Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  62 7103
Du må beise sjarken!
Det hars eg slit at jeg har en M6 unbraco skrue som sitter dønn fast og jeg har klart å runde av innsiden av skruen så jeg ikke får tak.
Jeg har prøvd det meste og prøver å unngå å sage av skruen eller bore den ut.
Noen som har noen gode råd?
Ta den med tang pleier og funke, er et slit. Men det kommer ut til slutt.
Det er om den ikke er forsenket da
Sist endret av Incogn1to; 11. juni 2012 kl. 18:00.
Du må beise sjarken!
Trådstarter
den er ikke forsenket, sitter ca 5mm. ute. men klarer ikke vri den med tang, den sitter noe inni helvette!
Sitat av BMWe39 Vis innlegg
den er ikke forsenket, sitter ca 5mm. ute. men klarer ikke vri den med tang, den sitter noe inni helvette!
Vis hele sitatet...

Har du prøvd å gripe den med drillen? Funker også noen ganger.. Kjør den sakte for å se om den har nok gripeevne til å holde den fast. Om ikke kan du prøve å lage små hakk i den så drillen griper bedre.
Sag et kryss i den med metallsag. Vips et stjerneskrue-spor.
Om den er stor nok da. Evt en grisepikk.
Og ja.... Eneste grunnen til at jeg svarer er at jeg da får skrive grisepikk
Sist endret av kampspurv; 11. juni 2012 kl. 18:06.
Du må beise sjarken!
Trådstarter
Drillen er ikke i hus, den er 10mil unna, og det skruen sitter fast i er framkomstmiddelet.
Ikke prøvd, men verdt et forsøk? http://lifehacker.com/5462520/remove...-a-rubber-band
Sist endret av fustercluck; 11. juni 2012 kl. 18:11.
http://www.mopedportalen.com/forum/t...em-loesninger/

Litt ned på den siden er det et avsnitt (Rundede, fastlåste, knekte og dårlige skruer) med mange tips, som kanskje kan hjelpe deg
Dette er vel et av de øyeblikkene du angrer på at du kjøpte bmw, men i utgangspunktet er så glad i 5 serien at du ikke tør å vise noen negative følelser?

(Gikk ut i fra nicket ditt)
Grisepikk?
Prøv å slå inn et torxskrujern som er litt større en hullet. Eller kutt et spor til et flatskurjern.
Du må beise sjarken!
Trådstarter
Sitat av BMWe39 Vis innlegg
Drillen er ikke i hus, den er 10mil unna, og det skruen sitter fast i er framkomstmiddelet.
Vis hele sitatet...
For avrundet.

Nei det er snakk om en moped, fordi BMW'n står på bukk.
Om du har det, kan du banke en torx pipe inn i sporet og prøve med det. Hvis ikke er det frem med vannpumpetanga. Går det ikke må du bli sterkere i hånda!

Om ikke må du borre RETT inn i senter på skruen og skru inn en grisepikk..

Gi skruen ett par rapp med hammeren. Om du har/kan skaffe kan du prøve med frysespray.
Sist endret av takZa; 11. juni 2012 kl. 18:20. Grunn: La til info.
Du må beise sjarken!
Trådstarter
Det er ikke det at den er ruset fast eller at den er helt inne, men jeg tror skruen er av aluminium også har den blitt skudd i sjeft sånn at gjengene er gått til helvette
Går den rundt? Uansett, skaff deg ei vannpumpetang.

Skruer er veldig sjeldent laget i aluminium, da det er veldig mykt. Sjekk om den er magnetisk.

Bilde?
Sist endret av takZa; 11. juni 2012 kl. 18:26. Grunn: La til info, igjen.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Har du piper i tommestørrelse så kan det hende du får slått ei pipe utenpå bolten.
Det er da like sannsynlig å få på metriske piper, men det er ikke akkurat den beste måten i min erfaring.
Du må beise sjarken!
Trådstarter
er ingen vits da den er rundt på yttersia.
Meisel og hammer. Eneste ulempen er at siden størrelsen er så liten så slår du kanskje av alt som er på utsiden
Har du en wisegrip-tang? Da skulle det ikke være noe problem
Du må beise sjarken!
Trådstarter
wisegrip? titegn

EDIT: det har jeg ikke (tror jeg)n og orker ikke kjøpe en nå)
Sist endret av BMWe39; 11. juni 2012 kl. 19:08.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Baufil + minusskrujern?
Sitat av BMWe39 Vis innlegg
wisegrip? titegn

EDIT: det har jeg ikke (tror jeg)n og orker ikke kjøpe en nå)
Vis hele sitatet...
Ja, en sånn her: http://www.torshovbil.no/sider/vare?varenr=1730359

Prøvd å spraye litt crc / wd40 e.l, å la det synke litt inn?
Sist endret av Odd; 11. juni 2012 kl. 19:12. Grunn: leif
Du må beise sjarken!
Trådstarter
Finner ikke baufila-.- holder på å klikke totalt for meg!
Araldite lim mellom skrue og bits, du er ett bits fattigere men det funker som oftest. Bare pass på å la det herde, å ikke søl lim rundt skruen, da er du like langt.
Du drar rundt umbrakoen og tror du skal klare og dra løs skruen med en flattrekker?

Du har jo fått alle tipsa i boka her, hvorfor ikke prøve noe istedenfor å sitte på nettet? Går det ikke, så prøv mer. Beste tipset du kan få.
Du må beise sjarken!
Trådstarter
jeg har prøvd absolutt alt med de verktøyene jeg har tilgjengelige
Og det "går ikke"?

Selvfølgelig går det.. Er bare å prøve mer. Bare å være sta, til slutt går det.

http://www.industrinett.no/tess/frontend/mediabank2/7333/KN8701_250_og_180_l.jpg
Sist endret av takZa; 11. juni 2012 kl. 19:40. Grunn: La inn bilde.
Sitat av BMWe39 Vis innlegg
jeg har prøvd absolutt alt med de verktøyene jeg har tilgjengelige
Vis hele sitatet...
Da er det ikke mye hold i signaturen din ivertfall
Hvis du mener at alt annet ikke fungerer får du skaffe en drill og bore ut skrua da...
Sitat av LP88 Vis innlegg
Hvis du mener at alt annet ikke fungerer får du skaffe en drill og bore ut skrua da...
Vis hele sitatet...
Som mekaniker kan jeg si at jeg personlig prøver mye annet lenge før jeg begynner å borre, for det er noe forbanna drit.
GRISEPIKK som nevnt før i tråden... Alt går med en grisepikk!
Sist endret av woff; 11. juni 2012 kl. 19:58.
Sitat av takZa Vis innlegg
Som mekaniker kan jeg si at jeg personlig prøver mye annet lenge før jeg begynner å borre, for det er noe forbanna drit.
Vis hele sitatet...
Jobber i yrket selv, og ja, jeg og hadde prøvd å få den ut på andre måter først, men virker som TS mener at alt annet feiler, og det er ikke egentlig noe stress å bore ut en skrue heller

Edit: jobber forsåvidt ikke som mekaniker, men platearbeider
Sist endret av LP88; 11. juni 2012 kl. 20:08.
Jaja, det er jo ikke noe stress når man har gjort der før, men krever mer innsats og fokus enn resten, hvor det egentlig bare er makt som gjelder.. :P
En god dose aggresjon samt en liden dose frustrasjon og desperasjon samt en vannpumpetang så burde det der gå. Prøv i en god stund, funker det ikke så må det sikkert bores. Men du nevnte jo at den muligens var skrudd skjeivt inn, så er vel en mulighet for at det må gjenges opp uansett?
putt en tynn gummistrikk ned i sporet og prøv med umbrakonøkkelen!
Ting som kan funke:
1. Hamre inn torx (evt. flat-trekker, men torx er best å bruke)
2. File spor til flat-trekker (eller borre spor til flat-trekker i kantene på skruen)
3. Lim (f.eks. epoxy eller annen type som stivner fort og blir hardt) og lime fast en pinne/spiker som du kan bruke til å skru med
4. Hvis skruen fester et deksel e.l. kan du borre av hodet på skruen og få tak med en tang når du tar av dekselet
Grispikk er fint helt til du klarer å knekke den inni skruen :P
Tror jeg har gått for borring først som sist
Har alltid funket å slå inn torx for meg. Om ikke tar du bare hammer og meisel fatt.

Spray også på litt wd40 på skruen (i bakkant av hodet).
sveis tanga fast i skruen og vri utav satan ! funker fjell ^^
Du må beise sjarken!
Trådstarter
Ble blåselampe og sveiseapparat-løsning
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Skulle akkurat til å si: varm den!

Har knekt noen hundre skruer, da angrer jeg på at jeg ikke varmet, for jeg fikk de opp etterpå, boring er siste løsning for meg, liker det ikke, og bommer noen ganger, da er det kjipt med å gjenge opp igjen..
Du må beise sjarken!
Trådstarter
varmet opp hele blokka med blåselampe, og sveiset er bolt på hodet på skrue satt på ei skralle og brøyt den ut, men litt av gjengene ble med
har ikke lest alle postene, men har du prøvd med en avbitertang? putt den ene spissen der du putter skrujernet, den andre utenpå hodet, vri. Gjenta.
Snakk om sylinder på moped? Kan hende den vrei seg når du varmet, og at du har mistet kompresjonen.
Du må beise sjarken!
Trådstarter
neida, er på en scooter, så er helt bak på blokka, ved bakhjulet. jeg vet hva jeg holder på med
Game disconnected
pokemon's Avatar
men du vet ikke hvordan du får ut en bolt?
Hvor blokka sitter har ingenting å si på om den kan vri seg når den varmes. Det er snakk om toleranser på opp til en tusendels milimeter, så jeg vil faktisk påstå at du ikke gjør det om du går løs på den med ekstreme temperaturer. Det kan være aluminium, og da er en propanflamme mer enn varm nok til å faktisk smelte hele skjiten..
Du må beise sjarken!
Trådstarter
Jeg har peiling nok til at jeg bare viftet rundt over ten til den var ca 150c så sputet jeg frostspray på skruen og uoi-presto!

Ikke kom hær å fortell meg at jeg ikke har peiling på hva jeg driver med.

Sitat av pokemon Vis innlegg
men du vet ikke hvordan du får ut en bolt?
Vis hele sitatet...
Jo, men håpet på å slippe å gjøre det jeg måtte gjøre fordi det er komplisert og det er en risk og varme noe med mye bensin rundt, med blåselampe.
Du sa du varmet hele blokka. Ditt innebygde termometer fortalte deg at det var 150*C?

Det er uansett varmt nok til at alt vrir seg. Når motorer "koker" trenger de ikke nå mer enn 120-130 grader i korte perioder før aluminiumsdelenen vrir seg. Enda verre når det er raske temperatursvingninger slik det blir når det går fra 150 til -50 grader på ett tiendels sekund.

Men hvis du fikk ut skruen og alt virker kan jeg ikke si at jeg bry meg nevneverdig..