Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  49 6424
Tenkte det hadde passet med en tråd som spesifikt omhandler hva folk har kjøpt av kommersielt fyrverkeri. Her kan man utveksle erfaringer rundt ulike leverandører, utsalgssteder og produkter.

Jeg var i dag innom Svea Store ved Oslo S og tok med meg to kraftige batterier og et litt mindre batteri jeg fikk med på kjøpet for en hundrings.
Tok en tur til Europris også, men de solgte ikke fyrverkeri i år (noe de heller ikke gjorde i fjor ). Tenkte jeg skulle handle inn et par pakker med Speed Fire, noe som nesten har blitt en tradisjon.

- Bomb Festival 499kr
- Space Inferno 799
- Absolute Mix 100kr (159kr)

Blir nok et bra show i år også
Ingen av disse linkene funket for meg, men personlig kommer jeg nok bare til å kjøpe noen hundre grisehyl og diverse bakkefyrverkeri
Sitter med en mail fra Europris nå som viser fyrverkeriet de selger i år.

Blir dårlig med fyrverkeri for min del, men kos dere!
Sist endret av Nerdefruen; 27. desember 2011 kl. 19:06.
Skal handle masse batterier. Men salget i Rogaland begynner ikke før den 30.
Kommer nok til å handle for det meste småting. Liker ikke batterier. Du tenner på en ting, løper, det smeller. Bang, 1000kr vekke på 30 sekunder. Da er det bedre med enkeltskudd.
Var en liten tur innom en sjappe her i byen, men de hadde ikke rukket å ta alt ut av kontainern så det var veldig lite utvalg. Drar tilbake imorgen og kjøper noe da. Jeg kjøpte 4 billige batterier der så kjøpte jeg et til på en butikk som hadde svea.

Som sagt, kjøper mer de neste dagene, får oppdatere da.
Tror det blir å dra til Sverige for å kjøpe "gode gamle" pinne-raketter. Vet det er 10 000 i bot for å smugle, men bor såpass nærme og kjenner begge grenseovergangene veldig godt så jeg tipper det er rundt 1-5% sjangs for at jeg blir tatt. De kjipe batteriene gidder jeg ikke kaste bort penger på!
Innbygger
PyroMartin's Avatar
Trådstarter
Er ikke så glad i slike pakker med ekstremt mange dingsebomser som hver lager litt lyd, brenner i ulike farger eller spinner rundt. Enste er Speed Fire som er billig og har mange "bruksområder" . Orker ikke stå ute å se på en liten fontene som spruter i noen få sekunder, det gir ikke med den rusen jeg lengter etter hvert år. Jeg trenger noe med mye lyd og flotte effekter. Håper det er noe her som er enig med meg :P

Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Kommer nok til å handle for det meste småting. Liker ikke batterier. Du tenner på en ting, løper, det smeller. Bang, 1000kr vekke på 30 sekunder. Da er det bedre med enkeltskudd.
Vis hele sitatet...
Tenker du på noe som ligner dette?
Det er jo jævlig dyrt
Det beste må vel være å spleise på fyrverkeri? Siden så mange ser på?

Anbefaler at dere lager et freak-treff til nyttårsaften... tenk om 50 stk betaler 200 spenn hver = 10 000 kr på fyrverkeri
Jeg har kjøpt en masse fyrverkeri i dag.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det beste må vel være å spleise på fyrverkeri? Siden så mange ser på?

Anbefaler at dere lager et freak-treff til nyttårsaften... tenk om 50 stk betaler 200 spenn hver = 10 000 kr på fyrverkeri
Vis hele sitatet...
Det er ikke det samme å sitte og se på at andre tenner opp. Spesielt ikke når andre tenner opp dine penger
Man kjøper selv fordi da kan man plassere, tenne på og gjøre alt selv.
Sitat av PyroMartin Vis innlegg
Tenker du på noe som ligner dette?
Det er jo jævlig dyrt
Vis hele sitatet...
De er jo awesome!
Kjøpte 10 stykker (ca.) ifjor, de funket sykt bra
Mulig det er litt offtopic, men: Noen som vet hvor man kan får kjøpt skudd til signalpenn? Har alltid fått tak i slike tidligere, men sliter litt i år. Tenker da på hvilke butikker/forhandlere som selger de, og ikke hvor på nettet man kan få kjøpt dem, da de tvilsomt vil ankomme før nyttårsaften...
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Sitat av andreas... Vis innlegg
Mulig det er litt offtopic, men: Noen som vet hvor man kan får kjøpt skudd til signalpenn? Har alltid fått tak i slike tidligere, men sliter litt i år. Tenker da på hvilke butikker/forhandlere som selger de, og ikke hvor på nettet man kan få kjøpt dem, da de tvilsomt vil ankomme før nyttårsaften...
Vis hele sitatet...
Du får kjøpt det på marinebutikker får det her iallefall.
Sitat av PyroMartin Vis innlegg
Er ikke så glad i slike pakker med ekstremt mange dingsebomser som hver lager litt lyd, brenner i ulike farger eller spinner rundt. Enste er Speed Fire som er billig og har mange "bruksområder" . Orker ikke stå ute å se på en liten fontene som spruter i noen få sekunder, det gir ikke med den rusen jeg lengter etter hvert år. Jeg trenger noe med mye lyd og flotte effekter. Håper det er noe her som er enig med meg :P



Tenker du på noe som ligner dette?
Det er jo jævlig dyrt
Vis hele sitatet...
Dyrt nei. Vært hver eneste krone. Fine effekter også.
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Det er ikke det samme å sitte og se på at andre tenner opp. Spesielt ikke når andre tenner opp dine penger
Man kjøper selv fordi da kan man plassere, tenne på og gjøre alt selv.
Vis hele sitatet...
Hva er poenget med fyrverkeri? Den visuelle effekten, ihvertfall for min del ....... Merkelig uttalelse må jeg si.
Halv gøyen er jo å tenne på selv da.
Truddelidu. Viss det ikke blir noen, eller meget får skader denne nyttårsaften, tror dere det da blir lov med pinneraketter neste nyttårsfeiring?
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Truddelidu. Viss det ikke blir noen, eller meget får skader denne nyttårsaften, tror dere det da blir lov med pinneraketter neste nyttårsfeiring?
Vis hele sitatet...
Nei, for det er pinnerakettene som forårsaker skadene å det kostet staten millionersvis å fikse opp i. Nå koster det nesten ingenting. Hadde de tjent penger på å selge pinneraketter så hadde det nokk vert en annen tone.
Sitat av sven Vis innlegg
Nei, for det er pinnerakettene som forårsaker skadene å det kostet staten millionersvis å fikse opp i. Nå koster det nesten ingenting. Hadde de tjent penger på å selge pinneraketter så hadde det nokk vert en annen tone.
Vis hele sitatet...
OK, la oss si at staten tester ut dette med å prøve med pinneraketter igjen neste nyttårsfeiring, og da sier vi hypotetisk at det ikke blir store skadene, DA burde de jo fortsette.

Men at en slik mulighet oppstår, er vel tvilsomt?
Innbygger
PyroMartin's Avatar
Trådstarter
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Truddelidu. Viss det ikke blir noen, eller meget får skader denne nyttårsaften, tror dere det da blir lov med pinneraketter neste nyttårsfeiring?
Vis hele sitatet...
Tviler på det De vil nok heller skryte av seg selv om hvor godt forbudet har forhindret skader.
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
OK, la oss si at staten tester ut dette med å prøve med pinneraketter igjen neste nyttårsfeiring, og da sier vi hypotetisk at det ikke blir store skadene, DA burde de jo fortsette.

Men at en slik mulighet oppstår, er vel tvilsomt?
Vis hele sitatet...
Klart... allt handler om penger her. Så lenge den norske stat tjener mer enn det koster så kan hva som helst bli lovlig. Eneste grunnen til at alkohol fremdeles er lov, er at det skaper så mange arbeidsplasser
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Grunnen til at vi ikke kan ha pinnerakketter er jo ene og alene alkoholens skyld, men det driter alle i. Staten bruker over 1/3 av sykehusbudjsettet på å rette opp skader etter alkohol. Have fun når dere klonker ned alkohol og fyrer av på nyttårsaften!

Ble skutt i ræva å forfjor av ett batteri.. Fikk 3 skudd innabords før jeg kom i dekning, svei som faen. (batteriet velta.... jeg ante ikke det før det ble veldig lyst bak meg og det svei på baken..)
0.35 monster får dere for 99 spenn på xxl

Det jeg egentlig lurer på er hvilken 49 kroners 25 skudds batteri er best av de forskjellige som finnes der ute
Vurderer sterkt multi power fra europris, har hatt det i fjor og det smalt greit
Noen innspill ?
Monster, kvalitet foran kvantitet. Absolute mix, kvantitet foran kvalitet.
Her er det som skal skytes opp i overgangen 11\12, alt på en gang.

Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Kommer nok til å handle for det meste småting. Liker ikke batterier. Du tenner på en ting, løper, det smeller. Bang, 1000kr vekke på 30 sekunder. Da er det bedre med enkeltskudd.
Vis hele sitatet...
Et batteri med 25 skudd har jo 25 antenningspunkter! Hvis man har litt peiling, får man x antall flotte salutter fra et batteri.
Sitat av Glenni Vis innlegg
Et batteri med 25 skudd har jo 25 antenningspunkter! Hvis man har litt peiling, får man x antall flotte salutter fra et batteri.
Vis hele sitatet...
Bare jeg som føler at det er utrolig risikabelt å demontere et batteri?
Stjerne-skudd for 876,-
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av Commendatore Vis innlegg
Stjerne-skudd for 876,-
Vis hele sitatet...
små eller store ?
Sitat av Executer Vis innlegg
Bare jeg som føler at det er utrolig risikabelt å demontere et batteri?
Vis hele sitatet...
Sikkert ikke bare du. Sjansen for at noe går til helvette er jo alltid der. Har demontert titalls med batterier uten noe problem.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Så lenge man vet hvordan batteriet er satt sammen, så burde man vite hva man kan gjøre og hva man ikke kan gjøre.
Batterier er enkelt og greit bare mange rør limt sammen og pakket inn i fancy papir.
Det er lunter rørene i mellom så liften far et rør antenner lunta til neste.

Det som er farlig med demontering er å drive å skjære opp shellsa og leke med det man finner.
Man bør som regel aldri blande noe krutt fra ferdig fyrverkeri, noe mange gjør for å lage en større kinaputt.
Sitat av Up Vis innlegg
Så lenge man vet hvordan batteriet er satt sammen, så burde man vite hva man kan gjøre og hva man ikke kan gjøre.
Batterier er enkelt og greit bare mange rør limt sammen og pakket inn i fancy papir.
Det er lunter rørene i mellom så liften far et rør antenner lunta til neste.

Det som er farlig med demontering er å drive å skjære opp shellsa og leke med det man finner.
Man bør som regel aldri blande noe krutt fra ferdig fyrverkeri, noe mange gjør for å lage en større kinaputt.
Vis hele sitatet...
Helt enig, ikke bland forskjellige sammensetning uansett hva du gjør! Det kan gjøre komposisjonene ustabile og det kan antenne.

Som Up sa er ett batteri flere enkeltskudd som er satt sammen til ett stort batteri ved små lunter, noen av disse luntene er "quickfuse" og kan være veldig vanskelig å skille ut fra vanlig visco/timefuse vist du ikke har peiling. Så vist du i det hele tatt skal demontere så er du nødt til å bytte ut alle luntene med lengre og stabile lunter.

De som har lyst å lære mer om oppbygning kan godt se i svea reklamen, der er det demonstrasjons tegninger over div. fyrverkerier.
Da kan jeg melde om suksess, fyrte av det jeg har på bilde her oppe og det var kjempe bra.

Masse smell og farger samtidig uten pauser. Dette skal jeg gjøre på nytt neste nyttårsaften.
Melder om suksess jeg også. Ingen skader i 2011 heller, utenom 6.5kV gjennom hånden.

Har enda en del igjen, åpnet opp alle batteriene og har nå en hel del med single shells

Sitat av Xzip Vis innlegg
Helt enig, ikke bland forskjellige sammensetning uansett hva du gjør! Det kan gjøre komposisjonene ustabile og det kan antenne.

Som Up sa er ett batteri flere enkeltskudd som er satt sammen til ett stort batteri ved små lunter, noen av disse luntene er "quickfuse" og kan være veldig vanskelig å skille ut fra vanlig visco/timefuse vist du ikke har peiling. Så vist du i det hele tatt skal demontere så er du nødt til å bytte ut alle luntene med lengre og stabile lunter.

De som har lyst å lære mer om oppbygning kan godt se i svea reklamen, der er det demonstrasjons tegninger over div. fyrverkerier.
Vis hele sitatet...
Njaa, det er lett å skille de fleste. Quickfusene er enten rosa eller helt hvite, ihvertfall det jeg har forstått.
Slenger inn et bilde av hva noen venner skjøt opp
http://gyazo.com/7441a7b4c8e0204dbf44f36d346bfb42.png
300mm
Sitat av andreas... Vis innlegg
Mulig det er litt offtopic, men: Noen som vet hvor man kan får kjøpt skudd til signalpenn? Har alltid fått tak i slike tidligere, men sliter litt i år. Tenker da på hvilke butikker/forhandlere som selger de, og ikke hvor på nettet man kan få kjøpt dem, da de tvilsomt vil ankomme før nyttårsaften...
Vis hele sitatet...
Ikke for å være gledesdreper men signalpen på nyttårsaften er strengt ulovlig.... Tenk om det faktisk er ett skip eller noen som trenger hjelp så sitter alle med nødbluss å skyter det opp? ble litt irritert i går når jeg så 4-5 nødbluss i lufta samtidig her jeg var..
Very Important Pyrotechnician
Sitat av Glenni Vis innlegg
Njaa, det er lett å skille de fleste. Quickfusene er enten rosa eller helt hvite, ihvertfall det jeg har forstått.
Vis hele sitatet...
Quickfuse finnes i omtrent alle farger, inkl en grønn som er ekstremt lik vanlig visco, både i farge og konstruksjon.
Holdt meg unna fyrverkerier i år, da det skulle konsumeres alkohol.
Min liste:

-4 stk Absolute mix - Svea
-4 stk Multipower - Power Star
-1 stk Big boy - Festival
-1 stk Twister - Festival
-72 stk happyspring - cosmos
-4 stk .35 monster - Svea

+ Div annet dritt.
Kjøpte meg en 12 pakkning med .35 monster og 6 happy springer. Har igjen 9 monster og 3 happy spring.
Vel, vi fyrte av:

3x .35 Monster
Fyrt av med ett sekunds delay
3x Magnum
Fyrt av samtidig
3x Absolute Mix
1-2 sekunder delay
2x Svea Take Off
Fyrt av etter hverandre
1x Double Decker
Fyrt av fra fire sider samtidig som en grand finale

Har glemt navnet på noe av det vi skjøt opp, men vi brukte i alle fall 18 elektriske tennere til å fyre av alt i rett rekkefølge og i takt med musikken.
Tror handlelista ble slik:

4x Big Boy
3x Tiger 19
4x Thunder Extreme
2x Thunder Twenty
4x Magma vulkan
4x Kulespruter
2x El Gringo

Naboen sponsa

edit: alt er fra Festival
Sist endret av GreenRay; 2. januar 2012 kl. 04:19.
Sitat av krJo Vis innlegg
Vel, vi fyrte av:

3x .35 Monster
Fyrt av med ett sekunds delay
3x Magnum
Fyrt av samtidig
3x Absolute Mix
1-2 sekunder delay
2x Svea Take Off
Fyrt av etter hverandre
1x Double Decker
Fyrt av fra fire sider samtidig som en grand finale

Har glemt navnet på noe av det vi skjøt opp, men vi brukte i alle fall 18 elektriske tennere til å fyre av alt i rett rekkefølge og i takt med musikken.
Vis hele sitatet...
Så ut som du hadde et pent show der. Hos meg ble det i tillegg til noen 2 tommers hjemmelagde luftbomber, 3 thunder king batterier og noen enkeltskudds luftbomber. Ble litt begrenset av budsjettet for å si det sånn.

Var også så heldige at vi stod på samme plass som en med klasse 4 sertifikat som hadde fått med seg et fett klasse 4 batteri.
King of thunder fra cosmos/tuwinor skuffet heller ikke i år! Det er et 100 skudds smellbatteri som øker i intensitet. I siste salven går det av rundt 20 skudd samtidig. Det smeller så det svir i ørene!
Innbygger
PyroMartin's Avatar
Trådstarter
Sitat av Thomas_l Vis innlegg
King of thunder fra cosmos/tuwinor skuffet heller ikke i år! Det er et 100 skudds smellbatteri som øker i intensitet. I siste salven går det av rundt 20 skudd samtidig. Det smeller så det svir i ørene!
Vis hele sitatet...
Hadde den for rundt 3 år siden. Smalt ganske bra det ja
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg og flere andre hadde fyrverkeri for tilsammen 3000 kroner... Meget skuffende egentlig!
Heldigvis fyrte en eller annen nabo opp en eller annen 10" willow
Kommersielt fyrverkeri duger bare ikke for meg lengre, når du må ut med et firesifret tall for å få noe som faktisk er litt spennende å se på så da blir liksom noe av morroa borte synes jeg. Bare synd mange av de som drev med denne hobbyen har lagt den på is etter 22/7. Men håper det igjen vil bli relativt "enkelt" å få tak i kjemikaliene som trengs til fyrverkeri..

Var bittelitt offtopic, men som UP sa før meg. Fyrverkeri for 3000kr tilsammen er faktisk ikke så spennende som summen brukt på det skulle tilsi! (Mener ikke at alt fyrverkeri er dårlig selfølgelig. men skjeldent du får noe bra etter min mening)


Selv kjøpte jeg ca 15 pakker àla 20kr stk med airbombs fra svea, disse er faktisk noen av de jeg synes er finest.. Hadde dog et ganske stort 60 skudds batteri som fungerte de første 20 hylsene.. så ble det stille.. (Forresten nå etter 3 dager, skulle det være trygt å kaste det batteriet? står på samme plass som det ble avfyrt.)
5 x Røde nødbluss
2 x Nødrakett
En random pakke med småsaker fra Svea.
Et billig batteri.

Alt dette ble fyrt opp ved hjelp av et stk sigar, ingen alkohol konsumert.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av ilucarsm Vis innlegg
Hadde dog et ganske stort 60 skudds batteri som fungerte de første 20 hylsene.. så ble det stille.. (Forresten nå etter 3 dager, skulle det være trygt å kaste det batteriet? står på samme plass som det ble avfyrt.)
Vis hele sitatet...
Det er aldri trygt å kaste sprengstoff i søpla! Du burde kvitte deg med det på trygt (og lovlig) vis. Brannvesenet kan muligens hjelpe deg.