Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 6326
Hei

Har noen her i det siste kjøpte dashcam på ebay og har noen å anbefale? Ser att g1w-c merket går igjen, men er så mange fake så vet ikke helt om jeg vil kjøpe det, vet jo aldri hva du får da.

Har du noen anbefaling ang kamera så sleng det ut

D
Er vel ikke "nyere", da 0805 allerede var på vei ut på markede når jeg kjøpte mitt E-Prance 0801, men veldig fornøyd. Bruker det riktignok ikke til youtubeing, ser på det mer som en black box/flight recorder til bilen i tilfelle noe enormt ekstraordinært skulle skje.
Hei

Har ett lignende det kamera på lån, er vel gjerne ikke verdens beste men funker jo. Men det jeg har her nå stopper ikke når bilen stopper... kamera fortsetter å filme

D
Mange kameraer filmer gjerne i 0-10min etter at tenningen er skrudd av. I tilfelle noe skulle skje med deg eller bilen din når du har parkert.


Markedet har blitt enormt stort, og mulighetene er uendelig. Kvaliteten er desverre ikke noe å skryte av på de fleste billigmodeller.

Selv ville jeg valgt et kamera med eksternt kamera i tillegg. Slik at du kan filme bakover. Da får du muligheten til å dokumentere folk som kjører i ræva på deg. Med at de ikke holdt lang nok avstand.
I tillegg er det gjerne en god del idiotkjøring bakom som kan være fint å dokumentere.
Blackkoz, dette kameraet rullet iallefall en god halvtime til førti minutt etterpå

D
Hvis noen kjører på deg bakfra så får de skylden uansett om du bråbremset uten grunn, så kamera bakover er tilnærmet ubrukelig (med mindre du prøver å stikke unna fra en med alvorlig road rage). Det er nettopp en av grunnen til å ha dashcam fremover i min mening, så du slipper å få skylden hvis han foran stopper for så å rygge inn i deg (hvor du naturligvis ville fått skylden med mindre du hadde videobevis).
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Hvis noen kjører på deg bakfra så får de skylden uansett om du bråbremset uten grunn, så kamera bakover er tilnærmet ubrukelig (med mindre du prøver å stikke unna fra en med alvorlig road rage). Det er nettopp en av grunnen til å ha dashcam fremover i min mening, så du slipper å få skylden hvis han foran stopper for så å rygge inn i deg (hvor du naturligvis ville fått skylden med mindre du hadde videobevis).
Vis hele sitatet...
Feil

Hvis man bråbremser uten at det foreligger en trafikkmessig årsak blir ansvaret fordelt 50/50
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Hvis noen kjører på deg bakfra så får de skylden uansett om du bråbremset uten grunn, så kamera bakover er tilnærmet ubrukelig (med mindre du prøver å stikke unna fra en med alvorlig road rage). Det er nettopp en av grunnen til å ha dashcam fremover i min mening, så du slipper å få skylden hvis han foran stopper for så å rygge inn i deg (hvor du naturligvis ville fått skylden med mindre du hadde videobevis).
Vis hele sitatet...
Kilde? Har hørt mange som sier dette...
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Kilde? Har hørt mange som sier dette...
Vis hele sitatet...
Kilde på at det blir delt ansvar ved bråbrems når det ikke foreligger en trafikkmessig årsak; se bilde 3.1.2:

http://www.nb.no/nbsok/nb/1f9b19f824...732?index=0#67
Sist endret av Falcon1975; 24. oktober 2014 kl. 20:01.
Delt ansvar hvis det godtgjøres at det ble bremset uten god grunn, men det er et veldig vanskelig argument for han bak å påstå i ord imot ord saker, så da går det dessverre ut over den bakerste stakkaren som ikke holdt god nok avstand, jamfør vegtrafikkloven § 5-3: "Avstanden til forankjørende skal være så stor at det ikke oppstår fare for påkjøring dersom den forankjørende saktner farten eller stanser".

Det å faktisk få skylden som bråbremser skjer, men det er så sjeldent at man kan lese om det i riksdekkende medier, nettopp fordi det, imotsetning til at han bak får skylden, er unormalt og dermed en nyhetssak.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Delt ansvar hvis det godtgjøres at det ble bremset uten god grunn, men det er et veldig vanskelig argument for han bak å påstå i ord imot ord saker, så da går det dessverre ut over den bakerste stakkaren som ikke holdt god nok avstand, jamfør vegtrafikkloven § 5-3: "Avstanden til forankjørende skal være så stor at det ikke oppstår fare for påkjøring dersom den forankjørende saktner farten eller stanser".

Det å faktisk få skylden som bråbremser skjer, men det er så sjeldent at man kan lese om det i riksdekkende medier, nettopp fordi det, imotsetning til at han bak får skylden, er unormalt og dermed en nyhetssak.
Vis hele sitatet...
Tror man skal være glad for at alle saker som ender med 50/50 etter en bakpåkjørsel ikke kommer i riksdekkende medier Det er faktisk flere enn folk flest tror.

Hvis ikke vedkommende som bråbremser innrømmer så er det nogså ofte vitner som har sett hva som har skjedd...

Men for all del, det er mange saker som skulle vært 50/50 som ender med fullt ansvar for bakpåkjører (som har bevisførselen)
Meeen tilbake til mitt spørsmål da, regler ved kræsj kan tas i egen tråd. Har noen tips til bra dashcam som ikke koster skjorta?
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Kjøp G1W. Det beste kameraet du finner, og som du kan finne til 250,- ish på eBay.
Ru11er, har sett på dem, men de er (mange av de) er fake, sendte faktisk mail en selger og han sa nei, er ikke orginal er laget av en tredjepart.

Ser de ligger rundt 360 kr fra Asia
Sitat av DrD.O.C Vis innlegg
Ru11er, har sett på dem, men de er (mange av de) er fake, sendte faktisk mail en selger og han sa nei, er ikke orginal er laget av en tredjepart.

Ser de ligger rundt 360 kr fra Asia
Vis hele sitatet...
Er selv også på jakt etter et helt OK dashcam til en rimelig penge.

Spørsmålet er om disse kameraene fremdeles er helt OK, selv om de er fake?
Toak, etter specs å dømme så ser dem jo ok ut, men de kan jo skrive hva som helst der og. En ting jeg og leste er att hvis g1w dash cam ikke har hdmi utgang på ene kort siden så kan det også bety att det er en fake vare.

Men for all del, de som er fake kan også være gode
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Jeg har kjøpt bilkamera i hytt og pine. De to kameraene jeg har vært fornøyd med (som forøvrig er fake), er G1W og GS1000/5000.

G1W er det kameraet jeg bruker i begge bilene mine, så de er absolutt å anbefale. Du kan eventuelt sjekke ut "Techmoan" på YouTube.
Bestilte meg et G1W-kamera fra ebay i går! Kom vel på rett over 300 norske, gratis frakt. Legger ut en ny post når jeg har fått det, med en eventuell anbefaling av selger
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Har selv BlackVue DR530W, og kan kun si varme ting om kameraet.

Veldig bra bygget, veldig god bildekvalitet og ikke minst brukervennelig med wifi og app på telefonen!

Det er i prisklassen 1500-2000 på ebay, noe du sparer inn igjen no time ved uhell. Har selv spart det inn etter snart 1 års bruk.

Har selv BlackVue DR530W, og kan kun si varme ting om kameraet.

Veldig bra bygget, veldig god bildekvalitet og ikke minst brukervennelig med wifi og app på telefonen!

Det er i prisklassen 1500-2000 på ebay, noe du sparer inn igjen no time ved uhell. Har selv spart det inn etter snart 1 års bruk.
Sist endret av Harabo; 28. oktober 2014 kl. 15:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Toak Vis innlegg
Bestilte meg et G1W-kamera fra ebay i går! Kom vel på rett over 300 norske, gratis frakt. Legger ut en ny post når jeg har fått det, med en eventuell anbefaling av selger
Vis hele sitatet...
Gleder meg til tilbakemeldingen Sleng opp video klipp etc etterpå da

D
Sitat av Toak Vis innlegg
Bestilte meg et G1W-kamera fra ebay i går! Kom vel på rett over 300 norske, gratis frakt. Legger ut en ny post når jeg har fått det, med en eventuell anbefaling av selger
Vis hele sitatet...
Gleder meg også til tilbakemelding, gjerne legg ut en film også.

Vurdert selv å kjøpe meg den nye modellen av testvinneren som dinside kåra. Denne koster ca 2500 kr og ganske dyr.
Om ebayen er like bra til kvarte prisen så blir det det.
Takker på forhånd

Harabo ; Til den prisen ville jeg kjøpt noe jeg vet er bra (testvinneren f. Eks) men hvert sitt valg

Edit: http://www.dinside.no/924780/aatte-d...ameraer-testet
Testvinneren der har altså en ny modell.
Sist endret av Curver; 28. oktober 2014 kl. 17:12.
G1W er basicly samme modell som den som får 2. plass i testen...
Jeg er på jakt etter et godt kamera uten skjerm, og faller igrunn tilbake på Blackvue hver gang.

Noen som har noen gode og rimelige alternativer her?
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
G1W er basicly samme modell som den som får 2. plass i testen...
Vis hele sitatet...
Er det det? Isåfall er det store sannsynligheter at det blir en G1W. Så TS, kom med en kjapp anbefaling når du får den så kjøper jeg også :-) Anbefal gjerne en selger også :-)
Jeg venter til han som har bestillt cam før jeg bestiller. Har ett annet på lån nå

D
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kan ikke si jeg er så imponert.
Vell å merke mørkt ute, men bør være mulig å lese trafikkskilt og skilt på bilen framfor.
Sist endret av Blackkoz; 5. november 2014 kl. 12:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Forholdene og pris tatt i betraktning synes jeg det var bra kvalitet på videoen til torepia. Skulle gjerne sett litt video med dagslys også.
Som tidligere nevnt i denne tråden, kjøpte jeg et «Car Black Box Full HD 1080P G1W» av selgeren «win2eshop» på eBay. Kameraet kostet den nette sum av $49.99, og hentelapp kom i posten 7.november, 11 dager etter at det ble sendt. Overraskende rask levering - med tanke på at frakten fra Kina var gratis.

http://bildr.no/thumb/RTZZYXd5.jpeg

I følge esken var dette kameraet av typen «Advanced Portable Car Camcoder», og jeg må si det levde opp til forventningene. Alt du trengte fulgte med (utenom minnekort), og det var lett å navigere i menyen og sette innstillinger.

Jeg valgte å ta opp i 1080p, med klippene delt inn i sekvenser på 5 min. Hver fil ble omlag 480 MB, så rundt regnet skulle minnekortet mitt på 16GB kunne ta opp i underkant av 3 timer. Alt er helautomatisk så snart det er satt opp og koblet til strøm i bilen; kameraet starter og stopper sammen med bilen, og de eldste klippene blir overskrevet etter hvert.

Kort oppsummert; Kameraet var absolutt verdt pengene, og det jeg forventet av et «dashcam» i denne prisklassen. Bildekvaliteten er jevt over god, og mer enn nok til å dokumentere det som skjer foran bilen. Kan anbefales!

Testvideo: http://youtu.be/e6sVkWoDt7s
Der var det sikkelig kvalitet!
Alle skilt var godt leselig fra avstand!


Tydligvis stor forskjell på kvaliteten på G1W.


Da tok jeg å bestilte fra samme selger =)
Sist endret av Blackkoz; 9. november 2014 kl. 17:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tusen takk for testen! Det så jo veldig bra ut! Blir nok et kjøp fra meg også, ivertfall til den prisen! :-)