Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3671
Da har jeg vært bortpå kiwi en tur og fått tak i noe kylling som har siste forbruksdag idag.

Går det fint å fryse ned denne kyllingen og ta den opp å spise den om feks. 2 uker?

-M
Det går helt fint. Pass bare på å fryse og tine opp riktig, for så å bruke sansene for å kjenne om kyllingen er bra på dagen du skal bruke den.
Trådstarter
Hvordan fryser man riktig?
Skjønner ikke hva som får deg/dere til og dro at selvom det står en dato på pakken, er det ikke nødvendigvis rett. Dem kan ikke gå fram i tid og se når den blir dårlig, og derfor får du en ca dato. så om du fryser den og spiser den om 2 uker, så går det nok helt fint
Trådstarter
Jaok, tusen takk for svar! Men noen som har tips til tining av frossent kjøtt?
Neutral Good
Mith's Avatar
Kyllingfilet bør du pakke opp og tørke av før du fryser det i vanlige frysepose. Sørg for å få minst mulig luft i posen.
Du ødelegger ingenting om du fryser den i original innpakkingen heller, men det er som sagt best å tørke av den.
Sist endret av Mith; 22. mars 2011 kl. 09:50.
som allt annet som skal tines, tiner du det best i kjøleskap!, så legg kyllingen i kjøleskapet kvelden før du skal spise den

og om kjøttet holder seg, avhenger av om fryseren din holder det kaldt nok, uansett merker du det garantert hvis kjøttet ikke er bra..
Bør også nevnes at kyllingfilet lukter ikke godt selvom det er "ferskt" fra esken altså! Dette pga gassen de tilsetter vakuumpakningen. Den gassen mer enn dobler holdbarheten.

Så, om kyllingfileten lukter litt vondt, så funker det bra. Men lukter den surt og du begynner å brekke deg, ja, da hiver du den ^^
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
For gode råd og tips når det kommer til frysing av matvarer, vil jeg anbefale Bjørg Eliassens "Vi dypfryser". Flott og informativ, om enn noe gammel bok. Kan skaffes til veie hos bruktbokhandlere på nett eller IRL.
Putt kjøttet helst i en ordentlig fryser, fryseren i kjøleskapet er vanligvis ikke kaldt nok til å lagre ting lenge. spiste i går svinestrimler som gikk ut for 1,5 år siden, null problem!
Sitat av rivar Vis innlegg
Putt kjøttet helst i en ordentlig fryser, fryseren i kjøleskapet er vanligvis ikke kaldt nok til å lagre ting lenge. spiste i går svinestrimler som gikk ut for 1,5 år siden, null problem!
Vis hele sitatet...
Helt fram til holder på å drite ut tarmene dine!
Sitat av Nygaard Vis innlegg
For gode råd og tips når det kommer til frysing av matvarer, vil jeg anbefale Bjørg Eliassens "Vi dypfryser". Flott og informativ, om enn noe gammel bok. Kan skaffes til veie hos bruktbokhandlere på nett eller IRL.
Vis hele sitatet...
Dette er det beste tipset jeg har funnet på dette nettstedet. Tusen takk Nygaard