Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  76 9629
Sitat av Provo Vis innlegg
helt uleselig artikkel fra 1931!
Vis hele sitatet...
Hvis du hadde sett litt etter ville du funnet teksten på siden.

"David Uniapon, a full blooded member of the Naninjeu tribe of aborigines aroused keen interest among members of the Victorian Institute of Advertising at lunch yesterday by describing to them the method adopted by the aborigines when sending messages. over long or short dis- tances. Mr Uniapon said that ample evi- dence of the intelligence of the aborigine was given by his tracking powers of transmitting thought messages, and his high moral code.

When an aborigine wishes to appeal for help or to send any other message to an- other member of his, tribe he first attracts attention by a smoke signal. said Mr.

Uninpon ' The man who sees the smoke signal then strives to do a very difficult thing-to clear his mind of every thought and so to become fully receptive to messages sent to him. The man who made the smoke signal then concentrates his thoughts on the desired message and soon it is received and re-transmitted to the rest or the tribe. At night when a smoke signal

would not be seen the aboriginal waits until the person he wants to communicate with will most likely have lost conscious- ness in sleep. His subconscious mind is then fully awake and it will receive the

message. "
Sitat av Fusjon Vis innlegg
Hvis du hadde sett litt etter ville du funnet teksten på siden.
Vis hele sitatet...
Ja, det så jeg ikke. Jeg synes likevel ikke den tilfører noe av verdi. En notis i en 80 år gammel nedlagt avis om en aboriginer som påstår at de kan overføre tanker. Man skal ha rimelig spesiell terskel for kildekritikk for å la den skli gjennom.
Sitat av Anderson Vis innlegg
Jeg kunne lest franske tekster og kommet med info som bare finnes på fransk, kanskje?
Vis hele sitatet...
Hvordan skal det finnes masse info på fransk når du er den eneste som kan det ?
Da må du isåfall ha skrevet det ned selv. Og du ville blit sett på som en skikkelig luring vis du gikk å skreiv ned ting så kun du forstår det, og etterpå forlanger at folk skal snakke om deg som overnaturlig.
Sitat av Anderson Vis innlegg
Jeg skriver ikke om telepati, men om hvordan man ved økt forståelse kan få mere info ut av et signal,
og til og med få det med seg før noen andre gjør det.

HVIS telepati skulle finnes, er den eneste måten jeg kunne tenke det foregikk på at man klarte å motta et signal, for så å tolke det.
Denne tolkningen ville i så fall vært utrolig vanskelig, veldig mye mere kompleks info en å gjennkjenne lyden av et tog.

Jeg påstår ikke at telepati finnes.

Jeg påstår at ved å få en større forståelse for hva sanseinntrykkene sier oss,
så kan vi få med oss info som ikke er tilgjengelig uten denne forståelsen.

DET vil av mange som ikke har forståelsen oppfattes som overnaturlig.

Hvis jeg var den eneste i verden som kunne fransk, ville det av mange blitt oppfattet som en overnaturlig evne.
Vis hele sitatet...
Det er ingenting overnaturlig med å lære seg noe noe andre ikke kan..... Vil du si at en mann som kan plystre ut av ørene skal defineres som overnaturlig?

KP fra meg var forresten et uhell ettersom jeg skulle sitere posten din og trykket feil, noen som vet hvordan man trekker det? -.-
Sist endret av ReOB; 25. november 2010 kl. 16:16.
Anderson; Tråden omhandler overnaturlige evner. Altså evner som krever en ukjent sansetype eller interaksjonsmåte med omverdenen - eller trening av eksisterende til et veldig usannsynlig nivå. Vanlig bruk av begrepet overnaturlig er vel ikke mer enn det. Om man finner slike evner så kan man greit si at de er helt naturlige, siden ting som finnes er naturlige.

Jeg skjønner ikke hva du prøver bidra med.
Vel, er jo mange som hevder å ha unaturlige evner.
Blant annet Uri Geller, men er ganske sikker på at det er scam.
Og IMO så er såkalte "klarsynte" bare personer med mild schizofreni. Når du hører de døde snakker til deg, er det vel på tide å gå til psykolog istedet for å dra på alternativmesser og drive med chanting, trommer og annet lureri(greit nok at det kan virke innenfor meditasjon og slike ting, men ikke for å få kontakt med engler, ånder og annet tullball).

Men blant annet stigmata-fenomenet(folk som får spikerhull i hendene rundt påsketider), er vanskeligere og forklare. Noen teorier er at de tror så mye på religionen sin at rundt høytiden da Jesus angivelig ble drept, så gir hjernen beskjed om at cellene i hendene skal løse seg opp og det skjer mange kjemiske prosesser i hjernen som kødder med blodtrykk, etc. Kanskje litt far-fetched teorier, men ikke noe mer far-fetched enn at det er gud som står bak.
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg var nok noe uklar, men jeg har allerede presisert at det ikke var dette jeg trakk i tvil. Din opprinnelige påstand var "Blant mange urbefolkninger f.eks aborginerne i Australia, der f.eks jaktfolk osv kunne være borte i lengre perioder var det helt vanlig å sende telepatiske bekjeder til hverandre." Jeg er ikke så interessert i kulturen i denne sammenheng, men vil ha seriøs dokumentasjon som tyder på at de faktisk sendte telepatiske beskjeder med hverandre, slik du antyder i innlegget ditt.


I beste fall en pålitelig kilde på at rusede mennesker har en tendens til å rapportere om overnaturlighet, men det er i grunn ikke så interessant. Det som er interessant er om mennesker under rus faktisk får paranormale evner – noe som skulle være veldig lett å fastslå i en serie med tester, men som aldri noensinne har blitt påvist. Anekdoter er altså ikke tilstrekkelig, og er i det store og hele helt uinteressant når det har blitt så grundig testet så mange ganger, og med konsekvent negativt resultat.


Du kan ikke bare rase rundt å forutsette helt urimelige ting og ut fra disse forutsetningene trekke konklusjoner som du mener at skal stå på egenhånd. Det finnes ikke et eneste dokumentert tilfelle av telepati, eller en eneste kjent fysisk prosess som kunne forklart hendelsesforløpet i en telepatisk overføring. Ettersom den prosessen som telepati eventuelt skulle fungert med måtte vært ekstremt sjelden og vanskelig å detektere, kan man vel med ganske stor grad av trygghet si at den er mer fantastisk.

Det finnes 2,2 milliarder kristne i verden. Det finnes 1,57 milliarder muslimer. Begge kan ikke ha rett, noe som sier at i dette begrensede eksempelet alene tar minst 1,57 milliarder mennesker feil, selv om omtrent samtlige vil kunne gi vitnesbyrd om at de har opplevd hendelser som bekrefter religionen deres.


Jeg utelukker ingenting, men forholder meg til det som så sannsynlig som det faktisk er; og det er ekstremt lite sannsynlig.


Tror du har et litt forvridd bilde av situasjonen. Det finnes ingen bevis på at telepati eksisterer. Absolutt ingen. Det har blitt testet utrolig mange ganger, og man burde da forvente positive resultater hvis det skulle eksistere.
Vis hele sitatet...
Hadde vært interresant å høre hva du tenker om f.eks Morilds observasjon av Anna Anna Elisabeth Westerlund. Dette er slettes ikke noen unik episode. Jeg regner vel igrunnen med at du synes Bergens-politiet var helt tullerusk som benyttet seg av hennes "evner". Personlig tenker jeg at om Westerlund har overbevisende evner - så hvorfor ikke?

Angående psykedelika og klarsynthet har man f.eks antropolgen McGovern som forteller om en shaman som etter å ha inntatt drikken yage - så døden til en høvding i en stamme langt borte på tidspunktet døden inntraff. Noe som ble bekreftet flere uker senere (s 276). I linken til Stanislav Grofs bok er det seriøse medisinutdannede leger som har drevet forskning på psykedelika hvor mange mener dem har observert tilfeller av f.eks synskhet - ikke utelukkende rusede personer altså. Enkelte forsøk forteller da også om enkelte individer som gjør det oppsiktsvekkende bra på f.eks typiske kort-undersøkelser. Masters and Houston f.eks forteller om 5 forsøkspersoner (ut av 62 testede) som scorer svært bra på beskrivelse av bilder av kort - hvor disse fem traff i 7 av 10 tilfeller. 42 traff i 2 av ti tilfeller.

Grof (som selv mener han har observert flere tilfeller av f-eks synskhet i sine sessions) argumenterer med at det er vanskelig å teste mennesker som er under påvirkning av store doser psykedelika. Det kan være vanskelig å holde konsentrasjonen - og som vi vet kan set og setting ta helt over for en som er under kraftig påvirkning av psykedelika

I ditt vokabular ser det ut til at noe som ikke har vitenskapelig forklaring er fantastisk. Om vi alle kunne sveve og man hadde kikket ut vinduet og sett ting sveve rundt omkring uten å kunne forklare hvorfor, så er vel dette et typisk eksempel på hva du vil klassifisere som "fantastisk".

Jeg tenker at det er like fantastisk at vi er limt fast til en klode ved hjelp av en mystisk kraft kalt tyngdekraft. Hvorfor blir vi ikke slått i bakken av forundring over dette hver gang vi går ut døra? Jeg tenker det har å gjøre med at dette er et hverdagslig fenomen, vi har slått fast at tyngdekraften er en lov (selv om det dypest sett er ganske mystisk at materie sender ut en kraft som virker på en annen materie gjennom vakum) og tenker ikke i disse baner. Men jeg kan godt slå meg til ro med at du mener uforklarlige fenomener er mye mere fantastisk enn dem vi kan forklare.
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Men blant annet stigmata-fenomenet(folk som får spikerhull i hendene rundt påsketider), er vanskeligere og forklare. Noen teorier er at de tror så mye på religionen sin at rundt høytiden da Jesus angivelig ble drept, så gir hjernen beskjed om at cellene i hendene skal løse seg opp og det skjer mange kjemiske prosesser i hjernen som kødder med blodtrykk, etc. Kanskje litt far-fetched teorier, men ikke noe mer far-fetched enn at det er gud som står bak.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke skjønne annet en at personene påfører skadene på henda selv, eventuelt man legger merke til noe som har vært der en stund eller finner en person som tilfeldigvis ble utsatt for en skade i påsketidsrommet (nesten 7 milliarder mennesker på jorden, man skulle vel forvente at noen par av dem fikk håndskader i påsketiden, som ellers).

Du må jo påvise først at det ikke var selvskading/uhell før man begynner fantasere om det var gud eller ukjent interaksjon mellom hjerne og celler som foregår.
Sist endret av Kinseek; 25. november 2010 kl. 16:41.
Anderson; Tråden omhandler overnaturlige evner. Altså evner som krever en ukjent sansetype eller interaksjonsmåte med omverdenen - eller trening av eksisterende til et veldig usannsynlig nivå. Vanlig bruk av begrepet overnaturlig er vel ikke mer enn det. Om man finner slike evner så kan man greit si at de er helt naturlige, siden ting som finnes er naturlige.

Jeg skjønner ikke hva du prøver bidra med.
Vis hele sitatet...

Jeg diskuterer grunnprinsippet for hvordan "de overnaturlige" får sin informasjon.

ER det virkelig så overnaturlig?

Nå jeg legger hodet ned på en jernbaneskinne og kan høre toget før de fleste andre.
Det er fordi at jeg har utviklet en forståelse til å tolke dette signalet.
Dermed kan jeg oppfatte dette før de andre og om det er et tog.

Siden dette er målbart blir det ikke oppfattet som overnaturlig.

Hvis en person bruker forståelsen sin på å tolke et signal som idag ikke er målbart eller dekodet,
og får opp info som burde være utilgjengelig
vil denne personen av mange oppfattes som overnaturlig.
Sist endret av Anderson; 25. november 2010 kl. 16:48.
Og jeg tror vi prøver diskutere om noen personer faktisk har evner som forutsetter ukjente sansemetoder eller utviklingen av eksisterende sanser til usannsynlige nivå. Om du kan høre at et tog starter kjøre fra Vladivostok mens du har øret i St.Petersburg så ville jeg i dagligtale kalt det overnaturlig.

Om telepati faktisk finnes, så kan man godt si at det er helt naturlig - fordi naturlig egentlig ikke betyr mer enn alt som finnes.

Poenget mitt til deg er at du driver en unødvendig diskusjon om det jeg ikke tolker mer enn semantikk. Og du gjør en rotete jobb med det da du burde begynne med å definere hva du mener med "overnaturlig" fremfor en tungvint indirekte tilnærming.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Blant mange urbefolkninger f.eks aborginerne i Australia, der f.eks jaktfolk osv kunne være borte i lengre perioder var det helt vanlig å sende telepatiske bekjeder til hverandre. Det var ikke noe hokus pokus over slike fenomener - men noe helt naturlig som man dro nytte av i dagliglivet.

For dem som har eksperimentert endel med større doser psykedelika, så er det heller ikke sjeldent at f.eks telepati kan forekomme.

En hypotese kan være at f.eks telepati kan være en helt naturlig "sans" av hjernen vår - men som moderne mennesker ikke lengre bruker da man ikke trenger det/er stresset e.l.
Vis hele sitatet...
Har faktis hørt at mennesker har evnen til å snakke med hverandre telepatetisk, bare at vi ikke har lært oss det enda.
Har forutsett at vi kommer til å lære det i fremtiden.

Har også spurt en "ånd" i drømme om det stemmer, han sa nei, men jeg tror han hadde sine grunder til å si nei.
Sist endret av Awareness; 25. november 2010 kl. 17:15.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Hadde vært interresant å høre hva du tenker om f.eks Morilds observasjon av Anna Anna Elisabeth Westerlund. Dette er slettes ikke noen unik episode. Jeg regner vel igrunnen med at du synes Bergens-politiet var helt tullerusk som benyttet seg av hennes "evner". Personlig tenker jeg at om Westerlund har overbevisende evner - så hvorfor ikke?
Vis hele sitatet...
Det var så vidt jeg kan se ett enkelt møte, hvor Westerlund kom med noen ukjente påstander om en ukjent person som senere ble tolket av de involverte til å være riktig, og at denne psykologen ble imponert av dette. Det er helt umulig for meg å uttale meg om hva som har foregått, men jeg har ingen tro på at det er noe overnaturlig inne i bildet. Det finnes mange metoder å gjøre dette på som ikke involverer synskhet. Du kan jo se et eksempel på det beslektede fenomenet "cold reading" her: http://www.youtube.com/watch?v=rgPdVn3Nadc&t=2m13s

Sitat av Bearass
Angående psykedelika og klarsynthet har man f.eks antropolgen McGovern som forteller om en shaman som etter å ha inntatt drikken yage - så døden til en høvding i en stamme langt borte på tidspunktet døden inntraff. Noe som ble bekreftet flere uker senere (s 276).
Vis hele sitatet...
Kun anekdoter, og umulig å si noe om uten å vite detaljene. I all hovedsak akkurat det samme problemet som over.

Sitat av Bearass
I linken til Stanislav Grofs bok er det seriøse medisinutdannede leger som har drevet forskning på psykedelika hvor mange mener dem har observert tilfeller av f.eks synskhet - ikke utelukkende rusede personer altså.
Vis hele sitatet...
Det gjør ingenting med det faktum at det aldri har blitt påvist i kontrollerte former. Samme hvor mange år med utdannelse en lege har så må fortsatt slike ting undergå skikkelige tester. Anekdoten kan ikke aksepteres som bevis selv om fortelleren har medisinutdannelse.

Sitat av Bearass
Enkelte forsøk forteller da også om enkelte individer som gjør det oppsiktsvekkende bra på f.eks typiske kort-undersøkelser. Masters and Houston f.eks forteller om 5 forsøkspersoner (ut av 62 testede) som scorer svært bra på beskrivelse av bilder av kort - hvor disse fem traff i 7 av 10 tilfeller. 42 traff i 2 av ti tilfeller.
Vis hele sitatet...
Atter en gang umulig å si noe om uten å vite i detalj hvordan forsøket ble utført. Dobbeltblind, feilmargin, statistisk signifikans og sample size er noen stikkord.

Sitat av Bearass
Grof (som selv mener han har observert flere tilfeller av f-eks synskhet i sine sessions) argumenterer med at det er vanskelig å teste mennesker som er under påvirkning av store doser psykedelika. Det kan være vanskelig å holde konsentrasjonen - og som vi vet kan set og setting ta helt over for en som er under kraftig påvirkning av psykedelika
Vis hele sitatet...
Man skulle nok klart å komme opp med en fungerende test, skjønner du. Og det har nok høyst sannsynligvis blitt gjort også, uten at resultatene har vist seg positive enda.

Sitat av Bearass
Jeg tenker at det er like fantastisk at vi er limt fast til en klode ved hjelp av en mystisk kraft kalt tyngdekraft. Hvorfor blir vi ikke slått i bakken av forundring over dette hver gang vi går ut døra? Jeg tenker det har å gjøre med at dette er et hverdagslig fenomen, vi har slått fast at tyngdekraften er en lov (selv om det dypest sett er ganske mystisk at materie sender ut en kraft som virker på en annen materie gjennom vakum) og tenker ikke i disse baner. Men jeg kan godt slå meg til ro med at du mener uforklarlige fenomener er mye mere fantastisk enn dem vi kan forklare.
Vis hele sitatet...
Ok, det ville vært mer fantastisk fordi det i så fall involverer fysiske fenomener som ikke blir observert utenom akkurat virkningsmåten til telepati, til tross for at det har omgitt oss i alle tider. Det er mer fantastisk fordi det tilsynelatende er eksklusivt forbeholdt mennesker, ettersom dyr ikke viser noen tegn til å være telepatiske (aper kommuniserer med lyd og kroppsspråk, for eksempel, og viser ingen tegn på å kunne sende faresignaler og annen kommunikasjon telepatisk), noe som ikke uten videre går overens med evolusjonens prinsipper. Det er også mer fantastisk fordi det har klart å unnvike alle mulige vitenskapelige tester det har blitt utsatt for i utallige år. Ingenting av dette gjelder synet.

Måten tyngdekraft virker på gjennom vakuum er forresten kjent gjennom den generelle relativitetsteorien; det er ingen "kraft som sendes ut", men en kurvatur av romtiden som skaper en tilsynelatende akselerasjon mellom objektene – den egentlige akselerasjonen, og dermed kraften, trer ikke inn før du ikke lenger er i fritt fall, men når du f.eks. står rolig på jordoverflaten. Men det er en annen diskusjon. Jeg lar meg for øvrig forbløffe og fascinere av både dette og andre naturfenomener på daglig basis. Kanskje det er derfor jeg ikke har behov for å trekke inn noe overnaturlig?
"Telepatetisk" ja. Der har vi uttrykket som summerer opp mer eller mindre hele diskusjonen.
Økt forståelse kan gjøre at signaler vi får inn gjennom sansene kan dekodes og forstås.

Hvis det finnes en paralell virkelighet (http://www.youtube.com/watch?v=Y9KT4M7kiSw)
kan det hende at de kommuniserer med lyd på en måte som vi ikke forstår.
(God underholdningsverdi på den videoen om du er nysgjerrig)

Hvis noen klarer å dekode info fra en skapning i en annen dimensjon,
kan de gi info som av mange vil oppfattes som overnaturlig.

]
Jeg synes det er relevant med hvordan slik kommunikasjon skal foregå, eller kanskje allerede foregår mellom
noen "overnaturlige" og "det overnaturlige"
Anderson: Jeg har allerede argumentert hvorfor det ikke er så veldig opplysende det du driver med. Hva med å gå tilbake til mitt siste tilsvar til deg?

I det siste innlegget ditt nå kommer du bare med mer synsing og gjentagelse av poenger jeg tror er unødvendige og dårlig forklart.
Sist endret av Kinseek; 25. november 2010 kl. 17:47.
Sitat av Anderson Vis innlegg
Økt forståelse kan gjøre at signaler vi får inn gjennom sansene kan dekodes og forstås.

Hvis det finnes en paralell virkelighet (http://www.youtube.com/watch?v=Y9KT4M7kiSw)
kan det hende at de kommuniserer med lyd på en måte som vi ikke forstår.
(God underholdningsverdi på den videoen om du er nysgjerrig)

Hvis noen klarer å dekode info fra en skapning i en annen dimensjon,
kan de gi info som av mange vil oppfattes som overnaturlig.

]
Jeg synes det er relevant med hvordan slik kommunikasjon skal foregå, eller kanskje allerede foregår mellom
noen "overnaturlige" og "det overnaturlige"
Vis hele sitatet...
For alt vi vet så kan folka i en parallell virkelighet kommunisere via vind. At det er lyd som blir brukt, er noe som du har lagt til grunne med det noe diffuse eksempelet ditt med togskinner.

Slik jeg ser denne diskusjonen (jeg har fulgt med helt fra starten selv om jeg ikke har bidratt) så finnes det to løsninger:

a: du har misforstått hele utgangspunktet i diskusjonen
b: du er et troll
Mennesker med overnaturlige evner

--------------------------------------------------------------------------------

Har hørt at til daglig bruker vi mennesker bare ti prosent av hjernens kapasitet. Dette betyr at det kan ligge store krefter gjemt bak pannebraskene våre. Om dette stemmer er det vel ikke usansynlig at enkelte individer faktisk kan ha overnaturlige evner.



Tror dere at det finnes mennesker med overnaturlige evner?
Vis hele sitatet...
var utgangspunktet for diskusjonen.

I stedet for å bare svare Nei , som noen her sikkert hadde vært veldig fornøyd med,
så har jeg også forklart hvorfor.

Og forklaringen er at de som kalles overnaturlige enten prøver å dekode signaler som de fleste kan oppfatte ,
eller bløffer.

For å forklare hvordan de eventuelt skulle få inn informasjonen sin har jeg brukt et veldig jordnært eksempel,
som også en skeptiker med litt velvilje har mulighet til å forstå.
Dette er ment som et mest mulig forståelig eksempel for de som ikke vet noe om hvordan de åndelige sier de jobber.


Det som er sikkert er at noen har en større følsomhet enn andre,
og noen av disse jobber med å utvikle følsomheten sin.

Det er tolkningen av denne som er så vanskelig.

Hvor langt unna kan jeg høre et tog ved å legge øret ned på jernbaneskinnen?

Hvis jeg utvikler evnen til å gjennkjenne spesifikke frekvenser og øker forståelsen av hvordan frekvensene oppfører seg på lengre avstand øker jeg muligheten til å høre et tog på lengre avstand.
Vis hele sitatet...
og http://www.youtube.com/watch?v=Y9KT4M7kiSw

Det jeg ikke har bidratt med er surpomp-kommentarer.
Sist endret av Anderson; 25. november 2010 kl. 18:21.
Nei. Enten har du litt problemer med å forstå eller så troller du.

Du trekker oss inn i en semantisk diskusjon om hva overnaturlig betyr. Jeg har forsøkt definere hva ordet betyr - og klargjøre to forskjellige måter en kan definere dem.

Gå tilbake og les post #62 og gi et svar på den istedet for å trekke tråden enda mer ut i meningsløse retninger.

Selvfølgelig kan en mene at overnaturlige evner egentlig er naturlige. Men uten å definere hva man mener med de respektive ordene blir diskusjonen totalt meningløst.
Sist endret av Kinseek; 25. november 2010 kl. 18:27.
Sitat av Anderson Vis innlegg
var utgangspunktet for diskusjonen.

I stedet for å bare svare Nei , som noen her sikkert hadde vært veldig fornøyd med,
så har jeg også forklart hvorfor.

Og forklaringen er at de som kalles overnaturlige enten prøver å dekode signaler som de fleste kan oppfatte ,
eller bløffer.

For å forklare hvordan de eventuelt skulle få inn informasjonen sin har jeg brukt et veldig jordnært eksempel,
som også en skeptiker med litt velvilje har mulighet til å forstå.
Dette er ment som et mest mulig forståelig eksempel for de som ikke vet noe om hvordan de åndelige sier de jobber.




og http://www.youtube.com/watch?v=Y9KT4M7kiSw

Det jeg ikke har bidratt med er surpomp-kommentarer.
Vis hele sitatet...
Hey, det er ingen som har problemer med at noen har meninger mot strømmen. Problemene oppstår idét du, innlegg etter innlegg, skriver like diffust og uforståelig. Og da mener jeg ikke skrivefeil-uforståelig, men god gammeldags vås. Du trenger ikke engang ha kilder for å backe opp synspunktene dine (youtube videoer hjelper ihvertfall ikke) så lenge du har en viss utvikling i innleggene dine slik som alle andre i denne debatten har.

Surpomp kan du være sjæl
Bestemora mi kan lese på folk. Altså hun kan heale.. Husker jeg hadde inngrodde negler som gjorde faen så vondt at jeg grein. Besta tok handa mi og snurrer fingeren sin over handflata mi, rett etterpå så hadde jeg ikke vondt lengre.. Er også flere annledninger hu har lest på meg, og all smerte mystisk forsvinner. Når broren min skar av seg halve fingeren i båndsaga, leste besta på fingern hans mens vi ventet på at pappa skulle komme hjem med bilen så vi kunne kjøre til sykehuset. Han følte ikke smerte etter hun leste på han. Om det fins en logisk forklaring på det, eller om hun har overnaturlige evner vet jeg ikke. Men lesingen/healingen hennes kan jeg bekrefte funker!
Sitat av Amir-Alexander Vis innlegg
Om det fins en logisk forklaring på det, eller om hun har overnaturlige evner vet jeg ikke. Men lesingen/healingen hennes kan jeg bekrefte funker!
Vis hele sitatet...
Ja, såklart... Ut utsagn fra en anonym bruker på ett diskusjonsforum på internett er en god kilde til pålitelig, veldokumentert forskning...
Amir-Alexander: Du beskrev ikke noe om hva lesing skulle gjøre. Healing og lesing tolker jeg som to helt forskjellige ting. Lesing ville vel være å finne ut noe, mens healing er å kurere noe. Du beskrev bare det siste.

Å trekke oppmerksomheten bort fra smerte er et standard triks for å få det til å "slutte" gjøre vondt. (til et visst punkt såklart) Jeg er ikke imponert over det du har beskrevet. I så tilfelle healet jeg nevøen min forrige gang han slo benet og jeg foreslo han skulle se på Thomas-toget på TV ("au au au! Thomas-toget? jaaaaa"). En grunn til at smerte oppleves vondt er følelsen av mangel på kontroll, en sympatisk bestemor som trekker oppmerksomhet er med til å gjennopprette det. Det er ingen grunn til å kalle det for healing.
Sist endret av Kinseek; 25. november 2010 kl. 18:56.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Amir-Alexander: Du beskrev ikke noe om hva lesing skulle gjøre. Healing og lesing tolker jeg som to helt forskjellige ting. Lesing ville vel være å finne ut noe, mens healing er å kurere noe. Du beskrev bare det siste.

Å trekke oppmerksomheten bort fra smerte er et standard triks for å få det til å "slutte" gjøre vondt. (til et visst punkt såklart) Jeg er ikke imponert over det du har beskrevet. I så tilfelle healet jeg nevøen min forrige gang han slo benet og jeg foreslo han skulle se på Thomas-toget. En grunn til at smerte oppleves vondt er følelsen av mangel på kontroll, en sympatisk bestemor som trekker oppmerksomhet er med til å gjennopprette det. Det er ingen grunn til å kalle det for healing.
Vis hele sitatet...
Beklager, "lesing" betyr at man tar vekk smerte, ikke lese som i å lese en bok. Er det besta kaller det anyways, gammelnorsk elns..

Aha, så om jeg legger en dude på bordet, kapper av han armen og penisen og ber han se på Thomas-toget så vil han ikke kjenne noe? Smart du! Smerte er ikke en psykisk ting som du kanskje tror.
Anbefaler alle som er interessert i ektheten av overnaturligen fenomener å sette av litt tid til søknadsloggen (sorter etter replies for å samle de mest interessante loggene) til Randis Million Dollar Challenge. Som man kan se trekker de aller, aller fleste seg etter én henvendelse, resten bailer når de innser at omstendighetene vil være slik at juks ikke er mulig. Men en gang i blant kommer en som er the real deal (i den forstand at de tror på sine evner), og gjennomfører den innledende testen. Her er en av dem.
Sist endret av xtapolapocetl; 25. november 2010 kl. 19:04. Grunn: edit: link
Sitat av Amir-Alexander Vis innlegg
Aha, så om jeg legger en dude på bordet, kapper av han armen og penisen og ber han se på Thomas-toget så vil han ikke kjenne noe? Smart du! Smerte er ikke en psykisk ting som du kanskje tror.
Vis hele sitatet...
Smerte er bevissthetens oppfattelse av en viss type elektriske signaler fra nervesystemet, og smerteopplevelsen er altså psykisk. Har du aldri sittet helt stille en sommerkveld uten at noe skjer, også kjenner du plutselig at myggen stikker? Og andre ganger hvor du har stresset rundt så oppdager du plutselig et digert blåmerke du ikke aner hvordan du har fått? Hvilken av de hendelsene tror du forårsaket de sterkeste signalene fra nervesystemet til hjernen, og hvilken oppfattet du som mest smertefull i hendelsesøyeblikket?
Det er litt vanskelig å ikke omforklare når man får respons om at det jeg forklarer ikke blir forstått.
Den manglende progresjonen er pga det.
Jeg er ikke ute etter å provosere, har hele tiden håpt at noen skulle ta poenget og følge opp.

Nok om det.

Beklager, "lesing" betyr at man tar vekk smerte, ikke lese som i å lese en bok. Er det besta kaller det anyways, gammelnorsk elns..
Vis hele sitatet...
Jeg tror at lesing i denne sammenhengen betyr at man kan kjenne det samme som andre kjenner
(ikke like sterkt selvfølgelig)
Mens healing er hva man da gjør med det man har "lest."
Sitat av Amir-Alexander Vis innlegg
Beklager, "lesing" betyr at man tar vekk smerte, ikke lese som i å lese en bok. Er det besta kaller det anyways, gammelnorsk elns..
Vis hele sitatet...
Jeg har alltid tolket lesing til å bety at man leser i hånden eller stjernetegn eller noe skjebnen til den andre personen - som f.eks hvor lenge han lever, om han møter en kjæreste neste uke osv, kanskje hva han tenker på osv. Healing er som jeg sa å kurere noe. Om man må lese for å heale skal ikke jeg si noe om (da jeg ikke tror noen av delene forekommer), men jeg påpekte at du ikke skrev noe om lesingen i seg selv som var interessant. Bare at det var "noe" som ble gjort før den såkalte healingen.

Sitat av Amir-Alexander Vis innlegg
Aha, så om jeg legger en dude på bordet, kapper av han armen og penisen og ber han se på Thomas-toget så vil han ikke kjenne noe? Smart du! Smerte er ikke en psykisk ting som du kanskje tror.
Vis hele sitatet...
Tull. Jeg skrev spesifikt at det å trekke oppmerksomheten bort fra smerte bare hjelper til et visst punkt. Les hvordan jeg kvalifiserer det jeg skriver. Smerte er i høyeste grad en psykisk og subjektiv opplevelse. Jeg tror ikke din bestemor heller klarer å fjerne smerten til en som har fått armen og penis kuttet av. Å få kuttet av tuppen av fingeren trenger ikke gjøre uutholdelig vondt.

Anderson: Jeg tror ærlig talt du selv er litt forvirret i hva du prøver forklare.

Sitat av Anderson
Jeg er ikke ute etter å provosere, har hele tiden håpt at noen skulle ta poenget og følge opp.
Vis hele sitatet...
Det tror jeg at jeg har gjort - men du ignorer det jeg skriver til deg.
Sist endret av Kinseek; 25. november 2010 kl. 19:16.