Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  67 7556
Vell du kan jo spise optetgull som vegetarianer.. vil egentlig tro det er vanskeligere å holde et sundt kosthold som vegetarianer. Som andre har nemnt fungerer bønner bra. ^^
Sitat av Xernox Vis innlegg
3. Pelsproduksjonen er vel den verste når det gjelder dyreplageri. Her i Norge har dyr (sauer, kuer) gode forhold, ihvertfall som jeg vet om. Hva med å kjøpe kjøtt fra Norge så får du ikke skyldfølelse?
Vis hele sitatet...
Kan du underbygge den påstanden? I følge PETA (People for the Ethical Treatment on Animals) står pelsproduksjon for kun 1% av all dyremishandling i verden. Derfor er det idiotisk at de fleste folk sier at de synes pelsindustrien er forkastelig når de hver dag gjennom å kjøpe kjøtt- og meieriprodukter er med på å finansiere en av de mest umoralske dyreindustriene som finnes.
Da du allerede er så bevisst på "smerten" dyr må gjennomgå da det kommer til slakting, siden vi mennesker er så grådige at vi må spise kjøtt. Så er dumpster diving noe som passer deg godt.

Sparer du samfunnet for en del mat som blir kastet hver bidigste dag.
Masse grønnsaker, og kjøtt for den del som blir kastet hver dag.

Finn deg en butikk som har åpne containere, så tar du deg en tur en halvtimes tid etter stengetid.
Sparer du deg masse penger på mat, som igjen fører til at du har masse penger til pils.

Blir du kongen på haugen. Kjør på!

http://en.wikipedia.org/wiki/Dumpster_diving
Sist endret av stagg; 21. november 2011 kl. 23:37.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Jeg spiste en gang en vegitarkebab.... Det var mitt verste måltid ever. Var som å spise, hmm.... Jord blandet med saus ? Ubeskrivelig stygt.
Sitat av apocalypse Vis innlegg
Det burde du vel kunne.

Frosne blokker med seifilet er rimelig, det samme er mye annen frossen fisk. Som protein-erstatter kan du fint bruke alskens bønner og linser, samt hele, kokte korn av hvete, bygg og annet. Billig og næringsrikt.

Hvorfor du kjøper frosne grønnsaker skjønner jeg lite av. Unødvendige plastpakker med grønnsaker som smaker kjipt, oftest er importerte og er av ganske dårlig kvalitet. Det må da være dyrere enn å kjøpe ferskt også - ihvertfall om du holder deg til sesongvarer. Det finnes også mange grønnsaker som holder seg godt over tid, om det er det som er problemet.
Vis hele sitatet...
Faktiskt , så er frosne grønsaker av bedre næringsmessig kvalitet en de "ferske" i grønsaksdisken. Fordi mange av vitaminene i grønsakene vil "fordampe" og forsvinne iløpet av lagringsperioden og tiden dem ikke er godt innpakket i disken. De fryste grønsakene har utrolig kort avstand fra høsting til frysing og pakking , som fører til bedre kvalitet.

Et tips til OP , kjøp deg bøker og lesestoff / kokebøker om temaet og de forskjellige veganstilene. Det finnes masse info om hvordan man skal dekke næringsbehovet ved kun og spise grøntsaker , frukter , bønner og linser , osv.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Jeg spiste en gang en vegitarkebab.... Det var mitt verste måltid ever. Var som å spise, hmm.... Jord blandet med saus ? Ubeskrivelig stygt.
Vis hele sitatet...
Da bør du prøve vegatarburger. Smaker ikke jord blandet med saus. Bruk kreativiteten så skal du se vegetarmat kan være bedre enn et måltid med kjøtt. Spiser selv kjøtt til den store gullmedalje, men vegetarmat kan være minst like godt som et kjøttmåltid. Nøttesteik er nevnt tidligere i tråden. Spiste det selv med en kamerat en nyttårsaften, det er et måltid som ikke vil bli glemt.

Men nok fra meg nå, baguett med skinkesteik skal fortæres som kveldsmat.
Sitat av kn^tte Vis innlegg

Kylling(filet, vinger, osv.) = ok, den er vanskelig.
Vis hele sitatet...
Som jeg nevnte tidligere i tråden, får du quorn-fileter som både ser ut som og smaker som kylling.

Sitat av kn^tte Vis innlegg
Taco = Proteinerstatning for kjøtt laget av soya, du kan evnt. være kreativ å bruke andre ting i stedet for kjøtt, feks bønner, sopp, reker, fisk etc.
Vis hele sitatet...
Bruker alltid bønner i taco, mye bedre, mer mettende, og biligere.[*][/list]
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Som jeg nevnte tidligere i tråden, får du quorn-fileter som både ser ut som og smaker som kylling.
Vis hele sitatet...

Hva faen er quorn?

Nevermind, fant ut.

At det ser ut som kylling betyr ikke at det smaker det samme. Har kjøpt det flere ganger i sverige, og tusen forskjellige merker.
Smaker jo da ærlig talt ikke noe annet enn medister surret i kavre.

Blir som og si at medisterkaker er kjøtt. Kjøttkaker er kjøtt, medister er medister.

Quorn er quorn, kylling er kylling.

''Kebaben smaker fårikål''
Sist endret av ghettokid; 22. november 2011 kl. 02:09.
Jeg er personlig vegetarianer uten noe imot kjoettspisende mennesker. De fleste kjoettspisende mennesker forholder seg helt greit til at jeg er vegetarianer - dog finnes det noen som uforstaaelig nok foeler seg truet av min diett.

Slike mennesker har ogsaa en tendens til aa poppe opp paa freakforum hver gang vegetarisk diett nevnes. Like sikkert hver gang.

"vegarianere spiser gress, kjoett smaker godt, proevd en falaffel en gang - fy faen det smakte piss, kjoett er naturlig, vi er rovdyr osv."

Fett nok.

Dog stusser jeg litt over denne indre aggresjon mot mennesker med vegatrisk diett. Man boer kanskje gaa i seg selv aa spoerre hvor den kommer fra? Hvorfor blir man provosert av at noen mennesker av visse grunner spiser vegetarisk?

Personlig har jeg mistanker om at det muligens er en fortrengt realisasjon av at en ikke egentlig kan staa inne for egen diett (spiser for mye junk, for lite groennsaker, kanskje man til og med ikke synes saerlig om mange kjoettprodusenters behandling av dyr, men kjoett skal man ha okke som). Men man oensker ikke aa vedgaa at man har et lite bevisst forhold til sitt kosthold, og gaar kanskje derfor i forsvar og paa uforstaaelige angrep paa mennesker som f.eks er vegetarianere..?

Kanskje er det greiere aa angripe vegetarianere som tankeloese kaniner uten vett om naeringsrikt kosthold enn aa tenke tanken paa at det kan hende er greit aa ikke spise kjoett hver eneste dag?
Sitat av ghettokid Vis innlegg
Hva faen er quorn?

Nevermind, fant ut.

At det ser ut som kylling betyr ikke at det smaker det samme. Har kjøpt det flere ganger i sverige, og tusen forskjellige merker.

''Kebaben smaker fårikål''
Vis hele sitatet...
At ikke du har smakt det betyr ikke at det ikke finnes vet du.
Som jeg nevnte tidligere i tråden, lot jeg tre kompiser smake på quornsandwichen min, og de nektet å tro at det ikke var kylling før de gikk til kiosken og spurte.
Sitat av Årolilja Vis innlegg
spiser du fisk og annen sjømat, men ikke kjøtt, er du en pescetarianer.
Vis hele sitatet...
Det høres veldig ut som en diagnose en seriemorder kunne hatt :P
Sist endret av sgt_coke; 22. november 2011 kl. 17:59.
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
At ikke du har smakt det betyr ikke at det ikke finnes vet du.
Som jeg nevnte tidligere i tråden, lot jeg tre kompiser smake på quornsandwichen min, og de nektet å tro at det ikke var kylling før de gikk til kiosken og spurte.
Vis hele sitatet...
Quoter meg selv;

Sitat av ghettokid Vis innlegg
At det ser ut som kylling betyr ikke at det smaker det samme. Har kjøpt det flere ganger i sverige, og tusen forskjellige merker.
Smaker jo da ærlig talt ikke noe annet enn medister surret i kavre.
Vis hele sitatet...
Har jeg kjøpt det i sverige, så har jeg vel og smakt det. Tror du ikke?

Har ingen problem med og ikke tro det er kylling.

Menmen, vil man være veggis, så er man vel det. Kan ikke si det plager meg, så whatever floats your boat
Sist endret av ghettokid; 23. november 2011 kl. 20:25.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Creds til DC89, han vet hva han snakker om!

Myndighetene har bestemt det slik, at det er fett vi skal passe oss får, det er derfor vi hele tiden ser nye produkt som inneholder mindre fett osv. Men vist du drar på butikken så ser du at hvor mindre fett det er i et produkt, hvor mere karbohydrat er det. Altså, du blir fortere tjukk av lettmelk enn helmelk

Hvorfor tar ikke alle innpå her å prøver det da? så ser dere selv at fett er kjempe bra.
Du kan forbrenne et helt måltid med bare bacon, kun med å sitte på ræva.

Jeg selv, holder meg unna karbohydrat, og spiser masse feite måltider; Bacon,Kjøtt,Biff osvosv, og jeg er tynn.

Men hvorfor har myndighetene da bestemt at lite fett er bra? Jo, fordi det er det som er billigst!

Du ser jo for.eks sukker fri brus, og vanlig brus.
produsentene vil jo helst at all sukker brus blir kuttet ut, og at bare kunstige søtningstoffer blir brukt. Hvorfor? Jo, fordi det er billigere.
Det finnes jo en plante (glemt navn) men den planten der er 1000 ganger søtere enn sukker, men inneholder ikke ET gram karbohydrat. (sukker=karbohydrat)
hvorfor blir ikke denne planten brukt som søtningsstoff? Da har vi kunne drikket 100 brus om dagen, uten å lagt på oss. Men, det blir ikke gjort fordi det hadde kostet myndighetene så alt får mye penger!

Peace.
Høres helt forferdelig ut!! Jeg spiser minst 800g kjøtt hver dag pluss alt annet..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av senmord Vis innlegg
Det finnes jo en plante (glemt navn) men den planten der er 1000 ganger søtere enn sukker, men inneholder ikke ET gram karbohydrat. (sukker=karbohydrat)
hvorfor blir ikke denne planten brukt som søtningsstoff? Da har vi kunne drikket 100 brus om dagen, uten å lagt på oss. Men, det blir ikke gjort fordi det hadde kostet myndighetene så alt får mye penger!
Vis hele sitatet...
Kvifor ville det kosta myndigheitene for mykje?
II-V-I
Sneipen92's Avatar
Trådstarter
Sitat av senmord Vis innlegg
Creds til DC89, han vet hva han snakker om!

Myndighetene har bestemt det slik, at det er fett vi skal passe oss får, det er derfor vi hele tiden ser nye produkt som inneholder mindre fett osv. Men vist du drar på butikken så ser du at hvor mindre fett det er i et produkt, hvor mere karbohydrat er det. Altså, du blir fortere tjukk av lettmelk enn helmelk

Hvorfor tar ikke alle innpå her å prøver det da? så ser dere selv at fett er kjempe bra.
Du kan forbrenne et helt måltid med bare bacon, kun med å sitte på ræva.

Jeg selv, holder meg unna karbohydrat, og spiser masse feite måltider; Bacon,Kjøtt,Biff osvosv, og jeg er tynn.

Men hvorfor har myndighetene da bestemt at lite fett er bra? Jo, fordi det er det som er billigst!

Du ser jo for.eks sukker fri brus, og vanlig brus.
produsentene vil jo helst at all sukker brus blir kuttet ut, og at bare kunstige søtningstoffer blir brukt. Hvorfor? Jo, fordi det er billigere.
Det finnes jo en plante (glemt navn) men den planten der er 1000 ganger søtere enn sukker, men inneholder ikke ET gram karbohydrat. (sukker=karbohydrat)
hvorfor blir ikke denne planten brukt som søtningsstoff? Da har vi kunne drikket 100 brus om dagen, uten å lagt på oss. Men, det blir ikke gjort fordi det hadde kostet myndighetene så alt får mye penger!

Peace.
Vis hele sitatet...
Så du mener at myndighetene har bestemt at Coca-Cola skal reklamere mye for Coca Cola Zero og Light? A little far-fetched?
Sitat av senmord Vis innlegg
Det finnes jo en plante (glemt navn) men den planten der er 1000 ganger søtere enn sukker, men inneholder ikke ET gram karbohydrat. (sukker=karbohydrat)
hvorfor blir ikke denne planten brukt som søtningsstoff? Da har vi kunne drikket 100 brus om dagen, uten å lagt på oss. Men, det blir ikke gjort fordi det hadde kostet myndighetene så alt får mye penger!

Peace.
Vis hele sitatet...
Stevia er lov nå, eller blir lov fra nyttår eller noe. eu-regler.
Det har vært i salg lenge da, men da merket som dyrefor.
På boksen jeg har med steviapulver står det at det er 200 ganger søtere enn sukker, og det stemmer nok, 1 knivsodd er nok til å erstatte sukker i kaker, boller eller hva det skulle være..
Men det vil nok ikke erstatte så mye søting i brus og sånn for det har en spesiell smak og folk bruker vel sukkerdritt fordi de er junkier på det og ikke fordi de liker smaken uansett. (tenker på folk som drikker mange liter cola om dagen og sånt)
men håper håper håper man får se steviagodteri i butikkene etterhvert... det er noe veldig kult med å spise søte gode ting som ikke har noe negativ effekt på blodsukker eller tenner, jeg synes det har en slags medisinurtevirkning, jeg føler meg bedre av å spise mine steviabakverk!

Det anbefales å teste ut! Får kjøpt det i helsekostforretning, og må huske å ikke overdosere. Smaker meeerkelig. Men i riktig mengde: fantastisk.
Skjønner godt at noen vil spise mer grønt fordi det er mye fæl industri i verden på lik linje med pels, men det er nok mange folk som lever under pisken å plukker frukt opp av bakken hele dagen også med ekstremt lav inntekt.

Personlig mener jeg at det vil være like lett å sørge for å skaffe seg pels og kjøtt fra norske gårder med fine forhold, hvis saken er den at man kutter ut mat man liker i en slags "streik" for mindre dyremisshandling.

Den store saken på VG for litt siden om hvordan McDonalds misshandler dyr har jo absolutt ingenting med norsk McDonalds å gjøre for eksempel, ettersom at vi bruker kun norsk kjøtt fra gårder med strenge krav til hvordan dyrene har det.