Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 1590
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Det følgende er et innlegg av Gunnar Garbo fra dagens utgave av Klassekampen, og fordi jeg syns innlegget var både godt skrevet og tok opp en del interessante temaer, tillater jeg meg å poste det her. Selv om dette forumet i utgangspunktet er ment for diskusjon, er ikke min primære mening med denne tråden å starte dette. Jeg er i stor grad enig i det Garbo skriver, uten at jeg av den grunn har tenkt å bruke mye tid og krefter på å diskutere med de som eventuentl måtte mene noe annet enn han. Jeg poster her fordi jeg tror mange vil ha interesse av å lese det, og fordi det kanskje er enda flere her som egentlig ikke har interesse av å lese det som burde gjøre det likevel. Uansett, her er teksten:


I debatten om den såkalte sikkerhetspolitikken vår, blir de grunnleggende spørsmålene nesten aldri stilt. Er vi virkelig utsatt for trusler som bare kan møtes med militær makt? Er det sant at vi ikke skal kunne leve trygt i Norge dersom vi i stedet satset på fredelige midler? Ble vi mer utsatt om vi - utover politiet og et oppsyn for norske havområder - satte kreftene inn på å bygge et solidarisk samfunn, omgjorde militærbudsjettet til utviklingshjelp og arbeidet tålmodig for internasjonal forståelse?

"Krig vil det være bestandig," sa en offisersbror i et av diktene til Nordahl Grieg, "for slik er den menneskelige natur". Mot denne kynikeren stilte Nordahl Grieg opp mot det menneskelige vernet mot vold: troen på menneskeverd, omsorgen for livet. I dagt steller vi oss som om kynikeren hadde rett.

Utviklingen blir påvirket av de midlene vi bruker. Vold skaper vold. Historien har vist at det fins bedre løsninger. Det er for lengst slutt på blodshevn i Norge. Uten dødsstraff har vi langt mindre kriminalitet enn i USA, hvor bødlene fortsatt er sysselsatt. Mellom de nordiske land er krig blitt utenkelig. En liknende utvikling er på vei ikke bare i Europa, men i Sørøstasia, sørlige Afrika og Sør-Amerika.

Dette skyldes ikke militær makt. Det kommer av at den menneskelige natur ikke er så ille. Folk lærer etter hvert å løse konflikter uten å true hverandre med død og ødeleggelse.

Etter den andre verdenskrig sørget de allierte for å avvæpne Tyskland og Japan en gang for alle. Seierherrene må altså ha ment at disse to landene kunne klare seg uten militærstell. Det gjorde de også. De vente seg til en pasifistisk samfunnsnorm, inntil USA og Nato presset dem til å ruste opp igjen for å bli "normale stater" og bidra til USA og Vestens militære hegemoni. Når Norge deltar i terrorkrigen til Bush, er det angivelig for å sikre oss hjelp fra USA i et knipetak. Men hjelp? Siden Bush startet sin krig for å gjøre ende på terroren, er tallet på terrorhandlinger i verden sjudoblet. Norge blir med rette oppfattet som medskyldig i krigen hans. Det har ikke trygget oss, men gjort landet til et av terrormålene.

Fortsatt finnes det områder hvor krig bryter ut. Svært mye av dette skyldes oss i de rike og mektige landene. Både i Kosovo, Afghanistan og Irak fantes det muligheter til fredelige løsninger som Vesten lukket øynene for. Elendigheten i Midtøsten kommer først og fremst av at USA, med sine medsammensvorne, overser israelske overgrep som de fordømmer hvis muslimer begår dem. Den terroren de underlegne gruppene griper til, får grobunn i befolkninger som føler seg krenket og ydmyket av vestlig arroganse. De blodige feidene i tidligere koloniland i Afrika henger sammen med en fattigdom og kamp om ressurser som vi i nord kunne gjøre mye mer for å avhjelpe. I stedet forverrer vi situasjonen ved urimelige politiske diktater og en urettferdig økonomisk verdensordning.

Også krig er terror. Over seksti millioner mennesker mistet livet i den andre verdenskrig. Hitlers folkemord var grusomme. Men de allierte gikk ham en høy gang med den terroren de øvde ved atombomber og brannbombe-stormer mot sivile storbyer. Siden 1991 skal fem millioner mennesker ha omkommet i Irak. Titusener av andre har mistet livet på grunn av terrorkrigen i Afghanistan, etter at afghanerne i tjue år var blitt åretappet av sovjetisk invasjon og borgerkrig. I Kosovo har Nato erstattet den ene etniske rensingen med en annen.

Generalinspektør for hæren Robert Mood erklærte nylig i et seminar på Nansenskolen at krigen i Afghanistan ikke kan vinnes med militære midler. Det har han sikkert rett i. Men nå har USA ført krig mot Taliban i seks år, stadig mer assistert av Isaf-styrken, der Norge deltar under ledelse av Nato. Hvor mange flere år skal gå, og hvor mange flere mennesker skal drepes før Norge, Nato og USA tar konsekvensen av den militære erkjennelsen, lar våpnene falle og satser på fredelige midler?

Fortsatt dominerer overtroen på militær makt. Militærforskere kan alltid produsere fiendebilder og våpentrusler som gir kortsynte politikere påskudd til ny opprustning. I dag bruker verden mer enn tolv hundre milliarder dollar på rustninger, 150 ganger så mye som den samlete bistanden til de fattigste landene. USA er den drivende kraften i kapprustningen og står for omtrent halvparten. Bush er i ferd med å starte en ny kald krig.

Samtidig kasserer USA inn fortjenesten på nesten to tredeler av den internasjonale våpenhandelen, mens land i Europa håvar inn det meste av resten. Norge skal snart kjøpe krigsfly for 100 til 150 milliarder kroner. Alt dette skjer til tross for at en studie ved MIT-instituttet i USA har påvist at midler satt inn i utviklingsarbeid er ti til tjue ganger så effektive som tilsvarende beløp brukt til det som med et misbrukt uttrykk kalles humanitære militære intervensjoner. Men utviklingshjelp ville neppe våpenprodusentene ha tjent på, eller Bush få macho-glorie av.

I sikkerhetspolitikken gjør vi unntak fra det fjerde bud, "Du skal ikke slå ihjel". Vi neglisjerer FN-pakten, som pålegger medlemslandene å "avholde seg fra trusler om eller bruk av væpnet makt". Vi dispenserer oss fra den norske straffelovens paragraf 233, som setter en straff på inntil 21 år for den som med overlegg "forvolder en annens død eller som medvirker dertil". Vi slår ihjel.Vi gjør oss selv til drapsmenn - og drapskvinner med, hvis det skal bli likestilling også på dette området. Krigen er et avvik fra alt vi ellers regner som moralsk og menneskelig. Er det virkelig mening i å fortsette en virksomhet som krenker våre egne verdier så grovt?

Skal vi følge Ibsens råd om å gjøre ting "fullt og helt og ikke stykkevis og delt", er alternativet å avvikle militærstellet og føre en våpenløs internasjonal politikk for å fremme mellomfolkelig forståelse, fredelige konfliktløsninger og framfor alt en raus innsats for å hjelpe de fattige landene ut av bakevjen. Noen må si nei til volden. Noen må begynne å praktisere det levesettet som er målet for fredspolitikken. Noen må bryte den vonde spiralen som ellers bare fortsetter. Hva om det ble Norge?

Men skal vi ikke stille opp i FNs fredsbevarende styrker? Dette er en verdifull oppgave. Spørsmålet er om vi på nytt vil løpe risikoen for at politikerne våre lar Norge bli med på å undergrave FN-pakten og svekke verdensorganisasjonen, slik det skjer når USA med en "koalisjon av villige" sikrer seg fullmakt til å føre krig på vegne av FN. Velger vi ikke-vold, taler mye for å gjøre det absolutt. Det er atskillig annet vi kan yte for å styrke FN uten å støtte hegemoni-maktene.

Også et pasifistisk folk kan bli utsatt for angrep, vil noen innvende. Det er sant. Vi løper risiko enten vi satser på militær makt eller på ikke-vold. Men faren er trolig minst og utsiktene til en fredelig verden størst hvis vi velger det pasifistiske alternativet. Enda viktigere: Det er bedre å løpe risikoen for en god sak, for fredens skyld, heller enn for krigens.

"Men dette er aldri prøvet," skrev Nordahl Grieg ironisk i diktet Den menneskelige natur. Det er kanskje på tide å prøve det.

-Gunnar Garbo
tidligere leder i Venstre
Sist endret av aybara; 2. oktober 2007 kl. 18:07.
Dette er noe av de mest virkelighetsfjerne og latterligste jeg har lest på lang, lang tid. Å tro at vi kan kue den naturlige maktbegjæret til mennesket i et militærfritt samfunn er så utrolig naivt at jeg blir skremt. At denne personen har vært leder i Venstre får meg til å grøsse.
Nå er det mulig at dette bare tanker han har i hodet, og at han setter ting på spissen. Jeg kan være enige i enkelte ting han skriver her, men "grunntanken", å fjerne militæret, finner jeg hårreisende.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Trådstarter
Sitat av steinarlima
At denne personen har vært leder i Venstre får meg til å grøsse.
Vis hele sitatet...
At du gir uttrykk for at du ikke vet hvem Gunnar Garbo og nærmest gjør et forsøk på å latterliggjøre det han skriver sier meg at du kanskje ikke er så befart i samfunnsdebatten som du kanskje skulle ønske at du var.
Sitat av steinarlima
Dette er noe av de mest virkelighetsfjerne og latterligste jeg har lest på lang, lang tid. Å tro at vi kan kue den naturlige maktbegjæret til mennesket i et militærfritt samfunn er så utrolig naivt at jeg blir skremt. At denne personen har vært leder i Venstre får meg til å grøsse.
Nå er det mulig at dette bare tanker han har i hodet, og at han setter ting på spissen. Jeg kan være enige i enkelte ting han skriver her, men "grunntanken", å fjerne militæret, finner jeg hårreisende.
Vis hele sitatet...
Jeg er delvis enig med deg, det blir for lite kritisk tankegang her. I vestlige land, spesielt i norden, så er det kanskje mulig å kvitte seg med militæret, og heller etablere et samlet forsvar. Men i land der enkelte personer klarer å sitte ved makten uten å måtte gi den ifra seg, så blir dette aldri å fungere, det finnes fortsatter ledere og nasjoner som man må beskytte seg mot, der det militære er den sikringen som er nødvendig. Hva skulle stoppe Iran for å bombe Israel sønder og sammen, hadde det ikke vært for at andre vestlige land sitter å beskytter Israel bak sine store styrker og bomber ? (Jeg er på ingen måte tilhenger av Israel, bare et eksempel.) Militær styrke er på mange måter et like stort forebyggende middel som diplomati er. Det er bare når den militære makten ender opp i de gale hende (les: Bush.) at ting går til helvette.

Men det er vel et sted å sikte seg inn på, et mål å nå. At verden faktisk skal kunne klare å utvikle seg såpass mye, slik at nasjoner ikke lenger tenker på hva som er best for deres eget folk, og heller tenker på Jorden som et samlet sted, der deres nasjon ikke skal være den herskende og mest påvirkende. En jordklode uten et militær er jo et stort steg mot et Eden.
Jordboere har hatt flere krig i de siste tusenårene for å overleve, og det gjør dem så vant til å ha en krig. Det ser ut som jordboere ønsker å bli fredelige, men samtidig vil det gjøre dem sårbare. For fred forvirrer de mest primitive skapningene som ikke klarer å tenke abstrakt og lenger enn 5 minutter i framtiden. Som f.eks. Bush: "Krig mot terrorisme!" Det førte jo til at han terroristerte andre land. Ergo, han kriger mot seg selv.

Hurra, Homo Sapiens er trussel mot seg selv! Ok, jeg tuller. Bush er ikke Homo Sapiens.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Hadde du skreve det sjølv, så hadde eg gitt kp, men blir feil å gi kp for ting andre har laga

Eg er veldig einig i mykje av det som står der, og grunnlaget for det, dog ikkje for ei avmilitarisering.

Den tednensen vi ser i vesten er overgangen frå militære styrker beregna på forsvar, og til militære styrker beregna på angrepskrig. Kvifor? Fordi det er det vi har bruk for når vi skal kolonisere verden. Og det er grunnen til at eg ikkje vil avtene verneplikta. Eg er ikkje pasifist, men eg er motstander av angrepskrig. Alltid og ubønnhørlig motstander av det.
Dette blir en ideologi. Altså en fin tanke, men er litt skeptisk til hvor bra det ville fungert i praksis.
Ved å demilitærisere vesten så tror jeg det alltid vil eksistere land som vil beholde militærmakt.
Eller så vil det vel eksisteree tilsvarende paramilitære grupper.

Militæret har prinsipielt sett oppgave å verne landet(de sivile) og landets interesser(i form av ressurser o.l). Jeg tror også militæret har en forebyggende effekt; ved at ingen kan gå rett inn og fortelle oss hvordan landet skal styres.

Tror man heller må gå på det politiske nivået. NATO og FN, at USA f.eks. ikke kan bare okkupere land helt uten videre.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Xeon
Dette blir en ideologi. Altså en fin tanke, men er litt skeptisk til hvor bra det ville fungert i praksis.
Ved å demilitærisere vesten så tror jeg det alltid vil eksistere land som vil beholde militærmakt.
Eller så vil det vel eksisteree tilsvarende paramilitære grupper.
Vis hele sitatet...
Det første og viktigaste grepet vil vere å stoppe omstruktureringa av det norske forsvaret, og satse på eit forsvar, og ikkje eit angrep.

For kva hjelper det oss å føre krig mot bønder i Afghanistan? Samme bøndene som for 30 år sidan fekk støtte av USA til å krige mot sovjet...

Det er rimelig ironisk situasjon at mange av USA sine fiendar er tidlegare allierte som har lært seg å oversjå USA, og tenkje sjølv...
verden "trenger" krig. det er sykt mye penger å tjene i en krig, så for at ting skal gå rundt må man ha de pengene.
Sitat av vidarlo
Det første og viktigaste grepet vil vere å stoppe omstruktureringa av det norske forsvaret, og satse på eit forsvar, og ikkje eit angrep.

For kva hjelper det oss å føre krig mot bønder i Afghanistan? Samme bøndene som for 30 år sidan fekk støtte av USA til å krige mot sovjet...

Det er rimelig ironisk situasjon at mange av USA sine fiendar er tidlegare allierte som har lært seg å oversjå USA, og tenkje sjølv...
Vis hele sitatet...
Som sagt, dette er politikk.
Tror man heller må se på det politiske nivået.
"Idioten(e)" med makta. Lover som forhindrer misbruk av militær makt, finnes sikkert fra før.
Kjenner ikke detaljene så godt.
Sitat av vidarlo
Det første og viktigaste grepet vil vere å stoppe omstruktureringa av det norske forsvaret, og satse på eit forsvar, og ikkje eit angrep.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at det er slik forsvaret _burde_ vært, men jeg tror ikke det lar seg gjør i praksis. Det er jo ingen hemmelighet at Norge alene ikke klarer å motstå en annen millitærmakt alene, men at vi er avhengig av en allianse. Forsvarssjefen sa senest for et par dager siden at han var redd han ikke hadde NATO i ryggen om det skulle skje at noen ville invadere Norge. Da tror jeg ikke det er med på å styrke vår possisjon i NATO ved å trekke oss ut, og bryte ved "pakten".
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Norge er faen så ideelt land å drive geriljakrig i. Lite tettbygde strøk, haugevis med terreng som er umulig å bruke motorisert ferdsel i, og et helvete å gjennomsøke.

Gode geriljastyrker med god mix av våpen burde kunne holde norge rimelig lenge.

Hugs på at vietnam, som var eit fattig u-land spanka ræva til USA
Geriljakrig? Er du insane? Se på norsk ungdom (No offence). Det burde vært et eget forum hvor folk kunne syte over førstegangstjeneste eller få tips til hvordan å dimme.
Men jeg er enig i at vi har en del terreng som er unikt, som få er i stand til å krige i, men jeg personlig tror ikke vi har noe å hente med å droppe ut av NATO og satse på kvasi-heimevern og gutta-på-skogen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Tja, konvensjonelt forsvar, med stridsvogner og den pakka der fører jo at når fi først har fått satt seg fast på vestlandet vil vi aldri ha sjans i brennsvarte helvete til å få dei ut

T.d Sveits har satsa på geriljahær, og Noreg har til ein viss grad gjort det samme gjennom HV.

Og det litt artige er at vi var rimelig nær ved å sparke ut tyskland 9. april 1940. Eit par kystfort til som hadde skote, og nokre maskingæver på fornebu så hadde operasjon Weserübung gått i dass.
Vel, uansett så tror jeg fristelsen for å angripe olje-norge er større om vi skal forsvare oss selv, eller om man har NATO i ryggen.
ville ikke bygd ned forsvaret med russland som nabo
Sitat av aybara
At du gir uttrykk for at du ikke vet hvem Gunnar Garbo og nærmest gjør et forsøk på å latterliggjøre det han skriver sier meg at du kanskje ikke er så befart i samfunnsdebatten som du kanskje skulle ønske at du var.
Vis hele sitatet...
Bare for å få det på det rene; Ja, jeg skriver "denne mannen" siden jeg ikke hadde hørt om han før. Jeg har da vitterlig aldri påstått at jeg er "befart i samfunnsdebatten", men betyr ikke at jeg kan ha litt peiling på hvordan et samfunn fungerer og hva konsekvensene av slike tiltak som denne mannen påstår kan føre til.
Jeg forstår ikke at du gidder bruke tid på personangrep i stedet for å prøve å argumentere mot meg, siden du tilsynelatende er så uenig i mine synspunkter.

Og jeg prøver ikke å latterliggjøre ham. Det klarer han utmerket godt på egen hånd.
tenkte jeg skulle quote thomas jefferson her jeg.
"For a people who are free, and who mean to remain so, a well-organized and armed militia is their best security."
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Trådstarter
Hvorfor skal det ikke være mulig for Norge å ikke ha noe militærvesen? Se på Island. Jeg sier ikke at vi nødvendigvis skal avskaffe alt vi har av væpnede styrker, men vi trenger rett og slett ikke det forsvaret vi har i dag hvis dets primære oppgave skal være å forsvare landet vårt, ikke drive angrepskrig i andre deler av verden (og sånn skal det jo være).
Sitat av aybara
Hvorfor skal det ikke være mulig for Norge å ikke ha noe militærvesen? Se på Island. Jeg sier ikke at vi nødvendigvis skal avskaffe alt vi har av væpnede styrker, men vi trenger rett og slett ikke det forsvaret vi har i dag hvis dets primære oppgave skal være å forsvare landet vårt, ikke drive angrepskrig i andre deler av verden (og sånn skal det jo være).
Vis hele sitatet...
1: Når hadde island sist regelsmessige jagerfly fra land som ikke er allierte flygende opp og ned grensen. Og når kom det ubåter fra fremmed makt inn i islandske fjorder og farvann uten tillatelse?
2:Angrepskrig? Ok dersom du undergraver fn så kjør på. En angrepskrigen i afganisthan var en frigjøringskrig. Takket være angrepskrigen din kan jenter gå på skole
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av |24/\/\0
1: Når hadde island sist regelsmessige jagerfly fra land som ikke er allierte flygende opp og ned grensen. Og når kom det ubåter fra fremmed makt inn i islandske fjorder og farvann uten tillatelse?
2:Angrepskrig? Ok dersom du undergraver fn så kjør på. En angrepskrigen i afganisthan var en frigjøringskrig. Takket være angrepskrigen din kan jenter gå på skole
Vis hele sitatet...
Tja, dei har hatt amerikanske jagerfly og flybaser. Du kan også ta deg en god faen på at sovjetiske luftfartøy og undervannsfartøy har operert i nærheten av island rimelig tett, slik dei ville. På linje med at dei har operert i norske fjorder akkurat slik dei hadde lyst.

Frigjering? Frå kva? Frå undertrykking? Kvifor går ikkje NATO til krig mot burma? Oh, nevermind. Burma har ikkje gass. Kvifor ikkje nord-korea? Kunne kanskje nordkorea greie å sende ein halv million amerikanske soldatar heim i kiste seier du...? Og kvifor ikkje somalia? Dei har jo olje... Ok, så dei selger olje til USA og torturerer folk, så da er det ok.

Å hevde at det var frikjeringskrig er bare idiotisk.
Sitat av vidarlo
Tja, dei har hatt amerikanske jagerfly og flybaser. Du kan også ta deg en god faen på at sovjetiske luftfartøy og undervannsfartøy har operert i nærheten av island rimelig tett, slik dei ville. På linje med at dei har operert i norske fjorder akkurat slik dei hadde lyst.
Vis hele sitatet...
Mhm og en amerikansk tilstedeværelse på Island har fungert som Islands hær i dette tilfellet.
Sitat av vidarlo
Frigjering? Frå kva? Frå undertrykking? Kvifor går ikkje NATO til krig mot burma? Oh, nevermind. Burma har ikkje gass. Kvifor ikkje nord-korea? Kunne kanskje nordkorea greie å sende ein halv million amerikanske soldatar heim i kiste seier du...? Og kvifor ikkje somalia? Dei har jo olje... Ok, så dei selger olje til USA og torturerer folk, så da er det ok.
Vis hele sitatet...
Sist jeg sjekket var argumentene for at det var en gass og oljemotivert krig mot afhanistan en olje og gassledning som aldri kom menmen. Jeg vet ærlig talt ikke hvorfor man ikke sender soldater til Burma , det er vel fordi at idiotpartiene på venstresiden ville startet nok en anti-Usa kampanje. Videre så er vel Usa representert i forskjellige land rundtomkring i verden fra før og å skape flere fronter er vel ikke smarteste tingen å gjøre i forhold til at GWB er ganske presset atm.
Sitat av vidarlo
Å hevde at det var frikjeringskrig er bare idiotisk.
Vis hele sitatet...
Der har vi en forskjellig oppfatning, jeg kunne forstått argumentene dine om det var Irakkrigen du snakket om. Men operasjonen i Burma var Fn godkjent og det er vel praktlandene Kina og Russland som blokkerer en lignende reaksjon støttet av FN. Og som sagt så tror jeg ikke Usa vil gå til krig i denne presidentperioden en gang til uten Fns velsignelse. Men den dagen de går inn i Burma melder jeg meg frivillig til å bli med.

"Because freedom does not come free"
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Trådstarter
Sitat av |24/\/\0
2:Angrepskrig? Ok dersom du undergraver fn så kjør på. En angrepskrigen i afganisthan var en frigjøringskrig. Takket være angrepskrigen din kan jenter gå på skole
Vis hele sitatet...
Du gir uttrykk for at du tror at krigen i Afghanistan er en positiv ting. Jeg tviler ikke på initiativtakernes gode intensjoner, men av og til er det slik at målet ikke helliger middelet. USA og deres alliertes krigføring i Afghanistan er for innbyggerne bare en fortsettelse på tiår med voldelig konflikt i landet. Som et av verdens fattigste og mest krigsherjede land trenger Afghanistan først og fremst humanitær bistand og fred, og amerikanernes "frigjøringskrig" fører verken med seg det ene eller det andre. Det er imidlertid ingen ting i veien for at Norge skal ha militære styrker i Afghanistan, dersom disse deltar i fredsbevarende operasjoner. Værre er det hvis de deltar i en USA-ledet krig som overhodet ikke kommer sivilbefolkningen til gode. Man burde brukt langt mer midler på sivil bistand, og langt mindre midler på militær intervensjon utover det som er nødvendig for at hjelpeorganisasjonene skal kunne utføre sitt arbeid. Å delegere humanitær bistand til militære styrker er ikke et alternativ: Det fører til en uheldig sammenblanding mellom de to sfærene, og øker risikoen for sivile hjelpearbeidere i landet. Dette gjelder også norsk personale, spesielt etter at ISAF-styrken ble tettere knyttet opp mot den amerikanskledede Operation Enduring Freedom (som forøvrig har et svært misvisende navn).

Du har forøvrig rett i at det foreligger en resolusjon fra FNs sikkerhetsråd, men denne gjelder ISAF-styrkens mandat. USA fikk riktignok medhold i at de hadde rett til å gå til såkalt "forsvarskrig" for å beskytte egne territorier, men krigen i dag minner mer om angrepskrig og hevn. Forsvar er det iallfall ikke.

Det er viktig å huske at krigen liksom skal være mot Al-Qaida. Afghanistan og Al-Qaida er ikke det samme, selv om mange later til å tro det. Det er sivilbefolkningen i Afghanistan som får svi på grunn av amerikanernes lyst til å "forsvare" seg.

Sitat av |24/\/\0
Mhm og en amerikansk tilstedeværelse på Island har fungert som Islands hær i dette tilfellet.
Vis hele sitatet...
USA forlot militærbasen i Keflavik i fjor, og Norge har til en viss grad overtatt amerikanernes ansvar, dog uten å ha militært personell eller materiale plassert på øya. De har med andre ord vært uten militærvesen i godt og vel et år.

Når det gjelder din idé om at Norge hjelper FN ved å bidra i Afghanistan, tar du helt feil. Forsvaret har på grunn av engasjementet i Afghanistan måtte nedprioritere FN-operasjoner i Afrika, hvor det med stor sannsynlighet er langt større behov for deres tilstedeværelse. Hvis stormaktenes (eller i dagens virkelighet: stormaktens, nemlig USAs) militære engasjement hadde vært styrt etter humanitære behov, ville det vært vel så stor fokus på andre regioner i verden, kanskje spesielt Afrika. En sterk fredsbevarende FN-styrke i Kongo ville kanskje bidratt til å få en slutt på urolighetene som har vart siden midten av 90-tallet, og som med over seks millioner døde er den konflikten som har krevd flest menneskeliv etter andre verdenskrig. Slik er det dessverre ikke.

Sitat av |24/\/\0
det er vel fordi at idiotpartiene på venstresiden ville startet nok en anti-Usa kampanje.
Vis hele sitatet...
Det er misforstått at venstresida har en kampanje mot USA. Det er USAs utenrikspolitikk som kritiseres, ikke amerikanere. Det er vanskelig å forstå at alle USA-sympatisørene ikke skjønner dette. Man kan trekke en parallell til Jostein Gaarders kronikk i fjor, som ble misforstått på samme måte. Han kritiserte israelsk politikk, ikke verken jøder generelt eller israelske jøder spesielt, bortsett fra deres åpenbare vilje til å fortsette en ulovlig okkupasjon av fremmed land. I den grad det er snakk om en "kampanje" fra venstresida, går altså denne på USAs aggresive krigføring, ikke hva som helst annet som har med USA å gjøre.

Legger ved noen linker til litt lesning angående Afghanistan:
http://www.dagsavisen.no/innenriks/article310237.ece
http://www.nytid.no/?sk=7&id=4102&info=1
http://home.online.no/~ivajoha/skalvikrige07112006.htm
http://www.dagbladet.no/kultur/2007/03/06/494065.html
http://home.online.no/~ivajoha/nato/garbo20112006.htm
http://www.nytid.no/?sk=urix&id=2866
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...icle444175.ece

Anbefaler forøvrig Garbos bok "Også krig er terror", som kan lastes ned her.
Sist endret av aybara; 7. oktober 2007 kl. 03:02.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Trådstarter