Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  85 6094
Her i Kirkenes idag ble 2 svartruss bøtelagt for 8000 kr for å sprute ned noen unger med vanngevær og bruk av vannbalonger, vet ikke helt om dem gjorde noe verre som å banke dem men for nå er det eneste som har blitt sagt. Litt drøyt, jah?

Va iallefall mange svartruss som la vanngeværan fint i ryggsekken sin og plystret mens dem gikk bort fra torget, mens store bole politi går å snakker med 9 åringer ( så mere ut som om han ville skremme dem med å stå med armene på hvert sykkelhåndtak og heve seg over dem )
Hvis ungene ikke var med på morroa så ser jeg ikke problemet. Selv om man er russ kan man ikke drite i alle lover og regler. Er passe lei av at all verdens idioter tror de kan herje vilt kun fordi de er russ. Jeg har ikke noe imot russ generelt, men som alltid så finnes det idioter blant de også.
Sist endret av TheGEEK; 8. mai 2007 kl. 21:04.
herregud blir helt matt altså! det er russetid, og russen trenger å leke fra seg litt, før de skal ut i arbeidslivet.. Er selv svartruss her nede på sørlandet, og her ser purken mye gjennom fingrene når det gjelder russ og russebiler, synes hele landet skal ta det slik!

Her nede har vi kasta egg, vann, eddig, og øl på ungdomskole-elever, blitt anmeldt av ungdomskolen ca 8-10 ganger nå, og fetteren til pappa (som er politimann her i vennesla) sier at slikt noe er vanlig i russetiden. Det som kommer til å skje, er at snuten kommer oppom oss og tar navnene våre og slikt, sånn at ikke folk kan si at purken ikke gjør jobben sin..

Snakker vi godt forbilde? JA!
Vel fortjent. Synes det er flott at politiet gjør sånt.
Bra politiet har prioriteringene sine i orden, straffe russen.. For det skjer jo ikke andre ting som er værre enn russ som gjør rampestreker...
Sist endret av dword; 8. mai 2007 kl. 21:08.
Enig med Goophy & TheGEEK, teit å bruke russetiden som unnskyldning for å være idiot.

Sitat av SaxonNOR
det er russetid, og russen trenger å leke fra seg litt, før de skal ut i arbeidslivet.. !
Vis hele sitatet...
Hahaha.
Man kan ha de morro og leke seg uten å plage mennesker som ikke liker det. Å være russ betyr ikke at man er untatt loven, synd noen skal ødelegge for alle de andre. Uskyldig morro er lov, men fysisk vold og trakasering er på kanten.
og kidnaping er også vanlig russe påfunn
Digital nomade
trippy's Avatar
SaxonNOR tenk hvis den personen akkurat hadde fått seg nye klær. Og så kommer du og spruter de ned med eddik. Hadde du blitt så jævlig happy da og sakt: YEAAAAAAAAAAS eddik på de ny klærne som var svin dyre. Tjoho, ja du har det nok ganske gøy på fritiden din, stå på *ironi*
Er til dels enig med de fleste, er selv russ på østlandet. Men lovverket gjelder da fortsatt oss, og plaging av andre mennesker på slike måter er jo bare total idioti for å si det mildt, man får ikke fjerna seg fra lovene selv om man er ferdig med x antall år skolegang.
Jeg er enig med Goophy, theGEEK, helk og devotio. Gjør man noe galt, får man ta straffen. Punktum.
drQ
Egendefinert
Sitat av Waggo
Her i Kirkenes idag ble 2 svartruss bøtelagt for 8000 kr for å sprute ned noen unger med vanngevær og bruk av vannbalonger, vet ikke helt om dem gjorde noe verre som å banke dem men for nå er det eneste som har blitt sagt. Litt drøyt, jah?
Vis hele sitatet...
Du sier du ikke vet hva de har gjort, men at straffen er gale? Mulig at du ikke har forutsetning for å uttale deg, jah?

Sitat av dword
Bra politiet har prioriteringene sine i orden, straffe russen.. For det skjer jo ikke andre ting som er værre enn russ som gjør rampestreker...
Vis hele sitatet...
Ja, i Kirkenes var det samtidig både ran, drap og væpnet gjengopprør... Eller i hvert fall to biler som skrapte borti hverandre og en fjortenåring som stjal en snickers samme dag.


Russ er gøy det, og folk er nok litt pinglete når det gjelder musikk og støy. Men når de kaster seg over tilfeldige får russ svi som andre.
Bra gjort av politiet, som andre har nevnt er det ikke russetiden en grunn for å bryte regler, og spesielt ikke plage småunger som ikke kan gjøre igjen, det er jo bare lame.
Hvorfor sprute på små uskyldige barn? Sprut heller direkte på politiet. (men finn en politimann som ser snill ut)
Jeg skulle gjerne bøtelagt svartrussen som koser seg med å blåse i de helvetes fløytene sine rett utafor her midt på natten. Bøtelagt med balltre...... Og aubergine, Nicho-style.
Jeg antar i denne posten at russen spylte ned noen unger og ikke noe mer.

Til dere som syntes de fortjente boten: Er dere sure fordi det var russ som gjorde det? Hva om det ikke hadde vært russ, men "vanlige" 18-åringer? Fortjente de straffen fordi de brøt en regel, eller fordi de gjorde noe umoralsk? Om straffen var fengsel i en uke, hadde de da fortsatt fortjent det?

Jeg synes ikke straffen samsvarer med handlingen i det hele tatt. Slike tullete regler mener jeg vi må bryte såpass mye at politikerne innser at lovverket må endres, på den måten at straffen blir mildere. Vi kan ikke ha et samfunn der ingen spyler vann på hverandre, det blir bare kjedelig.
Skal knækkes
Golder's Avatar
Sitat av SaxonNOR
det er russetid, og russen trenger å leke fra seg litt, før de skal ut i arbeidslivet.. !
Vis hele sitatet...
BOO HOO!

Stakkar russen har gått noen år på skole og trenger bølle fra seg?
Nå har jeg gått ett år lenger på skole enn gjennomsnittet som skal ut i arbeidslivet (Blandt yrkesfagene) og jeg er russ i år. Og jeg har fremdeles ikke kjent behovet for å bølle.

Russen tror de kan gjøre det fordi de er russ. Hadde jeg gjort det samme uten russeklær hadde folk skutt meg på åpen gate.
Ahh, husker når jeg gikk på ungdoms skolen. Russen kastet egg. Begynte vi å syte? nei vi gikk å kjøpte mange 24 brett med egg. Det var et ganske stort berg vedsiden av skoleplassen deres til våres fordel og vi var vel ca. 20 stk som pelmet som faen med egg på russen. Det var tider det.

Men en gang tok vi en annen vei og vi ble spylt ned med brannslangen som var i skolegangen. hehe

Sprute vann med vanngæver synes jeg er helt greit men vannballonger, mjaa
Når noe så uskyldig som å sprute vann blir bøtelagt med 8000kr, er det ikke vansklig å forstå hvorfor vi nordmenn er blant de kaldeste, kjedeligste, minst livlige folk i verden.
Det eneste vi kan er å bruke penger, spille dataspill og ha en høy prosentandel av befolkningen med bredbåndstilknytning.

edit: ..slik at vi kan sitte på forum og prate skit dag inn og dag ut
Sist endret av Emptyy; 8. mai 2007 kl. 23:20.
Syns signaleffekten av bøteleggingen er flott; russen har ingen rett til å hive seg over hvem som helst.


Fått inn flere laptop'er på jobben denne uka fra kids som har blitt dynka av russen. Surt for russestyret som sannsynligvis må sitte igjen med regninga..
Sitat av dexter
Jeg antar i denne posten at russen spylte ned noen unger og ikke noe mer.

Til dere som syntes de fortjente boten: Er dere sure fordi det var russ som gjorde det? Hva om det ikke hadde vært russ, men "vanlige" 18-åringer? Fortjente de straffen fordi de brøt en regel, eller fordi de gjorde noe umoralsk? Om straffen var fengsel i en uke, hadde de da fortsatt fortjent det?

Jeg synes ikke straffen samsvarer med handlingen i det hele tatt. Slike tullete regler mener jeg vi må bryte såpass mye at politikerne innser at lovverket må endres, på den måten at straffen blir mildere. Vi kan ikke ha et samfunn der ingen spyler vann på hverandre, det blir bare kjedelig.
Vis hele sitatet...
Du kan banne på at hvis en generasjon ungdom går og spruter vann og gud og hvermann så blir lovverket garantert ikke snillere snarere tvært i mot. Jeg tror jeg helt ærlig kan si at jeg hadde reagert på akkurat samme måte hvis en vilkårlig 18-åring hadde spurtet meg ned. I sekken min har jeg utstyr til lagt over 35k og i lommene mine har jeg utstyr for godt og vel 5-6k. Hadde jeg fått så mye som en dråpe vann på noe av det så hadde jeg sendt en regning på alt utstyret + godtgjøresle til russestyret og lagt inn en politianmeldelse.
Er kansje ikke så rart at politet reagerer som de gjør med tanke på hvordan russen i Kirkenes oppfører seg.
Deezire: Hvorfor sende dem regningen OG politianmelde dem?
Fordi politianmeldelsen garantert hadde blitt henlagt. Ville nok måtte tatt saken opp i konflitrådet, men ser ikke hvorfor en gjeng tullinger skulle seire i en slik sak.
Hva i alle dager er det som får enkelte til å tro at det er helt greit å være jævlig med helt jævla random mennesker, -bare- fordi dem er russ? Er dette en slags belønning for å faktisk ha tatt initiativet til å gjøre noe mer med livene sone etter grunnskolen?

Jeg var russ i fjor, og vet godt at jeg ble litt mer ravende av meg fordi jeg var russ. Men det å gjøre et annet menneske noe vondt, til tross for at dem ikke hadde noen relasjoner til russefeiringen? Tanken slo meg aldri.

Å gi et helt årskull amnesti for 17 dager er helt bak mål, eller hva? På hvilket grunnlag skal dem ha amnesti? Enlighten me, please.
Sist endret av Marjo; 9. mai 2007 kl. 00:00.
Jeg er rystet.. En slags sammensvergelse fra vif her eller?

Dere skriver om hvor dumme russen er som tror de er hevet over loven, nå er ikke jeg noen jurist eller kan lover for 5 øre for den saks skyld. Men jeg vil se den loven der det står at det ikke er lov å sprute vann på noen med vanngevær.. Da skal jeg sluke disse ordene..

Og det med at det ikke er lov å gjøre folk vondt. Det svir jo som pokker og er hardt for psyken å få litt vann på seg, sist jeg sjekka var mennesker vanntette?
Jeg er førsteklassing i år og får gjennomgå som alle andre. Dette synes ikke jeg er noe problem så lenge det går under normale forhold, og at ikke noe av utstyret mitt blir ødelagt.. Jeg har også verdier for ca 40k på meg til enhver tid, men jeg tviler på at en russ vil kaste vannballonger på en person med gitarbag + skolesekk på. Men kanskje russen her tenker litt mer over ting enn andre steder..

Jeg mener russen så absolutt ikke er hevet over loven, men 8000 kr i bot for litt vanngeværlek? Snakk om partypoopers..
Tenk å være i situasjonen til de små barna da, det må da være helt jævlig. Husker når jeg var liten å redd for ungdommene jeg. Noen ganger når jeg var liten gikk jeg store omveier når jeg så en gjeng ungdommer lenger ned i gata, var redd for at de skulle gjøre meg noe. Tenk å be tapet fast til en parkeringsautomat da?
Men det får da være grenser!

Her er det ikke snakk om verken taping eller noen annen form for grovt overtramp.
Det er snakk om vanngevær, men vanlig vann i!
Ja, det var kanskje litt off topic, sorry.

8000 er kanskje litt i overkant for å gjøre noen våte ja.
Sitat av Kukhaar
Tenk å være i situasjonen til de små barna da, det må da være helt jævlig. Husker når jeg var liten å redd for ungdommene jeg. Noen ganger når jeg var liten gikk jeg store omveier når jeg så en gjeng ungdommer lenger ned i gata, var redd for at de skulle gjøre meg noe. Tenk å be tapet fast til en parkeringsautomat da?
Vis hele sitatet...
Noen klassekamerater av meg jagde en liten gutt gjennom et kjøpesenter fordi han kasta en vannballong inn i bilen (russen spruta selvsagt først). Deretter bar det ut på gata, russen sprang nesten ned ei gammel kjerring med rullator.
De fikk til slutt tak i gutten, bar han med seg i bilen, kjørte to kilometer og kasta han i et tjern.

Tror ikke den gutten hadde det riktig bra etterpå.
Skulle egentlig bli en anmeldelse av saken, men russen unnskyldte seg ovenfor foreldrene, så da trakk foreldrene seg.


Slike ting er unødvendig. Skal russen herje med noen, så får de herje med hverandre..
Sitat av russ.no
De har blant annet teipet barna fast, skutt med softgun og tusjet barna i ansiktet
Vis hele sitatet...
I rest my case!
Sitat av Duckyuck
Jeg mener russen så absolutt ikke er hevet over loven, men 8000 kr i bot for litt vanngeværlek? Snakk om partypoopers..
Vis hele sitatet...
La meg minne deg på det at trådstarter faktisk sier at han ikke er totalt kjent med hendelsesforløpet, og at det godt kan være mulig at det har skjedd mere til enn kun vannspruting.

Det kan være nok med vannspruting og for den saks skyld, tenk hvis en liten kid f.eks. ble holdt fast av en russ, mens en anna stod å spylte kid'en ned med et vanngevær. For en liten unge kan det faktisk være rimelig rystende. Og når russen i tillegg har vist seg å være så idioter i Kirkenes fra før er det virkelig ikke rart at politiet er litt ekstra strenge med de, så de får vite at de ikke er imunne mot loven.
Ja. Selv om man er russ er det ingen unnskyldning for å bryte lover å regler.

- Greit de spruter litt vann osv, men når de går litt lenger, som f.eks å henge opp unger i trær å kle av de alle klærne og la de henge der, for så å bli hånet av flere russ til det til slutt er en med vett som går bort å hjelper personen ned. Dette har faktisk skjedd. Sikkert flere ganger å. Bare at det var mer som skjedde enn at personen ble "kledd av" foran _mange_ tilskuere og hengt opp i et tre.

- Da begynner det å gå for langt.

- Det er snakk om at det de som går ut av vidregående skole om to år, altså i 2009, ikke får lov til å bli russ pga denne og den forrige generasjonen med russ. Altså oppførselen er _alt_ for dårlig.
Sitat av Duckyuck
Jeg er rystet.. En slags sammensvergelse fra vif her eller?

Dere skriver om hvor dumme russen er som tror de er hevet over loven, nå er ikke jeg noen jurist eller kan lover for 5 øre for den saks skyld. Men jeg vil se den loven der det står at det ikke er lov å sprute vann på noen med vanngevær.. Da skal jeg sluke disse ordene..

Og det med at det ikke er lov å gjøre folk vondt. Det svir jo som pokker og er hardt for psyken å få litt vann på seg, sist jeg sjekka var mennesker vanntette?
Jeg er førsteklassing i år og får gjennomgå som alle andre. Dette synes ikke jeg er noe problem så lenge det går under normale forhold, og at ikke noe av utstyret mitt blir ødelagt.. Jeg har også verdier for ca 40k på meg til enhver tid, men jeg tviler på at en russ vil kaste vannballonger på en person med gitarbag + skolesekk på. Men kanskje russen her tenker litt mer over ting enn andre steder..

Jeg mener russen så absolutt ikke er hevet over loven, men 8000 kr i bot for litt vanngeværlek? Snakk om partypoopers..
Vis hele sitatet...
Jeg har alt måtte dodge to vannballonger! Å sprute vann på noen kan fort komme under en god del paragrafer hvis du er litt kreativ. En guitar er igjen ikke så farlig med, men laptop og dSLR er gjerne litt mer følsomme for vann, spesielt laptoppen.

Du skal ikke se bort i fra at saken ble en eksempelsak. Politiet har sett seg lei alt av ordensforstyrrelser og bøtelegger de som lager leven hardt. Russen kan holde sine abligøyer på kveldstid under sine egne arrangementer!
Sist endret av Deezire; 9. mai 2007 kl. 00:35.
Jeg og to klassekamerater gikk hjemover etter å ha gått av bussen etter skolen. Midt oppi en bakke kom det en russebil kjørende forbi og spruta oss ned med et ganske så kraftig vanngevær.

Jeg må si at hadde ikke jeg hatt jakke på meg hadde jeg blitt passe sur, mest fordi jeg ikke liker å gå pissa blaut ute i 2 varmegrader.
Russ som plager ungdomselever trenger å skaffe seg et liv, det er rett og slett patetisk, fult ut... Spyle folk ned med vanngevær eller kaste egg fra en bil i fart, wtf? Det er nesten som å sparke en i ræva mens han bøyer seg for så å stikke av. Det er feigt, pysete og mentalt ustabilt etter min mening. Enda værre er det om de unnskylder sin barnslige atferd ved å skylde på russetia, da er alt liksom lov? Skal dere russ absolutt plage noen, så plag andre russekamerater, brødre, søstre, andre venner etc enn uskyldige forbipasserende skoleelever som aner fred og ingen fare.

Skamme seg!
At russen er idioter er da vel ikke bare et fenomen forebeholdt Kirkenes...
One of the good guys
2rs1's Avatar
synes nå detta er litt lattis. om saken er at 2 russ har blitt bøtelagt 8000 for å sprute ned og kaste vannbalonger på noen shitkids, så har politiet der oppe alvorlige problemer. om det er gjort for å statuere et eksempel for alt som hadde skjedd der oppe, så synes jeg nå fortsatt 8000 er drøyt.

og hva f... en unge får da ikke psykotiske problemer og nervesammenbrudd av å bli spruta ned av russen. greit ødelegger du utstyr (40k?), så må jo dette selvfølgelig erstattes.. men folk må da tåle å bli sprutet på litt med vann. blir som at jeg skulle anmeldt morra til ungene i gata som hadde vannkrig og fant ut at de skulle sprute litt på meg også.

er tross alt snakk om litt vann, kunne like så godt kommet over et lokalt regnvær og blitt våte. synes du har litt problemer om du må begynne å anmelde noe som detta.
Sitat av dexter
Til dere som syntes de fortjente boten: Er dere sure fordi det var russ som gjorde det? Hva om det ikke hadde vært russ, men "vanlige" 18-åringer?
Vis hele sitatet...
Hva har det faktum at de er russ med saken å gjøre? De oppførte seg som idioter og må ta støyten for dette. At de har røde/blå/svarte bukser på seg forandrer faktisk ingenting. Hadde de hatt vanlige klær hadde straffen vært akkurat like passelig.

Sitat av dexter
Fortjente de straffen fordi de brøt en regel, eller fordi de gjorde noe umoralsk? Om straffen var fengsel i en uke, hadde de da fortsatt fortjent det?
Vis hele sitatet...
Nå er det vel ikke så harde straffer for å være umoralsk i dette samfunnet, ved mindre man samtidig bryter en lov (jeg ser da bort i fra sosial avstraffelse).

"Hva om straffen hadde vært" Hva i all verden har nå det med saken å gjøre da? (de får vel sånn ca en uke i buret om de ikke betaler boten får de ikke det?) Hva straffen kunne vært er utrolig lite relevant og rett og slett bare tåpelig å rote inn. Spør gjerne om straffen var fortjent, men det har du vel egentlig allerede fått besvart. Den retorikken blir omtrent som; "Men viss straffen for drap var 1000 år i fengsel, ville det da vært fortjent?" Utrolig lite interessant!


Sitat av dexter
Jeg synes ikke straffen samsvarer med handlingen i det hele tatt. Slike tullete regler mener jeg vi må bryte såpass mye at politikerne innser at lovverket må endres, på den måten at straffen blir mildere. Vi kan ikke ha et samfunn der ingen spyler vann på hverandre, det blir bare kjedelig.
Vis hele sitatet...
Så når jeg kommer opp til deg rett før du skal på jobbintervju og tømmer en bøtte vann på deg, da er det helt greit? Et slikt samfunn bør vi ha? Hvor gammel er du egentlig? Ca 12,5?
Sitat av Maddy
synes nå detta er litt lattis. om saken er at 2 russ har blitt bøtelagt 8000 for å sprute ned og kaste vannbalonger på noen shitkids, så har politiet der oppe alvorlige problemer. om det er gjort for å statuere et eksempel for alt som hadde skjedd der oppe, så synes jeg nå fortsatt 8000 er drøyt.

og hva f... en unge får da ikke psykotiske problemer og nervesammenbrudd av å bli spruta ned av russen. greit ødelegger du utstyr (40k?), så må jo dette selvfølgelig erstattes.. men folk må da tåle å bli sprutet på litt med vann. blir som at jeg skulle anmeldt morra til ungene i gata som hadde vannkrig og fant ut at de skulle sprute litt på meg også.

er tross alt snakk om litt vann, kunne like så godt kommet over et lokalt regnvær og blitt våte. synes du har litt problemer om du må begynne å anmelde noe som detta.
Vis hele sitatet...
Du har svært liten kunnskap om psykologi. Du har ingen forutsetninger for å vite hva slags etterreaksjoner det du kaller "shitkids", kan få ved å bli utsatt for dette.

Et slikt angrep er skremmende for alle aldresgrupper, men generelt mer skremmende for yngre mennesker.

Respekten for andre menneskers velferd er selvfølgelig langt viktigere enn et øyeblikks glede ved å plage andre...
Jeg gidder ikke starte en mass quote her, så jeg bare skriver alle mine svar.

Selvfølgelig kan dette være en eksempelsak fra politiet sin side. Men da jeg skrev brukte jeg trådstarters post som eneste informasjonskilde.

Så vidt jeg forsto det dreide det ikke seg om terrorisering med fastholding, teiping og generell jævelskap. Jeg tolket det som et par-tre russ som skjøt med vanngevær. Da synes jeg at 8000kr i bot er jævla urettferdig. Om de har brukt fastholding og tegning etc kan jo det selvfølgelig være rystende for en 9-åring. Men jeg husket da jeg gikk i tredje (ca da man er 9?) da ble i alle fall jeg og mine kamerater offer for fastholdingssprut. Da ble vi ikke traumatisert, snarere tvert imot. Vi startet våre egne planer alla Home Alone filmene. De ble selvfølgelig aldri tatt i bruk, men gøy var det.
Dette kan jo ha noe med å gjøre at jeg bor på en relativt liten plass, og her er det "krig" russen mot resten av skoleungene. Og det er helt normalt.

Deezire: Da må vel russen her være mer omtenksomme da, jeg har en gang blitt spruta på av russ mens jeg har sekk/gitar på. Men for guds skyld, det er jo ikke stort værre enn en regnskur, man kan da ikke saksøke skyene? En vannballong er jo litt værre, men det har det vært rolig med her.

Maddy: som om jeg skulle sagt det selv!
Ja, dette var virkelig kraftig skyts.

Idag står det ~120 stk russ rundt den videregående skolen og blokkerer all elevferdsel med kraftige vanngevær. Læreren stakk å kjøpte et par pakker med vannballonger til elevene på trinnet vårs, som vi hev ned ifra vinduet og traff en del russ.

Tre stykk elever ble dradd ut fra klasserommet og stilt offentlig ut foran en flaggstang, med 2 pakker teip fastbundet og dongevis med russekort spredt rundt omkring klærne. De sminket de som ble tatt. Gangene ser ut som flere vanndammer og i skrivende stund 25 stykk som tørker opp alt sølet.

Så at noen drittunger ble sprutet vann på og russen må betale 8000,- er latterlig. Men det er forskjell fra en vannsprut og en bøtte med vann.
Sist endret av esl; 9. mai 2007 kl. 12:26.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av typisk
Så at noen drittunger ble sprutet vann på og russen må betale 8000,- er latterlig.
Vis hele sitatet...
Nei det er ikke latterlig. Det som vil være latterlig er hvis de ~120 russene ikke må betale for skadene på skolen vannet har forårsaket pluss en heftig bot. Samtidig ville jeg politianmeldt dem for frihetsberøvelse og alt annet jeg fant på for oppførselen de fremviste mot de som ble "tatt".
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Waggo
Her i Kirkenes idag ble 2 svartruss bøtelagt for 8000 kr for å sprute ned noen unger med vanngevær og bruk av vannbalonger, vet ikke helt om dem gjorde noe verre som å banke dem men for nå er det eneste som har blitt sagt. Litt drøyt, jah?
Vis hele sitatet...
So what? Russetida er merkelig nok ikkje ei orsaking for å bryte norsk lov. Det er en god del som ser ut til å tru at alt er lov sålenge en er russ, men det er det faktisk ikkje.

Dersom russetida skaper frykt hos andre, så *skal* politiet slå ned på det etter mi meining, og melde dei som gjer slikt.

Det er faktisk til beste for den seriøse delen av russen også, som bare er ute etter å feire at dei er ferdige. Dersom folk får inntrykket at russen gjer som dei vil, så vil alle bli utstøtt fra en del sammenhenger. Ved å slå ned på lovbrot så forhindrar ein dette IMHO.
One of the good guys
2rs1's Avatar
Sitat av Kaunda
Du har svært liten kunnskap om psykologi. Du har ingen forutsetninger for å vite hva slags etterreaksjoner det du kaller "shitkids", kan få ved å bli utsatt for dette.

Et slikt angrep er skremmende for alle aldresgrupper, men generelt mer skremmende for yngre mennesker.

Respekten for andre menneskers velferd er selvfølgelig langt viktigere enn et øyeblikks glede ved å plage andre...
Vis hele sitatet...
liten peiling på psykologi? skal jeg ikke se bort ifra, men alle med en normal psyke bør tåle å bli sprutet vann på uten å måtte ha timer hos psykologen etterpå. enten du er 9 eller 20 år, hvis dette blir en skremmende opplevelse for deg kommer du til å få det tøft her i livet.

så for å dra denna enda lenger.
de to russen saken handler om, dro senere på kvelden ut og drakk seg full. Sammen med alle andre russ parkerte de bilen/bussen på en grusplass sånn ca i sentrum (i et område hvor folk går ikke mye, men en del. det ligger også noen sinnsykehus i nærheten). Her gikk de rundt, drakk alkohol utenfor bilene og urinerte på hjørnet av grusplassen. DU kommer tilfeldigvis gående forbi og oppdager dette (selvfølgelig er du tidligere alkoholiker og dette viser seg å være en av grunnene til at du en måned senere er blitt alkoholiker igjen). Sånn helt tilfeldig var også plassen de urinerte på "favorittplassen" din å parkere bilen når du skulle jogge/ut med båten/spille fotball watsoever. Skal da russen bøtelegges for å konsumere alkohol på offentlig sted og å urinere på offentlig sted?

Noe som tillsvarer to bøter på henholdsvis 2000 og 4000 kroner.
Skål da, Chikey.

Sitat av Cikey
Hva har det faktum at de er russ med saken å gjøre? De oppførte seg som idioter og må ta støyten for dette. At de har røde/blå/svarte bukser på seg forandrer faktisk ingenting. Hadde de hatt vanlige klær hadde straffen vært akkurat like passelig.
Vis hele sitatet...
Det er nettopp det jeg sier. Les det en gang til.

Sitat av Cikey
Nå er det vel ikke så harde straffer for å være umoralsk i dette samfunnet, ved mindre man samtidig bryter en lov (jeg ser da bort i fra sosial avstraffelse).

"Hva om straffen hadde vært" Hva i all verden har nå det med saken å gjøre da? (de får vel sånn ca en uke i buret om de ikke betaler boten får de ikke det?) Hva straffen kunne vært er utrolig lite relevant og rett og slett bare tåpelig å rote inn. Spør gjerne om straffen var fortjent, men det har du vel egentlig allerede fått besvart. Den retorikken blir omtrent som; "Men viss straffen for drap var 1000 år i fengsel, ville det da vært fortjent?" Utrolig lite interessant!
Vis hele sitatet...
Begrunn hvorfor du sier at straffen ikke er interessant. Jeg synes du er helt på jordet.

Sitat av Cikey
Så når jeg kommer opp til deg rett før du skal på jobbintervju og tømmer en bøtte vann på deg, da er det helt greit? Et slikt samfunn bør vi ha?
Vis hele sitatet...
Det hadde så klart ikke vært greit om du hadde vanna meg, dog er det heller ikke verdens undergang. Jeg hadde vel tatt hevn eller bedt om erstatning for at jeg mistet jobbintervjuet. Jeg tviler på at jeg hadde politianmeldt deg, det hadde jo vært dust gjort av meg. Jeg mener, alt du gjorde var å helle vann på meg.

Om jeg hadde vært på vei til jobbintervju, hadde jeg sannsynligvis hatt på meg dress eller andre fine klær. Da ville du sannsynligvis skjønt at jeg skulle noe viktig, og hvis likevel heller en bøtte vann over meg, så er du ond. Samfunnet vårt har ikke rom for onde folk.
Sist endret av dexter; 9. mai 2007 kl. 13:46.
En ting er at når du er russ skal du tåle litt. Det betyr ikke at jeg syns at kidnapping er greit. Å bli kidnappet, spesielt av fremmede, kan være veldig vondt for noen folk.

var selv russ i fjor og hadde det konge. Men det du må huske er at selv om dere er russ, og selv om dere får litt mer slakk på en del punkter, så er dere enda likestilt med alle andre. Hadde du vært på vei til skolen en vanlig dag for 2mnd siden og en gjeng med 25 åringer hadde hoppet ut og kastet alt slags dritt på deg hadde du nok ikke vært særlig glad. Hadde "eksamens-fest" da vært en grei nok unskyldning?

Det er selvsagt litt anderledes når folk oppfordrer til det. Mange yngre syns at russen er tøffe og kjekke. De kaster gjerne noen vannballonger og tror de er kule. Da er det selvsagt mer greit å ta igjen. Men å komme inn på en skole og teipe ukjente elever som tilfeldigvis ikke forsto hva som skulle til å skje er ikke greit.

Selv om dere er russ så er dere ikke stilt over loven. Når politiet sier at ting som vanligvis ikke er greit får gå siden dere er russ er det mange grunner til dette;
F.eks er det ikke lett å prosedere så mange for små forbrytelser. Bevis er også vanskelig og sakene vil ofte bli henlagt.
Videre får f.eks russ lov til å drikke i parker o.l. fordi da har politiet mer kontroll. Dersom de deler alle opp vil det bli rennende russ overalt, noe som ikke er øsnkelig.

Tenk dere litt om. Det er selvsagt greit å gjøre litt drøye ting men dere er ikke over loven eller all grunnleggende folkeskikk selv om dere er fylt 18-19..
Sitat av dexter

Det er nettopp det jeg sier. Les det en gang til.
Vis hele sitatet...
Da er vi enige, ikke noe å mase om...

Sitat av dexter
Begrunn hvorfor du sier at straffen ikke er interessant. Jeg synes du er helt på jordet.
Vis hele sitatet...
Straffen er selvsagt relevant. Hva straffen "kunne vært" er helt uinteressant (altså; "om straffen hadde vært en uke i fengsel, ville de da ha fortjent det?" blir en uinteressant problemstilling.)


Sitat av dexter
Det hadde så klart ikke vært greit om du hadde vanna meg, dog er det heller ikke verdens undergang. Jeg hadde vel tatt hevn eller bedt om erstatning for at jeg mistet jobbintervjuet. Jeg tviler på at jeg hadde politianmeldt deg, det hadde jo vært dust gjort av meg. Jeg mener, alt du gjorde var å helle vann på meg.

Om jeg hadde vært på vei til jobbintervju, hadde jeg sannsynligvis hatt på meg dress eller andre fine klær. Da ville du sannsynligvis skjønt at jeg skulle noe viktig, og hvis likevel heller en bøtte vann over meg, så er du ond. Samfunnet vårt har ikke rom for onde folk.
Vis hele sitatet...
Så det du sier at at du som voksen jobbsøkende menneske er mer verdt enn to små barn. God tanke, barn er jo ikke så viktige, de kan vi bare herje med som vi vil.

Forklar meg hvorfor jeg er ond i dette tilfellet, mens de aktuelle russene ikke er det? På et prinsippielt nivå hva er egentlig forskjellen på de to eksemplene?
Sitat av Maddy
liten peiling på psykologi? skal jeg ikke se bort ifra, men alle med en normal psyke bør tåle å bli sprutet vann på uten å måtte ha timer hos psykologen etterpå. enten du er 9 eller 20 år, hvis dette blir en skremmende opplevelse for deg kommer du til å få det tøft her i livet.

så for å dra denna enda lenger.
de to russen saken handler om, dro senere på kvelden ut og drakk seg full. Sammen med alle andre russ parkerte de bilen/bussen på en grusplass sånn ca i sentrum (i et område hvor folk går ikke mye, men en del. det ligger også noen sinnsykehus i nærheten). Her gikk de rundt, drakk alkohol utenfor bilene og urinerte på hjørnet av grusplassen. DU kommer tilfeldigvis gående forbi og oppdager dette (selvfølgelig er du tidligere alkoholiker og dette viser seg å være en av grunnene til at du en måned senere er blitt alkoholiker igjen). Sånn helt tilfeldig var også plassen de urinerte på "favorittplassen" din å parkere bilen når du skulle jogge/ut med båten/spille fotball watsoever. Skal da russen bøtelegges for å konsumere alkohol på offentlig sted og å urinere på offentlig sted?

Noe som tillsvarer to bøter på henholdsvis 2000 og 4000 kroner.
Vis hele sitatet...

Når jeg var mindre og jeg så en gjeng med ungdoms elever så pleide jeg også å ta omveier fordi jeg var redd for at de skulle gjøre noe... så om en gjeng med 3 russ som jeg aldri hadde sett før og begynte å sprute meg ned ville jeg blitt redd en 9åring er faktisk ganke redd for store jævler som kommer for å sprute deg ned skjønner du.....

og til det siste... urinering på offentlig sted er ulovlig
Sitat av Maddy
Skal da russen bøtelegges for å konsumere alkohol på offentlig sted og å urinere på offentlig sted?

Noe som tillsvarer to bøter på henholdsvis 2000 og 4000 kroner.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, lovverket er klart. Forøvrig skulle de vært bøtelagt om de ikke var russ også
Hmmm. Kunne ikke David Toska brukt denne unnskyldninga? "Vi skulle bare leke litt før vi gikk ut i arbeidslivet", hehe (EDIT: Nei det var ikke seriøst). Russ er en tåpelig tradisjon.
Sist endret av autumn19; 9. mai 2007 kl. 14:50.