Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 5686
Hei, jeg vet ikke om dette er rett plass men jeg trenger et kjappt svar på dette:

Helt siden jeg var liten har jeg ofte hørt at noen roper navnet mitt, det er ofte en jente eller ei voksen dame... og når jeg snur meg er det ingen som er rundt meg eller noe, jeg husker spesielt en gang når jeg var 7 år gammel og satt på ei huske i en gammel barnehage der foreldrene mine hadde leid nedre etasje.
ei jente ropte på navnet mitt når jeg var helt alene, jeg ropte tilbake "hallo?" men det kom aldri noen svar tilbake..
søstera mi var ikke der, mamma var ikke der, bare pappa.
Var på en helt øde plass og.. og det har jeg hørt ofte oppigjennom åra, men ikke noe mer en navnet mitt det er så rart for hver gang jeg svarer på det er det ingen der! noen andre som har opplevd dette noen gang også?
Jeg hadde det en god stund da jeg hadde blitt litt innrøkt, var under et enormt stress fra skolen og nettopp mistet damen. Da hørte jeg ofte stemmer, tror det bare er mild psykose, ikke så farlig så lenge du klarer kope med det.
Ok, håper det ikke utvikler seg til noe verre då! takk for svar.
Jeg har møtt flere enn man skulle tro som hører og ser ting som ikke er der, eller er der, spørs hvor alternativ du har lyst å være. Om det blir veldig intenst kan du alltids gå til doktoren, men det er mange som bare velger å gi faen i hele opplegget, og så får nå stemmene komme om de kommer.

Men vær litt forsiktig med rusmidler for da kan de skjære seg, exen mistet helt grepet etter et halvår med grønt.

Men som sagt, blir det intenst og du ikke kan håndtere det så finnes det hjelp for slikt der ute, det er et velldokumentert felt med en enorm mengde forskjellige medisiner som kan hjelpe.
Hadde det samme før. Jævli irriterende, følte støtt og stadig at noen ropte navnet mitt. Like før jeg ble gal av å si "Hæ" hele tiden. Dette skjedde spesielt når jeg var utsatt for høy lyd fra musikk, TV-en osv
@pyro_killer jeg driver ikke med rusmidler atm, prøver å holde meg unna det, og jeg tror jeg skal klare meg uten medisiner for det Er ikke så gale, bare litt creepy føles som et spøkelse som prøver å få kontakt hehe

@mo66y ja, det kan faktisk være det, når jeg var yngre blasta faren min ganske høy musikk på anlegget når jeg var til stede så kan jo være reaksjoner på for høy lyd over lang tid :P
Hvis du hører stemmer som ikke er der kan det hende at du er syk. Høres ut som schizofreni. Det har ikke noe med personlighetsspaltning å gjøre. Det er en annen diagnose som betyr at man har flere personligheter i hodet.

Schizofreni betyr bla at man opplever syns- og hørselsinntrykk som kun eksieterer i ens eget hode.

Foreslår at du tar en prat med fastlegen din for å få dette utredet.

En schizofrenidiagnose betyr forøvrig ikke at man er et dårlig eller svakt menneske. Schizofreni er en hjernesykdom på linje med hjernesvulst eller infarkt i en av hjernens blodårer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Schizophrenia

Er en video på youtube som kan gi et inntrykk av hvordan en person med schizofreni opplever sykdommen.

https://www.youtube.com/watch?v=LWYwckFrksg
Jeg har bare hørt navnet mitt blitt sagt, aldri noe samtaler hehe :P
GOP
snikfreak siden 2008
Dette er vell fordi hjernen er programmert til å søke etter navnet ditt, så hører du det i bråkete omgivelser så er det helt naturlig, i stille omgivelser trenger det bare å være en cirka lik lyd og hjernen omdanner det til språk. Derfor folk finner stemmer på lydopptak og egentlig kun er bakgrunnsstøy.
Hører du det i et stille rom eller for ofte så burde du søke hjelp.
Jeg hørte mye sånn før når jeg var yngre. Nå om dagen hallusinerer jeg masse. Det er ikke farlig å hallusinere men skummelt er det.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det er kanskje ikke farlig i seg selv så lenge man ikke mister oversikt over hva som er reellt og ikke (en evne det tydeligvis skorter litt på fra før) - men ta nå og gjør dere selv en tjeneste og få det sjekket ut. Det er ikke normalt, og det kan være harmløst - men vil du virkelig sjanse på det? Mentale sykdommer er ikke noe man kødder med. Dessuten kan det være tegn på andre ting som skjer, og som man også vil holde øye med, vite om og muligens behandle.
Sist endret av robhol; 3. januar 2015 kl. 13:21.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av dalken Vis innlegg
Jeg har bare hørt navnet mitt blitt sagt, aldri noe samtaler hehe :P
Vis hele sitatet...
Mennesker er ekstremt gode på å gjenkjenne mønstre. Så gode at vi ser Elvis i brødskiver og jesus i syltetøyet. Stortsett har det fungert bra - det er betre å anta at det som ser ut som ei løve er ei løve, også sjekke i etterkant, men i dag er samfunnet mange ganger så komplekst som det vi er laga for. Det gjer at ein må vere pittelitt kritisk til det ein trur ein ser eller høyrer - er det rimeleg at eg faktisk såg det?

Det er heller ikkje slik at du bør stole på hverken eigne sanser eller eigen hukommelse. Hjernen filtrerer informasjonen du oppfatter for deg, og du vil lettare oppdage ting som stemmer med det du forventer, og oversjå ting du ikkje forventer. Og minner vert kontinuerleg endra og tilpassa.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Det er nok ikke så uvanlig å tro at noen sier navnet ditt! Det kan henge med at du er litt i generell alarmtilstand, og da kan kroppen og hodet mistolke ting. Er det egentlig så mye mer annerledes enn å ha en dårlig dag der man tror at folk er ute etter å ta deg? Perspektiv!
Dersom det eneste "symptomet" ditt er at du sporadisk hører at noen roper navnet ditt er det lite sannsynlig at dette er noe farlig. Større deler av den friske normalbefolkningen rapporterer en eller annen gang i løpet av livet at de hører stemmer som ikke er der, og enkelt har dette gjennom større deler av livet. Med mindre du har andre symptomer slik som stemmer som er mer fremtredende, depressive symptomer, problemer med å fungere, andre vrangforestillinger etc. så er schizofreni ekstremt usannsynlig.

Belisarius: Ikke kommenter ting du overhodet ikke har peiling på. Sjansen for at dette er schizofreni er forsvinnende liten, og bildet som dalken presenterer er overhodet ikke karakteristisk for schizofreni...