Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 1146
Hei, jeg har nå innstalert XP og putta inni LiveCD-en og deretter prøvde jeg og innstalere ubuntu 6.10 på en harddisk, jeg fikk fire valg, og jeg valgte "Innstaler der det er mest sammenhengende plass." Eller noe i den duren. Og når innstalasjonen var ferdig fikk jeg "Bug error", så det jeg lurte på; Hva gjør jeg feil, og hvordan gjør jeg det riktig? Når denne bugen kom, så restarta jeg, og da stod det "Verfysing info..." Eller noe i den duren:P Så stod det leeenge.. Og ingen ting skjedde, så dermed ble det til at jeg innstalerte XP nok en gang, så nå lurer jeg på hvordan jeg kan få fikset ubnutu + XP..

Når jeg også innstalerte XP fikk jeg valget mellom tre partisjoner, og jeg valgte partisjon C:... Hvis det kan hjelpe:P Så når jeg drar til "Min datamaskin" Står det bare en partisjon og ikke 2. Det synes jeg er rart, trodde det skulle være to der etter som jeg fikk 3 valg:S?

Er det mere du lurer på er det bare å spørre...
Høyreklikk på Min Datamaskin, velg Behandle og så Diskbehandling. Der finner du nok de to andre partisjonene, disse må du formatere så kommer de opp i Min Datamaskin.
det beste er nok å kjøre dualboot med xp og ubuntu på hver sin partisjon.

Installer Xp først, så Ubuntu.
Installer GRUB på Ubuntu partisjonen ikke i MBR.
Bruk et tredjepartsprogram til bootloader.
Trådstarter
oki Jeg fant de, da har jeg to nye spørsmål;
- Hvordan kan jeg formatere de uten at XP innstaleres på nytt? Tror jeg har løsningen:
Putter i XP CD'n, deretter venter jeg til partisjon tingen kommer opp, så velger jeg formater:P Hvis du skjønner..?
- Og hvordan "Overfører" jeg minne til en posisjon til den andre, det er jo ikke nok med 1 gB til ubuntu...

Sitat av hah90
det beste er nok å kjøre dualboot med xp og ubuntu på hver sin partisjon.

Installer Xp først, så Ubuntu.
Installer GRUB på Ubuntu partisjonen ikke i MBR.
Bruk et tredjepartsprogram til bootloader.
Vis hele sitatet...
Tror ikke du har lest hele tråden? Det jeg ikke får til er å innstalere ubuntu på en egen partisjon uten at XP blir sletta... Dere som har innstalert liveCD vet sikkert om de 4 valgene vi har om hvor ubuntu skal ligge:
-Lagre der det er mest sammenhengende plass
-Lagre der det er nok plass (elns.)
-Formater harddisken (<masse tall i parantes>)
-og et jeg ikke fikk til å bruke:P... (Det husker jeg ikke hva het)
Noe sånt var det tror jeg...
Du kan formatere partisjonene i Diskbehandling i Windows. Høyreklikk->Ny partisjon eller noe sånt. Men hvis du har en partisjon på bare 1 GB, så sletter du bare de uformaterte (utildelte?) partisjonene. Så høyreklikker du på det utildelte området, og velger Ny partisjon. Da velger du også størrelsen.
Trådstarter
men det som er problemet nå er jo at det ikke går så mye:S? For alle diskplassen er på partisjon c: :P
Lazywriter
Gisse's Avatar
Hvis problemet er at du ikke har en annen partisjon enn C: , er det mulig å dele opp C: til to partisjoner (Partition Magic funker fett) også kan du prøve å installere ubuntu på den nye partisjonen. Er ikke sikker på om det funker, men verdt et forsøk.
kjør i xp cd'n
slett alle partisjoner og opprett en ny en for xp (husk å la det være igjen plass til ubuntu)
når du installerer ubuntu tar du manuelt å oppretter en ext3 partisjon for ubuntu og en swap partisjon for minne.
Trådstarter
Men det som er problemet; Jeg vet ikke hvordan vi innstalerer på en partisjon, hvilket valg skal jeg ta av de nevnte lengre oppe?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Mopplest, har du googla? Eg finn mange howtos ved å søke på "ubuntu dual boot howto", m.a http://www.matthewjmiller.net/howtos...x-and-windows/ og http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=2219437 som begge gir bedre innføring i emnet enn nokon her på forumet kjem til å gi deg.

Google gir deg *som regel* betre svar raskare når det gjeld howtos.
Ser det er mye snakk om Partition Magic her..
Har prøvd å laste det ned, men får beskjed om at jeg må kjøpe.
Noen som vet om et Partition Magic program som er gratis?
Eller eventuelt et det går an å finne crack til?
(Har prøvd PowerQuest og Paragon til nå)
Sitat av SupRmaN
Ser det er mye snakk om Partition Magic her..
Har prøvd å laste det ned, men får beskjed om at jeg må kjøpe.
Noen som vet om et Partition Magic program som er gratis?
Eller eventuelt et det går an å finne crack til?
Vis hele sitatet...
Vi spør ikke om cracker på dette forumet. De er i tillegg såpass vanlige, og distribueres gratis og helt lovlig på en haug ander plasser på nettet. Så å spørre om det er mulig å finne cracks, i tillegg til et så anerkjent program som partition magic, er høl i hue. Søk selv etter det.

That beeing said, det finnes en haug andre alternativer. Dette kan også finnes på google. F.eks: http://www.thefreecountry.com/utilit...andimage.shtml
Jeg har 4 partisjoner med OS på en node:
  • debian 3.0
  • MacOS 9.2
  • MacOS X Tiger
  • Ubuntu PPC
og har sett maskiner med
  • W2K
  • WinXP
  • QNX
  • Ubuntu
Sist endret av fxxked; 14. mars 2007 kl. 22:04.
Hva i alle dager skal man med partition magic? Når man bruker Ubuntucden til å installere kan man jo partisjonere akkurat som man vil direkte igjennom den grafiske installeren :P
Bør vel fungere å installere Windows først, men reservere 10MB eller noe til en /boot-partisjon på begynnelsen av disken.
Husker ikke om Windows setup lar deg gjøre dette, men en enkel LiveCD eller bootdisk med partisjoneringsverktøy gjør dette til en enkel sak.
Trådstarter
http://i16.tinypic.com/472zi28.png Der er feilen.. Hva skal det stå i "Mount Point"? Og hva skal jeg velge? av "partition" tingen?
EDIT: Ikke akkurat feilen:P men jeg kommer ikke lengre:S
hvor er swap?
Trådstarter
swap? Er det ikke fat32 ubuntu skal ha da?
EDIT: Når jeg trykker på haka der for jeg valget mellom:
-Skrive noe selv...:P
swap
/
/home
/boot
/usr
/var

Disse er det jeg kan velge mellom..
Jeg kan også velge at det skal være tomt, men det står det: No root file system
Sist endret av mopplest; 15. mars 2007 kl. 17:10.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Herregud mopplest. Kan du å lese? LES install-howtoen for ubuntu og bruk google.

*Alle* linux-distroer må ha et FS som støtter rettigheter og uid/gid.
Det vil i praksis sei et av følgande:
*ReiserFS
*EXT3
*XFS
*JFS
Eg ville gått for EXT3 som er standard p.t

Swap er cache-område, som blir brukt til å swappe ut minne som ikkje er i bruk, tilsvarande swap-fil i windows.

Det er anbefalt å ha ca. 500MB til swap, uansett kor mykje RAM du har, sidan ein del ting er så sjeldent brukt at du får bedre ytelse ved å swappe det ut.
Trådstarter
Vidarlo: Jeg kan desverre ikke engelsk, og jeg har ikke tid til å lære meg engelsk! Jeg har også lest en guide som jeg fant -SELV-, men det stod ikke noe om swap osv... Og den linux howtoen du sendte var for vista BTW!

Nye bilder:
http://i17.tinypic.com/48m47i9.png det er den jeg velger...
http://i15.tinypic.com/47mewx3.png sånn står det når jeg kommer inn, den går ett skritt til, men når jeg begynner å innstalere står det: Mount point was emty, noe i den duren:S.
Sist endret av mopplest; 15. mars 2007 kl. 17:19.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mopplest
Vidarlo: Jeg kan desverre ikke engelsk, og jeg har ikke tid til å lære meg engelsk! Jeg har også lest en guide som jeg fant -SELV-, men det stod ikke noe om swap osv... Og den linux howtoen du sendte var for vista BTW!
Vis hele sitatet...
Då foreslår eg at første prioritet er å lære engelsk. Desverre er dokumentasjonen rundt linux (og forsåvidt IT generelt) veldig mangelfull på norsk, og den kjem ofte ei stund etter den engelske dokumentasjonen.

Du vil spare tid på å lære engelsk i det lange løp.

Alternativt så kan eg anbefale "Boken om Linux" av David Elboth, som er ei god og grundig bok, på norsk, som gir ei innføring i installasjon av Linux, samt administrasjon av det ferdig oppsatte systemet.

Dersom du ikkje er villig til å lese engelsk, eller kjøpe boken om linux, så er mitt beste tips å bruke google til å finne dokumentasjon på norsk, for det finst. Sekundært holde seg til windows.
Trådstarter
Jo, jeg kan det jeg trenger innen Engelsk. Jeg kan også forstå det meste, men jeg får hodepine av å lese for mye:S Det er derfor jeg ikke leser noe mye Engelsk, og kunnskapene mine blir dårligere..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mopplest
Jo, jeg kan det jeg trenger innen Engelsk. Jeg kan også forstå det meste, men jeg får hodepine av å lese for mye:S Det er derfor jeg ikke leser noe mye Engelsk, og kunnskapene mine blir dårligere..
Vis hele sitatet...
I så fall bør du kanskje konsultere en optiker om synet?

Men les litt på dokumentasjonen du.
Trådstarter
Hmm, så det er ingen som kan forklare, så også andre kanskje kan lære noe av dette? Fordi jeg har det ganske travelt:P Sorry at jeg spørr altså.. Og jeg har bra syn, har vært til optiker 3 ganger på under 1måned, og i tilegg bruker jeg linser Så det er ikke noe galt med det, tror det heller er at jeg blir mere stressa...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mopplest
Hmm, så det er ingen som kan forklare, så også andre kanskje kan lære noe av dette? Fordi jeg har det ganske travelt:P Sorry at jeg spørr altså.. Og jeg har bra syn, har vært til optiker 3 ganger på under 1måned, og i tilegg bruker jeg linser Så det er ikke noe galt med det, tror det heller er at jeg blir mere stressa...
Vis hele sitatet...
Joda, det er mange som kan forklare, men når du spør om ting som det finst tonn på tonn av dokumentasjon om, så gidd ikkje folk oversette den dokumentasjonen for deg.

Et forum er ikkje et substitutt for å lese dokumentasjonen (derav forkortelsen RTFM), men meint som et supplement om du ikkje forstår ting i dokumentasjonen, eller om det du leiter etter ikkje står i dokumentasjonen. Men vanleg kutyme er å prøve før en spør, og bare sørre etter at en har prøvd.
Trådstarter
"men meint som et supplement om du ikkje forstår ting i dokumentasjonen" Det er jo akkurat det jeg ikke gjør? Jeg kan ikke mye engelsk, men jeg synes selv jeg kan nok til at jeg kan få en god nok karakter ut ungdom skolen, men jo, jeg har prøvd å lest litt på stoffet du ga meg, men jeg skjønte ikke alt, har har også prøvd "freetranslation.com" english->norwegian, men det blir bare feil gramatikk og da blir det såfall teit... Så derfor lurer jeg på hva jeg gjør feil:S Og jeg håper du kan svare meg isteden og svare meg på annen masse dritt og skrive annen masse "tonn på tonn" av dritt som jeg ikke skjønner dritten av.. Sorry ordspråket, men jeg kan være sånn noen ganger:P Hehe.. Jaja.. Skal PRØVE og lese litt til, så kan jeg se innom om det er kommet et lite innlegg som forklarer det hele

EDIT: Etter min forståelse står det at jeg skal bruke fat32!
Sist endret av mopplest; 15. mars 2007 kl. 17:50.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
[quote=mopplest]Så derfor lurer jeg på hva jeg gjør feil:S:/QUOTE]
Du prøver ikkje. Det er den største feilen du gjer.

Den andre feilen er at du ikkje har lest How To Ask Questions The Smart Way.

Og ja, eg har lagt merke til at mopplest er utestengt.
det var på tide. ^^