Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 16750
Jeg bare lurer på om noen faktisk har fått helseskader av å snuse?
dette er noen av tingene jeg fant på wikipedia som jeg lurer på om noen har fått helseskade av.

Kilde : http://no.wikipedia.org/wiki/Snus

Tenner: På tennene er det mikroskopiske sprekker og uregelmessigheter som snusen setter seg i. De som snuser har derfor ofte misfargede tenner. Etter en stund kan tannkjøttet trekke seg unna. Det fører til at tannhalser og røtter kommer til syne og blir veldig utsatt. Det kan igjen føre til ising og hull.

Munnhulen: Etter en kort stund med snusing begynner kjøttet i munnhulen å bli rødt og irritert. Etter lenger tid blir kjøttet hvitaktig og fortykket. Enda senere kan tannkjøttet bli rynkete, gulbrunt med sår og sprekker. 40-70 % av de som snuser får noe som kalles snuslomme. Det betyr at det blir en fortykkelse av slimhinnen der hvor snusen blir lagt.

Impotens: Ved ereksjon presses blod inn i arteriene i penis. Nikotintilførsel trekker sammen alle blodkar i kroppen, også i penis. Snusing kan føre til problemer med ereksjon. Snus er den vanligste ytre årsaken til impotens hos yngre menn, selv om det ikke er ofte at ytre årsaker forårsaker impotens.

Kreft: Snus inneholder stoffer som er kreftfremmkallende. Et av stoffene er nitrosaminer. Dette stoffet finnes også i matvarer som f.eks ketchup.

Sukkersyke: Ved å snuse øker risikoen for å utvikle diabetes type 2.

Skjelett og muskler: Når du snuser øker sjansene for å skade musklene eller skjelettet, spesielt når du trener. Nikotinet i snusen gjør at blodtilførselen i muskelvevet blir redusert, forstyrrer blodsirkulasjonen og stoffskiftet. Blir du skadet tar det lenger tid å bli frisk igjen.
Eneste jeg har merket er at det iser i tennene, når man drikker kaldt vann, ellers ingenting mer, men nå har jeg bare snust i 2 år.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det står vel ikke der for moro skyld?
Har heldighvis ikke merket noe enda, har snust i 2 år snart.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det som er så fantastisk med kreft er at det har lang latenstid - alt fra 10 år og opp til 40-50 års latenstid. Anekdotisk informasjon, slik som en del kjem med her i tråden er totalt uinteressant. Det må medisinske studier til for å fange opp slike helseskader.

http://www.sciencedirect.com/lancetn...d78bfcea12578a er en slik studie som peiker på at det ser ut til å vere auka risiko for kreft i bukspyttkjertelen.
Nikotin gir økt sjangse for åreforkalkning, spesielt hos menn. Syrene som er i snus er svært skadelig for tannkjøttet.

Har snust i 3+ år, jeg har ikke merket noe, selvom, det kommer nok, hvis jeg ikke tar meg sammen å slutter
Sitat av K1ngspm Vis innlegg
Skjelett og muskler: Når du snuser øker sjansene for å skade musklene eller skjelettet, spesielt når du trener. Nikotinet i snusen gjør at blodtilførselen i muskelvevet blir redusert, forstyrrer blodsirkulasjonen og stoffskiftet. Blir du skadet tar det lenger tid å bli frisk igjen.
Vis hele sitatet...
Er dette om du trener mens du snuser?
Har snust i en par-tre år nå, og har merket minimalt medhelseskader. Ser at tannkjøttet mitt har trukket seg godt tilbake, men har ikke opplevd problemer rundt dette. Det jeg dog stusser på er at sjansen for hull øker? Trodde dette var omvendt, da snus skaper en syrebalanse i munnen som bakterier mistrives i.
Ubrukelig
AirBlaster's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ginnungagap Vis innlegg
Er dette om du trener mens du snuser?
Vis hele sitatet...
ser ut som det er slik ja. sånn det står er det spessielt når man trener, så kan vel muligens få skader uansett.
Tenner: På tennene er det mikroskopiske sprekker og uregelmessigheter som snusen setter seg i. De som snuser har derfor ofte misfargede tenner. Etter en stund kan tannkjøttet trekke seg unna. Det fører til at tannhalser og røtter kommer til syne og blir veldig utsatt. Det kan igjen føre til ising og hull.
Vis hele sitatet...
Check! Har nok fått misfargede tenner, tannkjøttet har trukket seg godt oppover, rundt 1.3cm. Har dog ikke sett noe til tannhalser/røtter enda og fortsatt null hull!

Munnhulen: Etter en kort stund med snusing begynner kjøttet i munnhulen å bli rødt og irritert. Etter lenger tid blir kjøttet hvitaktig og fortykket. Enda senere kan tannkjøttet bli rynkete, gulbrunt med sår og sprekker. 40-70 % av de som snuser får noe som kalles snuslomme. Det betyr at det blir en fortykkelse av slimhinnen der hvor snusen blir lagt.
Vis hele sitatet...
Check! Selv om kjøttet bare blir hvitaktig/gulaktig etter at jeg har snust i 18 av de 24 timene i døgnet så har det forekommet. Etterhvert så vil huden uansett bare falle av uansett. Fortykkelse av slimhinnen er nok også tilstede.

Impotens: Ved ereksjon presses blod inn i arteriene i penis. Nikotintilførsel trekker sammen alle blodkar i kroppen, også i penis. Snusing kan føre til problemer med ereksjon. Snus er den vanligste ytre årsaken til impotens hos yngre menn, selv om det ikke er ofte at ytre årsaker forårsaker impotens.
Vis hele sitatet...
Check, tror jeg? Har ihvertfall ikke merket noen problemet ved oralsex/masturbering, men ved sex så har penis en tendens til å "gi opp" etter 5-10 minutter. Og de fleste kan sikkert forstå at det funker dårlig å peise på med en halvslapp.

Sukkersyke har jeg ikke pådratt meg enda, ei heller kreft.
Sist endret av Elemental; 28. mars 2010 kl. 19:14.
Ubrukelig
AirBlaster's Avatar
Trådstarter
Sitat av Elemental Vis innlegg
Check! Har nok fått misfargede tenner, tannkjøttet har trukket seg godt oppover, rundt 1.3cm. Har dog ikke sett noe til tannhalser/røtter enda og fortsatt null hull!

Check! Selv om kjøttet bare blir hvitaktig/gulaktig etter at jeg har snust i 18 av de 24 timene i døgnet så har det forekommet. Etterhvert så vil huden uansett bare falle av uansett. Fortykkelse av slimhinnen er nok også tilstede.


Check, tror jeg? Har ihvertfall ikke merket noen problemet ved oralsex/masturbering, men ved sex så har penis en tendens til å "gi opp" etter 5-10 minutter. Og de fleste kan sikkert forstå at det funker dårlig å peise på med en halvslapp.

Sukkersyke har jeg ikke pådratt meg enda, ei heller kreft.
Vis hele sitatet...
hvor mange år har du snusa?
Sitat av K1ngspm Vis innlegg
hvor mange år har du snusa?
Vis hele sitatet...
Rundt 3 år, men til mitt forsvar så har det til tider vært snus under leppa 24 timer i døgnet så det kan kansje forklare problemet. Hadde en periode der jeg ikke fikk sove uten snus under leppa fordi det "manglet" noe.
Sitat av Elemental Vis innlegg

Check, tror jeg? Har ihvertfall ikke merket noen problemet ved oralsex/masturbering, men ved sex så har penis en tendens til å "gi opp" etter 5-10 minutter. Og de fleste kan sikkert forstå at det funker dårlig å peise på med en halvslapp.
Vis hele sitatet...
Du er nok ikke alene om det Men synes det kommer også ann på jenta da.
Sist endret av Dr.Feelgood; 28. mars 2010 kl. 19:24.
Snust i snart 4 år og bestemte meg for 2 uker siden å slutte! Jeg har ikke kjent så veldig mye på helsa bortsett fra at tankjøttet har blitt litt irritert. Tennene har null hull, junior presterer like godt fortsatt og tannkjøttet legger jeg ikke merke til, så alt er vel bra?
Nei! det å slutte er faen meg ikke lett.. Den første uka funka fint men nå er jeg på min andre uke og det eneste jeg tenker på hvert 5 minutt er snusen! - tenker hele tiden på å dra på butikken å kjøpe meg ''den siste boksen''
Jeg får jævlig vondt i halsen når jeg snuser mye. Har vært til lege og halsspesialist pga dette, og har ikke fått noe klart svar på om det faktisk skyldes snusen. Men for min del virker det som det henger sammen med snusbruk, for hvis jeg har et opphold på et par uker, blir halsen bedre.

Så halsspesialisten anbefalte meg å slutte for å se om det ble varig bedring, men dette har jeg ikke klart. Ikke helt ihvertfall...
Sitat av Ginnungagap Vis innlegg
Er dette om du trener mens du snuser?
Vis hele sitatet...
Synd at noen av Norges sterkeste styrkeløftere snuser da xD
jeg har snust i 4 år.
slet mye med hull i tennene før, etter at jeg begynte å snuse har jeg ikke fått et eneste nytt hull.
har i tillegg fått to barn, som igjen skal svekke tannhelsen. men nei, nada hull.
vet ikke om det er noen sammenheng.
har snust fast i over 3 år, og har ikke fått noen helseskader... enda... tviler ikke på at det kan skje og som dr.Feelgood sa: har du problemer med potensen, kan det jo være jenta og
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Ikke lagt merke itl noen plager ved snusing. Har gjort det i 4 år nå ca.
Merket ihvertfall at jeg har holdt en stabil vekt. Operererte for 3 år siden, og har ikke hatt muligheten for å kunne trene så mye etter det grunnet ekstreme smerter. Tror snusen har holdt vekta i sjakk.
Sitat av M72 Vis innlegg
Merket ihvertfall at jeg har holdt en stabil vekt. Operererte for 3 år siden, og har ikke hatt muligheten for å kunne trene så mye etter det grunnet ekstreme smerter. Tror snusen har holdt vekta i sjakk.
Vis hele sitatet...
Er dette fordi du har følt at "du har noe tygge på" med snusen under leppa eller? for det høres jo ut som om man nesten må begynne å snuse!
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Nikotin gir økt sjangse for åreforkalkning, spesielt hos menn. Syrene som er i snus er svært skadelig for tannkjøttet.

Har snust i 3+ år, jeg har ikke merket noe, selvom, det kommer nok, hvis jeg ikke tar meg sammen å slutter
Vis hele sitatet...
Det har ingenting og si om nikotionen kommer via slimhinnene eller lungene, nikotionen er som et "adrenalin" blodårene trekker seg sammen og åreforkalkning kan sammen med mye fet mat bli en dødlige affere.
Er ikke disse punktene mer som en advarsel da? "Hvis man snuser _kan_ disse tingene skje, men alt vil mest sannsynlig gå bra" type ting. Det er jo strengt tatt en ganske liten sjanse for å få kreft eller potensproblemer (som var de mest alvorlige punktene på listen til trådstarter) har jeg fått inntrykk av, er det ikke? Jeg har snust i rundt to år nå selv, og har ikke merket noe skader på noenting.
Jeg vet at jeg fikk skader på tenner og tannkjøtt de to små årene jeg snuste, ser det godt når jeg sammenligner bilder.
At snusing kan være med på å utvikle diabetes vil jeg tro er en reell fare. Alt man har i munnen som hjernen kan forveksle med mat og som får kroppen til å produsere insulin gjør jo dette.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Nikotin gir økt sjangse for åreforkalkning, spesielt hos menn. Syrene som er i snus er svært skadelig for tannkjøttet.
Vis hele sitatet...
Sikker på det?

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=569981
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
"Nikotininnholdet i snus er meget høyt, en vanlig pris på ca 2,5 gram inneholder fra 32 til 61 milligram nikotin. "

Dette er ca det samme som røyk, men ofte relativt mer. Som sagt tidligere, om nikotionen aspireres eller inntas gjennom slimhinnene har dog ingenting og si. Det er bare forskjellig opptak, så jo. Nikotinen strammer igjen blodårene dine og faren for åreforkalkning er stor.

Ese?
Årsaken til at man ikke kan påvise noen betydelig økt kreftfare, må vel være mangelen på karsinogener (aka kreftfremkallende stoffer). Dette fordi snus er varmebehandlet med damp og ikke ild, slik som er tilfelle med tobakk til røyk.
La meg like godt sitere Wikipedia:
Because it is steam-cured, rather than fire-cured like smoking tobacco or other chewing tobacco, it contains lower concentrations of nitrosamines and other carcinogens [...]
Vis hele sitatet...
Around 2005 several reports pointed to the fact that no carcinogenic effects could be attributed to Nordic snus and this resulted in the removal of the warning label that claimed snus could cause cancer.
Vis hele sitatet...
The World Health Organization (WHO) acknowledges that Swedish men have the lowest rate of lung cancer in Europe.
Vis hele sitatet...
En viss ironi ettersom de, med sin studie i 1985, "forårsaket" EUs bannlysning av snus i 1992
The European Union banned the sale of snus in 1992, after a 1985 WHO study concluded that "oral use of snuffs of the types used in North America and western Europe is carcinogenic to humans"
Vis hele sitatet...
har vel snust i nesten 5 år snart, ingen bivirkninger enda
Jeg har snust i 2+ år, og det eneste jeg har lagt merke til er at tannkjøttet mitt har trukket seg litt tilbake. Etter en dag med snus i kjeften 99% av dagen kan jeg kjenne at det er litt rynkete også. Men en ting jeg lurer på: Er det slik at om jeg slutter å snuse, så vil tannkjøttet mitt på magisk vis komme tilbake? For om det fortsetter som dette så kommer jeg ikke til å ha tannkjøtt til slutt.
Begynte å snuse da jeg var 12, og nå, 8år etter har jeg ikke lidd mere enn at tennene blir gule,
men dette kan også ha noe med at jeg har røyket sånn ca like lenge.

Har heller ikke merket noe til at tannkjøttet har trukket seg sammen heller
Sitat av Elemental Vis innlegg
Check, tror jeg? Har ihvertfall ikke merket noen problemet ved oralsex/masturbering, men ved sex så har penis en tendens til å "gi opp" etter 5-10 minutter. Og de fleste kan sikkert forstå at det funker dårlig å peise på med en halvslapp.
Vis hele sitatet...
Jeg har merket at dager der jeg snuser mye så kan jeg vanligvis bare ha sex maks 1 gang på cirka 2-3 timer. Hvis dager jeg ikke har snust så mye kan jeg lett ha sex opp til 4 ganger på 2-3 timer. Jeg klarer dog å holde på i mere enn 10 minutter, så jeg tror kanskje akkurat det varierer litt.

Har du merket noe med hvor mange ganger man klarer å holde på på et par timer og snus?
Har brukt snus i 5-6 år nå, og jeg kan ikke si jeg har merket noe. Tennene er selvsagt ikke helt hvite, men det må man nesten regne med. Kan også legge til at jeg har brukt snus omtrent hvert eneste sekund jeg er våken. Om jeg mot formodning ikke har en snus under leppa, så sover jeg. Eller er på veg til butikken for å kjøpe mer snus.


Sex kan jeg ikke si så mye om, ettersom jeg vanligvis holder i 1 1/2 time, og som regel bare går drittlei. (Kan legge til at det ikke er spesielt kult å holde ut så lenge, uten å ville det).


EDIT: Typo.
Sist endret av Lille Nikotin; 29. mars 2010 kl. 04:21.
WHO blir betalt av de største nasjonene til å bannlyse snus, for at sigarett salget skal fortsette, slik at man kan ha en måte å "kontrolere" mennesketallet på! for ingen vil ha en overpopulert verden, så da er sigaretter en god måte å kverke folk på, samtidig at det er ens egen feil fordi en ikke kalrte å slutte å røyke! konspirasjonsvada over xD følte jeg måtte si det bare.

OT: iser og fått gulere tenner ja, heftig med slimdannelse har jeg også :s snust nå i 4-5 år men snuser ikke mye, kanskje 2-4 per dag eller kanskje ingen i det hele tatt, men jeg har dem liggende i en time, så det blir jo fort 4 timer hvor den ligger der ^
Har snuset en 3-4 år nå. Jeg har ganske så hvite tenner, men ser at det er misfarging av tannkjøttet og det er trekt tilbake. Synes at jeg har et finere smil nå enn før jeg begynte å snuse
Vel, det er ikke bra å så mye inntak på sukker når du snuser. Jeg begynte å snuse, fordi jeg hadde et enormt inntak av sukker, og nå spiser jeg nestn ingenting godterier. eneste er kansje 2 brødskiver med nugatti på morgen. 1,5 liter cola på 1 uke. Har 0 problemer med ereksjon. Skal ikke mye til får å få den opp.
Sitat av bavarai Vis innlegg
"Nikotininnholdet i snus er meget høyt, en vanlig pris på ca 2,5 gram inneholder fra 32 til 61 milligram nikotin. "

Dette er ca det samme som røyk, men ofte relativt mer. Som sagt tidligere, om nikotionen aspireres eller inntas gjennom slimhinnene har dog ingenting og si. Det er bare forskjellig opptak, så jo. Nikotinen strammer igjen blodårene dine og faren for åreforkalkning er stor.

Ese?
Vis hele sitatet...

Snus inneholder sånn ca. 8 mg pr gram, altså vil en vanlig pris snus inneholde omtrent 20 mg. Den sterkeste snusen som produseres i dag, er vel General Stärk, med 12mg per gram, men den er ikke tillatt i Norge.

Jeg har selv snuset i tre år, tannkjøttet mitt har trukket seg så langt opp at det kjennes ut som et åpent sår hvis jeg snuser ofte, junior fungerer helt som han skal, ingen unaturlig oppførsel der Men det er diabetes jeg er mest bekymret for, familien min er spesielt utsatt for diabetes av en eller annen grunn, jeg er glad i salt og søt mat, og selv om jeg er slank, betyr ikke det nødvendigvis sunn, så jeg ligger tynt an, det var i hvert fall det legen sa
Brukt snus i 13 år og det eneste jeg har merket er at tannkjøttet har trukket seg tilbake, og at jeg blir fortere sår i munnhulen i den senere tid.

Diabetes (type 1) var allerede bænkers før jeg begynte.
Junior har jeg trua på i et par tiår til.
Kreft og skjelettskader har jeg ikke merket noe til, ikke det at jeg trener aktivt, men den ene gangen i uka går det så det suser!

Propaganda for eller mot, er bare bull.
Alltid en av sidene som klarer å betale forskerne den lille kronen ekstra for at de skal vinne, dette er dog kun en personlig overbevisning!

Så putt opp en prell,
finn på no sprell,
du dauver ikke av det likevel!
Etter intens snusing over tre måneder, der jeg på det meste kjøpte to bokser daglig, opplevde jeg at tannkjøttet hadde trukket seg tilbake en god del. Jeg fikk også sår under leppa og på tannkjøttet som ble ganske vonde etter hvert.

Snus dobler også risikoen for kreft i bukspyttkjertelen.
▼ ... over en uke senere ... ▼
snust i 3 år, kjenner ising å sår under leppa. men sikkert fordi æ bruke sånn mot 1 boks på 2 daga
Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Sex kan jeg ikke si så mye om, ettersom jeg vanligvis holder i 1 1/2 time, og som regel bare går drittlei. (Kan legge til at det ikke er spesielt kult å holde ut så lenge, uten å ville det).

EDIT: Typo.
Vis hele sitatet...
Skjønner hva du mener var sånn med meg og exen min. Så gikk det forholdet til helvete, fant ny dame. Da var det noe helt annet, så det er nok dama det går på der

Eneste jeg har merket av plager pga snusen er ising i tenna mine. Tannlegen er fornøyd med tenna forsåvidt, 0 hull på 16 år. Mener jeg har lest at snusen motvirker hull? Den er så sterk at den tar kverken på bakterier. Kan ikke hennvise til kilder på dette, siden det bare var noe jeg hørte i klassen, men hørtes sansynlig ut for meg.
Sitat av webBIZ Vis innlegg
. Mener jeg har lest at snusen motvirker hull? Den er så sterk at den tar kverken på bakterier. Kan ikke hennvise til kilder på dette, siden det bare var noe jeg hørte i klassen, men hørtes sansynlig ut for meg.
Vis hele sitatet...
Hørt det samme. Noen som har noen dokumentasjon på nikotin (snus) vs. karies ?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Altså, om snus er kreftfremkallende eller ikke er uvisst.
Jeg har snuset i 8 år, begynnte i 9 klasse på ungdommskolen å ha egene bokser, å ikke bare "bomme en pris" i friminuttene. Jeg har sålangt merket at
- Jeg blir sår i tannkjøttet når jeg snuser mye (blitt bedre da jeg sluttet å bake snusen)
- Tannkjøttet har trukket seg opp en halv centimeter.
- Litt gulere tenner.
- Jeg er uten tvil avhengig.

Men over lengre tid så er det værre tinger å tenke på!
- Det er veldig mye salt i snus
- Snus inneholder nikotin, som gjør slik at blodårene snevrer seg sammen, som kan føre til dårlig blodomløp (les røykeføtter), impotens, økt fare for blodpropp.
- Det skal være større fare for å utvikkle diabetes.

Dette med dårlig blodsirkulasjon og impotens er noe som kommer etter flere 10år, ikke noe du merker når du har snust i 15 år.. Men det kommer.. Selvfølgelig i større og mindre utgaver.
Mitt råd er å la være å snuse, for når du blir avhengig er det noe dritt å prøve å slutte. Men må du absolutt gjøre det, er det bedre enn å røyke
http://pub.tv2.no/multimedia/TV2/archive/00742/general_snus_742230p.jpg

På røykepakker står det at det ER helseskadelig, hvorfor står det ikke at det ER helseskadelig på snusbokser?
Tadalafil
Sildenafil
Evt. slutt å snuse eller begynn å trene så du får bedre blodomløp.
Jeg hadde nylig denne sykdommen, og tannlegen sa til meg at dette ikke hadde noe med snus å gjøre, og at de færreste tannkjøttsykdommer faktisk var forbundet med snus. Han sa også til meg at snus kunne selvfølgelig være en påvirkende faktor i tillegg til dårlig tannpuss etc, men snus alene forårsaket veldig sjeldent tannkjøttsykdommer.

Jeg kan ikke finne noe relevant informasjon som sier at snus faktisk er farlig mot tenner og tannkjøtt heller, så jeg stoler på tannlegen min i dette tilfellet. =)