Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 4753
Såe, det har seg sånn at i fjor jobbet jeg for et firma, og fikk utbetalt ca 80.000 i lønn før jeg gikk over til overgangsstønad.
Nå viser det seg da at det firmaet ikke har betalt inn skatt på lønnen, og jeg blir sannsynligvis ilagt tilleggsskatt.

Har jeg noen rettigheter i det hele, og får eventuelt det firmaet noen konsekvenser i det hele?
Dette er jo klart firmaet sin feil og ikke din, så ville tro du bare må gjøre opp for deg.
Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener Mozzie.
Fikk du det utbetalt av arbeidgiver er det feil fra deres side, og har du sagt ifra til skattemyndighetene skal du enkelt og greit bare gjøre opp for deg i mine øye. Er vell ikke helt uten grunn at arbeidsgivere betaler 50% i lønn etter tjente 40k pr
år for å minimere skattesnylt. Er du i enmsnnsforetak så du styrer dette selv eller?
At du må skatte av lønnen kommer du nok ikke utenom, men skjønner ikke helt hva du mener med tilleggskatt ?

Hva slags kontrakt hadde du med selskapet ? Var du ansatt ? Fikk du lønnslipp ?
Sitat av dggr Vis innlegg
At du må skatte av lønnen kommer du nok ikke utenom, men skjønner ikke helt hva du mener med tilleggskatt ?

Hva slags kontrakt hadde du med selskapet ? Var du ansatt ? Fikk du lønnslipp ?
Vis hele sitatet...
Tilleggskatt var det hun på skatteetaten som kalte det, men de må nå omregne hele selvangivelsen, og skatten jeg skulle få igjen fra overgangsstønaden blir de å ta + at jeg får baksmell?

Hadde en helt vanlig arbeidskontrakt som ansatt. Lønnslippene fikk jeg ikke, og for å være ærlig er dette første gangen jeg erfarer at de faktisk er viktig, så jeg har ikke etterlyst dem engang. I de andre firmaene jeg har jobbet for har det aldri vært noe problem.

Skattekortet var levert, så jeg forventet egentlig at firmaet skulle trekke skatten og at alt var som det skulle.
Jeg skal innrømme at jeg burde ha sjekket bedre på selvangivelsen, men grunnen til at jeg gikk over til overgangstønad og etterdønningene som fremdeles pågår, er en liten unnskyldning for meg. Men sånn ser vel ikke skatteetaten på det.
Kjedelig sak....
Regner med lønnen ikke var ført opp på selvangivelsen du opprinnelig fikk ?
(Eller at du ikke har mottatt lønns og trekk oppgave fra selskapet for 2013 ?)
Tilleggskatt kommer vel da fordi du har gitt feil opplysninger til skatteetaten.
Rart de ikke kjører restskatt heller og ber deg smelle inn 40k på en konto.
Du som arbeidstager må passe på at arbeidsgiver faktisk betaler skatten din.. lønnslipper er veldig viktig å ta vare på.. for eksempel står det på lønnslippen din at arbeidsgiver har betalt for eksempel 20 k hver måned for deg i skatt men når du ser på selvangivelsen at arbeidgiver kunn har betalt 15k i skatt så har du bevis i form av lønnslipper og utskrift fra din konto om hva som har kommet inn.. spesielt i mindre firmaer er dette viktig å passe på.. det er dessverre flere lugubre arbeidsgivere der ute.
Sitat av dggr Vis innlegg
Kjedelig sak....
Regner med lønnen ikke var ført opp på selvangivelsen du opprinnelig fikk ?
(Eller at du ikke har mottatt lønns og trekk oppgave fra selskapet for 2013 ?)
Tilleggskatt kommer vel da fordi du har gitt feil opplysninger til skatteetaten.
Vis hele sitatet...
Det har du rett i. Det ble forandret i ettertid.

Men når firmaet ikke har sendt lønns og trekkoppgave, får ikke de også en smell? Det er vel noe de er pliktig å gjøre?

Hjelper det noe å anmelde firmaet for et eller annet?

Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Du som arbeidstager må passe på at arbeidsgiver faktisk betaler skatten din.. lønnslipper er veldig viktig å ta vare på.. for eksempel står det på lønnslippen din at arbeidsgiver har betalt for eksempel 20 k hver måned for deg i skatt men når du ser på selvangivelsen at arbeidgiver kunn har betalt 15k i skatt så har du bevis i form av lønnslipper og utskrift fra din konto om hva som har kommet inn.. spesielt i mindre firmaer er dette viktig å passe på.. det er dessverre flere lugubre arbeidsgivere der ute.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg ser nå hvor viktig det er. Dette er en lærepenge jeg ikke blir å glemme.

Men er det noe jeg kan gjøre for å gi firmaet også en smekk på fingrene? Jeg har ikke lyst til å gå ned med dette alene.
Sist endret av Antonymus; 7. juli 2014 kl. 13:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Antonymus Vis innlegg
Hjelper det noe å anmelde firmaet for et eller annet?
Vis hele sitatet...
Tror ikke det er noe du kan anmelde de for. Blir eventuelt sivilt søksmål vil jeg tro. Men vil tro skattetaten vil sjekke at de har betalt arbeidsgiveravgift for pengene de betalte ut til deg.
skal sies at det er et ganske så shady firma dette da, fortjener en smell etter min mening. om de ikke allerede er konk da jobba der jeg og, men det var svart
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
_Veldig_ viktig at du skrivet et BREV til skatteetaten der du forklarer din situasjon. Det er det eneste som er gyldig i slike saker som dette. Hvis arbeidsgiver ikke har levert Lønns- og trekksoppgave, eller du mistenker at de kommer til å fifle med den, be om at skatteverket setter saken din på vent til alt dette er i orden. Skriftlig i brevform, altså.
Det er ikke skatteetaten du skal ta dette med, du må ta kontakt med kemnerkontoret i kommunen din og legge frem saken for de. Fryktelig kjedelig for deg hvis du ikke har tatt vare på lønnsslipper for dette er beviset du har på hvor mye de har trekt deg i skatt, og da er det kemneren som får et krav mot selskapet, ikke du og du vil få godskrevet skatten du har betalt. Men har du ikke lønnsslipper kommer du ikke særlig langt tror jeg
Det er slik at ingen arbeidstaker kan vite om arbeidsgiver faktisk betaler inn den skatten di trekker av lønna. Derfor mottar vi lønnsslipper. Og lønns/trekkoppgave fra arbeidsgiver. Dette er faktisk som "verdipapirer" å regne.

I saker som din TS så skal det være nok å vise til lønnslipper og kontoutskrift til skattefuten. Der kan de se selv at du er blitt trekt i skatt av arbeidsgiver, og at det er arbeidsgiver som har glemt, eller unnlatt å betale inn skatt. Vet om andre som har vært i tilsvarende situasjon, og straks de kom med dokumentasjon så var saken avsluttet og kravet gikk til den bedriften som ikke hadde betalt inn skatten til staten. Skatt som var trekt i henhold til levert skattekort.

Det er jo ikke din feil at arbeidsgiveren trakk skatt men aldri betalte den inn. Du slipper dermed unna straffeskatt, ekstra skatt og alt sammen og problemet blir sendt videre til arbeidsgiver.
Sist endret av frtoretang; 8. juli 2014 kl. 01:00.
bakkus, willams123 og frtoretang, tusen takk for gode tips og råd.

Jeg kan vise til kontoutskrifter, men lønnsslipper har jeg som sagt ikke da jeg aldri har fått dem.
Men jeg skal sette meg ned å skrive brev med en gang, så skal jeg gå igjennom kontoutskrifter i morgen
Protip: Alltid behold siste lønnsslipp. Det er din eneste kvittering på at arbeidsgiver har betalt skatt. Bevisbyrden ligger alltid på arbeidstakeren.
Sitat av Antonymus Vis innlegg
bakkus, willams123 og frtoretang, tusen takk for gode tips og råd.

Jeg kan vise til kontoutskrifter, men lønnsslipper har jeg som sagt ikke da jeg aldri har fått dem.
Men jeg skal sette meg ned å skrive brev med en gang, så skal jeg gå igjennom kontoutskrifter i morgen
Vis hele sitatet...

Hm om du ikke har en eneste lønnsslipp så håper jeg du har feks en kopi av ansettelses/arbeidskontrakt. Der det står spesiefisert lønn. Om det står spesifisert lønn feks 20K per måned så er det jo lett å se på kontoutskrift hva som har skjedd. Har arbeidsgiver betalt ut feks 14K per måned så har han jo trekt 30% skatt.

En god regel for alle er å ta vare på lønnsslipper. Om en ikke mottar lønnslipp så spør. Det er faktisk krav til arbeidsgiver leverer lønnslipp, nettopp for slike tilfeller. At arbeidstaker kans sjekke at alt blir gjort korrekt ifb lønn.