Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 2867
Da er min aller første nettside ferdig!
Nettsiden er der mest for å øke arbeids muligheter for mine 3d visualiseringer.

Siden dette er min første side så tar jeg godt imot tilbakemeldinger om hva som kan gjøres bedre =)

3di.no
Nå sitter jeg riktig nok på en nettpc, men headeren er alt for stor, på min lille 9.8" dekker den nesten hele skjermen :P
Syns også du burde hatt en meny på venstreside, rett og slett fordi det ser mer proft ut
Med så fine bilder i porteføljen syns jeg du kan bruke litt mer tid på headern og logoen. Grå bakgrunn er trist og usexy. Ellers fine 3D bilder
Kjedelig side, imponerende 3d-bilder. Som sagt over, bruk litt mer tid på headeren. Og se om du ikke kan finne noen bedre farger som ikke er så triste.

Vurder å bruke lightbox eller lignende på bildene. Ser så utrolig mye bedre ut.
Trådstarter
takker for svar! har testa lignende som lightbox men fikk alldrig til, skal prøve mer!
skal lage ny header! å freshe opp fargene =)
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Går ikke på designet i det hele tatt, men pass på språket ditt. Orddelingsfeil ("hoved oppgave"), paragrafer hvor hver setning har linjeskift, feil bruk av likhetstegn ("3d studio max 2009 = Avansert") og mer kan gi et dårlig førsteinntrykk til eventuelle partnere som klikker seg inn.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
1: Hmm, godt førsteinntrykk. Sjeldent.
2: Du. Har. Skrevet. _Navnet_. På "selskapet" feil. Hvorfor? Norsk side. --> f.eks. 3-Dimensjonal illustrasjon. (Engelsk side ville gitt f.eks. 3-Dimensional Illustration)
3: Bruk title. Noe som "3di.no - 3-Dimensjonal illustrasjon"
4: Tja, header er kanskje litt stor? Ikke så. (1024*768)
5: Hvorfor er det en unødvendig grå bit nederst på siden?
6: Fjerne hvite biter fra favicon
7: Skrivefeil
8: Hvorfor er kontaktinfo et bilde?... På masse linjer?
9: Hvorfor er ikke nedre del av header lenke til forsiden?
10: Lenkene til forskjellige ting må være større
11: Du må skaffe deg annen bildeframviser ja. Så ut som simpleviewer eller lightbox, og forventer dermed å kunne bruke piltastene til å navigere, eller i hvertfall å kunne trykke på piler med cursor.
12: Det er to skillelinjer på galleriet en plass
13: Gråfargen slutter på ~midten av siden
14: e-postlenke ikke klikkbar
15: Evner? Sær formulering, og ikke den eneste
16: Fontene. Bruk Helvetica elns. i stedet
17: Gah! Copyright! OK: 1: Du trenger det ikke. 2: Det er amerikansk. Norsk er åndsverksloven.
18: Gah! Kontaktsiden! Jeg hadde på F11 i FF fordi jeg har menylinje på siden av skjermen og vil se siden i sin fulle bredde. Dermed så jeg ikke hva jeg trykket på, og forventet naturlig nok en ny underside, som kun inneholdt informasjon du har skrevet ørtn' og førti ganger på siden før. Noe som er totalt unødvendig. En kontaktside kan rettferdiggjøres i tilfeller som dette. Ikke i ditt.

Så jeg trykket på den. Og hva skjer? Det er en føkkings mailto-lenke! Så MS Outlook åpnes! Hutretu!

Om det ser ut som en blå dør, så bør det absolutt være en blå dør. Ikke en grønn dør, og ihvertfall ikke et rødt vindu.
19: Ja, som oppsummert i forrige punkt: Lenker skal se ut som lenker.

Stå på. Dette blir bra. Du er flink til å modellere tredimensjonale modeller. Fortell meg hvordan du går fram (ikke i 3dsmax, bare generelt om du forstår) når du skal modellere noe som finnes IRL, og eventuelle andre teknikker folk benytter seg av.
Trådstarter
Ja her var det mye å tenke på!
Takker for svare jonta å skal se hva jeg får gjort =)

Er mye her du remser opp som jeg føler er mere smak å behag en riktig å galt
Skrivefeil er en ting som jeg sliter med, men prøver å få folk til å se mest mulig over =)

Jeg får som oftest en plan tegning å en fasade tegning av et hus.
Så bygger jeg opp vegger med riktige mål å kutter ut rom for vinduer/dører osv...

når det gjelder andre ting som møbler eller mere organiske former er det nesten alltid en egen løsning.
-Headeren er for stor. Hvis du legger logoen oppå bildet vil du kunne halvere høyden.
-Hvorfor har du lagt til faks i kontaktinfoen nederst på siden når denne er blank?
-Hva har du satt av plass til under kontaktinfoen? Det er alt for mye tom plass under den som ikke brukes til noe.
-Htmlen validerer ikke (http://validator.w3.org/). For det meste tagger som ikke er avsluttet, eller bilder som ikke har alternativ tekst.

Siden er i utgangspunktet bra, men kan bli bedre. Og 3D-modellene er ekstremt bra.
Jeg syntes ikke headeren er for stor.
Jeg syntes menyen under headeren er for liten.

Nå sitter jeg med skjermoppløsning på 1920*1200 da.

Bra 3D arbeid
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Krom Vis innlegg
Er mye her du remser opp som jeg føler er mere smak å behag en riktig å galt
Vis hele sitatet...
Jeg så over kommentarene mine nå, og finner ikke en eneste ting som kun er smak og behag. Hva var det du tenkte på?
Skrivefeil er en ting som jeg sliter med, men prøver å få folk til å se mest mulig over =)
Vis hele sitatet...
Ved å gjøre... hva? Nettopp. Om du vil fremstå som noenlunde profesjonell, så har du en side uten skrivefeil. Det finnes nok av rettingsprogrammer og personer som kan se over tekst. Å være dårlig i norsk er ingen unnskyldning.
når det gjelder andre ting som møbler eller mere organiske former er det nesten alltid en egen løsning.
Vis hele sitatet...
Hmm, som hva da? Tenkte på f.eks. platespilleren.
Sitat av junkpal Vis innlegg
Jeg syntes ikke headeren er for stor.

Nå sitter jeg med skjermoppløsning på 1920*1200 da.
Vis hele sitatet...
Nettopp. Her er en simpel forklaring på hvilket utgangspunkt man bør ta.
Jeg syntes menyen under headeren er for liten.
Vis hele sitatet...
Der har du rett.
Trådstarter
Takker så masse for bra tilbakemelding skal jobbe en del med nettsida til uka, å skal da følge alle rådene fra dere =)
flott arbeid du har gjort, jobb litteranne med siden, så blir det bra..

hyggelig å treffe deg
Trådstarter
takk hehe, ja det var en bra kveld =D
Trådstarter
"Hvorfor er det en unødvendig grå bit nederst på siden?"
skyggen under på nettsiden var vel heller smak å behag?

"Hvorfor er ikke nedre del av header lenke til forsiden?"
Dette er vel også smak å behag?


"Fontene. Bruk Helvetica elns. i stedet"
Smak å behag!
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
(sitér riktig..)
Sitat av Krom Vis innlegg
skyggen under på nettsiden var vel heller smak å behag?
Vis hele sitatet...
Eh, nei? Jeg måler 217 piksler med grått ingenting under kontaktinformasjonen din. Det er ikke smak og behag.
Sitat av Krom
Sitat av Jonta
Hvorfor er ikke nedre del av header lenke til forsiden?
Vis hele sitatet...
Dette er vel også smak å behag?
Vis hele sitatet...
Nei! I absolutt høyeste grad _ikke_. Det har med konvensjoner å gjøre. Hva har du å tape på det? Ingenting. Hva har du å vinne på det? _Mye_. Det forventes at den er klikkbar for å komme tilbake til forsiden. Brukere har så og så mye goodwill når de entrer siden din. For hver sånn dumme feil du gjør, synker denne godviljen. Hvorfor la den synke? Det med smak og behag er i hvertfall i dette tilfellet kun en dårlig unnskyldning for latskap.
Sitat av Krom
Sitat av Jonta
Fontene. Bruk Helvetica elns. i stedet
Vis hele sitatet...
Smak å behag!
Vis hele sitatet...
Nei. Om jeg selger deg undertøy som er laget av ull perforert med granbar så er det ubehagelig for deg. Dette har med typografi og design å gjøre. Det bringer meg ikke mye behag. Joelonsoftware.com er et eksempel på en side som bruker en font som er behagelig å lese. Ditto codinghorror.com.

Du kan ikke si ting som "dette er en tilvenningssak" eller noe lignende. Brukeren skal ha det hyggelig, og om brukeren ikke har det hyggelig på websiden din, så er det ikke en bruker på websiden din lengre.
Sist endret av Jonta; 2. april 2009 kl. 17:22.
Ikke spydig ment dette jonta, men har du en nettside? Hadde vært moro å sett, den må være helt perfekt
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av homer666 Vis innlegg
Ikke spydig ment dette jonta, men har du en nettside? Hadde vært moro å sett, den må være helt perfekt
Vis hele sitatet...
Hehe, har fått den fra et annet forum også.

Strategien min er altså slik:
1: Kritisere masse websider, slik at folk får lyst til å kritisere noe jeg har laget
2: Lage egen webside som jeg reviderer ørten ganger
3: Slippe den slik at folk får tatt frem kritikkslegga og denge løs på den med kritikk, gode argumenter for endringer, ting som irriterer dem
4: Rette opp disse feilene for å få den perfekte hjemmesiden. ^^

For å svare på spørsmålet: Nope. Ikke for tiden. Har ganske konkrete planer om webside. Kommer om to til tre, muligens fire år.

Det meste av forståelse for hvordan websider bør bygges opp kan oppnås ved å lese Steve Krugs "Don't make me think" (jeg leste v.2), og Joel Spolskys "User Interface Design for Programmers" (gratis artikkel på nett. Ikke la deg lure av navnet.)

Jeg vil forresten si at jeg synes det er en skuffende høy andel folk som legger ut siden sin (som for eksempel er en side for en ungdomsbedrift), mange bruker tid på å vurdere siden og skrive hva som kan/bør forbedres, og poff! De gjør ingenting med det.

Ikke lag tråd for å reklamere for siden din!
Trådstarter
denne grå sonen du snakker om, jeg forstår ikke hva du mener, om du ikke da mener den grå skyggen som var der før som nå er tatt bort.

Om du mener "resten av bakgrunden" under siden, så er den sånn så det alltid er en scrolbar på siden..
"en teit løsning jeg gjorde så nettsiden alltid er likt midtstilt på alle browsere" =P

vil igjen si at så sant fonten er såpass leslig å enkel som den jeg bruker så er det smak å behag :P

"Ikke lag tråd for å reklamere for siden din!"
Vet ikke om du retta dette til meg, men jeg tar godt imot kriteriene dine, å retter opp siden så godt jeg kan.
Sist endret av Krom; 3. april 2009 kl. 14:08.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Krom Vis innlegg
denne grå sonen du snakker om, jeg forstår ikke hva du mener, om du ikke da mener den grå skyggen som var der før som nå er tatt bort.
Vis hele sitatet...
Mener ikke grå skygge.

Om du mener "resten av bakgrunden" under siden, så er den sånn så det alltid er en scrolbar på siden..
"en teit løsning jeg gjorde så nettsiden alltid er likt midtstilt på alle browsere" =P
Vis hele sitatet...
Godt mulig det er dette jeg mener. Ha den bort.
vil igjen si at så sant fonten er såpass leslig å enkel som den jeg bruker så er det smak å behag :P
Vis hele sitatet...
Hey, dine brukere du mister - ditt image det går ut over.
"Ikke lag tråd for å reklamere for siden din!"
Vet ikke om du retta dette til meg, men jeg tar godt imot kriteriene dine, å retter opp siden så godt jeg kan.
Vis hele sitatet...
Muligens til deg også. Jeg har bare lagt merke til at uhorvelig mange ikke bryr seg med å rette opp sidene sine.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
får vel slenge in at 3di.no har nå et nytt design som jeg håper tar seg bedre ut =)
1. 3Di i headeren er har en hvit firkant rundt seg.
2. For mye tekst, keep it simple og skriv bare det du føler du MÅ ha der.
3. Dropp "kontakt". Kontaktinfoen på "Om meg" holder lenge.
4. Dropp lenker.

Jeg synes det ser bra ut, men du bør kutte ned endel. Det er alt for mye unødvendig piss på siden din. Det eneste du trenger er portfolio og kontaktinformasjon.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Mye enig med Bobbo, men kan legge til følgende:
1. Kontakt, Om meg, og personinfo på forsiden blir veldig smør på flesk
2. Når jeg går inn på "Forsiden" blir headeren to pixler lengre ned eller no. Irriterende!
3. Føler skriften blir veldig presset inntil kantene, når de ligger venstrestilt inn slik de gjør, uten noe luft på siden.
4. Liker ikke fonten på knappene.
5. Kanskje gjøre boksen nederst på hver siden mindre kraftig?
6. Omformuler teksten din.
Evner:

3d studio max 2009 = Avansert
Photoshop CS4 = Avansert
Vue 7 = Medium
Vis hele sitatet...
Det ser litt amatørmessig ut, og bare skrive program = avansert/medium

Men, fint design, og imponerende 3D-bilder
Hell og lykke videre
Sist endret av Screwdriver; 16. april 2009 kl. 03:54.
Trådstarter
skal prøve å kutt ned med tekst..
åssen er en fin måte å formulere evner på?

Fonten i knappene skal byttes ut med normal tekst "ikke i bilde"
veldig spennende med web design, å helt fersk så tar veldig godt imot svarene deres =D
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Jonta Vis innlegg
2: Du. Har. Skrevet. _Navnet_. På "selskapet" feil. Hvorfor? Norsk side. --> f.eks. 3-Dimensjonal illustrasjon. (Engelsk side ville gitt f.eks. 3-Dimensional Illustration)
Vis hele sitatet...
Forstår fortsatt ikke hvorfor du ikke har rettet opp en slik feil.
3: Bruk title. Noe som "3di.no - 3-Dimensjonal illustrasjon"
6: Fjerne hvite biter fra favicon
7: Skrivefeil
9: Hvorfor er ikke nedre del av header lenke til forsiden?
14: e-postlenke ikke klikkbar
Vis hele sitatet...
Disse tar deg veldig kort tid å rette opp
11: Du må skaffe deg annen bildeframviser ja. Så ut som simpleviewer eller lightbox, og forventer dermed å kunne bruke piltastene til å navigere, eller i hvertfall å kunne trykke på piler med cursor.
15: Evner? Sær formulering, og ikke den eneste
Vis hele sitatet...
17: Gah! Copyright! OK: 1: Du trenger det ikke. 2: Det er amerikansk. Norsk er åndsverksloven.
Vis hele sitatet...
Heh, har du ikke tillitt til meg? Clicky!
18: Gah! Kontaktsiden! Jeg hadde på F11 i FF fordi jeg har menylinje på siden av skjermen og vil se siden i sin fulle bredde. Dermed så jeg ikke hva jeg trykket på, og forventet naturlig nok en ny underside, som kun inneholdt informasjon du har skrevet ørtn' og førti ganger på siden før. Noe som er totalt unødvendig. En kontaktside kan rettferdiggjøres i tilfeller som dette. Ikke i ditt.

Så jeg trykket på den. Og hva skjer? Det er en føkkings mailto-lenke! Så MS Outlook åpnes! Hutretu!

Om det ser ut som en blå dør, så bør det absolutt være en blå dør. Ikke en grønn dør, og ihvertfall ikke et rødt vindu.
Vis hele sitatet...
Dette må du virkelig få rettet opp.

Om det nye kan en si at en del skrift er veldig "hardt" rendret. Jeg vet ikke hvilke grunner du har til at ikke hele headeren kan være klikkbar, men antar at de ikke er i beste laget.

Det blir bra.
Trådstarter
epostlink er klikkbar
bildevisern har piler til å navigere å man kan bruke tastaturpilene.
skrivefeil er alltid pes ass, men skal prøve å fikse opp i det.

Jeg har et lite problem med å få en rollover funksjon til å funke som et bakgrundsbilde=/
slik at jeg kan ha tekst over bilde "ikke tekst i bilde" på menyknappene...
Noen som vet om en enkel oppskrift?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Krom Vis innlegg
epostlink er klikkbar
Vis hele sitatet...
Ja, men den ser ikke slik ut.
bildevisern har piler til å navigere å man kan bruke tastaturpilene.
Vis hele sitatet...
Nope, virker ikke her.
Jeg har et lite problem med å få en rollover funksjon til å funke som et bakgrundsbilde=/
slik at jeg kan ha tekst over bilde "ikke tekst i bilde" på menyknappene...
Noen som vet om en enkel oppskrift?
Vis hele sitatet...
Om jeg har forstått deg rett så kan du antageligvis bruke javascript. Da er Google, søkefrasen "rollover javascript", og hotscripts.com gode venner.
Trådstarter
ok takker skal prøve meg lit fremmover med det i kveld.
det er bare piler på bildene i "bilder" siden dem andre bare er random bilder
Tror det meste som trengs å si er sagt, men vil si at jeg ville ha brukt et annet bilde til headeren enn de to stolene. Stolene ser altfor realistiske ut til at ihvertfall jeg ville assosiert det til 3d design. Det ser mer ut som headeren til en som selger stoler.

Jeg ville brukt et av de bildene som faktisk ser ut som en 3d modell laget på data
Sist endret av Gamgee; 21. april 2009 kl. 00:54.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Tror det meste som trengs å si er sagt, men vil si at jeg ville ha brukt et annet bilde til headeren enn de to stolene. Stolene ser altfor realistiske ut til at ihvertfall jeg ville assosiert det til 3d design. Det ser mer ut som headeren til en som selger stoler.

Jeg ville brukt et av de bildene som faktisk ser ut som en 3d modell laget på data
Vis hele sitatet...
Hmm, hva med å bruke gridmodell? Evt. stol som er halvt grid, halvt rendret?
Trådstarter
ikke dum ide jonta! skal fikse det =)
margin-left: 20px; på teksten hadde gjort seg..
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Trådstarter
vil bare nevne at nettsiden er helt ny å fersk igjen med nytt design =)
Sitat av Krom Vis innlegg
vil bare nevne at nettsiden er helt ny å fersk igjen med nytt design =)
Vis hele sitatet...
Det du trenger er en clean side som framhever bildene dine. Min anbefaling er å ta kontakt med noen som har peiling på webdesign eller evt å kjøpe seg en ferdig løsning. Fokuset ditt må være å få vist fram verkene dine på en så god måte som mulig, men med et slikt design som du har nå så skyter du bare deg selv i foten.

Hadde jeg kommet inn på siden din som en potensiell kunde ville aldri ha tatt meg bryet å se på porteføljen din, designet er så ubehagelig å se på at jeg ville bare kommet meg ut så fort som mulig.
Sist endret av danielsk; 16. februar 2010 kl. 14:09.