Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 5977
Døgnrytmen min er til helvete skal opp klokka 7.
Men hoved problemet er hvordan få tømt hjernen?
Når jeg legger meg så begynner hjernen å tenke på absolut alt mellom himmel og jord og jeg får rett og slett ikke sove.

Tenker på førerkort og hvor glad jeg blir når jeg får det. Boom hjertet dunker og jeg får ikke sove.

Hvordan får du sove?
Har ikke noe svar. Har slitt med nøyaktig samme problem i omtrent 8-10 år nå. Pm meg hvis du finner en løsning, ok?

Lykke til
Sitat av trckLOL Vis innlegg
Har ikke noe svar. Har slitt med nøyaktig samme problem i omtrent 8-10 år nå. Pm meg hvis du finner en løsning, ok?

Lykke til
Vis hele sitatet...
Meg også, vær så snill!
Tømme hjernen er fysisk umulig for meg..
Skal dog sies at jeg har psykiske lidelser ingen har funnet ut av enda.

Prøv en powerFAP, if you know what I mean. Fungerer enkelte ganger for meg (men så har jeg SEX, jeg onanerer aldri.)
Eneste som samfunnet kan tilby er psyko-terrapi (Psykolog, samtale, oppfulgning) og medisinering.
Prøv å ligge DØNN stille, prøv så godt du kan å slappe av.
WILD teknikken som brukes til Lucid Dreaming har gjort underverker for min del.
Er bare det å klare å ligge helt rolig som er ganske vanskelig til å begynne med.
Vær klar over at søvnparalyse ikke er et ukjent fenomen ved bruk av denne teknikken.

http://www.world-of-lucid-dreaming.c...id-dreams.html
Sist endret av Juliaan; 11. september 2013 kl. 02:30.
Prøv å hold fokuset på en ting, det er lettere sagt en gjort.

Jeg bruker å sovne til en svak lyd, feks. en serie i bakgrunnen, for da fokuserer jeg på samtalene det de sier, funker også med musikk.
burde vært möderatör
Sitat av kimmy9gga Vis innlegg
Prøv å hold fokuset på en ting, det er lettere sagt en gjort.

Jeg bruker å sovne til en svak lyd, feks. en serie i bakgrunnen, for da fokuserer jeg på samtalene det de sier, funker også med musikk.
Vis hele sitatet...
What he said. Sett på avslappende musikk (Tycho, Shlohmo, Phaeleh og Blackmill anbefales), radio, podcast eller TV - på lavt volum. Hvis du har noe i bakgrunnen å fokusere på vandrer ikke tankene like lett. Personlig liker jeg å lytte til nerdete menn om natten, derfor er the Giant Bombcast perfekt for mitt behov. Det hjelper også å ikke stresse rett før man legger seg. Selv trenger jeg noen timers avbrekk fra både gaming og arbeid før jeg skal sove, hvis ikke tilbringer jeg fort flere timer i senga lys våken. Det gjør jeg egentlig ofte uansett. Trenger ihvertfall en times tid på å sovne i hverdagen... meh.

Solaris soundtracket av Cliff Martinez er forresten perfekt å sove til. Check it out :3
Sist endret av pappabetaler; 11. september 2013 kl. 03:09.
Har akkurat det problemet selv. Det jeg har gjort, er å gå langt in i fantasiland. Det jeg forestiller meg er drømmebilen, med drømmedama i pasasjersetet, på vei mot en fantastisk plass. med awesome musikk på anlegget selfølgelig.

Så det jeg kan anbefale er at i det du legger deg, så prøver du og forestille deg hva din "perfekte" verden er.

Det er dog noen negative effekter av dette, som jeg personlig opplever. Går du for langt in i tralala-land, kan du ende opp som meg. Jeg sitter inne hele dagen og dagdrømmer. Jeg klarer ikke komme meg ut av huset og gjøre noe som helst. Er arbeidsledig og sitter å råtner i kjelleren til morra mi. Jeg lever meg så langt in i drømmeland at alt utenom virker jævlig og bortkastet. Kan like så godt bare sitte inne og drømme, og unngå virkeligheten.

Og akkurat nå ser jeg at dette ble mer en personlig "confession" en et råd.

Anyways: Gå til fantasiverden, bare ikke gå for dypt.
Og lykke til!
Er ikke værre enn at du bare ligger stille og har nok selvdisiplin til å ikke gruble over ting, "tar det i morgen"....
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Er ikke værre enn at du bare ligger stille og har nok selvdisiplin til å ikke gruble over ting, "tar det i morgen"....
Vis hele sitatet...
Den "tar det på sikt" holdingen er farlig. Du kan ende opp med og ikke gjøre en dritt her i livet. Er selv på god vei i den retningen desverre.
Planlegg framtiden din. Da slipper du å tenke på ting.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Planlegg framtiden din. Da slipper du å tenke på ting.
Vis hele sitatet...
Når man tenker på alt mellom himmel og jord, så er det vel ikke det som er store problemet.
Sist endret av kimmy9gga; 11. september 2013 kl. 04:11.
Jevnlig meditasjon kan hjelpe. Det har det i hvertfall gjort for meg. Slapper mye bedre av i situasjoner hvor jeg vanligvis begynte å stresse ut eller begynte å overtenke diverse ting, som f.eks. når jeg behøver å sove om kveldene. Det trenger ikke ta all verdens tid heller - begynn å mediter 10-15 minutter om dagen, lær deg selv til å ta en pause, og så vil du forhåpentligvis merke at du enklere kan trekke fram denne hvilemodusen i andre situasjoner også.
Sitat av kimmy9gga Vis innlegg
Prøv å hold fokuset på en ting, det er lettere sagt en gjort.

Jeg bruker å sovne til en svak lyd, feks. en serie i bakgrunnen, for da fokuserer jeg på samtalene det de sier, funker også med musikk.
Vis hele sitatet...
Musikk funker ikke må ha det helt lydstille og helt mørkt
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Musikk funker ikke må ha det helt lydstille og helt mørkt
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe annet enn en vanesak.


Jeg har også ofte trøbbel med å få Jon Blund på besøk, men er noen praktiske ting vi vanligvis føkker opp med.

1. Stimuli. Vi stimulerer oss med datamaskinen nesten helt til det sekundet vi skal legge oss. De fleste drar frem smartphone etter å ha gått rett fra tannpussen. Det må ikke bare være en teknologigreie, men det som engasjerer oss, vekker hjernen. Ikke det beste å gjøre når man har planer om å sove.

2. Lyset fra alle duppedittene gir hodet ditt en "wtf" opplevelse. Merket at lyset i hjemmet vanligvis ser mye varmere ut enn dataskjermen? Aner ikke hvorfor skjermer skal se så kalde ut i forhold, men f.lux skal visstnok hjelpe. Egentlig ikke funket for meg, men er faktisk litt chill når mørket setter inn.


Hvis man ikke får sove fordi man "grubler" og tenker gjennom ting så kan dette være fordi man aldri gir seg selv muligheten til å gruble over ting i utgangspunktet; Tenk selv, hvor mange ganger i løpet av dagen setter du av tid til å ikke gjøre en dritt? Vi trenger tid til å absorbere, samt reflektere. Ellers så blire angst på oss, noe jeg spekulerer i at en del over meg viser tydelige tegn på. "En mental lidelse ingen har funnet ennå" er gjerne et veldig, veldig tydelig tegn på at man har generalisert angst.
Sist endret av Patrick; 11. september 2013 kl. 08:35.
Sover aldri uten noe i bakgrunnen. Enten en film, serie eller gaming reviews av angry video game nerd.

Har faktisk blitt avhengig av å ha lyd i bakgrunnen for å sove. Har jeg ikke det så er det klin umulig.
Trening! Når kroppen er sliten og litt støl her og der sover jeg som bare det.

En annen ting jeg har gjort i perioder er å ha en notatblokk ved siden av senga. Om jeg grubler og bekymrer meg eller tenker på ting jeg må huske å gjøre i morgen, skriver jeg det opp. Det hjelper meg til å legge det fra meg samtidig som jeg er trygg på at det ikke går i glemmeboken.
Jeg har lettere for å sovne om kveldene når jeg er sliten. En liten treningsøkt hjelper med å få kroppen inn i litt dypere søvn tidligere.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Tell baklengs fra 1000, hvis du fucker opp og tenker på noe annet starter du på 1000 igjen, har sovnet på denne metoden to dager på rad innen tre min ish, selv om jeg ikke var litt trøtt.


Eller du tar et kjap besøk på hubsa, pleier å funke det også.
Sist endret av ArtOfHacking; 11. september 2013 kl. 08:43.
Det som fungerer for meg er å ha en fast leggetid (hver eneste dag, med mindre det er fest). 2300 legger jeg fra meg hva enn jeg driver med, går på badet for å pusse tenner og legger meg i sengen for å lese i en bok. Jeg leser helt til jeg blir trøtt (så trøtt at jeg ikke husker forrige avsnitt jeg leste). Sovner i løpet av 30 sekunder hver eneste kveld. Så er det opp 0630 hver morgen. Dette gir meg 6-7 timer søvn hver kveld og jeg våkner som regel før alarmen går.

Det hele er en vansesak egentlig, tok meg 2-3 uker å bli vandt til denne rytmen, men det er verdt det om du klarer å disiplinere deg selv.
Sitat av Luthrew Vis innlegg
Det som fungerer for meg er å ha en fast leggetid (hver eneste dag, med mindre det er fest). 2300 legger jeg fra meg hva enn jeg driver med, går på badet for å pusse tenner og legger meg i sengen for å lese i en bok. Jeg leser helt til jeg blir trøtt (så trøtt at jeg ikke husker forrige avsnitt jeg leste). Sovner i løpet av 30 sekunder hver eneste kveld. Så er det opp 0630 hver morgen. Dette gir meg 6-7 timer søvn hver kveld og jeg våkner som regel før alarmen går.

Det hele er en vansesak egentlig, tok meg 2-3 uker å bli vandt til denne rytmen, men det er verdt det om du klarer å disiplinere deg selv.
Vis hele sitatet...
Kan funke men jeg har en sånn tanke som jeg tror også gjør det vanskelig for meg. "Man sover ikke for å sove man legger seg når man er trøtt"

Det jeg har gjort hele sommerferien, lagt meg når jeg var trøtt og våknet når kroppen gjorde det selv
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg skrev en tråd om søvnproblemer tidligere, du finner den her.

Håper det er til noe hjelp!
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Kan funke men jeg har en sånn tanke som jeg tror også gjør det vanskelig for meg. "Man sover ikke for å sove man legger seg når man er trøtt"

Det jeg har gjort hele sommerferien, lagt meg når jeg var trøtt og våknet når kroppen gjorde det selv
Vis hele sitatet...
Jeg sover ikke før jeg er trøtt jeg heller, det er derfor jeg leser, for å bli trøtt. Når jeg legger meg i senga og drar frem en bok forstår hjernen at den snart skal sove (vane). Det går an å forandre hva kroppen ser på som våken og trøtt. Jeg er student og har kun forelesninger kl 0800 to ganger i uken, så jeg trenger ikke å stå opp 0630 hver dag i utgangspunktet og likevel så føler kroppen seg uthvilt. Gi det i det minste et forsøk (ja, det tar tid).

Når det gjelder tanker om alt og ingen ting, tenk på noe som ikke stresser deg eller som ikke gjør det veldig glad. Tenk på hva du akkurat har lest (selv om jeg selv er for trøtt til å tenke på noe som helst). Tenk på ting som har skjedd i løpet av dagen (det er overraskende hvor lite man faktisk husker av detaljer i løpet av dagen).
Slet med det samme lenge, skikkelig tankekjør når det egentlig skulle soves!

Min løsning ble å skrive litt dagbok-ish

Når jeg legger meg, og har masse jeg "ikke må glemme, dette må jeg gjøre i morgen, om 4 dager skal jeg ditt og datt", så begynte jeg å skrive det ned i en dagbok-app på telefonen/ laptoppen.

Etter at jeg begynte med dette har je kunnet slappe av mye bedre,
og det er alltid gøy å gå tilbake i tid å se hva jeg tenkte på for x mnder siden
Sitat av RagebunnY Vis innlegg
Den "tar det på sikt" holdingen er farlig. Du kan ende opp med og ikke gjøre en dritt her i livet. Er selv på god vei i den retningen desverre.
Vis hele sitatet...
Har den holdningen, men nå tenker jeg på det å få sove om kveldene. Det sureste man kan komme inn og tenke på dog er økonomi, har flere netter hvor jeg har tenkt ut hvordan kredittkort osv skal nedbetales.


Over til holdningen vil jeg bare si at fysisk trening hjelper, jeg er forholdsvis annerledes nå enn for bare mnder siden.
Slit også.. starter midt på natta med saging å vinkelsliping pga ideer som dukker opp.. må gjøre dem ellers får jeg ikke sove.
fikk meg dame så nu sovne man ganske lett. ideer dukker opp så har man sex til dem forsvinn hehe. har spart bilen min får mye uhyggelige hæværk
Sitat av Luthrew Vis innlegg
Det som fungerer for meg er å ha en fast leggetid (hver eneste dag, med mindre det er fest). 2300 legger jeg fra meg hva enn jeg driver med, går på badet for å pusse tenner og legger meg i sengen for å lese i en bok. Jeg leser helt til jeg blir trøtt (så trøtt at jeg ikke husker forrige avsnitt jeg leste). Sovner i løpet av 30 sekunder hver eneste kveld. Så er det opp 0630 hver morgen. Dette gir meg 6-7 timer søvn hver kveld og jeg våkner som regel før alarmen går.

Det hele er en vansesak egentlig, tok meg 2-3 uker å bli vandt til denne rytmen, men det er verdt det om du klarer å disiplinere deg selv.
Vis hele sitatet...
Dette er det eneste som fungerer. Lukker pc-en 8-9, går og pusser tenna kl 9-10 senest, så leser jeg til jeg sovner. Vekkerklokken må stå på det samme hver dag, pleier å ha den på 0700. Hvis du står opp hver dag på samme tidspunkt og leser en bok e.l. til du blir trøtt et par timer før du legger deg (pc, tv ulovlig) vil kroppen automatisk gå inn i en døgnrytme. Du vil etterhvert våkne ett minutt før klokken ringer og føle deg opplagt som faen. Jeg skjønner ikke at dere gidder å leve et liv uten døgnrytme. Livskvaliteten min har gått opp så til de grader, huden er blitt jævla frisk. Egentlig synes jeg ikke det burde vært lov å klage på søvnproblemer før man har stått opp kl 0700 hver dag uten unntak to uker i strekk. Da er mye gjort av seg selv. (Snakker forresten om en god del års erfaring der jeg har forsøkt det meste, forsove meg har mer vært normen i livet mitt, har prøvd å bare leve på natta, leve uten søvn, powernaps, endre søvnmønsteret osv. Alt dette anser jeg som tøv.)
Sist endret av Chronic420; 11. september 2013 kl. 13:13.
Hvis jeg har litt merkelig døgnrytme og skal hente meg inn igjen, bruker jeg WILD metoden for luciddreaming(Bortsett fra at jeg ikke klarer den delen etter jeg "sovner" :P)

Så jeg legger meg i den mest behagelige sovestillingen, fokuserer på mine egne åndedrag (altså tømmer hodet for andre tanker).
Har gjort dette opptil flere ganger når jeg er tilnærmet lys våken, og sovner på 5 minutter, more or less.

PS! Klør du, så IKKE klø, bare la hjernen tro at kroppen har sovnet.
Sist endret av MrCryptical; 11. september 2013 kl. 13:19.
Min måte å tømme hjernen på er å kun tenke på én ting. Pustingen. Ved å bare tenke på pustingen blir jeg avslappet og hjernen tenker ikke på ditt og datt. Ikke tenk på å sove, ikke tenk på noe annet enn pustingen din. Dette er det jeg bruker når jeg sliter med å sove, kanskje 2-3 ganger i uka. Som regel sovner jeg automatisk på 5 minutter fordi jeg er sliten etter en lang dag med trening, skole og mye mat.

Forresten å sitte på PCen blir du ihvertfall ikke trøtt og får sove. Ligg i senga og se på en kjedelig film/bok på full mage? Sovner alltid da, selv midt på dagen.
Sist endret av Xernox; 11. september 2013 kl. 13:23.
hmm, etter jeg har lest her så føler jeg meg utrolig heldig som er en av de som "sovner over alt" om jeg sitter/ligger/flyter, ja what ever så kan jeg sovne på noen minutter. Jeg har jo det vanelige problemet at når jeg er med tannlegen så slapper jeg så pass av at jeg ofte sovner i stolen, noe tannlegen ikke liker
Hva med å bare la være? Du velger selv hva du skal tenke på.
Sitat av Zherxyl Vis innlegg
Hva med å bare la være? Du velger selv hva du skal tenke på.
Vis hele sitatet...
Ikke alle gjør det. Dette regner jeg med at du er klar over?
Frankrikes Solkonge
Ligg HELT stille på ryggen i 15 minutter. Ikke rør på deg, selv om det klør og du vil bevege deg.
...what?

Får folk problemer med å sove når de grubler over ting?

Når jeg ikke får sove begynner jeg å tenke på fysikk, prøve å forklare meg selv ting. Det funker for min del.
Sitat av Sinken Vis innlegg
...what?

Får folk problemer med å sove når de grubler over ting?

Når jeg ikke får sove begynner jeg å tenke på fysikk, prøve å forklare meg selv ting. Det funker for min del.
Vis hele sitatet...
Min erfaring på dette punktet kommer helt an på hva man grubler på. Er det noe man gruer seg til, noe man helst skulle ha gjort i går så kan bli liggende å tenke i flere timer. Tenker du derimot på noe som en gleder seg til eller over, som for eksempel fysikk (i ditt tilfelle) og ikke fysikkeksamen, dagens kjøretime som gikk veldig bra og ikke morgendagens oppkjøring osv. Personlig tenker jeg på min nyeste, positive spillopplevelse (alt fra Pokeman da jeg var liten, til LoL nå i eldre alder).
Jeg har hatt samme problem og har løst det ved å sette på Radioresepsjonens podcast når jeg legger meg.
Learning by doing
Undef's Avatar
et veldig godt tips er å gå gjennom dagen fra da du la deg, til du sto opp. på denne måten avslutter du dagen da du sto opp. dette er en metode du kan bruke på deg og andre, hvis du har noen i familien som ikke klarer å sove, kan du sette deg ved siden av dem og spørre om hva de gikk gjennom i løpet av dagen baklengs.

fungerer for meg
Få ut litt energi, evt. bare ligg noen minutter og spenn alle musklene du klarer og ha på rolig musikk i bakrunden. Eller så finnes det piller mot slikt, men alltid best om du klarer deg uten. Så unngå mobil, tv og data den siste timen før du skal legge deg.