Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3865
Parkettetterligning
Hei håper jeg postet riktig sted.
Jeg har lenge irritert meg over at jeg ikke har en 3d-printer eller andre relativt kostbare maskiner til å lage forskjellige ting jeg gjerne ville laget til forskjellige prosjekter. Derfor søkte jeg litt rundt og fant diverse firma som driver med printing. Det jeg håpet på var firma som tok imot 3d-filer for så å printe det ut for meg. Litt på samme måter som de som trykker dine bilder på kopper og klær. Desverre så var det meste design og prototypeprodusenter som mildt sagt er rettet mot bedriftsmarkedet.

Ble litt dyrt for å si det mildt. Vet noen om den type firmaer som gjør det forsvarlig for en privatperson å benytte seg av? Tenkte at jeg kunne da gjøre noe sånt. Kjøpe inn en printer (helst flere) for så å ta betalt for å skrive ut diversiteter for folk. Har begynt å sjekke forskjellige printere og tror nok ikke det skal være noe problem. Problemet er at jeg har rimelig flatt budsjett. Tenkte på crowdfunding (får jeg ikke inn nok penger så vet jeg jo bare at markedet ikke er så altfor stort). Førstevalget var kickstarter men det er bare mulig å starte prosjekter der hvis du er fra England, Canada, Usa og noen land til. Norge er ihvertfall ikke på den listen. Men har sett at norske bedrifter har kampanjer der. Vet noen her hvordan de gjør det? Eventuelt om det finnes andre gode crowdfunding sider man kan ty til?
Og hvordan tror dere at markedet er? Planen er selvfølgelig å gjøre det billigere for folk å få tak i spesialtilpassete plastdeler uten å betale en formue.
Hva synes du? Hvis du bare skulle hatt en enkelt gjenstand til et prosjekt ville du gått for noe sånt?
Jeg synes det er enormt smart av deg å legge ut en forretningside du kanskje tror er bra på et forum ;-) Og ja, det var ironi
Parkettetterligning
Trådstarter
Hvis noen andre gjør det er jo det bra. Da slipper jeg styret og kan heller bestille fra de.
Sikkert en som sa det om komplett.no også.. Samma om noen andre starter det så lenge jeg får kjøpe et tastatur ;-)
Tror du overvurderer verdien av en "forretningsidé" axelaxel
Frankrikes Solkonge
http://www.shapeways.com der kan du både laste ned 3d-filer og få noen til å lage for deg om jeg husker rett. Ikke de aller verste prisene der heller.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Jeg er også interessert i noe sånt. Jeg har ikke så mye bruk for en 3D printer at det har noen hensikt å kjøpe det selv, men hvis jeg har lyst på noe hadde det vært praktisk om jeg kunne betale litt for å få noen andre til å skrive det ut for meg.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Du har altså en veldig simpel idé, som du vil at andre skal betale for deg for å iverksette? Men, 3d-printere for hjemmebrukere og generell prototyping er jo billige nå. Sist jeg sjekket opp kom jeg unna på rundt drøyt 15-16k for en printer jeg hadde lyst på, og jeg er sikker på at det er en del i Norge som har en slik printer, om ikke her på forumet. Hvorfor ikke spørre noen med 3d-printer om å printe mot betaling?
Er en på fpv forumet som printer deler, og han har svært masse forespørsler. 3D printing blir på lik linje som DJI phantom og luftfotografering (Phantom er de billige dronene). Det gir bra resultat men holder ikke i lengden, du må tilby mer, feks; designe og lage modeller osv..

Det er mye rart jeg vil få printet, men pga mangel av kunnskap til å lage 3D modellen så står jeg over, om noen hadde kommet med et tilbud om en fullpakke, så hadde det kanskje vært aktuelt.
Parkettetterligning
Trådstarter
Hmm, skjønner. Får se om jeg skal legge ut prosjektet eller ikke. Hvis det når målet (som jeg ikke har enorm tro på) er jo det fint men hvis ikke kan jeg jo bare skrote ideen. Skjønner at markedet kommer til å dø ut i løpet av ikke så veldig lang tid. Men når det kommer til prisen for en sånn sak så tror jeg de fleste som ikke er entusiaster og har det som en stor del av hobbyen sin synes at 15000 er litt mye bare for å få printet ut noen få ting.
Tronrud har en maskin som kan 3d-printe i titan og diverse andre metaller. Ned til mikrometernøyaktighet. En slik maskin koster riktignok 1,5 million.
Sitat av trappetryne Vis innlegg
Hmm, skjønner. Får se om jeg skal legge ut prosjektet eller ikke. Hvis det når målet (som jeg ikke har enorm tro på) er jo det fint men hvis ikke kan jeg jo bare skrote ideen. Skjønner at markedet kommer til å dø ut i løpet av ikke så veldig lang tid. Men når det kommer til prisen for en sånn sak så tror jeg de fleste som ikke er entusiaster og har det som en stor del av hobbyen sin synes at 15000 er litt mye bare for å få printet ut noen få ting.
Vis hele sitatet...
Du burde tro på prosjektet ditt og satse.
Hvorfor skal markedet dø ut?
Som du selv skriver, 3d-printing er for entusiaster, og da er det en god slump med mennesker som har bruk for folk med 3d-printer og kunnskap.
Det er også en ganske "billig" bedrift å starte, mtp investeringer.
For meg virker som negativiteten din kommer fra at du ser for deg Norge som en salgsplass, men i dag har man hele verden som potensiell arbeidsplass (ihvertfall som selger)
Sist endret av Antonymus; 21. juni 2014 kl. 00:19. Grunn: Hermetegn glemt
Parkettetterligning
Trådstarter
Vel ser ikke for meg Norge som eneste salgsplass (da ville prosjektet dødd ut før jeg visste ordet av det). Men 3d-printere kommer til å gå ned i pris er en ting. En annen er at det er hovedsaklig entusiaster og bedrifter som egentlig trenger utskrifter. Når det kommer til hvermansen så klarer de fleste seg med masseproduserte ting. Det er hovedsaklig folk som liker å lage ting som trenger små deler som det ikke er noe vits i å masseprodusere som bruker en 3d-printer. Så dermed er det et nokså lite marked som bare blir mindre jo billigere printere blir da entusiaster neppe har noe imot å kjøpe en printer hvis man får kjøpt en fra 1000-5000 kroner. Begynner allerede å komme modeller i den prisklassen, de er ikke like nøyaktige og har mindre printerareal enn de dyrere men dette blir bare bedre og billigere med tiden som all annen elektronikk.
Men har litt tro på at det kan funke en liten stund. Desverre har jeg ikke stort mer enn et par hundrelapper å satse fortiden så derfor finansiering er såpass viktig.
Sist endret av trappetryne; 21. juni 2014 kl. 01:14.
Hva med en markedsundersøkelse her på freak? Hva er dere villig til å betale for en 3d printet plast-ting?
50 kroner? 100 Kroner? 200 kroner? 500 Kroner?

Gitt at det tar 2 timer og koster 20 kroner i materialer å printe denne greia + 50-100 kroner i porto.

Klarer du å tjene 50 kroner per print så har du tjent inn igjen maskina etter 2-300 oppdrag.. Hvis du starter 1 print på morgenen og 1 på kvelden klarer du kanskje 6-700 per år, forutsatt 0 problemer med maskina.

Tror dette kan bli en tung måte å tjene penger på :/
Jeg synes det er en god ide. Så god, at jeg faktisk driver et slikt selskap idag. Tegning Til 3D, FB.

Leter forsåvidt etter mulige folk å samarbeide med, så bare å sende en pm om du er interessert.
Har holdt på med 3D printing ol. i forskjellige sammenhenger i snart et år. Veldig interessert marked, med en rivende utvikling.
Sist endret av Amanski; 21. juni 2014 kl. 12:58.
Hva med http://www.3dhubs.com/oslo. De fleste der har en grei pris på arbeid og materiale.

Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Hva med en markedsundersøkelse her på freak? Hva er dere villig til å betale for en 3d printet plast-ting?
50 kroner? 100 Kroner? 200 kroner? 500 Kroner?

Gitt at det tar 2 timer og koster 20 kroner i materialer å printe denne greia + 50-100 kroner i porto.

Klarer du å tjene 50 kroner per print så har du tjent inn igjen maskina etter 2-300 oppdrag.. Hvis du starter 1 print på morgenen og 1 på kvelden klarer du kanskje 6-700 per år, forutsatt 0 problemer med maskina.

Tror dette kan bli en tung måte å tjene penger på :/
Vis hele sitatet...
DU må huske at man må ta seg betalt for arbeidstid, med dagens maskiner er det ikke like lett som å trykke på "print" knappen en gang og vente til de blir ferdig. Og når man selger materiale på nytt tar man seg mer betalt enn firmaet som selger plastikken. Det blir fort dyrere jo mer plastikk man bruker.
Sist endret av Exlr8; 21. juni 2014 kl. 14:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ja, og komplekse duppeditter tar ofte lengre tid å lage. Og noen ganger må du tegne delen i et cad-program på forhånd også. Dette er noe som kan ta fryktelig mye tid.