Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1975
La oss si rent teoretisk at man er på en offentlig plass og har drukket, men ikke drukket dær, la oss f.eks si at det er utenfor en skole.

Så plutselig får du øye på politibilen og får helt noia i det en konstabel trår fort mot deg, mens dine venner begynner og løpe og du står der med hb i sekken. Hva burde du gjøre? Løpe eller bare stå der? De har vel grunnlag for å sjekke sekken da? Og i så fall, viss innholdet i sekken ikke er ditt?
jeg fikk høre av en venn som hadde snakket med politiet at det var noen nye regler for heimbrent. man skulle vist få en kraftig bot eller noe hved å bare holde ei flaske med HB. dette kan ha vært for å skremme han.

er det ikke en tråd på forumet som sier hva politiet kan gjøre med deg i noen situasjoner?
Du er full utenfor en skole, har med alkohol, men har ikke konsumert den utenfor skolen?
Er vel ikke forbudt å drikke alkohol/være beruset i dette landet? Hvorfor skal dere egentlig løpe? I mine øyne virker det idiotisk å tiltrekke seg politiets oppmerksomhet på denne måten. Spessielt hvis du har ulovlige substanser på deg.

Vil tro at en sekk stappet full med hb kan være grunnlag for ransakelse, da det kan se ut som du pusher sprit. Ser dog ikke noen grunn for at politiet skal ransake sekken din kun fordi du har tatt deg en drink.
Sist endret av Ben Reddik; 18. mai 2007 kl. 14:55.
Hvis du går inn på www.jus.no, så finner du nok svaret.
Skjellig grunn til mistanke er det noe som heter. Hadde de det, så kan de ransake deg så mye de vil. Det hjelper ikke klage heller.

Men å løpe er da det mest idiotiske man finner på, da avslører man seg direkte.
nei, skjellig grunn til mistanke er det ikke noe som heter. Lovforslaget som ville forandre "grunn til mistanke" til "skjellig grunn til mistanke" ble forkastet, så de må fortsatt ha "grunn til mistanke" for å kunne ransake deg. De er nødt til å mistenke deg for et konkret lovbrudd, de har ikke lov til å ransake deg for å se om du har noe ulovlig på deg.

Jeg synes norske lover er for vage når det gjelder akkurat disse tingene, det gir politiet mulighet til å ransake folk mye basert på trynefaktor (det samme gjelder "tilfeldige" inngripner i trafikken ol.)
Sitat av Tobb
nei, skjellig grunn til mistanke er det ikke noe som heter. Lovforslaget som ville forandre "grunn til mistanke" til "skjellig grunn til mistanke" ble forkastet, så de må fortsatt ha "grunn til mistanke" for å kunne ransake deg. De er nødt til å mistenke deg for et konkret lovbrudd, de har ikke lov til å ransake deg for å se om du har noe ulovlig på deg.

Jeg synes norske lover er for vage når det gjelder akkurat disse tingene, det gir politiet mulighet til å ransake folk mye basert på trynefaktor (det samme gjelder "tilfeldige" inngripner i trafikken ol.)
Vis hele sitatet...
Det er slitsomt at du skriver slikt sprøyt på forumet. Hvis du ikke har noe som helst greie på hva du snakker om, kan du bare la være å skrive noe. Det er det beste for alle.

Det eneste du skriver som ikke er totalt feil er at "De er nødt til å mistenke deg for et konkret lovbrudd, de har ikke lov til å ransake deg for å se om du har noe ulovlig på deg."
Sjellig.
Hva vil det egentlig si, og hvordan måles det?
Trynefaktor? Indikasjoner? Tidligere forhold, eller bare den aktuelle politimanns overbevisning og dømmekraft?

Sjellig grunn betyr at i realiteten så kan purken ransake hvem de vil når de vil?
Sist endret av Ben Reddik; 19. mai 2007 kl. 01:31.
Sitat av Pagan_Messiah
Sjellig grunn betyr at i realiteten så kan purken ransake hvem de vil når de vil?
Vis hele sitatet...
Det samme jeg lurer på, det blir vell nesten sånn da.
Sitat av torsken
Det samme jeg lurer på, det blir vell nesten sånn da.
Vis hele sitatet...
Skjellig grunn betyr at det er mer sannsynelig at personen har gjort den konkrete straffbare handlingen enn at han ikke har gjort det.
Sitat av Kaunda
Det er slitsomt at du skriver slikt sprøyt på forumet. Hvis du ikke har noe som helst greie på hva du snakker om, kan du bare la være å skrive noe. Det er det beste for alle.

Det eneste du skriver som ikke er totalt feil er at "De er nødt til å mistenke deg for et konkret lovbrudd, de har ikke lov til å ransake deg for å se om du har noe ulovlig på deg."
Vis hele sitatet...
Finn et sted i lovdata hvor det står at politiet kan ransake deg med _skjellig_ grunn til mistanke før du begynner å slenge dritt...

Det viser seg at det eneste du trodde var riktig, faktisk viste seg å være feil...

Det ordet ble brukt i §10a, som ble forkastet fordi "skjellig grunn til mistanke" da den bare var midlertidig på grunn av dets betenklige sider. Det viser seg at bestemmelsen inngått i §10a ble flyttet til §7a, og i tillegg ble den gjort om til å hjemle stikkprøvekontroller. Dette ble gjort uten særlig drøftelse. (lovdatas ord,http://aad.dep.no/nb/dep/jd/dok/NOUe...html?id=385598)
Det står likevel ikke noe om skjellig grunn til mistanke.'

Denne paragrafen gir likevel politiet mulighet til å ransake hvem de vil, når de vil, ettersom kravene for å undersøke er vage:

§ 7a. Visitasjon for å avdekke våpen

Politiet kan på offentlig sted visitere person eller kjøretøy når det er grunn til å undersøke om noen er i besittelse av eller oppbevarer våpen. Slik visitasjon kan bare foretas for å hindre straffbare handlinger som krenker noens liv, helse eller frihet, og bare

a) i situasjoner eller på steder hvor slike straffbare handlinger erfaringsmessig finner sted, eller
b) i situasjoner eller på steder hvor det er grunn til å anta at noen planlegger eller forbereder slike straffbare handlinger.

Visitasjonen skal gjennomføres så hensynfullt og skånsomt som mulig.

Med våpen menes i denne paragrafen våpen og andre gjenstander som omfattes av våpenlovgivningen, kniv eller lignende skarpt redskap som det er forbudt å bære på offentlig sted, jf. straffeloven § 352 a, og andre farlige gjenstander som kan tas i forvaring etter politiloven § 7.

Beslutningen om visitasjon i medhold av paragrafen her treffes av politimesteren eller den han bemyndiger. Beslutningen skal nedtegnes og begrunnes skriftlig, så vidt mulig før visitasjon skjer. Beslutningen skal gjelde for et nærmere angitt tidsrom.
Vis hele sitatet...
Sånn jeg ser det gir dette mulighet for den enkelte politimann til å avgjøre hvilke situasjoner hvor straffbare handlinger erfaringsmessig finner sted, altså hvor som helst, når som helst, så lenge du tilhører visse samfunsgrupper.
Sist endret av Tobb; 19. mai 2007 kl. 03:06.
Beslutningen om visitasjon i medhold av paragrafen her treffes av politimesteren eller den han bemyndiger. Beslutningen skal nedtegnes og begrunnes skriftlig, så vidt mulig før visitasjon skjer. Beslutningen skal gjelde for et nærmere angitt tidsrom.
Vis hele sitatet...
Står det ikke der at den enkelte politimann IKKE kan avgjøre om en person skal visiteres? Tviler på om en politimann ville tvunget seg på sekken til noen uansett, da det fort kunne starta en hel masse oppstyr. Om ikke han hadde en veldig god grunn til å tro at du kansje var besittelse av et våpen eller lignende. Den grunnen er det forsåvidt nesten bare den som blir ransaka som kan gi politimannnen.
Sitat av Veyasu
Står det ikke der at den enkelte politimann IKKE kan avgjøre om en person skal visiteres? Tviler på om en politimann ville tvunget seg på sekken til noen uansett, da det fort kunne starta en hel masse oppstyr. Om ikke han hadde en veldig god grunn til å tro at du kansje var besittelse av et våpen eller lignende. Den grunnen er det forsåvidt nesten bare den som blir ransaka som kan gi politimannnen.
Vis hele sitatet...
Dette er helt korrekt. For personransakelse er det straffeprosesslovens kap. 15 som gjelder.
Hmm jeg synes dette er et tema som det veldig vanskelig å finne konkret info om, dels fordi lovdatas søkemotor er elendig, dels fordi lovene er ganske uklare i sin tekst. Etter det jeg har sett, i politiloven og nå også straffeprosessloven, så står det at den enkelte politibetjent må ha tillatelse for ransakelse enten av retten (i straffeprosessloven), eller av "politimesteren eller den han bemyndiger", hva nå enn det betyr. Tar en tur bortom jusbuss neste gang jeg ser dem på blindern, kanskje de har noen fasitsvar, for jeg blir bare mer usikker jo mer jeg leser

Men det jeg tror er at vi ikke vil finne noe i lovdata som tilsier at politiet uten ransakelsesordre eller tillatelse fra hold vil kunne ha lov til å ransake noen, men at politiet likevel tar seg denne friheten, fordi folk flest ikke kjenner loven, og fordi de få klagene som kommer inn sjelden når frem. (jeg ble stoppet en gang, og bedt om å tømme lommene mine, og jeg spurte politimannen om han hadde hjemmel til dette. Han svarte ganske enkelt ja, og dermed hadde jeg egentlig ikke noe valg. Jeg vet fortsatt ikke om han faktisk hadde hjemmel til å gå gjennom lommene mine...)
Sitat av Tobb
Hmm jeg synes dette er et tema som det veldig vanskelig å finne konkret info om, dels fordi lovdatas søkemotor er elendig, dels fordi lovene er ganske uklare i sin tekst. Etter det jeg har sett, i politiloven og nå også straffeprosessloven, så står det at den enkelte politibetjent må ha tillatelse for ransakelse enten av retten (i straffeprosessloven), eller av "politimesteren eller den han bemyndiger", hva nå enn det betyr. Tar en tur bortom jusbuss neste gang jeg ser dem på blindern, kanskje de har noen fasitsvar, for jeg blir bare mer usikker jo mer jeg leser

Men det jeg tror er at vi ikke vil finne noe i lovdata som tilsier at politiet uten ransakelsesordre eller tillatelse fra hold vil kunne ha lov til å ransake noen, men at politiet likevel tar seg denne friheten, fordi folk flest ikke kjenner loven, og fordi de få klagene som kommer inn sjelden når frem. (jeg ble stoppet en gang, og bedt om å tømme lommene mine, og jeg spurte politimannen om han hadde hjemmel til dette. Han svarte ganske enkelt ja, og dermed hadde jeg egentlig ikke noe valg. Jeg vet fortsatt ikke om han faktisk hadde hjemmel til å gå gjennom lommene mine...)
Vis hele sitatet...
Det er juristmat og hver enkelt ransaking må tolkes individuelt. Personen som ransakes kjenner ikke grunnlaget for politiets handlinger, og har heller ingen juridisk mulighet til å overprøve politiets beslutning på stedet.

På det overskriftsnivået som kan formidles her kan sies følgende.

Politimann alene skal beslutte ransaking ved:

Skjellig grunn til mistanke til en konkret straffbar handling
Denne straffbare handlingen må har strafferamme over 6 mnd fengsel.
Det er grunn til å anta at ransaking vil føre til oppdagelse av bevis.
Det må være fare ved opphold, dvs. at det ikke er tid til å ta kontakt med påtalemyndigheten for å få ransakingstillatelse.
Person ved ferske spor eller fersk gjerning.
Hos person på eller ved et sted det antas å ha skjedd en straffbar handling.
Ransakingen må ikke være et uforholdsmessig inngrep i forhold til alvorligheten av det straffbare forholdet.

Ellers besluttes ransaking av påtalemyndigheten eller retten.
Sist endret av Kaunda; 19. mai 2007 kl. 18:16.
Jo, men jeg ser ikke hvor i loven politimannen alene kan avgjøre å ransake. Det står jo at man enten må ha rettslig tillatelse eller tillatelse fra politimester eller den han bemyndiger. Jeg har ikke sett noe sted at den enkelte politimann kan avgjøre dette...

For hvis det er sånn som du beskriver det, vil jo enhver politibetjent kunne ransake hvem som helst når som helst, ved en av grunnene du nevner, som f.eks. at han/hun "antar" at en en straffbar handling vil bli avdekket. Tar han/hun er det jo bare å si "jeg antok feil", og dermed har politibetjenten sitt på det tørre. Jeg kan bare ikke forestille meg at rettssikkerheten er så svak...

Leste litt, og ser ikke helt hvor du får det du sier fra. Sånn jeg forstår det kan ransakelse uten godkjennelse fra høyere hold kun gjøres hvis:

Du blir tatt på fersk gjerning, eller med ferske spor

Det er sterk mistanke om en handling som etter loven kan medføre straff av fengsel i mer enn 6 måneder, og det er nærliggende fare for at formålet med ransakingen ellers vil forspilles. (straffeprosessloven §198) (og ikke no skjellig grunn her nei.)

Du blir fjernet, anholdt eller innbrunget (søk etter våpen) (politiloven §10)

Utover dette må de ha rettslig tillatelse, basert på skjellig grunn til mistanke (dette betyr at det ikke holder at politimannen føler han har skjellig grunn til mistanke der og da, han må ha en rettslig kjennelse), eller tillatelse fra politimesteren eller den han bemyndiger (vaktsjef(?), dette kun for våpensøk).

Så sånn jeg ser det, hvis du blir stoppet tilfeldig, og politiet ønsker å ransake deg, så skal de enten ha ransakelsesordre, noe de ikke har siden du er stoppet tilfeldig, eller så skal de ha en konkret mistanke om våpen, samt klarsignal fra høyere oppe. Jeg tviler på at de får dette hver gang de ransaker noen, jeg tror at de fleste ransakelser foregår ved at politiet "lurer" deg, og får deg til å godkjenne ransakelse.

Så hvis du blir stoppet tilfeldig, og politiet ønsker å ransake deg, stå på ditt, spør først etter ransakelsesordre, spør deretter hvilket grunnlag de har for å ransake deg, og da er de nødt til å ha et konkret lovbrudd, og enten ta deg på fersk gjerning eller ferske spor (noe som er lite sannsynlig hvis det er tilfeldig stopping), eller ha sterk mistanke til en handling som kan medføre fengsel i over 6 mnd.
Sist endret av Tobb; 20. mai 2007 kl. 15:09.
Sitat av Tobb
Jo, men jeg ser ikke hvor i loven politimannen alene kan avgjøre å ransake. Det står jo at man enten må ha rettslig tillatelse eller tillatelse fra politimester eller den han bemyndiger. Jeg har ikke sett noe sted at den enkelte politimann kan avgjøre dette...

For hvis det er sånn som du beskriver det, vil jo enhver politibetjent kunne ransake hvem som helst når som helst, ved en av grunnene du nevner, som f.eks. at han/hun "antar" at en en straffbar handling vil bli avdekket. Tar han/hun er det jo bare å si "jeg antok feil", og dermed har politibetjenten sitt på det tørre. Jeg kan bare ikke forestille meg at rettssikkerheten er så svak...

Leste litt, og ser ikke helt hvor du får det du sier fra. Sånn jeg forstår det kan ransakelse uten godkjennelse fra høyere hold kun gjøres hvis:

Du blir tatt på fersk gjerning, eller med ferske spor

Det er sterk mistanke om en handling som etter loven kan medføre straff av fengsel i mer enn 6 måneder, og det er nærliggende fare for at formålet med ransakingen ellers vil forspilles. (straffeprosessloven §198) (og ikke no skjellig grunn her nei.)

Du blir fjernet, anholdt eller innbrunget (søk etter våpen) (politiloven §10)

Utover dette må de ha rettslig tillatelse, basert på skjellig grunn til mistanke (dette betyr at det ikke holder at politimannen føler han har skjellig grunn til mistanke der og da, han må ha en rettslig kjennelse), eller tillatelse fra politimesteren eller den han bemyndiger (vaktsjef(?), dette kun for våpensøk).

Så sånn jeg ser det, hvis du blir stoppet tilfeldig, og politiet ønsker å ransake deg, så skal de enten ha ransakelsesordre, noe de ikke har siden du er stoppet tilfeldig, eller så skal de ha en konkret mistanke om våpen, samt klarsignal fra høyere oppe. Jeg tviler på at de får dette hver gang de ransaker noen, jeg tror at de fleste ransakelser foregår ved at politiet "lurer" deg, og får deg til å godkjenne ransakelse.

Så hvis du blir stoppet tilfeldig, og politiet ønsker å ransake deg, stå på ditt, spør først etter ransakelsesordre, spør deretter hvilket grunnlag de har for å ransake deg, og da er de nødt til å ha et konkret lovbrudd, og enten ta deg på fersk gjerning eller ferske spor (noe som er lite sannsynlig hvis det er tilfeldig stopping), eller ha sterk mistanke til en handling som kan medføre fengsel i over 6 mnd.
Vis hele sitatet...
Det som blir problemstillingen er hvorvidt "det er nærliggende fare for at formålet med ransakingen ellers vil forspilles", og er der politimann alene kan beslutte ransaking.

Som sagt finnes det ikke noen juridisk mulighet for å motsette seg ransaking på stedet. Dersom ransakingen er ulovlig må det påklages i ettertid. Lovverket er laget slik at publikum ikke lovlig kan motsette seg politiets arbeid. Noe annet ville vanskeliggjøre politiets arbeid og kun være i kriminelles interesse. Politiet kan selvfølgelig ikke løpe rundt å bryte de lovene de selv er satt til å etterse, og ulovlig ransaking er ikke noe stort problem.

Lovhjemmelen finner du i § 198.

"Skjellig grunn" finner du i § 195. "Sterk mistanke" i § 198 er det samme grad av mistanke som "skjellig grunn".
Sist endret av Kaunda; 20. mai 2007 kl. 17:12.
Må bare spørre, på hvilken måte har du greie på dette? Siden du var så raskt ute med å stemple meg som en som ikke hadde greie på dette, hva gjør at du har det? Er du advokat?

For jeg har veldig vanskelig for å se logikken i det du skriver.