mangelfult eller utilstrekkelig. Noe som igjen fører til at bildet blir dårlig. Elektronikk er ikke så absolutt som mange mener.
Vis hele sitatet...
Takk, eg veit utmerka godt kva eg sikter til. Det er ikkje kun grunnleggande elektronikk, det er praktisk elektronikk også.

Eg er fullt klar over at HDMI er et serielt interface, og at du trenger 24 bits per piksel per farge. Det er imidlertid ikkje poenget mitt. Om du får en bit feil, så vil det resultere i litt feil farge, eller piksel som blir satt feil. Det vil føre til feil ja - men det er UANSETT ikkje en anna tilstand, det er ei feiltolking av signalet. Les det eg skriv lenger oppe:
Det er fortsatt bare to mulige signalmessige tilstander - 1 og 0. Støy vil sei at signalet blir avlest som motsatt av det signalet som vart sendt - det er ikkje en ekstra tilstand. Det er feil tilstand.
Vis hele sitatet...
Eg forstår ikkje heilt kvifor du prøver å bevise at digitale overføringer kan få feil. Eg har aldri sagt noko anna, og har til og med eksplisitt nevnt feil i innlegga mine.

Digital elektronikk er forøvrig så absolutt. Du kan utmerka fint ha feil, men har du ikkje feil har du en perfekt kopi. En ener er en ener uansett om den er 0.5V eller 0.75V, eller om det er pit på en dvd.

Kort sagt så angriper du en stråmann som du har konstruert, eller så snakker vi totalt forbi kvarandre. Eg er usikker, etter at eg påpeikte at vi antakeleg snakka forbikvarandre. For du argumenterer mot heilt andre ting enn det eg har skreve gjentatte ganger.

MikeHunt: det er fint mulig med en forstyrrelse som kun flipper en av fleire bits. I praksis vil du ikkje kunne oppdage det på et bilde, fordi det er så liten del av totalen.
Såg en test på TV2-Hjelper deg for en stund siden,
de testet forskjellige HDMI kabler til forskjellige priser.
De kom fram til alle omtrent alle hadde samme kvalitet, å det er ingen grunn til å kjøpe de dyreste i håp om å få beste bilde.
Så kjøp den billigste, den skal funke like fett
Har forresten en 5m lang en fra Clas Ohlsen, kjøpte den for 300,- å funker fjell ennå
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kort sagt så angriper du en stråmann som du har konstruert, eller så snakker vi totalt forbi kvarandre. Eg er usikker, etter at eg påpeikte at vi antakeleg snakka forbikvarandre. For du argumenterer mot heilt andre ting enn det eg har skreve gjentatte ganger.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg forstår deg rett, mener du at i motager enden, har du signal eller ikke signal. Som jeg er enig i. Jeg mener at tilstanden som oppstår når du får et ufulstendig signal og som gir et resultat. Er et annet resultat enn hva du får dersom du enten motar fullt signal eller null signal. Noe jeg tror vi er enige om. Vi ser tydeligvis litt forskjellig på dette, men nøyaktig hvor forskjellen ligger klarer jeg tydligvis ikke å se.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av methewall Vis innlegg
Hvis jeg forstår deg rett, mener du at i motager enden, har du signal eller ikke signal. Som jeg er enig i. Jeg mener at tilstanden som oppstår når du får et ufulstendig signal og som gir et resultat. Er et annet resultat enn hva du får dersom du enten motar fullt signal eller null signal. Noe jeg tror vi er enige om. Vi ser tydeligvis litt forskjellig på dette, men nøyaktig hvor forskjellen ligger klarer jeg tydligvis ikke å se.
Vis hele sitatet...
Forskjellen er at eg snakker om logiske tilstander på mediumet. Du ser på feil som en egen tilstand, noko eg har argumentert mot at det faktisk er. Det er forskjell på feil tilstand og feiltilstand
Sitat av slashdot
Forskjellen er at eg snakker om logiske tilstander på mediumet. Du ser på feil som en egen tilstand, noko eg har argumentert mot at det faktisk er. Det er forskjell på feil tilstand og feiltilstand
Vis hele sitatet...
Ok, men da vil jeg si at det forstatt er 3 tilstander 1.Riktig tilstand som gir perfekt bilde, 2.Feiltilstand som er når du ikke motar signal og ikke noe bilde og 3.Feil tilstand som er når det oppstår feil på bildet. Det er sånn jeg ser det og er det feil så er det feil, men jeg klarer ikke å se det annerledes så da lar jeg deg få siste ordet, med å si at jeg tar feil.
Sist endret av Veggen; 27. februar 2010 kl. 22:50.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av methewall Vis innlegg
Ok, men da vil jeg si at det forstatt er 3 tilstander 1.Riktig tilstand som gir perfekt bilde, 2.Feiltilstand som er når du ikke motar signal og ikke noe bilde og 3.Feil tilstand som er når det oppstår feil på bildet. Det er sånn jeg ser det og er det feil så er det feil, men jeg klarer ikke å se det annerledes så da lar jeg deg få siste ordet, med å si at jeg tar feil.
Vis hele sitatet...
Du snakker om integreniteten på signalet, som jo kan ha like mange tilstander som det er piksler ganger farger: alt fra feil i LSB på ett bestemt piksel, til feil på samtlige piksel, til alle piksel korrekte.

Eg snakker om logiske tilstander i elektronikken, som er binær, eller to tilstandslogikk om du vil.

Du prater med andre ord om noko heilt anna enn dei elektriske signala som går gjennom lederen: du prater om kva som blir sendt ut av synlig lys.
SIGNALET har kun 2 tilstander.
Men BILDET, har 3 tilstander.


Ferdig med den diskusjonen
Blackkoz oppsummerte nettopp methewalls poeng i én eneste setning

perfekt bilde, forvrengt bilde og intet bilde :lol:
For å ta for seg det det egentlig blir spurt om i tråden.
Prisen på en kabel er ikke det som avgjør om den fungerer eller ikke.
Under normale forhold, vil en billig kabel, fungere like bra som en dyr, men i spessielle tilfeller der signalet blir for svakt, kan en dyr kabel fungere bedre enn en billig. Det er også forskjellige behov ut fra hva kabelen skal brukes til, noe du kan lese om her. En annen ting, er at alle elktriske signaler må bevege seg i noe, vanligvis kobber.
Kobber har en leder evne på 0,0175, noe som gjør at vi kan regne ut motstanden i kabelen ut fra formelen R = L*(rho)/A.
R = ledningsresistansen (ohm)
(rho) = resistansen i det gjeldene materialet. For kobber 0,0175.
L = Lengde på kabelen i meter (hver leder, ergo, må ganges med antall ledere)
A = Tversnitt på kabelen (mm2)
All elektrisk strøm, selv om det er et digitalt signal, er begrenset av motstanden i kabelen, som signalet beveger seg i.
Det vil da si at dersom produsenten av kabelen, har brukt en tykkere ledning, vil signalet bevege seg lettere, selv om det er et digitalt signal.
Det er også andre ting som avgjør hvor mye motstand kabelen gir, blandt annet overgangs motstand, som forskjellige produsenter kan ha løst forskjellig.
Dette er som sagt noe som vanligvis ikke har noen innvirkning på resultatet, da det vanligvis ikke er noe problem, men i de tilfellene der du har et svakt eller manglende signal (være seg i den ene eller andre enden), kan man kanskje løse det med en dyrere kabel.

Her kan du gå inn å lese litt om hvorfor tversnitt kan ha noe å si, det er riktignok snakk om en høytaler kabel for et analogt signal, men det nevnes ting som blir relevant også i dene sammenhengen.

Som hoved regel kan man si at prisen ikke har noen betydning, men kan i enkelte spesielle tilfeller være avgjørende.
Sist endret av Veggen; 28. februar 2010 kl. 13:21.