Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2288
I helgen havnet jeg i en situasjon hvor noen endte oppå meg og ganske forsettlig smelte ansiktet mitt i bakken.
Fram til tirsdag var jeg helt nummen i regionen rundt munnen. Dette har tonet ned nå, men jeg fortsatt ikke helt skikkelig. Når jeg for eksempel klør meg ved siden av nesen, kjenner jeg at det trekker i nervene ovenfor tann nr 3,4 og 5 fra midten, på den siden som ble slått i bakken.

Noen som tror dette er alvorlig? Hva det evt kan være symptomer på?


Jeg var å fikset en tann i romjulen, og da tok jeg bilder av tennene.
Tannlegen jeg var hos den gangen tar ganske mye for å bare gå å ta bilder, så jeg tenkte å gå til noen andre for ny sjekk.

Er det sånn at disse bildene blir lagret, evt i et sentralt register?
Sånn at jeg bare kan gå til hvem som helst tannlege og få sammenlignet om tannstillingen har endret seg?
Kan jeg ringe han og få tilsendt bildene?
Eller MÅ jeg gå til han igjen?

Hadde vært greit å fått orden på situasjonen uten å svi hull i lommeboken
Hvis du ikke har politianmeldt dette, kommer du ingen vei med tanke på erstatning. Anmeld snarest mulig, helst i dag.
Sitat av ÆØÅ123 Vis innlegg
Hvis du ikke har politianmeldt dette, kommer du ingen vei med tanke på erstatning. Anmeld snarest mulig, helst i dag.
Vis hele sitatet...
Akkurat det han lurte på. Takk.

Sitat av BLuNtiE Vis innlegg
I helgen havnet jeg i en situasjon hvor noen endte oppå meg og ganske forsettlig smelte ansiktet mitt i bakken.
Fram til tirsdag var jeg helt nummen i regionen rundt munnen. Dette har tonet ned nå, men jeg fortsatt ikke helt skikkelig. Når jeg for eksempel klør meg ved siden av nesen, kjenner jeg at det trekker i nervene ovenfor tann nr 3,4 og 5 fra midten, på den siden som ble slått i bakken.

Noen som tror dette er alvorlig? Hva det evt kan være symptomer på?


Jeg var å fikset en tann i romjulen, og da tok jeg bilder av tennene.
Tannlegen jeg var hos den gangen tar ganske mye for å bare gå å ta bilder, så jeg tenkte å gå til noen andre for ny sjekk.

Er det sånn at disse bildene blir lagret, evt i et sentralt register?
Sånn at jeg bare kan gå til hvem som helst tannlege og få sammenlignet om tannstillingen har endret seg?
Kan jeg ringe han og få tilsendt bildene?
Eller MÅ jeg gå til han igjen?

Hadde vært greit å fått orden på situasjonen uten å svi hull i lommeboken
Vis hele sitatet...
Kom deg til tannlegen. Ingen her kan svare på om dette er alvorlig.

Nye tannlege må ta nye bilder. DU kan sikker be om å få kopi av gamle bilder.
Sist endret av Freakaholic; 10. april 2014 kl. 18:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BLuNtiE's Avatar
Trådstarter
20 1
Sitat av ÆØÅ123 Vis innlegg
Hvis du ikke har politianmeldt dette, kommer du ingen vei med tanke på erstatning. Anmeld snarest mulig, helst i dag.
Vis hele sitatet...
Vel, det var snuten.

Sitat av Freakaholic Vis innlegg

Kom deg til tannlegen. Ingen her kan svare på om dette er alvorlig.

Nye tannlege må ta nye bilder. DU kan sikker be om å få kopi av gamle bilder.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker sånn: Tennene kan jo fortsatt være inntakte, men slått i ny stilling. Dette bevises jo med å sammenligne med andre bilder.

MÅ jeg gå til samme tannlegen for å fikse kopi av de gamle bildene?
Eller ligger de i et sentralt pasient database, slik at de kan hentes ut av hvilken som helst tannlege?

Jeg vil bare vite hvordan jeg skal gå fram i den prosessen for å få stadfestet forskjellen brutaliteten lagde på tannstillingen, raskest mulig, for å vite om jeg skal gå til sak.
Den økonomiske biten for å fikse opp taes senere.

Jeg vil altså vite hvor mye skyts jeg har i retur, når jeg vet at 0-5 vil lage en sak på meg basert på min reaksjon etter at de (ganske ut av det blå) hoppet meg ned.
Sist endret av BLuNtiE; 11. april 2014 kl. 02:09.
Du kan jo kansje ha rett på voldsoffer erstatning eller hva det heter... søk det opp selv. jeg er for full
Det er ikkenoe sentralt register for tannbilder/historikk. Du/ny tannlege må eventuellt ta kontakt med gammel tannlege for å få sendt over bildene.
Nei, neppe noe sentalt register.

Men infoen om deg - journalen vedrørende din tannstatus/historikk - er jo også din eiendom!

-Så den kan du få utlevert.

Mulig det koster noen kroner, men ikke mer en hva printing og forsendelse og noen minutters arbeid for en sekretær kan utgjøre.

Sjekk det ut, og be om en kopi av journalen din.
Eller gjør som Sjanten foreslår. Få sendt dataene dine til den tannlegen du ønsker.

:-)
Klart det må være et slikt register. Om du dør i brann og det brenner skikkelig; ligger det ikke mye mer enn tennene igjen. Identifisering foregår pga tannavtrykk. Politiet i Norge har tilgang, men hvordan og under hvilke omstendigheter?
Dette er neppe et korrekt utgangspunkt.

Tannavtrykk finnes slett ikke for alle innbyggere i Norge...

Men i NOEN få tilfeller så matcher tannstilling og avtrykk med det som en eller annen lokal tannlege har i sine arkiver.

Og da kan man identifisere en avdød på den måten.
Tror nok du har sett for mye CSI og liknende, Ch0ke.
Sitat av Sjanten Vis innlegg
Tror nok du har sett for mye CSI og liknende, Ch0ke.
Vis hele sitatet...
Ja, det kan hende! Fikk ikke godt nok frem at dette var min personlige mening om saken, og ikke et fakta svar. Følte meg litt naiv i etterkant, kan man si. Lærer noe nytt hver dag, spesielt på freak ^^
Sitat av Sjanten Vis innlegg
Tror nok du har sett for mye CSI og liknende, Ch0ke.
Vis hele sitatet...
Trur du trur at alt på CSI er BS :P Er faktisk slik at man bruker tenner for å identifisere personer etter store ulykker, spesielt brannulykker.

Kilde 1
Kilde 2
Kilde 3