Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 9164
Hei!

Har begynt med vedtørking på verandaen her, og leter etter tips til oppbevaring.

skal man ha plast over? pressenning? hvordan tørker den best? noen spesiell måte å stable på?

Skal prøve å ta bilde av min vedtørking og naboens gamle vedtørking. kan ved mugle/rotne? hvis ja, er veden da tennbar fremdeles? takker for svar!

Vil gjerne høre deres erfaringer med vedtørking. har veden/pinnene på en palle.
Hørt noe om at det stables med barken opp. Er ikke for kjent rundt dette, men.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Pall er fint underlag. Dekk til på oversiden, men ikke pakk inn på sidene. Hva du dekker med er ikke så farlig så lenge det er noenlunde vanntett. Du vil ha god tilgang på luft og lite fuktighet. Ved kan absolutt mugne og råtne, noe av poenget med å tørke den er å unngå dette. Dersom veden råtner/mugner vil du få et massetap, noe som gir svinn og mindre energitetthet. Den kan likevel brennes dersom du tørker den.

Bark opp/ned spiller ikke noen stor rolle så lenge den ligger på pall og er overdekket. Dersom du skal stable uten dekke/underlag kan du legge barken ned på det nederste laget (beskytte mot fukt nedenfra) og barken opp på det resterende (beskytte mot fukt ovenfra).
Sist endret av Nygaard; 7. april 2012 kl. 20:01.
Har fleirfoldig med ton av ved her med oss og vi bare stablar veden rett opp og ned, og lar heile greia luft tørke ein sesong. So lenge det er tak over veden, so skal den blir sprø og tørr nokk til neste vinter.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Mange legger veden med barken opp, men det er oftes om man ikke legger tak på, grunnen er jo att vannen ikke vil trekke så lett inn i veden.
Men bare legg den opp fint, ikke stress med barken, viktigeste er å legge den sånn att den ligger godt.
Tak, men ikke dekk til siden sånn som Nygaard sier.
Den undervurderte
Da har jeg pinadø sett en tråd som dette også ! Altså, den enkleste måten å stable på er rett og slett å legge veden en rad med barken nede, også omvendt oppå, dette for å få veden til å gå kant i kant, så sant at treet er hugget opp i fire deler, så legger du omvendt igjen og sånn fortsetter det. Tørkingen foregår vel over en sesong (Hvertfall det jeg gjør når jeg tørker min ved)
Sitat av FlipWare Vis innlegg
Hørt noe om at det stables med barken opp. Er ikke for kjent rundt dette, men.
Vis hele sitatet...
Fattern har lært meg dette fra barnsben av: Ha så liten overflate mot bakken som mulig (sett gjerne stabelen på en pall eller liknende), lagre med barken opp, legg plast over for å unngå direkte eksponering mot regn. Hvordan man stabler veden har mye å si, men det er mye prøving og feiling.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Hvordan man stabler har ikke VELDIG mye å si nei!
Bare legg den luftig og stødig!
Å tørke ved er ikke akkurat rakketforskning!
takker for svar. kjempemessige svar!
Vi har laget en lite hytte med litt mellomrom mellom plankene sånn at det blir godt luftet, bare pass på å ha tak ver og god lufting så går det nok fint
Jeg anbefaler deg å lese boka Hel ved av Lars Mytting. Denne finner du sikkert på ditt nærmeste bibliotek.

Du kan ha plast som tak slik at det ikke regner så lett på veden, men det lønner seg å ikke ha sidene innpakket, slik at vind kan hjelpe på tørkingen.

Ved kan få sopp dersom du ikke tørker den fort nok, eller utsetter den for unødvendig mye fuktighet. Dette er uønsket, siden den er skadelig for oss mennesker. Dessuten tørker veden tregere om den først har fått sopp, siden selve veden kan innkapsles av soppen.
har tenkt her, og vurderer i forhold til ly, og ta veden inn i vedbua :P vedbua + jevn varme/varme= Suksess?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Det viktigste er egentlig lufting..
Luftsirkulasjon er bedre en høy varme.
Ja bare tenk luft fra alle kanter, løft den godt opp fra bakken med tverrstokker eller pall. Å legg noe på toppen så blir det bra skal du se
Ha en pall mellom veden og bakken, stable veden, la den stå til sen høst, hiv den inn! Trenger ikke pressening over nei :P
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Hvordan man stabler har ikke VELDIG mye å si nei!
Bare legg den luftig og stødig!
Å tørke ved er ikke akkurat rakketforskning!
Vis hele sitatet...
Det er som med alt annet, selv om det ikke er mange triks og mye som har MYE å si, så er det for den som driver mye med det, greit å gjøre det på den beste mulige måten for å gjøre det mest mulig effektivt.
Sist endret av Taurean; 7. april 2012 kl. 22:59.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Jeg har lagt opp EN DEL favn med ved, så jeg vet hva det er, for å si det sånn..
Det er klart det er lurt å gjøre det best mulig, men det jeg mente var att det er ikke mye som skal til..
For min del vil det virke mest fornuftig å legge veden med mest mulig mellomrom, så den får mest mulig "lufteflate", så mest mulig fuktighet slipper ut og mest mulig vind slipper til.
skal se å få knabba noen bilder. av selve plassen, tak/ly fra før, veden, naboens ved, og kanskje en liten tegning

for that future: hvor laster jeg opp bilder inn til forumet lettest?
Sitat av ssindreb Vis innlegg
for that future: hvor laster jeg opp bilder inn til forumet lettest?
Vis hele sitatet...
Kan laste opp bilder her; https://imma.gr/index.php
Winter is coming
Folk bruker vanligvis bare la veden ligge på paller til sommeren er over for så å hive/stable den inn i vedbua.
Noen stabler også veden under tørkinga, men det syns jeg bare er unødvendig mye arbeid da den også tørker når den ligger i en haug.
Jeg pakker den i sekker og stabler de oppå hverandre på paller og legger presenning over. Så lenge veden forblir tørr og får lufting kan man lagre den som man vill, det er ikke mer avansert enn det.
Må bare legge til noke ; Prøv å gjer slik att det eventuelt ikkje kjem katte-piss på veden. Slik vil du ikkje ha i hus, hm?
Det skal masse til for og feile med vedtørking altså... Men det er som alle sier vind og godt underlag som skal til. Varme er helt unødvendig, men litt sol er jo alltid bra. Vi har veden i en låve hvor den står kjølig en sesong og er god fyrved neste vinter igjen. Finn en palle og deretter stable veden helt vanlig (Er du helt fanatisk kan du stable den annenhver vei, som da vil gi litt bedre tørking.) for så og kjøpe inn en liten presenning som tak for pallen din. Du skal som sagt være ganske skadet for og feile totalt og få ubrennbar ved til neste vinter.