Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 3471
Hei.
Leste nettop gjennom denne artikkelen om at det er usunt og sove lenge.
Og jeg lurer på hva som er deres meninger om dette.
Og hvor lenge dere bruker å sove?


Sju timer er best
- Søvn er litt som høyde og skostørrelse. Ingen er helt like.
Men denne studien viser hvor viktig det er å ta hensyn til kroppens naturlige søvnbehov,
sier søvnekspert Neil Stanley ved Norfolk and Norwich University.
For de fleste av oss vil det bety rundt sju timers søvn per døgn.
Betydelig mer eller mindre søvn enn dette kan få alvorlige helsefølger.


http://www.forskning.no/artikler/200.../1190879512.76
jeg kjenner meg mer opplagt av en 8timers lur enn 12 for å si det sånn.
Ehm.. Kroppens naturlige søvnbehov? Burde man ikke stå opp når man har fått nok søvn da?

Men ja, er enig. Har lest en del om dette, å for mye søvn er ikke godt for deg. Men er vell annerledes når du vokser..
Hmmm.... har vel alltid hørt at det ikke er bra å sove lite, aldri hørt noe om for mye søvn =P
Jeg sover vel ca 4 timer i ukedager og mellom 12-15 i helgene, har aldri vært noe problem for meg....
Føler at det kommer ann på hva kroppen er vant til.
Etter noen dager med lite søvn, 4-5timer hver natt, blir jeg trøtt og uopplagt. Sover i første timen på skola, og en middagshvil når jeg kommer hjem. Kroppen gir bekjed at jeg må få mer søvn, tror jeg det er.
Sover ca.10 timer hver natt, er deilig å sove lenge, er en grunn til at det er helt jævlig å stå opp etter 5-6 timers søvn, fordi det er for lite søvn for de fleste.
Sover vanligvis i 10+ timer. Er trøtt hele tiden da. Men om jeg får 6 timer søvn, er jeg positiv, opplagt og har energi. Ligger nok noe i det.
Når jeg gikk på skolen, sov jeg 3-4 timer om natten, fungerte bra på skolen men var da trøtt også da.
Sover jeg over 8 timer, blir jeg småklein og går trøtt hele dagen omtrent, hvorfor vet jeg ikke. Nå sover jeg for tiden 5-6 timer om natten, da fungerer jeg optimalt dagen etter! så jeg har visst funnet min rytme.
Sist endret av Biggie smalls; 6. november 2011 kl. 07:18.
Etter 9 timer sovn foler jeg meg mye mer opplagt dagen derpaa enn etter 7 timer iallefall, saa jeg vet at 7 timer er litt lite for meg. I tillegg er det deilig og sove skikkelig lenge 10-12 timer en gang i blant naar man har tid, jeg kjenner at det er godt for kroppen. Men har aldri hatt mulighet til aa sove slik hver dag saa vet ikke hvordan det hadde paavirket meg.
Hvorfor skyter dem dødsdømte fanger ved morgengry? Hvem f*en vil leve kl 6 om morgenen?

Det med søvn er nok ganske invidualitisk ja. Selv så trenger jeg minst 7 timer søvn for å føle meg ok morran etter. Det skal dog sies at jeg liker natta å være oppe litt sent, så det blir fort et lite krasj der med påfølgene gjesping og halvsoving. Men kjenner også folk som fint klarer seg med 4-6 timer. Må si jeg misunner dem litt. Ellers gjelder det vel også å ha relativt faste søvnvaner.
motherfucker Jones
snowdog's Avatar
Jeg liker best å sove til jeg står opp helt av meg selv og helt opplagt, men dånn til vanlig når det er skole sover jeg ca 7 timer.
I militæret fikk vi melding om at 4 timer er det kroppen trenger for å opprettholde konsentrasjon og fungere.. 6 timer er perfekt, 8 er luksus..

Klarte man ikke holde seg konsentrert etter 4 timer søvn, så hadde man drukket for lite vatn. Enkelt og greit.

Gikk 3 måneder etter tjenesten før det ble fysisk mulig å sove lenger enn 6 timer for meg.. våknet og var lys våken, no way in hell at eg fikk sove igjen..

Nå sover jeg ca 7 timer hver natt..
Sist endret av GrønnUgle; 6. november 2011 kl. 10:25.
Jeg må ha mine 12 timer i døgnet for å føle meg vel. Noe under det gir meg søvnmangel som bygger seg opp, og må tas igjen.

Folk som bare sover 6-8 timer må være fryktelig glad i å være våkne.
Hvem gidder å tenke over slikt? Kroppen styrer seg selv.
Sove lenge er jo syyykt chill da! Prøver å sove ut i helgene, mens det i hverdagene blir rundt 7-8 timers søvn, hvilket passer meg ganske utmerket. Blir litt groggy på morran da...
Sist endret av Bl4derunner; 6. november 2011 kl. 11:47.
8-9 timer god søvn er passe for meg,føler meg mere opplagt da enn om jeg sover mer. Legger meg stort sett senest 12 i ukedagene å står opp 08-09.
Ingenting er bedre enn å sove lengre enn det du kan den dagen.
Å sove i 8 timer er altfor lite de dagene jeg skal på skole, og i helgene trenger man ikke mer enn 5 timer med søvn før man plutselig våkner og er "Lysvåken".

Nei, Jeg syns 8 timer er det helt perfekte for min del. Dog er det ikke alltid jeg får så mye søvn.
Sitat av Apedop Vis innlegg
Hvem gidder å tenke over slikt? Kroppen styrer seg selv.
Vis hele sitatet...
Virkelig? For kroppen min våkner ikke av seg selv, uansett når jeg la meg. Og hvis den gjør det så er er klokka langt ute på formiddagen.
Vedder på at flesteparten synes at dette er barnslig sagt av meg, men noe skal man daue av uansett.
Å sove er jo som kjent utrolig deilig.
Skjønner ikke hvorfor forskere skal ødelegge det jeg liker best her i verden; snus, cola og søvn.
Sist endret av dead_rat6; 6. november 2011 kl. 16:15.
For meg er søvn veldig viktig, men det å legge seg tidsnok er alltid vanskelig. Har mye med motivasjon å gjøre, hvor godt man trives i hverdagen. Har man mye bekymringer = lite søvn = kjipt.

Tror på at søvn er kun healing for kroppen, det er veldig viktig med minst 5 timer hver natt. Noe mindre og jeg føler jeg "henger etter" med søvn.
Sitat av Apedop Vis innlegg
Hvem gidder å tenke over slikt? Kroppen styrer seg selv.
Vis hele sitatet...
Vi mennesker er eksperter på å ignorere kroppens naturlige signaler, for å skape nye, unaturlige signaler. Hvor man har blant annet kan ha lurt seg selv til å tro at man må ha tolv timers søvn for å fungere, en slurk vann hvert femte minutt for å ikke tørste, 250 gram kjøtt hver dag for å ikke sulte, tyve sigaretter for å ikke bli gal.
Kan bare si at det er mer sunt å sove for mye enn for lite. Mener ikke at det er usunt å sove lenge, så lenge man spiser sunt, og er ute litt hver dag
Sitat av Settoz Vis innlegg
jeg kjenner meg mer opplagt av en 8timers lur enn 12 for å si det sånn.
Vis hele sitatet...
Det kan vel ha noe med at du mister mye vann når du sover, så du føler deg dårlig på grunn av dehydrering etter ekstra lang søvn?
surt å kaste bort så mye av livet på soving? dere som sover 12 timer i døgnet, dere sover jo bort 50% av livet..
Sitat av technot Vis innlegg
surt å kaste bort så mye av livet på soving? dere som sover 12 timer i døgnet, dere sover jo bort 50% av livet..
Vis hele sitatet...
Det er det verdt, er jo så sykt digg å sove.
Jeg tror det er veldig invudelt på hvor mye søvn en person trenger.
Og det er helt sikkert en hau av andre faktorer som også spiller inn, dårlig/bra kosthold, hvor aktiv du er, og humøret blandt annet.
Jeg mener å ha lest et sted at som barn trenger man rundt 12 timer søvn +/- og som eldre (regner med 18+) trenger man ikke stort mer enn 6-7 timer.

Men, man gjør som man selv vil, jeg tror man fort merker på kroppen om man får for mye eller for lite søvn.