Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1215
SHARKFACEGANG
mkey's Avatar
Hei.

Plutselig har min stasjonære pc sluttet å starte.

Hva skjer?

PC starter, viftene går men ingen bilde. Kan starte etter uendelige forsøk, og da fungerer den normalt.

Hva har jeg prøvd?
  • Fjerne støv
    Ta ut en og en minnebrikke (dersom ingen er i, piper pcen)
    Testet at skjermen fungerer
    Fjernet skjermkort og prøvd hovedkortets integrerte skjermkort.
    Koble fra harddisker en etter en.
    Fjernet alle kablene og koblet til igjen.
    Fjernet alle strømkablene og koblet til igjen.
    Resat cmos via jumper og med å fjerne batteriet
    Prøvd andre stikk i huset dersom det var feil spenning eller noe her.
    Fjernet alle usb tilkoblinger og bare hatt strøm og strøm+hdmi

Komponenter:
  • PSU: corsair cx600
    Mb: asus p8z77 vl-x
    Ram: hyperX 2x8gb
    OS: Windows 7 Professional
    GPU: GeForce GTX 660 Ti
    CPU: Intel(R) Core(TM) i5-3570K CPU @ 3.40GHz

Begynner å bli litt matt, aner ikke hva jeg skal forsette å feilsøke for å se hvilken komponent som gjør dette. Noen tips?
Eneste jeg ser gjenstår på det du har prøvd: Har du testet med en annen skjermkabel? En DVI kabel eller en annen HDMI kabel.

Har selv hatt dette problemet tidligere, men det er noen år siden nå. Liker ikke å "synse" uten å fysisk få tatt på maskinen å undersøkt selv. Men du har jo testet det meste som jeg kan se.
SHARKFACEGANG
mkey's Avatar
Trådstarter
Jepp, prøvd både vga samt en annen hdmi kabel.
Sitat av mkey Vis innlegg
Hei.

Plutselig har min stasjonære pc sluttet å starte.

Hva skjer?

PC starter, viftene går men ingen bilde. Kan starte etter uendelige forsøk, og da fungerer den normalt.

Hva har jeg prøvd?
  • Fjerne støv
    Ta ut en og en minnebrikke (dersom ingen er i, piper pcen)
    Testet at skjermen fungerer
    Fjernet skjermkort og prøvd hovedkortets integrerte skjermkort.
    Koble fra harddisker en etter en.
    Fjernet alle kablene og koblet til igjen.
    Fjernet alle strømkablene og koblet til igjen.
    Resat cmos via jumper og med å fjerne batteriet
    Prøvd andre stikk i huset dersom det var feil spenning eller noe her.
    Fjernet alle usb tilkoblinger og bare hatt strøm og strøm+hdmi

Komponenter:
  • PSU: corsair cx600
    Mb: asus p8z77 vl-x
    Ram: hyperX 2x8gb
    OS: Windows 7 Professional
    GPU: GeForce GTX 660 Ti
    CPU: Intel(R) Core(TM) i5-3570K CPU @ 3.40GHz

Begynner å bli litt matt, aner ikke hva jeg skal forsette å feilsøke for å se hvilken komponent som gjør dette. Noen tips?
Vis hele sitatet...
Skal ikke PC-en kunne fungere uten RAM? Vil den ikke da bare utnytte harddisk i stedet? (selvfølgelig langt i fra optimalt)
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
@lahebo: Er forskjell fra hurtigminne(cache) og "fysisk" lagring, så du må ha ram for å starte systemet

TS: Du sitter ikke igjen med så mange valg, dersom systemet poster hver gang, så KAN det være noe feil med OS, men dersom den kun poster noen ganger, så sitter du igjen med enten hovedkort eller cpu, kan selvfølgelig være noe annet småtteri som gjør det, men jeg ville satset på hovedkortet, men ikke ta det for gitt enda.

Har du mulighet til å flashe hovedkortet med nyeste bios?
Sist endret av Fleff; 23. april 2014 kl. 17:30.
SHARKFACEGANG
mkey's Avatar
Trådstarter
Skulle gjerne prøvd det, men det fungerer bare hver ~ 60 gang jeg starter den (og da fungerer alt flott). Så dersom jeg får liv i den, vil det ta lang tid før jeg kan flashe bios.

Kjørte den nettop barebone med bare HK, CPU og PSU. Fungerer forsatt ikke, hva skal jeg konkludere med er ødelagt?
Vanskelig å vite helt nøyaktig.
Kan være PSU, HK eller CPU.

Eneste muligheten du har igjen nå og teste er å skaffe ny PSU, ny CPU og nytt HK og bytte en og en del og se hva det er som er defekt. Hvis det ikke er så lenge siden du har kjøpt maskinen, så sender du den inn der du kjøpte den.
Sist endret av Nikon01; 23. april 2014 kl. 18:45.
SHARKFACEGANG
mkey's Avatar
Trådstarter
Ja, tenker bare på det faktum at når den faktisk starter så fungerer det topp. Derav virker det som hk har problemer med POST? Eller er min konklusjon på bærtur?:-)
Kan være så mangt, så vil helst ikke spekulere Men hvis du har noen kompiser som har deler eller om du har reserve selv, så hadde det vært greit å testet de forskjellige delene.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Vi kom aldri frem til om den postet eller ikke?

Kommer du inn i bios hver gang du prøver å starte den?
SHARKFACEGANG
mkey's Avatar
Trådstarter
Oi, beklager. Den poster ikke. Har fått testet en psu nå, og det fungerte ikke. Jeg har satt mine fattige studentkroner på hovedkortet, da det var enten HK eller CPU som var faulty. Grunnen er jo at den kan plutselig starte etter uendelige forsøk, og da fungerer den normalt. Jeg tror det er HK som krøller til postingen eller noen komponenter ikke spiller på lag med meg.

Får nok det nye HK imorgen, kan gi en update da om det fungerer.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Vedder buksa mi på at problemet ligger i HK.

Akkurat det du forklarer opplevde jeg i høst, jeg startet med å bytte ram og grafikkkort uten hell, gjorde det samme som deg og reiv i et nytt HK og oppgraderte cpu mens jeg var i gang, alt fungerte som skulle etter at jeg byttet HK.

Ble en dyr affære, skulle byttet hk først, men prøvde å gjøre reparasjonen så billig som mulig med å bytte de billigste delene først som feilen kunne ligge i, ende opp med full oppgradering..
SHARKFACEGANG
mkey's Avatar
Trådstarter
Her kommer min glade oppdatering, det var hovedkortet som var problemet.

Dersom noen søker etter dette en annen gang, kan jeg jo forklare hvordan jeg fant ut hvorfor det mest sannsynlig var hovedkortet.

---------


Dersom du opplever det samme problemet som meg, betyr det nødvendigvis ikke at det er hovedkortet. Derfor må du feilsøke deg frem til hvilken komponent som ikke fungerer.

Hvordan? Du starter med å koble fra alt i din maskin, slik at du sitter igjen med Hovedkort, PSU og CPU. Dersom du forsatt har problemet da, vet du at det er en av de 3 som lager problemet. Dersom det fungerer da, er det bare å koble til en og en ting inntil du finner ut hvilken komponent som forutsaker problemet.

Når det gjelder de tre er det litt vanskeligere å finne utav dette, uten å faktisk prøve f.eks en annen powersupply (som jeg gjorde). Dersom den heller ikke er problemet, er det HK/CPU. I mitt tilfelle startet pcen opp noen ganger og fungerte normalt, derav luktet det at det var hovedkortet som krøllet til oppstarten.

Litt rotete, men litt info dersom noen ender opp med samme problemet.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Flott å høre at du fikk orden på sakene!