Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 5252
Hei!

Jeg var på politistasjonen i går en tur. Jeg ser allerede fra gangen at hun som sitter i skranken har med seg datteren sin (rundt 15 år) på jobb. Jeg vet hvem denne jenta er, og om jeg skulle ha tatt opp en litt mer alvorlig sak enn denne gangen, så hadde jeg helt sikkert følt ubehag av å hatt henne som tilskuer der.

Hun sitter bare på stolen bak moren sin, tegner litt og skriver på noe greier. Mens hun hører på og følger med på sakene som kommer inn. Jeg bare lurer på om dette i det hele tatt er lov? Har ikke resepsjonisten taushetsplikt? Datteren har jo faen ikke noe med hva jeg skal der.

Hvem skal jeg i så fall ta kontakt med for å si i fra, eller finne ut mer om dette?
Sist endret av staM; 2. juni 2012 kl. 13:32.
Logikken i det her er jo ganske enkel, når datteren har kommet seg med moren inn på politistasjonen, og er omringet av politibetjenter, som burde vite om dette er lovlig eller ikkje. Så er det enten lov, eller så for moren seg en liten refs for dette, mulig mister jobben å, hvis det er alvorlig brudd.

Kan ikkje tro at det mulig å begå en kriminell handling INNE på politistasjonen, uten at det merkes. Vel å merke går det jo an hvis ingen av politibetjentene sladrer.
Les det han skriver da. Er ikke snakk om kriminell handling. Men om man kan ha med seg datteren på jobb hvor man helt sikkert har taushetsplikt over saker som kommer inn over desken?

Vil ikke tro det er greit at hun bak skranken jabber ut om at Ola Nordmann var innom i går og anmeldte kona for overgrep og mishandling av deres sønn.

Til TS, ville ringt politistasjonen
Kan du ikke bare be om å få snakke med en annen på stasjonen?
Sist endret av SkyMarshal; 2. juni 2012 kl. 17:47.
Ah... husker fra en artikkel om social engineering hvor man brukte en bikube som eksempel, og en spesiell type insekter som klarte å lure vekter-biene utenfor inngangen til bikuben til å tro at de også var bier...

Om de klarte å lure et par av vekter-biene noen sekunder, slapp de inn i bikuben, og kunne gjøre hva de ville i flere timer, fordi alle de andre biene inne i bikuben anntok at siden insektet klarte å passere et par vekter-bier, så måtte de tilhøre bikuben!
Biene sjekker ikke om "noe" er en bie når det først har klart å komme seg inn i bikuben.

Dette er det samme eksempelet 0xFF basicly viser til her, bikuben er politistasjonen, og siden jenta kom inn med moren sin, så antar alle at hun er en del av stasjonen når hun har klart å komme seg inn "maskert" som politi.

Helt naturlig sluttning å gjøre av mora sine kolleger...

Er ikke værre enn å spørre politiet på 02800 elns. om lovligheten rundt å ha familiemedlemer av de ansatte hengende i områder hvor det foregår samtaler hvor de ansatte har taushetsplikt.
Jeg tviler på at det er lov, men siden jenta kom seg inn i politistasjonen under mora's "beskyttelse" er det ingen som omtrendt legger merke til henne når hun først er inne i stasjonen.
Sist endret av Turbolego; 2. juni 2012 kl. 17:54.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Ah... husker fra en artikkel om social engineering hvor man brukte en bikube som eksempel, og en spesiell type insekter som klarte å lure vekter-biene utenfor inngangen til bikuben til å tro at de også var bier...

Om de klarte å lure et par av vekter-biene noen sekunder, slapp de inn i bikuben, og kunne gjøre hva de ville i flere timer, fordi alle de andre biene inne i bikuben anntok at siden insektet klarte å passere et par vekter-bier, så måtte de tilhøre bikuben!
Biene sjekker ikke om "noe" er en bie når det først har klart å komme seg inn i bikuben.

Dette er det samme eksempelet 0xFF basicly viser til her, bikuben er politistasjonen, og siden jenta kom inn med moren sin, så antar alle at hun er en del av stasjonen når hun har klart å komme seg inn "maskert" som politi.

Helt naturlig sluttning å gjøre av mora sine kolleger...

Er ikke værre enn å spørre politiet på 02800 elns. om lovligheten rundt å ha familiemedlemer av de ansatte hengende i områder hvor det foregår samtaler hvor de ansatte har taushetsplikt.
Jeg tviler på at det er lov, men siden jenta kom seg inn i politistasjonen under mora's "beskyttelse" er det ingen som omtrendt legger merke til henne når hun først er inne i stasjonen.
Vis hele sitatet...
Jeg ville ihvertfall stussa over det om det var sensitiv informasjon involvert.. om det satt ei ungdomsjente der i sivilklær.

Ville spurt om vi kunne tatt det under fire øyne om det var noe veldig viktig ..

Er enig med ts. Anbefaler at du spør ho rett fram neste gang og kommer tilbake hit med svaret.
Jeg ville spurt om jenta bak også har taushetsplikt.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Skal vel ikke være noen sensitive opplysninger helt i front, denne jenta får vel ikke høre noe mer enn andre som står i kø.
Sitat av datagutten Vis innlegg
Skal vel ikke være noen sensitive opplysninger helt i front, denne jenta får vel ikke høre noe mer enn andre som står i kø.
Vis hele sitatet...
Man må gjerne fortelle hva man skal i resepsjonen først, for så å bli henvist videre til rett person. Litt dumt å måtte komme inn og "anmelde en voldtekt" når det sitter noen der som kanskje ikke er underlagt taushetsplikt.
Sist endret av Fuzzybossen; 3. juni 2012 kl. 00:22. Grunn: Skrivefeil.
Dette blir for dumt, pga taushetsplikt vil jeg tippe at dette ikke er lov. Kan såklart ikke nekte dem å ha dem med seg på jobb, men de skal da virkelig ikke sitte sammen med foreldre i skranken.

Blir det samme som om han/hun i skranken på legekontoret har med seg barnet sitt når du kommer for å bestille time.
Og hva faen gjør hun datteren der in the first place? Finnes det ikke bedre ting å finne på, enn å sitte der og tegne på politistasjonen (NÅR DU ER 15 ÅR!). Hele greia er bare "what-the-fuck", jeg ville nesten ringt inn og hørt med dem hva faen poenget er.
ja
staM's Avatar
Trådstarter
Sitat av datagutten Vis innlegg
Skal vel ikke være noen sensitive opplysninger helt i front, denne jenta får vel ikke høre noe mer enn andre som står i kø.
Vis hele sitatet...
Akkurat det Fuzzybossen skrev jeg også mener. Denne resepsjonen er forøvrig helt adskilt fra de som står i kø i gangen. Dette er et eget rom, med dør som låser seg automatisk.
Sist endret av staM; 3. juni 2012 kl. 22:47.
Jeg ville blitt forbannet! At en politi bak skranken har med seg datteren på jobb er veldig lite gjennomtenkt, og ikke minst frekt! At en 15 år gammel jente deler alt spennende med sine venninner, er like sikkert som at vinteren kommer!
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Og hva faen gjør hun datteren der in the first place? Finnes det ikke bedre ting å finne på, enn å sitte der og tegne på politistasjonen (NÅR DU ER 15 ÅR!). Hele greia er bare "what-the-fuck", jeg ville nesten ringt inn og hørt med dem hva faen poenget er.
Vis hele sitatet...
Hørt om arbeidsuke?
Sitat av MusabaN1 Vis innlegg
Hørt om arbeidsuke?
Vis hele sitatet...
Lameste unnskyldninga ever for at folk skal kvie seg for å legge frem saken sin for dama bak skranken!

-"Jeg føler meg ukomfortabel med å diskutere foran din 15 år gamle datter!"

-"Ikke tenk på det, hun er her på arbeidsuke!"

-"Oh well, men da er det helt greit!"

Ehhhhhh.....
Vi kunne ikke jobbe hos politiet når jeg gikk på ungdomsskolen(arbeidsuke) siden man måtte være 18 for å skrive på taushetserklæring, ble vi fortalt.
Sist endret av mo3; 4. juni 2012 kl. 00:12.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Det må da for Guds skyld gå an å be datteren gå bort dersom man vil diskutere noe sensitivt? Det går an å kommunisere med andre mennesker og komme til en løsning. Makan til helhjertet problematisering er det lenge siden jeg har sett.
Sitat av thomasf Vis innlegg
Det må da for Guds skyld gå an å be datteren gå bort dersom man vil diskutere noe sensitivt? Det går an å kommunisere med andre mennesker og komme til en løsning. Makan til helhjertet problematisering er det lenge siden jeg har sett.
Vis hele sitatet...
Alle politisaker er vel sensitive? I allefall de aller fleste!
Sitat av thomasf Vis innlegg
Det må da for Guds skyld gå an å be datteren gå bort dersom man vil diskutere noe sensitivt? Det går an å kommunisere med andre mennesker og komme til en løsning. Makan til helhjertet problematisering er det lenge siden jeg har sett.
Vis hele sitatet...
Det skulle ikke være nødvendig å be hun om å gå vekk. Det burde si seg selv for mora at der skal ikke datteren være.
ja
staM's Avatar
Trådstarter
Selvfølgelig er det mulig å be henne gå vekk, men dette er noe ytterst få ville begynt med (folk flest vet jo heller ikke at dette bare er datteren hennes, elev i ungdomsskolen). Har aldri spurt hvordan jeg kan få vekk datteren, det er totalt urelevant.

Jeg reagerte på denne situasjonen, og om det er "makan til helhjertet problematisering" så får det bare være det. Jeg hadde ikke noe problem med at hun var tilstede nå, men om jeg da f.eks skulle anmelde en voldtekt så hadde saken vært en annen.
Sitat av thomasf Vis innlegg
Det må da for Guds skyld gå an å be datteren gå bort dersom man vil diskutere noe sensitivt? Det går an å kommunisere med andre mennesker og komme til en løsning. Makan til helhjertet problematisering er det lenge siden jeg har sett.
Vis hele sitatet...
Agree. Er forskjell på "hei, ble voldtatt av tre gutter i amfetaminrus og ønsker å anmelde Det" og "Hei, min mobil ble sjålet fra trikken og ønsker å anmelde det".
The Nerdrager
Er det så vanskelig å vite at det finnes utplasseringer :s ? Og vil nok tro at hun har skrevet under på taushetsplikten. Dersom noen får vite noe om deg, og de fikk vite det fra henne, så er det bare å anmelde henne. Det vil nok gå ganske hardt utover moren though.
Må man utlevere seg selv med alle mulige sensitive opplysninger i første setning da?

I stede for å si "Eg skal anmelde en voldtekt" så kan man si "Eg skulle gjerne ha pratet med noen om en anmeldelse" eller i stede for "Eg skal til avhør i en sak om hasjbruk" så sier man "Eg skal i møte med Navn Navnesen".

Det du sier til hun/han som sitter i skranken, blir ikke bare overhørt av tenåringen som er på arbeidsuke/fri fra skole/syk/etc, men gjerne også av naboen/læreren/tanten/kameraten din som sitter og venter i samme område.
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Var hun fin?
Vis hele sitatet...
Hahaha...

OT:

Syns dette er feil og må bryte med taushetsplikten, men er ikke noe videre problem med det så lenge man ikke står og prater om nettopp sensitive ting. Er personlig 18 år og havnet utfor et mindre uheld mtp kjøring i påvirket tilstand, hvor jeg absolutt ikke var høy i hatten der jeg kom til skranken og sa "Hei, jeg ble tatt for kjøring i beruset tilstand i helga, og jeg skulle i avhør til noen?" (Kunne selfølgelig ordlagt meg på en annen måte, men hadde både glemt av navnet til person jeg skulle intervjues av).

Jeg hadde nok reagert på samme måte som TS, altså ikke sagt hun skulle ryke og reise, men tatt det opp feks her hvorvidt det er lovlig. Ufattelig hvor masse man lærer på freak egentlig, hehe.
Men du er ikke nødt til å fortelle livshistorien din(satt litt på spissen) når du henvender deg i skranken.

At du skal i avhør, som er legitimt nok for "voksne" personer, er mer enn nok informasjon kombinert med navnet ditt til at resepsjonisten klarer å vise deg videre.
Sitat av subscribe Vis innlegg
Alle politisaker er vel sensitive? I allefall de aller fleste!
Vis hele sitatet...
De fleste som står i kø på politistasjonen på dagtid skal vel i stor grad ha pass, stempel i passet sitt eller anmelde at noen har knabba sykkelen sin. Ikke veldig sensitivt.

Det sagt, så bestrider jeg ikke at det finnes sensitive saker man ønsker å snakke med politiet om også - men da er det som andre sier her veldig greie måter å løse det på ("helhjertet problematisering" synes jeg var fin). Det er ikke til skrankepersonalet du diskuterer de mest ømfintlige detaljene, det er det egne rom og personale for.

http://comixtalk.com/images/may2007/ornery2.png

Smaker litt sånn...
Sitat av nomore Vis innlegg
Det du sier til hun/han som sitter i skranken, blir ikke bare overhørt av tenåringen som er på arbeidsuke/fri fra skole/syk/etc, men gjerne også av naboen/læreren/tanten/kameraten din som sitter og venter i samme område.
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvordan det er hos deg, men politihuset her har en skranke som er i et lite rom, adskilt fra selve venterommet. Går an å lukke døra bak seg så de andre ventende ikke kan høre hva man skal legge fram i skranken.
Sitat av thomasf Vis innlegg
Det må da for Guds skyld gå an å be datteren gå bort dersom man vil diskutere noe sensitivt? Det går an å kommunisere med andre mennesker og komme til en løsning. Makan til helhjertet problematisering er det lenge siden jeg har sett.
Vis hele sitatet...
Når man går inn i et lukket rom ment for å rapportere sensitive saker skal man ikke trenge tenke på hvorvidt det er andre tilhørere. Det er politiets jobb å sørge for at sensitive opplysninger ikke kommer på avveie. Det gjør de ikke i TS's tilfelle.
Sist endret av Stratops; 6. juni 2012 kl. 18:28.
Sitat av KultNick Vis innlegg
Vet ikke hvordan det er hos deg, men politihuset her har en skranke som er i et lite rom, adskilt fra selve venterommet. Går an å lukke døra bak seg så de andre ventende ikke kan høre hva man skal legge fram i skranken.
Vis hele sitatet...
I så tilfelle så ser eg ikke problemet?

Sitat av Stratops Vis innlegg
Når man går inn i et lukket rom ment for å rapportere sensitive saker skal man ikke trenge tenke på hvorvidt det er andre tilhørere. Det er politiets jobb å sørge for at sensitive opplysninger ikke kommer på avveie. Det gjør de ikke i TS's tilfelle.
Vis hele sitatet...
Poenget er at man trenger ikke oppgi sensitive detaljer til resepsjonisten. Vedkommende skal ta i mot besøkende og andre som har avtaler med ansatte der, ikke ta i mot vitneutsagn eller anmeldelser.

Om så vedkommende kommer og avslører alle detaljer kun for å forklare at han skal i avhør, så er det strengt tatt vedkommende som driter seg ut, ikke resepsjonisten. Vi skal naturligvis ha god beskyttelse rundt sensitive opplysninger, men dumskap finnes det faktisk ingen kur eller løsning for.

Og når man først har gjort noe idiotsikkert så blir det bare født en bedre idiot.
Man trenger ikke oppgi sensitive opplysninger men det er svært ofte naturlig å gjøre det, og derfor sitter resepsjonisten inne på et lukket rom med taushetsplikt.

Selv om man er idiot betyr ikke det at det er OK å la ens sensitive opplysninger komme på avveie.
Men man får ta ansvar selv også. Om man står i et åpent lokale med folk rundt seg så bør man enten tenke seg om to ganger før man sier noe sensitivt, eller akseptere at noen hørte det. Jeeessus..
Dette er ikke lov i det hele tatt!
Jeg ringte Politiet i Oslo nettopp bare for og høre og Operasjonsleder oppga dette:
Dersom sykdom,skole stengt så kan vedkommende ta med barn på jobb men disse har IKKE lov og sitte i samme rom hvor det kommer folk inn med personlige opplysninger.
Så jeg hadde tatt kontakt med den aktuelle politistasjonen det gjelder og opplyst dem om dette.