Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 744
Hei.

Skal ha nytt kjøkken og nytt gulv. Heller mot et slitesterkt vinylgulv. Det vi sitter å diskuterer nå er om vi kan legge gulvet først og så montere kjøkkenet oppå, eller om gulvet bør legges rundt kjøkkeninnredningen. En del ulike svar på nettet, så jeg lurer på om noen har erfaring med dette?
Legg gulv først, og monter innredningen etterpå.
Jeg har ikke erfaring, men skal bytte gulv og kjøkken selv og da blir jeg og legge gulvet først og innredningen etterpå.
Trådstarter
Takk for svar. Det jeg har lest er at feks parkett, og laminat ikke bør legges under tung innredning pga parkett kan bøyes og at laminat ekspanderer eller krymper, blandt annet. Men fant lite rundt vinyl. Heldigvis har nok leverandør et klart svar her.
Er det klikkvinyl eller gulvbelegg? Det som er fordelen med å legge gulv inntil eller bare forbi sokkel er at hvis noen av bordene blir ødelagt nært kjøkkeninnredningen, så slipper du å ta opp masse gulv for å bytte det ene bordet.
Det blir også veldig kukete å fiske ut gulvet fra under kjøkken innredningen hvis noe må byttes.

En negativ ting med å ikke legge gulv fra vegg til vegg er hvis det skulle oppstå lekkasje fra vask så renner vannet inn under gulvet du har lagt.
Det har skjedd meg.

Ellers betyr det veldig lite om du legger gulvet inntil innredningen eller fra vegg til vegg.
Sist endret av Teacherpreacher; 2 uker siden kl. 20:37.
Legg alltid gulvet først under hele innredningen hvis man har mulighet. Det er kjipt hvis man skal endre innredning senere og det mangler en bit av gulvet under.

Underskapene skal festes i veggen og det blir ikke så mye vekt på de justerbare føttene at det blir en problem for parkett. Hvis man har en kjøkkenøy som ikke kan festes i en bakvegg kan det bli et problem og man bør droppe parketten under.

For heldekkende vinyl er det bare å legge på hele gulvet.
Skal EGENTLIG legge gulv sist og bare inntil innredningen.
På den måten får gulvet bevegd seg.
Jeg har ikke gjort det men det er det fagfolkene anbefaler.

Legg inntil beina og sokkelesten ned til
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Skal EGENTLIG legge gulv sist og bare inntil innredningen.
På den måten får gulvet bevegd seg.
Jeg har ikke gjort det men det er det fagfolkene anbefaler.

Legg inntil beina og sokkelesten ned til
Vis hele sitatet...
Vinylbelegg beveger seg ikke.
Og innredning står dessuten oppå og gir ikke så mye vekt at det er noe problem, men laminat og parkett kan legges inntil.
Sant det. Leste laminatgulv av en eller annen grunn
Gulv skal legges til kjøkken, hvis du montere kjøkken oppå gulvet kan du glemme eventuelle reklamasjoner. Mvh tømrer
Tror det er snakk om belegg og ikke gulv som feks pergo eller parkett her
På noen leiligheter har jeg sett at de legger hele gulvet (parkett/laminat) også kapper de det litt bak sokkelen på kjøkkenet. Da kan du bytte gulv uten å gjøre noe under kjøkkenbenken.