Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3354
Noen som har opplevd eller prøvd å fått flybilletten sin oppgradert ved f.eks medisinske årsaker? Eller bare klart å godsnakke seg til et bedre sete?

Skal ut på en relativt lang flyreise og har en liten hjernerystelse og en del sting i hode. Noen sjans for at de vil oppgradere meg for å få litt bedre komfort?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du kan prøve. Men generelt sett så er sjansen relativt liten, med mindre du har et solid bonuskort å vise til.

Prøv når du sjekker inn, og prøv ombord på flyet. I verste fall får du et nei, eller beskjed om å betale.
tja, prøver du deg på det er du heldig om du får fly, og ikke får "denied boarding" pga medical reasons....
Hvilket flyselskap er det? I all hovedsak får du ikke gratis oppgradering med mindre du har solid bonuskort, eller det er overbooket på laveste klasse og ingen andre har et bonuskort som gir prioritet. Medisinske årsaker til at du trenger bedre komfort pleier å være ditt problem. Om du er villig til å legge ned noen kroner for oppgradering er det riktignok ofte billigere å kjøpe på flyplassen enn å kjøpe full billett, dersom flyselskapet tillater det.
Sitat av ScoopeX Vis innlegg
tja, prøver du deg på det er du heldig om du får fly, og ikke får "denied boarding" pga medical reasons....
Vis hele sitatet...
Har du kilder på dette? Syns det høres helt snålt ut at en ikke kan fly om man har hjernerystelse.
Har bestukket cabin-crew med en eske sjokolade, noen magasiner og annet smått ved flere anledninger. Er du litt heldig får du en upgrade, er du mindre heldig får du legendarisk mye drikke og service. Er du skikkelig uheldig har du gitt noen en bra dag.
Pleier å huke tak i en flyvertinne når jeg stiger ombord, smile pent og si noe sånt som dette: "Hei, jeg vet dette er en lang tur for dere også. Her har dere noe smått dere kan kose dere med i stille stunder".
Sitat av Saerdna Vis innlegg
Hvordan skal et bedre sete hjelpe deg med hodepinen?
Vis hele sitatet...
Bedre seter gir mer komfor, istedet for å sitte rett opp-ned (Eller lene seg 5cm bak) og lene hodet sitt på et hardt sete kan han lene seg lengre bak og lene hodet på et mykt sete. Det er også mulig at det er større plass mellom setene slik at du ikke føler at du sitter inni den ved siden-av, som også kan føles både stressende og klaustrofobiskt.
Sist endret av SoppVandreren; 26. november 2015 kl. 19:45.
Selvsagt kan flyselskapet nekte deg å fly hvis de er i tvil om helsetilstanden din. Og er de i tvil er det du som har bevisbyrden i form av legeerklæring eller lignende, og selv da er det helt opp til flyselskapet om de vil la deg fly.
Sitat av ScoopeX Vis innlegg
Selvsagt kan flyselskapet nekte deg å fly hvis de er i tvil om helsetilstanden din. Og er de i tvil er det du som har bevisbyrden i form av legeerklæring eller lignende, og selv da er det helt opp til flyselskapet om de vil la deg fly.
Vis hele sitatet...
Nå mente jeg hjernerystelse, som det er snakk om, ikke andre helsemessige årsaker.
Om hjernerystelse er farlig å fly med aner jeg ikke, jeg bare informerer deg hva flyselskapet KAN si om du prøver å spille "syk" kortet.
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Nå mente jeg hjernerystelse, som det er snakk om, ikke andre helsemessige årsaker.
Vis hele sitatet...
For ved hjernerystelse, så blir det også noen ganger intrakraniell blødning (blødning(er) inne i kraniet i blodårene inne i eller utenpå hjernen). De bittesmå gror selv, og en merker ikke noe mere til dem. Mens de av litt større kaliber er livstruende uten medisinsk hjelp. Da blødningen(e) i hjernen vil danne mottrykk i forhold til blodtrykk, altså det ender med at hjertet ikke klarer å pumpe blod opp til hjernen. Løsningen er å sage hull eller en sprekk i kraniet (sammen med å fjerne størknet blod), så hjernen med blødning kan utvide seg. Da vil trykket fortsatt være det samme som i atmosfæren i hjernen, mens det normale blodtrykket fortsatt klarer fint å pumpe blod til hjernen.

Altså når du flyr opp i et fly, så vil trykket senkes betraktelig inne i kabinen. Og du er sikkert enig i det, at en slikt trykkforandring vi påvirke i stor grad, om et blødning leger seg eller blir verre. Eller?
Vanligste årsaken til gratis oppgradering er visstnok overbooking på økonomi, med ledige seter på business. Én gang fikk fattern og dama gratis oppgradering til førsteklasse på BA fra London til New York pga overbooking.

Han omtaler det som en "en gang i livet opplevelse."

Det er mange forslag her: https://duckduckgo.com/?q=concussion+fly ser ut til at de fleste forslår at du setter deg selv i en situasjon der du fort kan få veldig vondt i hodet ved å fly mens du fortsatt har vondt i hodet etter en hjernrystelse.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
For ved hjernerystelse, så blir det også noen ganger intrakraniell blødning (blødning(er) inne i kraniet i blodårene inne i eller utenpå hjernen). De bittesmå gror selv, og en merker ikke noe mere til dem. Mens de av litt større kaliber er livstruende uten medisinsk hjelp. Da blødningen(e) i hjernen vil danne mottrykk i forhold til blodtrykk, altså det ender med at hjertet ikke klarer å pumpe blod opp til hjernen. Løsningen er å sage hull eller en sprekk i kraniet (sammen med å fjerne størknet blod), så hjernen med blødning kan utvide seg. Da vil trykket fortsatt være det samme som i atmosfæren i hjernen, mens det normale blodtrykket fortsatt klarer fint å pumpe blod til hjernen.
Vis hele sitatet...
TS sier at det er snakk om en liten hjernerystelse og jeg vil tro han har snakket med legen sin om han kan flyve eller ikke da han fremdeles har sting i hodet(?) Nå har jeg snakket i tilfellet til TS da det er det som er relevant for tråden, ikke for de som lider av mer alvorlig hjernerystelse.
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
TS sier at det er snakk om en liten hjernerystelse og jeg vil tro han har snakket med legen sin om han kan flyve eller ikke da han fremdeles har sting i hodet(?) Nå har jeg snakket i tilfellet til TS da det er det som er relevant for tråden, ikke for de som lider av mer alvorlig hjernerystelse.
Vis hele sitatet...
Problemet er bare det, at en kan ikke utelukke intrakranielle blødninger ved "en liten hjernerystelse". De kan være små og ikke bety noe. Men en slik trykkforandring vil i noen tilfeller lage en liten bagatell om til et stort problem. Selvsagt hvis en legen sier det er ok og fly, så får vi stole på det. Og da vil jeg si det meget sannsynlig, at den flyturen vil gå bra, men det er ingen garanti. Og har det vært en ørliten blødning der, så bør vi ikke gå ut ifra at det såret gror fortere enn det utenpå hodet, mener nå jeg.
Så da mener jeg, at hvis en lege ikke har uttalt seg om tryggheten ved en flytur, og en fortsatt har sting i hodet etter en hjernerystelse. Så mener jeg, at en bør holde seg unna et fly. Synes det er bedre "å være føre var, enn rettere snar" der...

Du har også det samme med pasienter, som har blitt operert i bukhulen. Særlig hvis det har vært et hull på mage- og tarmkanalen, så er det nesten totalt flyforbud. Det er kun helsemessig forsvarlig hvis flyet går i svært lav høyde. Det er også noen andre lidelser, der å ta fly er ganske uklokt (bl.a. øreproblemer).

Red: Og uansett så er "en liten hjernerystelse" egentlig en ganske alvorlig sak...
Sist endret av aluminiumfluorid; 30. november 2015 kl. 21:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Red: Og uansett så er "en liten hjernerystelse" egentlig en ganske alvorlig sak...
Vis hele sitatet...
Om det oppstår symptomer som forverres gradvis over noen timer og/eller om bevisstløsheten varer i mer enn 10 minutter så ja, da kan det være alvorlig (Kommer selvsagt an på omfanget av skaden), men dersom det er snakk om en liten hjernerystelse så nei, dette blir følgt opp med et lite sykehusopphold for å så bli sendt hjem igjen med en beskjed om å ta det med ro og holde seg unna TV/lesing o.l. Alt dette kommer an på hva du personlig legger i en liten hjernerystelse, men i allminneligheten så er en liten hjernerystelse ufarlig.

Da vi har kommet nokså off-topic foreslår jeg at vi enten vente på at TS gjør klart for om han har snakket med lege om dette, eller så kan vi vente på noen som kan snakke av egen erfaring hvordan man får oppgradere flybilletten gratis enten ved å svakligjøre seg eller å smiske/være hyggelig slik som vår venn #moret har gjort. Du kan eventuelt lage en ny tråd som omhandler problemstillingen da jeg regner med at TS ikke finner ut av det han lurer på via denne diskusjonen.
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Om det oppstår symptomer som forverres gradvis over noen timer og/eller om bevisstløsheten varer i mer enn 10 minutter så ja, da kan det være alvorlig (Kommer selvsagt an på omfanget av skaden), men dersom det er snakk om en liten hjernerystelse så nei, dette blir følgt opp med et lite sykehusopphold for å så bli sendt hjem igjen med en beskjed om å ta det med ro og holde seg unna TV/lesing o.l. Alt dette kommer an på hva du personlig legger i en liten hjernerystelse, men i allminneligheten så er en liten hjernerystelse ufarlig.

Da vi har kommet nokså off-topic foreslår jeg at vi enten vente på at TS gjør klart for om han har snakket med lege om dette, eller så kan vi vente på noen som kan snakke av egen erfaring hvordan man får oppgradere flybilletten gratis enten ved å svakligjøre seg eller å smiske/være hyggelig slik som vår venn #moret har gjort. Du kan eventuelt lage en ny tråd som omhandler problemstillingen da jeg regner med at TS ikke finner ut av det han lurer på via denne diskusjonen.
Vis hele sitatet...
Hvis du følger legens råd, så er det ufarlig. Men en lege gir ikke slike råd og ei ofte sykemelding, hvis det ikke er noe alvorlig eller noe som lett kan bli noe verre.
Sitat av dinosauren Vis innlegg
Noen som har opplevd eller prøvd å fått flybilletten sin oppgradert ved f.eks medisinske årsaker? Eller bare klart å godsnakke seg til et bedre sete?

Skal ut på en relativt lang flyreise og har en liten hjernerystelse og en del sting i hode. Noen sjans for at de vil oppgradere meg for å få litt bedre komfort?
Vis hele sitatet...
Mikroskopisk. Se heller om du kan kjøpe en oppgradering, noen ganger koster det ikke mange kronene
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Men en lege gir ikke slike råd og ei ofte sykemelding, hvis det ikke er noe alvorlig eller noe som lett kan bli noe verre.
Vis hele sitatet...
Jo, dette er standard prosedyre for noen som opplever svake hjernerystelser. Hadde det vært så alvorlig som du skal ha det til hadde alle blitt lagt inn på observasjon, noe som ofte gjøres med spebarn eller de som opplever sterkere hjernerystelser. Legen vet ikke hva du gjør når du kommer hjem og de vet ikke hvordan du kommer deg hjem, dette fører til at svake hjernerystelser ikke er alvorlig nok til at du trenger å bli passet på av sykehuspersonale. En kompis av meg ble lagt inn på observasjon etter han pådro seg en hjernerystelse ut på fylla en kveld, han lå og skrev til meg, sendte meg snaps og leste nyhetene på mobilen sin uten at sykepleierne sa noe på det. Det i seg selv sier vell litt om hvor "alvorlig" denne hjernerystelsen var. Han hadde nok ikke fått lov til å ta fly dagen han kom hjem (Som var ettermiddagen etter natten han ble lagt inn), men han lå og gamet WoW uten problemer når han kom tilbake på internatet, dog han ikke fikk lov til å bli med oss ut på snowboard. Han ble sykemeldt tré dager fra skolen.
Sier det igjen, og sutre seg til upgrade funker så å si aldri.. Flyselskapet VET at om noen trenger komfort utenom det vanlige pga feks. medisinske grunner, så er det ofte ei forsikring involvert som vil betale dette ved behov, og det er gode penger for flyselskapet. Flyselskapene driver ikke veldedighet å driter en lang marsj i om du ikke kan fly i den klassen du har betalt for. Om du feks er Gold member eller høyere å henvender deg høflig i loungen mens du venter på flyet, så kanskje de kan ordne noe ja..

Du har sikkert flydd nå, men åssen selskap skal du reise med, og hva er reiseruta? Hvis du forteller dette så kan man gi deg tips til hva som er mulig å gjøre, hva som finnes av oppgraderingsmuligheter eller setetips til de beste setene ombord
Extinct
dinosauren's Avatar
Trådstarter
Legen sa det skulle gå helt fint å fly. Det skulle gå over etter 2-3 dager.
Planen var aldri å sutre meg til noe som helst, men heller bare prate med dem casually. Jeg tenker litt sånn at det skader aldri å spørre, så lenge du er blid og høflig så kan man komme langt. Sist jeg fløy hadde jeg for mye baggasje, slo ann en prata med dama som hjalp meg og hun ordnet det slik at jeg slapp å betale.

Man kommer langt med et smil
hm-reiste alene fra Syden for et år siden.

Hade benket meg på min plass i flyet og ventet på takeoff. Ikke dårlig plass direkt men noterer at en familie med barn og slekt sitter litt spredd rundt meg.

Så dukker en av kabinpersonalet opp og spør smørblidt om de får oppgradere meg til en bedre plass. Takker ja og går til det nye setet ca 10 meter lenger frem. Viste seg å være plassert rett ved siden av toalettet- dvs konstant nær kø av personer under resten av reisen. Full nordlending med thai-dame sitter dessuten 3 seter unna og alkoholprosenten i ham stiger siden konstant under resten av turen grunnet flybetjeningens mersalg av alkohol.

Thomas Cook Airlines