Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 2597
Vi ser jo hva som skjedde med nokas-ranerne. De ble fakket, heldigvis, ettersom det også gikk et menneskeliv tapt.
Men det jeg ikke skjønner er hvordan de kan leve de "gode" liv med de millionene de har tatt. De kan jo ikke leve i Norge; ergo rømme til utlandet. De vil bli etterlyst og "jaktet" på i flere år.

Er det virkelig verdt det?

Leve et livt i det skjulte og eventuelle unger blir vel ikke stolt av å ha en ex-bankraner som pappa. Så hva er da intensjonene? Er de egoistiske? Leve i "fare" resten av livet ser ikke jeg nytten med, selv med 20 millioner i sekken.
Bankran er ofte en desperat handling, utført fordi man ikke ser enden av ulykkka. Man tror at man kan slippe unna, og dermed rydde opp i økonomisk rot.

Det er veldig skjelden man får så mye som 20 mill ut av et bankran da.

NOKAS-ranet derimot er noe helt annet, dette er nøye planlagte greier. Hvor det er lagt opp til å måtte sitte noen år i buret. Toska kommer nok til å kose seg med resten av spenna når han omsider slepper ut.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Er du veldig glad i penger, så er det verdt det.

Jeg mener ikke at det er verdt det. Man trenger vel ikke å leve i skjul fordi man har ranet et sted? Blir man ikke tatt, så blir man ikke tatt. Ergo: ingen grunn til å skjule seg.
Tittelninja
flexd's Avatar
Donor
Penger? f.eks?
At det er verdt det, så utrolig mye også.
Lee Murray slipper ut av fengsel idag, med kun en bot på ~7k.
jaG
Produktutvikler
Sitat av PureOwnage
Er du veldig glad i penger, så er det verdt det.

Jeg mener ikke at det er verdt det. Man trenger vel ikke å leve i skjul fordi man har ranet et sted? Blir man ikke tatt, så blir man ikke tatt. Ergo: ingen grunn til å skjule seg.
Vis hele sitatet...
Hva om han ikke er tatt ennå? Man tror man er trygg og trenger ikke skjule seg, og plutselig får politiet et gjennombrudd i etterforskingen og du blir tatt med en gang..
KANSKJE vis du hadde skjult seg så hadde du ikke blitt tatt..

spekulerer bare
Sist endret av jaG; 21. mai 2007 kl. 16:01.
Jeg er enig i det dere sier.

Men herregud. Hadde de klart å rane banken, uten å drepe og slipper unna. Da er det fortjent! Det var nøye planlagt og nesten like så gjennomført. Hadde jeg fått sjans til å bli med på et høyt planlagt ran, med mye penger i potten, hadde jeg seriøst vurdert å gjøre det. Leve livet fra meg i eks Panama:P Hehe. Selvsagt mister man familie+omegn, derfor bør man ikke gjøre dette hvis man har det knall i hjemme. Minner om at jeg hadde vurdert det, ikke sagt ja med en gang.
Det er ikke sånn at man "får" pengene når man slipper ut da. Vil nok tippe at snuten følger ganske godt med på hva du foretar deg av kjøp....
Sitat av Steinar Lem
Det er ikke sånn at man "får" pengene når man slipper ut da. Vil nok tippe at snuten følger ganske godt med på hva du foretar deg av kjøp....
Vis hele sitatet...
man trenger ikke kjøpe ALT med en gang hellerda.

Var en fyr en gang(ikke i norge) som stjal noen enger, husker ikke hvordan,men uansett, etter ranet kjøpte han seg masse bilder, båter, dyrt hus +++, han ble tatt ganske kjapt for å si det sånn
Det er jo også de som raner til seg dritmye, men ikke blir tatt fordi de ikke gjør noe de ellers ikke ille gjort. Bankranere tenker ofte på pengene, det er klart, men jeg vil ikke utelukke at det finnes folk som gjør det for kicket også.
Sist endret av Gest; 21. mai 2007 kl. 16:20.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Noen ganger kan det bli vanskelig å styre seg. (Dj_Evelen: ble forvirret av at du skrev "enger" )

Man bør nok sette seg opp en plan for hvordan man skal gjøre ting. Ikke betale tilbake all gjeld på én gang f.eks. Rett og slett gjøre ting i ett rolig tempo.
esl
twist?
esl's Avatar
Trådstarter
Ser ut som flere av dere hinter til at penger er viktige framfor liv med venner og familie. Er penger virkelig alt? Det er jo annerledes om en "enstøing" raner en bank, slipper unna og lever det gode liv, men hva er vel sjangsen for det?
Sist endret av esl; 21. mai 2007 kl. 18:11.
Som sagt over gjelder dette med penger fremfor familie og venner kun for de som ikke har det så bra med familie og venner. De ville sikkert tenkt seg at en fresh start med masse penger i et annet land er bedre.
Nei, men det er ikke vanskelig å sjekke inntekt opp mot utgifter.....
Sitat av typisk
Ser ut som flere av dere hinter til at penger er viktige framfor liv med venner og familie. Er penger virkelig alt? Det er jo annerledes om en "enstøing" raner en bank, slipper unna og lever det gode liv, men hva er vel sjangsen for det?
Vis hele sitatet...
Jeg tror man skal greie å slippe unna ganske bra hvis man har pengene til det. Og hjerne til det. Hvis man er hard nok til å gjøre det, er smart nok, og villig til å ofre litt, så vil jeg si det kanskje er verdt det altså.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Husk samvittigheten også max-mekka, den er det mange som ikke tenker på på forhånd, men bang! 20 minutter/år etter, så kommer den. Luskende som et eller annet ninjatroll. (Ninjatroll? Hva er det forno?)
Sitat av Dj_Evelen
man trenger ikke kjøpe ALT med en gang hellerda.

Var en fyr en gang(ikke i norge) som stjal noen enger, husker ikke hvordan,men uansett, etter ranet kjøpte han seg masse bilder, båter, dyrt hus +++, han ble tatt ganske kjapt for å si det sånn
Vis hele sitatet...
"En" gang var det "en" fyr som gjorde dette?
Dette har skjedd "tusen på tusen av ganger".

Bankranere kan være så mangt.
Å finne noen generelle grunner for/tanker rundt ranshandlingen
(bortsett fra cash:P) er ganske håpløst.

Jonta: ninjatroll= Et troll med ekstreme sverdskills, fet kostyme og
kamuflerte trollvorter. Henholdsvis kledt i svart eller hvitt etter
om det er et godt eller ondt ninjatroll.
kommer fra et lite tettsted i nord, og der har det vært ganske mange ran i forhold til hvor mye folk det bor der. De fleste ranene er rett og slett tragiske, f.eks det siste, da en familiefar hadde det tøfft økonomisk og hadde problemer med penger til jul. Han ranet så en liten mix-kiosk og fikk med seg noen få tusenlapper. Ble tatt ganske kjapt da politiet i nord er helt råe
De fleste bankranere går vel ikke inn i en bank med pistol for å bli tatt? I det de avgjør at de skal rane en bank så er det vel for å få penger, men det å bli tatt er vel ikke en del av planen?
Så folk gjør det for penger, i håp om ikke å bli tatt
Jeg tror bankranere tenker på en av disse:
  • Penger
  • Adrenalinkick
Sitat av Thedeeq
NOKAS-ranet derimot er noe helt annet, dette er nøye planlagte greier. Hvor det er lagt opp til å måtte sitte noen år i buret. Toska kommer nok til å kose seg med resten av spenna når han omsider slepper ut.
Vis hele sitatet...
Men det hele gikk jo til helvette da de tok livet av en politimann, for jeg tipper at det tar utrolig mange år før Toska kommer ut fra forvaringa, hadde de ikke drept politimannen ville alt gått som planlagt og de ville vært fri etter rundt om kring 10 år..
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg trodde Toska ikke fikk forvaring, jeg?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Han gjorde nok det ja.

Adrenalinkicket er nok en annen faktor. Har nok vært et par som bare har fortsatt med det for spenningens skyld. Liker å tenke ut hvilken bank, for så å planlegge det hele ned i den minste detalj, og til slutt utføre det og lure politiet trill rundt. Gir nok en type maktfølelse-

Sitat av Krizzeyboi
Jonta: ninjatroll= Et troll med ekstreme sverdskills, fet kostyme og
kamuflerte trollvorter. Henholdsvis kledt i svart eller hvitt etter
om det er et godt eller ondt ninjatroll.
Vis hele sitatet...
Skal passe på å ikke komme borti slike i skogen
Jeg tror også at adrenalinen har en del å gjøre med et ran og at man lure politiet og de skjønner ikke en shiit.


Men tar de deg ikke på første, så tar de deg på andre.
Du må komme i buret et eller annen gang.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Det du sa ble forresten nevnt flere ganger i tråden Bolibompa
15 år i buret for 53 mill hadde ikke vært dumt, men vil tro at med en gang noen av nokas ranerne kommer ut vil de bli 'litt' overvåket, og med en gang de bruker en krone mer enn de tjener er det rett inn igjenn.. Så er vel ikke så lett å bruke penga selv etter man kommer ut..
8 måneder i buret og 7k i bot for £53 mill var bedre.
Sitat av Goophy
8 måneder i buret og 7k i bot for £53 mill var bedre.
Vis hele sitatet...
Uansett så vil du bli veldig overvåka når politiet vet at du har 53 mill...
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Det er jo en grunn til at de får (ihvertfall har lyst på) kjendisrabatt. "Alle" vet hvordan ihvertfall Toska ser ut.