Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 3169
Hva skal man gjøre når man ikke klarer å sove uten en form for rus? Jeg er ingen person som ruser meg for å ruse meg, jeg drikker ikke engang alkohol i sosiale sammenhenger. Tingen er den at jeg har søvnvansker som skyldes psykiske eller fysiske årsaker som ikke har blitt diagnosert skikkelig enda. Jeg brukte å få 20 apodorm i måneden, tidligere 30 imovane i måneden for den saks skyld. Men hvem er det legene prøver å lure? Jeg får ikke sove av en eller to apodorm, eller imovane for den saks skyld. Jeg må ha minst 5, jeg må kjenne en form for rus, for å sovne inn.

Alle den driten førte til at jeg begynte med selvmedisinering. Som jeg igjen så på som et problem, jeg følte at jeg var blitt avhengig, at jeg var i ferd med å bli til en pille missbruker?

Så jeg tok kontakt med legen etter råd og fortalte om hva jeg hadde drevet med. Ble satt opp et nedtrappings program til meg å det har jeg fulgt nå i flere måneder, og nå er det slutt.

Siden jeg var så smart å nevnte for legen at jeg hadde et problem, så får jeg ikke lenger de få apodormsa i måneden lenger. De skriver rett og slett ikke ut noen ting til meg lenger. Så nå har jeg ikke de 4 dagene med kvalitets søvn den apodormen kan sikre meg.

Så nå sitter jeg her, med mindre søvn og mindre hjelp enn hva jeg hadde før jeg begynte med selvmedisinering.

Så hvilket annet valg har jeg enn å starte med selvmedisinering igjen? Jeg akter ikke å leve et liv med de søvnvanskene jeg har.

Det er ikke lett å ha problemer i norge. Det skal være sikkert å visst!
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Du kan jo prøve å drive med fysisk aktivitet? Det vil som regel trøtte ut kroppen. Et mørkt rom der du sover. Ørepropper? Spise litt før du legger deg? Kjerringråd: Varm melk?

Prøv å få dette inn som en rutine. Stå opp mer eller mindre på samme tidspunkt hver dag hvis du kan.

Hvis jeg ikke får sove leser jeg en bok jeg vet er utrolig kjedelig. Hvis du har vært så lenge medisinert med beroligende midler kan det ta litt tid før dette sitter i boks. Men prøv. Kan ikke skade, kan det?

Edit: Sex før du legger deg? Eller en god håndjager kan være susen.
Sist endret av M72; 26. desember 2008 kl. 05:30.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
M72 har ikke hatt store søvnproblemer, det ser jeg med en gang, hehe, no offense

Mellern:
det er ikke lett å ha problemer noen plass.
at du ikke får utskrevet benzo'er når du sier og innrømmer du har et pille-problem, er vel ganske logisk, og de gjør det selvsagt for en grunn.

det å mate på med flere piller slik at du GARANTERT blir avhengig, er ingen som helst løsning.

jeg kan ramse opp ting jeg har prøvd, kjærringråd, rutiner, piller og te jeg har prøvd, men om du har det likedan som jeg hadde det, var det bare EN ting som nyttet.

1. slutt å stress med å sove. om du ikke får sove, stå opp, drikk en kopp te uten for mye sukker, se litt tv en halvtime, så prøv igjen. du trenger ikke 8 timer søvn, og det er ikke farlig med for lite søvn.

2. legg deg en annen plass enn senga. det største problemet man får, uten at man vet det selv, er forventningspress enkelt og greit. når man legger seg i senga er hodet ditt innstilt på at nå SKAL du sove, og da, vel, får du ikke sove.
ligg på sofaen foran tv'en, og slapp helt av som om det var en vanlig ettermiddag.

3. slutt med PC-bruk minst 1 time før du ønsker å sove litt. surfing på nett øker hjerneaktiviteten, og å roe ned denne igjen krever lang tid. TV derimot, stimulerer ikke hjernen i nærheten så mye, så se heller TV.

sofa-tipset er det ENESTE som har funket på meg, og jeg hadde det ille en stund.. fikk sammenbrudd til slutt der jeg hylskreik foran muttern da jeg ikke klarte mer.

du må dog lære deg å ikke tro at piller er løsningen, for selv om det er fristende å poppe en pille og slokne på kommando, vil du sannsynligvis aldri få resept på noe så sterkt, pluss at du blir avhengig om du holder på for lenge, og tro meg, det er fryktelig lett.

du kan og vurdere å gå til en psykolog.. det koster 280kr timen, og etter 1700kr(?) får du det gratis da det går på frikortet ditt.
de har og mulighet til å skrive ut medisiner, om de føler det skulle være nødvendig.

et par tips i morgentimene fra en felles nightwalker.
Sist endret av somnium; 26. desember 2008 kl. 06:35.
Jeg må si at det somnium sier her, virkelig bør prøves ut! Jeg har selv periodevis hatt endel søvnproblemer, vansker med å sovne i senga om natten osv. Mye vil jeg tro er av samme grunn som somnium sier, nemlig stress/forventningspress om å sove. Men et sted jeg faktisk sovner er i sofaen om ettermiddagen, hvor jeg ikke forventer å sovne! Nå er det jo sånn at om man sover på ettermiddagen så blir jo problemene større til kvelds, så om jeg kjenner trøttheten trenge seg på så stikker jeg ut og går en tur ellerno.

Veldig mye fornuftig i posten din somnium, bortsett fra at psykolog kan ikke skrive ut medisiner til deg, det er det psykiatere som gjør.
Du kan jo prøve vallergan.
Vallergan er egentlig allergier medisin men, fungerer søvndyssende og beroligende.
Men vent det beste av alt er at vallergan ikke er avhengighetsskapende.
Legen din vil sikert ikke protestere mot et ønske om vallergan.

Annet enn det, mener jeg det eksisterer noen beroligende te.
Har ingen anelse om hva disse teene heter, kun hørt snakk om de, eller hvordan en får takk i de.
Kanskje noen andre vet det?
Eventuelt om det er noe å satse på.
Jeg har til dels store problemer med å få sove. Har nå begynt med Nozinan, det fungerer bra på meg, ellers så må jeg nevne at jeg har prøvd det meste av hva som kan prøves av sovemedisin. Man får litt hangover av den, men den er absolutt ikke så veldig plagsom.
Sist endret av empty; 26. desember 2008 kl. 13:47.
Sitat av Herbel Vis innlegg
Du kan jo prøve vallergan.
Vallergan er egentlig allergier medisin men, fungerer søvndyssende og beroligende.
Vis hele sitatet...
DU blir kansje trøtt, men det hjelper nok ikke om man har så alvorlige søvnproblemer som trådstarter.

Ikke for å oppfordre noe, men jeg får ikke sove uten en tjukk nattings. Sikkert bedre med ei bønne enn alle de der pillene dine.
Sist endret av plohg; 26. desember 2008 kl. 13:53.
Sitat av empty Vis innlegg
Jeg har til dels store problemer med å få sove. Har nå begynt med Nozinan, det fungerer bra på meg, ellers så må jeg nevne at jeg har prøvd det meste av hva som kan prøves av sovemedisin. Man får litt hangover av den, men den er absolutt ikke så veldig plagsom.
Vis hele sitatet...

Nozinan hjelper vel mere på og slå deg totalt ut når du først sovner, men ikke på selveste innsovningsfasen. Grufulle bivirkninger dagen etter med den djevel pillen der -_-'
[quote=plohg;1310206]DU blir kansje trøtt, men det hjelper nok ikke om man har så alvorlige søvnproblemer som trådstarter.

Jeg foreslo vallergan siden legen til trådstarter ikke vile skrive ut noe mer Vanedannende legemidler.
Uansett..

Vil og nevne at du kan prøve deg på "stimuluskontroll".
Med andre ord.
Om du er mye våken på soveromet ditt, bare liger mye i sengen og prøver å få sove.
Vil du som oftes til slutt assosierer sengen, soveromet din med våkenhet.
Denne assosiative læringsprosessen skjer vist automatisk.
Så om du liger mye i sengen din, så stopp med det, ikke bra i det hele tatt.
Husk stå opp ikke bli ligger i sengen!
Prøv å sove et annet sted kan fungere, eller flytt sengen din til et annent rom.
Metoden må du bruke fast over et noen uker for at den skal fungere.
Metodene er krevende og tøffe, det skader ikke og ha en søvnspesialist til å hjelpe deg gjennom.


Du kan alltids høre med legen din om han kan fine deg en plass på en søvnklinikk.
De kan ofte hjelpe, eller mer guide deg gjennom behandlingen.
Om du ikke vil bli til observasjon.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Vet ikke om du har søkt, men du finner kanskje noen svar i disse trådene:
Enorme Søvnproblemer - Alt rundt meg rakner
Problemer med søvn
Drahjelp for søvnen
Trenger råd mot søvnproblemer
Godt med smør
Sitat av Herbel Vis innlegg
Du kan jo prøve vallergan.
Vallergan er egentlig allergier medisin men, fungerer søvndyssende og beroligende.
Men vent det beste av alt er at vallergan ikke er avhengighetsskapende.
Legen din vil sikert ikke protestere mot et ønske om vallergan.

Annet enn det, mener jeg det eksisterer noen beroligende te.
Har ingen anelse om hva disse teene heter, kun hørt snakk om de, eller hvordan en får takk i de.
Kanskje noen andre vet det?
Eventuelt om det er noe å satse på.
Vis hele sitatet...
Vallergan er allergi eller søvndyssende og beroligende?


legen min skrev det ut til meg fordi jeg har meniskskade i kneet :S
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
OT: Det er ikke uvanlig at leger foreskriver medikamenter som ikke er beregnet på en viss sykdom, men når det kommer til hva vallergan opprinnelig skulle brukes mot så tar det ikke mange sekundene å sjekke opp på verdensveven ( Felleskatalogen.no ) at vallergan brukes både mot forbigående søvnforstyrrelser, søvnvansker blandt narkomane i avvenningsfasen og kløe forbundet med hudsykdommer.
Sist endret av Dodecha; 26. desember 2008 kl. 16:05.
Har du prøvd Binaural beats? Ta en kikk på www.bwgen.com
Det har hjulpet meg ihvertfall.
Stilnock blir vel foreskrevet for folk med sterke søvn-problemer og tidligere pillemisbruk på rus-historikken. Men jeg tviler på om du får det uten kamp, mas no jævlig på legen om søvnproblemene dine og hvilket vansker det medfører i hverdagen, og etterhvert får du nok foreskrevet stilnocken din. Vallergan, phenergan og det der er bare piss, etterhvert blir du mer våken og rastløs av de pillene enn søvnig.
Sitat av paranoy Vis innlegg
Stilnock blir vel foreskrevet for folk med sterke søvn-problemer og tidligere pillemisbruk på rus-historikken. Men jeg tviler på om du får det uten kamp, mas no jævlig på legen om søvnproblemene dine og hvilket vansker det medfører i hverdagen, og etterhvert får du nok foreskrevet stilnocken din. Vallergan, phenergan og det der er bare piss, etterhvert blir du mer våken og rastløs av de pillene enn søvnig.
Vis hele sitatet...
Tror du mener stilnoct ? Er vel det samme som imovane / zoplikone det, bare et annet navn med samme virkestoffene.
Nope. De inneholder;
Imovane: Zopiclon
Stilnoct: Zolpidem
waggo:

Det er Stilnoct jeg mente ja. Trådstarter etterspurte noen tabletter som gir ham "rus" for å sovne på, og en medpasient jeg var med får disse Stilnoct'ene av legen. Han òg beskrev problematikken lik trådstarter og fortalte meg at Stilnocten var det eneste som hjalp ham med å sove. Det fins enkelte psykiske plager som forårsaker sterke sove-problemer som "kjerring-råd" og "normal praksis" ikke fungerer til, og da har man medisiner. Min medpasient har en lang pillemisbruk på rushistorikken sin og fikk tilslutt foreskrevet stilnoct, tenkte kanskje det ville hjelpe for trådstarter.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av LoOzR Vis innlegg
Veldig mye fornuftig i posten din somnium, bortsett fra at psykolog kan ikke skrive ut medisiner til deg, det er det psykiatere som gjør.
Vis hele sitatet...
det har du selvsagt helt rett i, feil fra min side
Sitat av somnium Vis innlegg
1. slutt å stress med å sove. om du ikke får sove, stå opp, drikk en kopp te uten for mye sukker, se litt tv en halvtime, så prøv igjen.
Vis hele sitatet...
Som jeg har nevnt før her på forumet i en søvnvansker tråd: De fleste te typer inneholder koffein, så anbefaler deg(dere) ihvertfall og kjøpe en koffein-fri te.
Ikke rot deg bort i piller som skal etterligne menneskelige funksjoner. For ALL del. Som jeg hater piller!!!!

Eneste metoden er naturlig trøtthet. Hvis du ikke sovner ved 4 tiden om natten så hold deg våken til normal leggetid, og gjerne en time eller to før. Hvis du sliter så gjør noe fornuftig for å holde hodet igang. Rydd huset, og rydd andre sitt hus, eller rydd i hyllene på en rotete butikk, eller løp hele natten, eller noe som ikke forstyrrer søvnen. Er du gamer er du kurrert. Bare ikke ta de forbanna pillene!! Så legger du deg kl 20.30 og våkner som en ny dame/mann. Bare hold deg unna piller lagd for å få deg til å gjøre noe. Naturlig er best, tro meg. Farmasøytene har ingenting godt i seg!
Kan du utdype hvorfor han skal hold seg unna de pillene annet enn at du ikke liker dem?
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av puffman Vis innlegg
Som jeg har nevnt før her på forumet i en søvnvansker tråd: De fleste te typer inneholder koffein, så anbefaler deg(dere) ihvertfall og kjøpe en koffein-fri te.
Vis hele sitatet...
det er jeg klar over, men årsak til søvnløshet / "insomnia" er VELDIG ofte ikke fysiologisk begrunnet, men psykologisk.. roen man får med en kopp te vil ha en større positiv psykologisk effekt enn en negativ fysiologisk effekt (pga. koffeinen).

dette er selvsagt min egen erfaring..

jeg har forresten en haug med kattemynte-te som jeg gjerne kan gi litt bort av, den skal visstnok ha en beroligende effekt, og står ikke på noen liste av noe slag som ulovlig.
Aha, det var nyheter for meg. Har selv også slitt med søvnproblemer hele livet mitt, samme med fattern. Det finnes jo mange forskjellige sånne "god natt-te" som gjør deg slapp og søvnig istedenfor våken av koffein. Har selv hatt GOD hjelp av akkurat te Er ikke noe spesielt glad i piller n shit, så det holder jeg meg unna. Heller en halvtimes gåtur to timer før man legger seg, og les bok før du sovner, ikke se tv eller sitt på data. Det er mine tips iallefall !
Sitat av Damnyou Vis innlegg
Har du prøvd Binaural beats? Ta en kikk på www.bwgen.com
Det har hjulpet meg ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Jeg fikk ikke sove i natt og forsøkte dette, sovnet jeg. Ganske fascinerende å ligge og lytte på de lydene egentlig ;-)
Sist endret av Zendelum; 28. desember 2008 kl. 16:23.
Sitat av paranoy Vis innlegg
Stilnock blir vel foreskrevet for folk med sterke søvn-problemer og tidligere pillemisbruk på rus-historikken. Men jeg tviler på om du får det uten kamp, mas no jævlig på legen om søvnproblemene dine og hvilket vansker det medfører i hverdagen, og etterhvert får du nok foreskrevet stilnocken din. Vallergan, phenergan og det der er bare piss, etterhvert blir du mer våken og rastløs av de pillene enn søvnig.
Vis hele sitatet...
Bare ha historien din straight, så får du foreskrevet det meste
Jeg fikk stilnoct fra jeg var 14-17, regelemessig, men så var jeg så dum at jeg fortalte legen at jeg hadde røyka litt for å sove når jeg var tom for pillene, også fikk jeg ikke mer.

Sitat av Herbel Vis innlegg
Du kan jo prøve vallergan.
Vallergan er egentlig allergier medisin men, fungerer søvndyssende og beroligende.
Men vent det beste av alt er at vallergan ikke er avhengighetsskapende.
Legen din vil sikert ikke protestere mot et ønske om vallergan.
Vis hele sitatet...
Men det kjipe med vallergan er at det tar 3 timer(og gjerne 3 eller mer) før du merker at du blir trøtt.
Sitat av Fudge Vis innlegg
Kan du utdype hvorfor han skal hold seg unna de pillene annet enn at du ikke liker dem?
Vis hele sitatet...
Fordi piller ikke er en løsning, men heller en utsetting av problemet. Man sovner jo selvfølgelig mye lettere etter inntak av sovemedisin, så... "wuhu, jeg er kurert!"
Hva skjer når du slutter med medisinene?
Sist endret av Quetzalcoatl; 28. desember 2008 kl. 17:44.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av puffman Vis innlegg
Fordi piller ikke er en løsning, men heller en utsetting av problemet. Man sovner jo selvfølgelig mye lettere etter inntak av sovemedisin, så... "wuhu, jeg er kurert!"
Hva skjer når du slutter med medisinene?
Vis hele sitatet...
det stemmer ikke, selv om det er det mange tror.

noen ganger er man så rævkjørt døgnmessig i kombinasjon med dårlige vaner/uvaner, at man trenger medisin for å komme på rett kjør.

jeg hadde store søvnvansker over en lengre periode (som jeg har snakket om i en annen tråd).
i begynnelsen ble det litt prøving og feiling mtp. hvilken medisin som fungerte, men etter et par mnd'er på stilnoct valgte jeg å kutte ut, og det er mange mnd'er siden.

og jeg sover som en unge nå.

noen ganger er et medisinsk spark i ræva det kroppen trenger for å komme på rett kjør igjen.