Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 853
Hei.
Vil jeg arve det min avdøde far ville ha arvet? Jeg er enebarn og han var ugift.
Sist endret av Anti-Jante; 9. september 2023 kl. 16:57.
Jepp, arvet selv det min avdøde far skulle hatt når min farmor døde ifjor.
Kommer vel an på om vedkommende har testamentert bort eiendeler til en stiftelse eller lignende, man kan vel også fritt testamentere bort alt til en unge å droppe å gi den andre noenting, eller finnes det en lov som gjør at eiendeler må deles 50/50 mellom barna?
Vi kan lese i arvelovens § 4 at "Hvis et barn er død, går dette barnets del av arven til barnets livsarvinger med lik andel på hver gren."

Så er det jo noen egne regler om pliktdelsarv og testamente og greier, men hovedregelen er ganske grei.
Sitat av Tynnedekk Vis innlegg
Kommer vel an på om vedkommende har testamentert bort eiendeler til en stiftelse eller lignende, man kan vel også fritt testamentere bort alt til en unge å droppe å gi den andre noenting, eller finnes det en lov som gjør at eiendeler må deles 50/50 mellom barna?
Vis hele sitatet...
Dette er feil. Som livsarving har du krav på minimum 1,5 million (dersom dette er tilgjengelig i boet). Dette fremgår av loven.