Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 3564
nå er jeg drittlei isreals og sionistenes sjofle og utspekulerte bruk av ordet "anti-semitt" og alt hva dette innebærer.
Med EN gang noen i det hele tatt HINTER til at STATEN ISRAEL f.eks. bedriver stats-terror, folkemord eller hva som helst annet som kan oppfattes som negativt, kommer det en hærskare av pro-semitter og sutrer på verdensbasis om hvor mye folk hater de, istedenfor å se objektivt på de aktuelle temaene.
Det komme faen meg aldri til å bli fred når israel holder på på denne måten, og umyndigjør en hver kritisk tankegang på et real-politisk nivå, såvel som ideologisk generelt. for ikke å glemme humant.

kilder:
http://www.antisemittisme.no/
http://www.adl.org/
http://www.jpost.com/

dette er bare tre av mange reinspikka pro-israel propaganda sider som gjemmer seg bak "anti-anti-semittisme" for å rettferdigjøre en angreps-krig.
http://www.antisemittisme.no/images/terrorism/plo/baby-vogn-jihadi-200.jpg


og for å få det på det reine, før en eller anna sionist med et kall fra en gud skal komme og beskylde meg for å være nazist:
jeg er partipolitisk uavhengig; altså jeg har ikke noen adoptert politisk agenda for eller mot, jeg er for at staten israel skal få eksistere. jeg spiller også i band med en jøde, og hun er en av mine beste venner. basta.

Men jeg vil få ordet "anti-semittisme" ut av ordboka.
semittene er det eneste folkeslaget i verden som har en egen "anti" retning mot seg, som oppstod i etterdøningene av andre verdenskrig, men som utelukkende har blitt brukt til å rettferdigjøre krig og hindre enhver relevant argumentasjon overfor og i henhold til politiske saker ang. israel.

pro-semitter, fuck off.
Burde vel si at begge sidene etter min mening er like ille.
Jeg har ikke satt meg inn i konflikten enda, men ser ikke noe mening å velge side.
IMO. Men men, bra og informerende post, selv om jeg er nøytral i denne saken.
Sist endret av Apu; 21. januar 2009 kl. 12:22. Grunn: Caps.
kjedelig streiting
Det finnes mange idiotiske "pro-islamister" også. Som mener man bør drepe, jøder utslette staten Israel osv. I denne saken finnes det mange ekstreme folk på begge sider, og de er like tåpelige alle sammen.
De har fått ett eget ord på hetsen som rettes mot dem. Dette ordet, antisemittisme, er en konstruksjon. Jeg vil også at all hets som rettes mot meg skal ha ett navn. foreslår "antiutidetfri". For hetsen som rettes mot meg er helt spesiell og mere spesiell enn den som rettes mot deg.
Det er et utslag av dumskap og feighet å hevde at "begge parter er like ille" i dette spørsmålet. Det handler om å velge side FOR de undertrykte, MOT undertrykkeren, FOR de okkuperte og MOT okkupanten. Har man ikke mot nok til å ta et standpunkt kan man heller ti stille.
kjedelig streiting
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det er et utslag av dumskap og feighet å hevde at "begge parter er like ille" i dette spørsmålet. Det handler om å velge side FOR de undertrykte, MOT undertrykkeren, FOR de okkuperte og MOT okkupanten. Har man ikke mot nok til å ta et standpunkt kan man heller ti stille.
Vis hele sitatet...
Hamas sikter på de sivile israelerne, mens israelerne sikter som de skulle hatt 3 i promille. Og de sivile... Får ikke gjort en dritt med det.. Jo begge partene er like ille her. Greit nok at okkupasjonen israel driver med er fæl, men det gir Hamas ingen grunn til og drive og skyte raketter mot sivile israelere.

Det og få okkupantene ut av palestina er ikke noe man prøver og gjøre på militært vis, når det eneste arsenalet man har er ak47'er og noen gamle nyttårsraketter.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Hamas sikter på de sivile israelerne, mens israelerne sikter som de skulle hatt 3 i promille. Og de sivile... Får ikke gjort en dritt med det.. Jo begge partene er like ille her. Greit nok at okkupasjonen israel driver med er fæl, men det gir Hamas ingen grunn til og drive og skyte raketter mot sivile israelere.

Det og få okkupantene ut av palestina er ikke noe man prøver og gjøre på militært vis, når det eneste arsenalet man har er ak47'er og noen gamle nyttårsraketter.
Vis hele sitatet...
Israel er vell ikke så dårlige til å sikte, de har bare mål som får folk flest med sunt glansbilde av verden til å innbille seg at de bommer. Noe annet ville jo være grotesk! Palestina derimot har vell mer eller mindre gitt opp å sikte å bare fyrer løs på enhver mulighet de ser til å gjøre motstand.

Hva forslår du i motsetning til å bruke "militær" motstand for å drive ut Israel? De vil jo ikke høre på fornuft, ikke trenger de det heler. Er jo helt klart at de får holde på som de vil. Konsekvensene for noen andre ta.
jaja, la oss nå ikke gjøre dette til enda en situasjonen på gaza tråd.
forøvrig bør du sette deg inn i begrepet symbolikk, legalize_it.
hamas vet nok at de ikke kan fjerne israelerne, men de viser at de ikke slår seg til ro med overgrepene som har vedvart mot dem siden 1948. sjekk f.eks. ut "suez crisis" og "six day war" på wikipedia.

jaja, la oss nå ikke gjøre dette til enda en situasjonen på gaza tråd.
forøvrig bør du sette deg inn i begrepet symbolikk, legalize_it.
hamas vet nok at de ikke kan fjerne israelerne, men de viser at de ikke slår seg til ro med overgrepene som har vedvart mot dem siden 1948. sjekk f.eks. ut "suez crisis" og "six day war" på wikipedia.
Sist endret av HellToPay; 21. januar 2009 kl. 16:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det er et utslag av dumskap og feighet å hevde at "begge parter er like ille" i dette spørsmålet. Det handler om å velge side FOR de undertrykte, MOT undertrykkeren, FOR de okkuperte og MOT okkupanten. Har man ikke mot nok til å ta et standpunkt kan man heller ti stille.
Vis hele sitatet...
Flott post!
Endelig en fin måte å formulere det på, har letet lenge i tankene på å komme frem til noe lignende dette. Men, takk skal du ha!

Er forresten fullstendig enig i det du sier DonTomaso
Stemmer det at det er lovfestet at en jøde og en araber ikke kan gifte seg i Israel ?

Don't talk like that. When people criticize Zionists, they mean Jews. You're talking anti-Semitism.

Martin Luther King jr, når en anti-sionist ropte slagord.
Tatt fra http://www.antisemittisme.no/
Sist endret av St.Vitus; 21. januar 2009 kl. 17:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
kjedelig streiting
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Israel er vell ikke så dårlige til å sikte, de har bare mål som får folk flest med sunt glansbilde av verden til å innbille seg at de bommer. Noe annet ville jo være grotesk! Palestina derimot har vell mer eller mindre gitt opp å sikte å bare fyrer løs på enhver mulighet de ser til å gjøre motstand.

Hva forslår du i motsetning til å bruke "militær" motstand for å drive ut Israel? De vil jo ikke høre på fornuft, ikke trenger de det heler. Er jo helt klart at de får holde på som de vil. Konsekvensene for noen andre ta.
Vis hele sitatet...
Det er ganske vanskelig og treffe de riktige måla når palestina er så tettbefolka og hamas gjemmer seg blandt sivile jo! Det Israel isåfall kan gjøre, er og sende inn reine bakke styrker, for deretter og gå inn i byene og ta ut Hamas. Dette vil selvfølgelig føre til større tap hos Israelerne, og det er kanskje derfor de foretrekker bomber og granater. Palestina fyrer da ikke løs på noen! Det er det hamas som gjør. Disse folka er ikke en dritt bedre enn Israel!

Israel har da fjerna noen bosettninger de siste åra. Dette er helt klart en kamp som må kjempes i FN eller liknende. Da hjelper det heller ikke og ha en terroristorganisasjon som regjering.

Sitat av HellToPay Vis innlegg
jaja, la oss nå ikke gjøre dette til enda en situasjonen på gaza tråd.
forøvrig bør du sette deg inn i begrepet symbolikk, legalize_it.
hamas vet nok at de ikke kan fjerne israelerne, men de viser at de ikke slår seg til ro med overgrepene som har vedvart mot dem siden 1948. sjekk f.eks. ut "suez crisis" og "six day war" på wikipedia.
Vis hele sitatet...
Jeg vil si at det som skjedde i 1948 er historie. Selv om mange er uenige, har vi idag Israel der nede, noe som er umulig og gjøre om på. Selv så synes jeg dem heller burde fått en stat i Tyskland etter krigen, men men...

Etter som hamas ikke har en sjangs til og vinne over Israel med terroristrakketene sine, så bør de helt klart slutte med det. Det eneste som skjer når hamas skyter en rakett, er at Israel tar hevn. Synes dog at Israel har sluppet utrolig "lett" unda hva de har gjort. Det internasjonale samfunnet må helt klart kreve at de erstatter de skadene de har gjort på sivile bygninger osv.
Sist endret av legalize_it; 21. januar 2009 kl. 17:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vae Victis er bare teit! Selvom Hamas taper, så betyr ikke det at Israel har rett og skal få bestemme..

Det er ganske vanskelig og treffe de riktige måla når palestina er så tettbefolka og hamas gjemmer seg blandt sivile jo!
Vis hele sitatet...
Derfor de skyter ned kvinner som kommer ut av en bygning med hvite flagg? Eller fyrer løs mot biler som er tydelig merket at er nøytal? (røde kors/halvmåne)

Jeg vil si at det som skjedde i og rundt Jerusalem under jødenes første innvandring er historie. Alt som har skjedd siden Sionismens oppblomstring på 1800- tallet og frem til idag er veldig relevant. Men fortsatt så må man ta hensyn til at Israel er hva det er og ikke bare kan fjernes. En opprettelse av grensene fra 67 virker jo veldig fornuftig, siden dette også er noe Hamas og palestinerne har gitt uttrykk for at de vil akseptere. Hvorfor kan ikke Israel gå med på dette?

Men OT, hva annet kan man vell egentlig forvente seg? De kan få et overtak på mange med å minne oss på Herr Hitler. Etter hva jeg har forstått så er dette et kort pro-israeliter lenge har spilt på...?

Mye følelser og minner ladet i ordet..

Anti-semittisme...

Et farlig våpen
kjedelig streiting
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Vae Victis er bare teit! Selvom Hamas taper, så betyr ikke det at Israel har rett og skal få bestemme..



Derfor de skyter ned kvinner som kommer ut av en bygning med hvite flagg? Eller fyrer løs mot biler som er tydelig merket at er nøytal? (røde kors/halvmåne)

Jeg vil si at det som skjedde i og rundt Jerusalem under jødenes første innvandring er historie. Alt som har skjedd siden Sionismens oppblomstring på 1800- tallet og frem til idag er veldig relevant. Men fortsatt så må man ta hensyn til at Israel er hva det er og ikke bare kan fjernes. En opprettelse av grensene fra 67 virker jo veldig fornuftig, siden dette også er noe Hamas og palestinerne har gitt uttrykk for at de vil akseptere. Hvorfor kan ikke Israel gå med på dette?

Men OT, hva annet kan man vell egentlig forvente seg? De kan få et overtak på mange med å minne oss på Herr Hitler. Etter hva jeg har forstått så er dette et kort pro-israeliter lenge har spilt på...?

Mye følelser og minner ladet i ordet..

Anti-semittisme...

Et farlig våpen
Vis hele sitatet...
Jepp dra en linje ut av hele teksten.. Way too go!

Uansett så er ikke den terrorismen hamas driver med svaret! De bør skjønne at israelerne bare vil angripe palestina igjen. Jeg mistenker dog at en del i hamas driter i de sivile, bare de når målet sitt.

Og ja Israel har sluppet unna med mye pga hitler og co, noe som er passe idiotisk. Og de drar ofte opp anti semittisme kortet, og misbruker det til de grader..

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det er et utslag av dumskap og feighet å hevde at "begge parter er like ille" i dette spørsmålet. Det handler om å velge side FOR de undertrykte, MOT undertrykkeren, FOR de okkuperte og MOT okkupanten. Har man ikke mot nok til å ta et standpunkt kan man heller ti stille.
Vis hele sitatet...
Jeg må virkelig si jeg liker signaturen din forresten.. "Alle israelere er dumme og det er helt ok at hamas sender opp raketter, samme hvem de treffer".. Å skjære alle over en kam sa du?
Sist endret av legalize_it; 21. januar 2009 kl. 18:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Jeg må virkelig si jeg liker signaturen din forresten.. "Alle israelere er dumme og det er helt ok at hamas sender opp raketter, samme hvem de treffer".. Å skjære alle over en kam sa du?
Vis hele sitatet...
Du misser poenget. Det er et prinsipp her, som ikke kan bortforklares eller unnskyldes ved at Hamas sender raketter mot Israel, som er at Israel okkuperer Palestina. Det er det viktigste. At Israel i tillegg gjerder Gaza og Vestbredden inn bak murer, utvider områdene sine med såkalte "nybyggere" (som i praksis er reinspikka terrorceller ), teppebomber palestinske skoler, sykehus, kirker og dropper fosforbomber på småbarn kommer i andre rekke, strengt tatt.

Israel er okkupanten, og det i seg selv burde vært nok til å få folk til å ta stilling.

Forøvrig har jeg uttalt i flere tråder at problemet er ikke jøder og semitter, men sionistene i den israelske og amerikanske regjeringa.
Semitter er de hele gjengen, så "pro-semitter" inkluderer både israel og arabervenner
Hm, og først nå reagerer noen, etter at alle som har hatt et vondt ord mot en muslim har blitt stemplet blankt som rasister??

Join the club
"Menneskene er mange, men ego er ett". Og: "Aldri har ett hat utslokket et annet". Etter Siddharta Gautama (Buddha).
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Jepp dra en linje ut av hele teksten.. Way too go!

Uansett så er ikke den terrorismen hamas driver med svaret! De bør skjønne at israelerne bare vil angripe palestina igjen. Jeg mistenker dog at en del i hamas driter i de sivile, bare de når målet sitt.
Vis hele sitatet...
En linje ut av hele teksten? Les hva jeg skriver a mann så ser du at det eneste jeg ikke kommenterer på var det du nevnte om bosetningene.

Hamas driver ikke med terrorisme, de driver med en motstands kamp. Det lyser jo av hele posten din at du ikke forstår helheten av saken når du sier at Israelerne bare vil angripe Palestina igjen når de skyter raketter. Det er Palestina som angriper Israel igjen når Israel fortsetter den undertrykkingen de hittil har gjort!
kjedelig streiting
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
En linje ut av hele teksten? Les hva jeg skriver a mann så ser du at det eneste jeg ikke kommenterer på var det du nevnte om bosetningene.

Hamas driver ikke med terrorisme, de driver med en motstands kamp. Det lyser jo av hele posten din at du ikke forstår helheten av saken når du sier at Israelerne bare vil angripe Palestina igjen når de skyter raketter. Det er Palestina som angriper Israel igjen når Israel fortsetter den undertrykkingen de hittil har gjort!
Vis hele sitatet...
Det og sende raketter i blinde er ikke på noensomhelst måte motstandskamp. Det er ren terrorisme! Motstandskamp er og gjøre motstand mot militære mål. Skulle hamas drevet med motstandskamp, hadde de kjøpt noen ak47'er og skutt mot de israelse styrkene som okkuperte, istedet for og skyte raketter blindt mot israel. Og igjen, Palestina angriper ingen!!! Det er det hamas som gjør. Du skjønner tydeligvis ikke forskjell på en væpnet organisasjon og et sted som Palestina?
Sist endret av legalize_it; 21. januar 2009 kl. 19:40.
Jeg lurer på hvordan der er like ille å drepe 13 mennesker og å drepe 1400 mennesker? Jeg lurer også på hvordan de er like ille når den ene parten bodde der i fred og ro, helt til sionistene fant ut at her vil vi bo ? Og vi vil ikke bo sammen med de skittne araberne, nei vi kaster dem ut! ("Ikke en eneste familie skal være igjen"). De ville ikke dra sin vei, nei? Da tar vi å slakter en hel landsby eller tre så resten blir så livredde at de ikke ser annen utvei enn å flykte. Nå har jeg bare kommet til 1948 og det er 60 år til med arugmenter for at partene absolutt ikke er like ille, men jeg gidder ikke ramse opp mer da alt står i Gaza tråden - det handler bare om å _gidde_ å lese litt. Folk i dette landet har blitt jævla glad i å ha sterke meninger, og det er bra, men kun sålenge man er like glad i å sette seg inn i saken før man oppgjør seg en mening.

Hvis det å lese alt bakgrunnsstoffet som har blitt presentert i Gazatråden er for mye å forlange, ta et lite søk på "Deir Yassin" "Sabra+Chatila" og derfra finner du nok det meste som er verdt å vite - hvis du vil.

En annen ting jeg ikke skjønner er hvorfor alle tråder som prøve å diskutere noe litt på siden av Gazakonflikten blir overøst med innlegg om akkurat konflikten når vi har en helt egen tråd for den slags hvor det er omtrent helt stille? Skjønner jo at det kanskje er litt flaut å, etter så mange utfyllende innlegg med godt dokumentert informasjon som støtter min side, harke opp no møl om at alle er like ille eller Israel er BEST. Men sannheten finner dere her også, dessverre.

Til Mona Levin og frk. "tidligere storingsrepresentant for KrF" som var med i en av de første Redaksjon EN etter nyttår (glemt navnet gitt)har jeg bare en ting å si: Takk for at dere viste meg at det heller ikke i deres lille verden finnes ett eneste legitimt argument for deres sak.

Og Kåre Willoch <- My man!

Og bare for å ha gjort det helt klart, at man sier "Begge sider er like ille", "hamas er en terroristorganisasjon" eller "Israel forsvarer seg" 50 ganger gjør ikke at det er sant, ei heller at noen tror på deg. Skal du idet heletatt forvente å bli tatt seriøst må du jo argumentere for _hvorfor_ de som rettmessig prøver å få livet og friheten sin tilbake er like ille som de som har tatt livet og friheten fra førstnevnte, og fortsetter å gjøre det. Osv.

(Det over ble skrevet i entall men det gjelder alle dere som (burde)føle(r) dere truffet av det.)

Og så til topic.
Det ødelegger hele debatten når man kommer med beskyldninger om antisemittisme og jødehat så fort noen åpner kjeften om Israels, etterhvert ganske så mange, svin på skogen. Men det er jo gjerne der man ender når man er helt låst på at det og det er rett, og man ikke klarer å arumentere for det man mener. For det er vel alltids bedre å ødelegge hele diskusjonen enn å bite i det sure eple og innrømme at man ikke har noen grunn men allikevel støtter Israel?

Kan skjønne at det er litt vanskelig å argumentere for Israel i denne saken, men når det ikke finnes argumenter for ens synspunkt, er det ikke da på tide å revurdere dette synspunktet? Tydeligvis ikke, nei man bare blokkerer totalt og kjefter å smeller på motparten om at de er antisemitter og hater alle jøder. Jeg må si det har vært morsomt å følge med på TV debatter under denne krigen. Willoch & Co. tar det totalt lungt og legger fram saklige argumenter i bøtter å spann. proIsraelere koker så de holder på å eksplodere, for de ser hvilket lys deres hellige stat blir satt i, og bruker hele regla av hersketeknikker for å prøve å sette motdebattanten i dårlig lys, istedet for å ta tak i poengene som presenteres og argumentere mot de. Det himles med øyne og slenges grunnløse beskyldninger i hytt og gevær.

De eneste, sett bort i fra noen hormonelle tenåringer, som ikke klarer å skille kritikk av Israel og sionismen fra det å hate jøder, det er jo jøder selv. Hadde folk fulgt litt med så hadde man sett at ikke engang disse "terroristene" blander disse begrepene. Det er mye oversettelseskomplikasjoner som oppstår under oversettelse av diverse taler, jeg har selv sett flere ganger at "sionist" feilaktig oversettes til "jøde" under teksting av Nasrallas taler. Tror ikke dette er med overlegg, eller at det er noen konspirasjon, men dere må skjønne at Usa/Israel gjør _alt_ de kan for å sverte disse frihetsforkjemperne så mye at folk ikke tror på det de sier lenger, de tror heller på sine forutintatte meninger produsert på grunnlag av propaganda.
Dement fikk sagt det bra der ja! Så skal ikke søpple til mer med å nevne ting som allerede er tatt opp og diskutert...

Vil bare unnskylde for at jeg sa Palestina istedenfor Hamas, men legalize_it, Hamas består faktisk av Palestinere som igjen er valgt av Palestinere. Så jeg var vell ikke helt på jordet heler..
kjedelig streiting
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Dement fikk sagt det bra der ja! Så skal ikke søpple til mer med å nevne ting som allerede er tatt opp og diskutert...

Vil bare unnskylde for at jeg sa Palestina istedenfor Hamas, men legalize_it, Hamas består faktisk av Palestinere som igjen er valgt av Palestinere. Så jeg var vell ikke helt på jordet heler..
Vis hele sitatet...
Vel, hva med de som ikke stemte på hamas da? Hva med han som styrer på vestbredden?

Sitat av DeMenT Vis innlegg
Jeg lurer på hvordan der er like ille å drepe 13 mennesker og å drepe 1400 mennesker?
Vis hele sitatet...
Tankegangen er den samme.. Tror du hamas ville vært så mye bedre om de hadde fått tak i større våpen?

Jeg lurer også på hvordan de er like ille når den ene parten bodde der i fred og ro, helt til sionistene fant ut at her vil vi bo ? Og vi vil ikke bo sammen med de skittne araberne, nei vi kaster dem ut! ("Ikke en eneste familie skal være igjen"). De ville ikke dra sin vei, nei? Da tar vi å slakter en hel landsby eller tre så resten blir så livredde at de ikke ser annen utvei enn å flykte. Nå har jeg bare kommet til 1948 og det er 60 år til med arugmenter for at partene absolutt ikke er like ille, men jeg gidder ikke ramse opp mer da alt står i Gaza tråden - det handler bare om å _gidde_ å lese litt. Folk i dette landet har blitt jævla glad i å ha sterke meninger, og det er bra, men kun sålenge man er like glad i å sette seg inn i saken før man oppgjør seg en mening.
[/quote]
Kom med noen kilder du...

Og bare for å ha gjort det helt klart, at man sier "Begge sider er like ille", "hamas er en terroristorganisasjon" eller "Israel forsvarer seg" 50 ganger gjør ikke at det er sant, ei heller at noen tror på deg. Skal du idet heletatt forvente å bli tatt seriøst må du jo argumentere for _hvorfor_ de som rettmessig prøver å få livet og friheten sin tilbake er like ille som de som har tatt livet og friheten fra førstnevnte, og fortsetter å gjøre det. Osv.
Vis hele sitatet...
Neivel, så hamas er ikke en terroristorganisasjon? Neivell. Al quida er vel også noen snille "motstandsmenn"? Gå å legg deg a. Motstandsgrupper angriper militære mål/strategiske mål. Hamas skyter av raketter blindt inn mot israel. Hva om de treffer en barnehage? Dette gjør dem til en terrororganisasjon. At de skyter mot israelske styrker/militære er dog hva jeg kaller motstandskamp.

Og nei, israel kan ikke forsvare seg med og angripe noen, men når det flyr mange raketter over grensa dems, så må de forta seg noe.



(Det over ble skrevet i entall men det gjelder alle dere som (burde)føle(r) dere truffet av det.)

Og så til topic.
Det ødelegger hele debatten når man kommer med beskyldninger om antisemittisme og jødehat så fort noen åpner kjeften om Israels, etterhvert ganske så mange, svin på skogen. Men det er jo gjerne der man ender når man er helt låst på at det og det er rett, og man ikke klarer å arumentere for det man mener. For det er vel alltids bedre å ødelegge hele diskusjonen enn å bite i det sure eple og innrømme at man ikke har noen grunn men allikevel støtter Israel?

Kan skjønne at det er litt vanskelig å argumentere for Israel i denne saken, men når det ikke finnes argumenter for ens synspunkt, er det ikke da på tide å revurdere dette synspunktet? Tydeligvis ikke, nei man bare blokkerer totalt og kjefter å smeller på motparten om at de er antisemitter og hater alle jøder. Jeg må si det har vært morsomt å følge med på TV debatter under denne krigen. Willoch & Co. tar det totalt lungt og legger fram saklige argumenter i bøtter å spann. proIsraelere koker så de holder på å eksplodere, for de ser hvilket lys deres hellige stat blir satt i, og bruker hele regla av hersketeknikker for å prøve å sette motdebattanten i dårlig lys, istedet for å ta tak i poengene som presenteres og argumentere mot de. Det himles med øyne og slenges grunnløse beskyldninger i hytt og gevær.

De eneste, sett bort i fra noen hormonelle tenåringer, som ikke klarer å skille kritikk av Israel og sionismen fra det å hate jøder, det er jo jøder selv. Hadde folk fulgt litt med så hadde man sett at ikke engang disse "terroristene" blander disse begrepene. Det er mye oversettelseskomplikasjoner som oppstår under oversettelse av diverse taler, jeg har selv sett flere ganger at "sionist" feilaktig oversettes til "jøde" under teksting av Nasrallas taler. Tror ikke dette er med overlegg, eller at det er noen konspirasjon, men dere må skjønne at Usa/Israel gjør _alt_ de kan for å sverte disse frihetsforkjemperne så mye at folk ikke tror på det de sier lenger, de tror heller på sine forutintatte meninger produsert på grunnlag av propaganda.[/quote]
Sist endret av legalize_it; 21. januar 2009 kl. 20:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Vel, hva med de som ikke stemte på hamas da? Hva med han som styrer på vestbredden?
Vis hele sitatet...
Er det noe vits å henge seg opp i en skrivefeil? Nå er vi inne på det med debatteknikk igjen. Forøvrig så fungerer demokrati (som var det man prøvde på i Palestina, helt til verden ikke likte de partiet de valgte og dermed effektivt ødela hele forsøket) på den måten at ikke alle må være enige i de besluttninger som tas, så hva er det egentlig du vil frem til?

Skal man henge seg opp i noe, kunne det idet minste vært at det ikke er noe som heter Palestina (om man ser bort ifra tolkningen at det ikke heter Israel, men okkuperte Palestina). Det heter Gaza og Vestbredden. Og Hamas styrer Gaza mens Abu Mazen (Fateh) styrer VB. Om den norske regjeringen kommer med en offentlig uttalelse vil det utad sees som Norges uttalelse.

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Tankegangen er den samme.. Tror du hamas ville vært så mye bedre om de hadde fått tak i større våpen?
Vis hele sitatet...
Nei tankegangen er ikke den samme. Uansett hva pokker Hamas hadde funnet på ville de vært mye bedre ja, fordi de kjemper for en rettmessig sak. Sier ikke at det hadde vært bra, eller at rakettangrep mot sivil er bra. Samme hvor god saken er rettferdiggjør det ikke angrep på sivile. Men _alt_ er bedre enn å okkupere og undertrykke. Og _når_ Hamas blir sterke nok må Israel bøye seg og da kan det endelig bli fred.

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Kom med noen kilder du...
Vis hele sitatet...
Tuller du? Det står jo presis hvor du kan finne kilder i det avsnittet? Jeg laget tilogmed oppskrift på hvordan du kan finne dine egne kilder. Men siden jeg er i slaget så kan du få en kilde på Deir Yassin massakren her:

http://www.freakforum.nu/forum/showp...&postcount=425

Sitatene der er direkte hentet fra kilden som er oppgitt i bunnen av innlegget. Tror du ikke på forfatteren av den boka, eller meg kan jeg supplere med kilder på alt av sitater forfatteren bruker m.m. men skal du få skjekket de kildene må du nok på biblioteket.

Sitat av legalize_it Vis innlegg

Neivel, så hamas er ikke en terroristorganisasjon? Neivell. Al quida er vel også noen snille "motstandsmenn"? Gå å legg deg a. Motstandsgrupper angriper militære mål/strategiske mål. Hamas skyter av raketter blindt inn mot israel. Hva om de treffer en barnehage? Dette gjør dem til en terrororganisasjon. At de skyter mot israelske styrker/militære er dog hva jeg kaller motstandskamp.
Vis hele sitatet...
Nei Hamas er ikke en terroristorganisasjon. Det er en politisk organisasjon som besitter sin egen gerilja/militære fløy, noe som alle partier/organisasjoner i okkuperte Palestina og Libanon har. Både marxister (PFLP & PFLP G.C.) Islamister (Hamas, Hezbollah, Jihad Islamia), Kristne (husker ikke navnet på organisasjonen, men det gjelder kristne maronitter i Libanon (som var utøverne i massakrene i de palestinske flyktningeleirene i Sabra og Chatila, Beirut, Libanon)) og så videre. De er ikke en terroristorganisasjon fordi de rammer sivile, de gjør seg skyldige i terrorhandlinger.

Jeg får quote meg selv fra Gazatråden siden du nekter å lese den:

Sitat av dement
At Hamas er utsatt for tidenes dyreste svertekampanje er hevet over enhver tvil. Ikke dermed sagt at de er fromme som lam, men det finnes toner av grått. Vi har diskutert det med at de kriger i bebodde områder inngående tidligere i tråden men når det gjelder det at de ønsker å se store sivile tap ser jeg, intill noen kan produsere beviser (eller i det minste indisier), på som surt oppgulp i mangel på argumenter for egen sak. Rapportene om at de går rundt på sykehuset og ser "ikke videre lei seg ut", er vel ikke så overraskende når ens tro sier at det beste som kan hende et menneske er å dø som martyr. Jeg synes det er mer overraskende å dra slutningen at de helt sikkert føler glede over å se maltrakterte menneskekropper uten videre grunnlag. Man må også huske på at Palestinerne har blitt kokt i 60 år nå, og jo lengre du koker de jo hardere blir de.

Dette med sivile massakre er en regel uten unntak når det gjelder Israelsk krigføring. De er ikke villige til å risikere egne tap, så det bombes sivilbefolkning over en lav sko mens de ikke klarer å ta geriljaene de kriger mot. Libanon er jo samma historien, spesielt nå sist i 2006 når Hezbollah endelig fikk kasta sionistene på hue og rævva ut. Masser av sivile tap, veldig få fra Hezbollah, hvit fosfor, klasebomber, og enden på visa er at Hezbollah den dagen det ble våpenhvile var antatt sterkere enn noensinne. I forbindelse med denne delen av okkupasjonen i Libanon ble det vel sagt at Nasrallah drepte 90% militære, mens Israel drepte 90% sivile (tallene er sikkert ikke helt riktige, but still..). Hvem er det som _egentlig_ er terroristen i midtøsten?"
Vis hele sitatet...
http://www.aftenposten.no/meninger/s...cle2873887.ece

Al-qaeda har _ingenting_ med denne saken å gjøre. Det er som å sammenligne KrF med Knutbymenigheten.

Og forhåndsvis innlegg er en fin knapp for å sjekke at man har fått til quoting osv.
Sist endret av DeMenT; 21. januar 2009 kl. 21:05.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
legalize_it: Som dement sa, les Gaza tråden: http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=122401

For å kjapt ellers svare på det med Hamas, Tror du virkelig at dette er en ny konflikt? Tror du det nettopp startet med noen raketter fra Hamas? Dette er en konflikt som har holdt på _lenge_, og Hamas er et resultat av grov undertrykkelse av Palestinere, for å si det i en setting du kanskje skjønner: Det var Israel som begynte!

EDIT: Dement skrev utfyllende og posta sekunder før meg
Sist endret av Cheroxx; 21. januar 2009 kl. 21:08.
Glemte i farta å ta med sionistenes militser: Haganah, Irgunn og Stern. Som for å sitere blekka "En innføring i Palestinaspørsmålet - Ingen fred uten frihet" (ISBN 978-82-991-1592-2-7 utgitt av palestinakomiteen) er". . . Navn som siden har blitt synonymer med terror, overgrep og hensynsløshet mot den palestinske sivilbefolkninga." Jeg vedder en tier på at du ikke hadde hørt om disse militsene engang.

Irgunn sprengte faktisk King David Hotel, som var det britiske hovedkvarteret i Palestina (Palestina var under britisk mandat) i 1946, fordi de mente at britene ikke la forholdene raskt nok og godt nok til rette. Og det på tross av at britene senere har drukna i kritikk for ikke å ha ivaretatt Palestinernes rettigheter i samsvar med balfour erklæringen, som sier:

"His Majesty's Government view with favour the establishment in Palestine of a national home for the Jewish people, and will use their best endeavours to facilitate the achievement of this object, it being clearly understood that nothing shall be done which may prejudice the civil and religious rights of existing non-Jewish communities in Palestine, or the rights and political status enjoyed by Jews in any other country."
Vis hele sitatet...
Staten Israel ble proklamert i 1947 uten samtykke fra araberligaen.

Jeg må bare sitere litt mer fra "En innføring i Palestinaspørsmålet":
"Etter 1945 hadde jødene stor sympati i hele verden p.g.a. overgrepene som var begått mot dem av nazistene. Jødene arbeidet systematisk med oppkjøp av arabisk eiendom i Palestina. De hadde et omfattende internasjonalt støttearbeid ledet av en liten, men kapitalsterk og godt organisert amerikansk komite. De hadde en godt trent, høyt motivert og velutstyrt politi/militærstyrke på ca 60.000 mann i Palestina i tillegg til terrororganisasjonene Irgunn og Stern. Palestinaspørsmålet var i 1946 satt på dagsorden i FN. Statistikk viser at 85% av jødene bodde i og rundt byene Jerusalem, Haifa og Tel Aviv. FN planen forslo følgene fordeling:

Jødisk del: 56% av territorie, 51% av befolkningen (499.000 jøder / 509.000 arabere)
Arabisk del: 43% av territoriet, 38% av befolkninga (9.500 jøder/ 749.000 arabere)
Jerusalem: 0,65% av territorier, 11% av befolkninga (100.000 / 106.000 arabere)

Sionistene godtok umiddelbart denne planen siden de fikk en uforholdsmessig stor del av landet. Araberne forkastet den enstemmig. Stemningen i FN var i utgangspunktet mot denne planen og det kan stilles folkerettslig spørsmål om FN hadde rett til å dele Palestina. Men etter voldsom agitasjon i kulissene og stormaktspress fra USA ble den vedtatt med noen få stemmers overvekt 29. november 1947. Sionistene jublet. Usa registrerte en seier. Araberne oppfattet avstemminga som en krigserklæring. Palestinerne var i stor grad fratatt våpen av britene i perioden 36-45, og disponerte kun ca. 2600 geværer. I tillegg kom 3.000 mann fra den Arabiske Frigjøringshæren. Den væpna motstanden begynte gradvis, først som geriljavirksomhet og spredte voldsepisoder."
Vis hele sitatet...
Og jeg kaller de sionistiske militsene for terrororganisasjoner fordi de var aldri noe annet en det.
Sist endret av DeMenT; 21. januar 2009 kl. 21:29.
kjedelig streiting
Sitat av DeMenT Vis innlegg
Er det noe vits å henge seg opp i en skrivefeil? Nå er vi inne på det med debatteknikk igjen. Forøvrig så fungerer demokrati (som var det man prøvde på i Palestina, helt til verden ikke likte de partiet de valgte og dermed effektivt ødela hele forsøket) på den måten at ikke alle må være enige i de besluttninger som tas, så hva er det egentlig du vil frem til?

Skal man henge seg opp i noe, kunne det idet minste vært at det ikke er noe som heter Palestina (om man ser bort ifra tolkningen at det ikke heter Israel, men okkuperte Palestina). Det heter Gaza og Vestbredden. Og Hamas styrer Gaza mens Abu Mazen (Fateh) styrer VB. Om den norske regjeringen kommer med en offentlig uttalelse vil det utad sees som Norges uttalelse.
Vis hele sitatet...
Vel jeg mente det ikke som en skrivefeil, men jeg mente det som at det ikke er hele palestina som har angrepet (sendt raketter) mot israel. Det er en militant grupering.

Nei tankegangen er ikke den samme. Uansett hva pokker Hamas hadde funnet på ville de vært mye bedre ja, fordi de kjemper for en rettmessig sak. Sier ikke at det hadde vært bra, eller at rakettangrep mot sivil er bra. Samme hvor god saken er rettferdiggjør det ikke angrep på sivile. Men _alt_ er bedre enn å okkupere og undertrykke. Og _når_ Hamas blir sterke nok må Israel bøye seg og da kan det endelig bli fred.
Vis hele sitatet...
Jo jeg vil si at tankegangen er den samme når de fleste i hamas vil utslette israel fra jordas overflate. Hamas er en terroristorganisasjon samme hvilken sak de støtter. Det man dog kan diskutere er om israels militære styrker ikke er noe av det samma. Hamas må kjempe mot israels okkupasjon på en sivilisert måte. Det skammer meg dog at vi (det internasjonale samfunnet) ikke legger mer press på begge partene.



Tuller du? Det står jo presis hvor du kan finne kilder i det avsnittet? Jeg laget tilogmed oppskrift på hvordan du kan finne dine egne kilder. Men siden jeg er i slaget så kan du få en kilde på Deir Yassin massakren her:

http://ww.freakforum.nu/forum/showpost.php?p=1319732www.freakforum.nu/forum/showpost.php?p=1319732&postcount=425

Sitatene der er direkte hentet fra kilden som er oppgitt i bunnen av innlegget. Tror du ikke på forfatteren av den boka, eller meg kan jeg supplere med kilder på alt av sitater forfatteren bruker m.m. men skal du få skjekket de kildene må du nok på biblioteket.
Vis hele sitatet...
Sitter på jobb her med en umulig kulemus, så får ikke browsa så mye. Så dog den ene linken din, hvor du siterte en bok... Hva het denne boka?


Nei Hamas er ikke en terroristorganisasjon. Det er en politisk organisasjon som besitter sin egen gerilja/militære fløy, noe som alle partier/organisasjoner i okkuperte Palestina og Libanon har. Både marxister (PFLP & PFLP G.C.) Islamister (Hamas, Hezbollah, Jihad Islamia), Kristne (husker ikke navnet på organisasjonen, men det gjelder kristne maronitter i Libanon (som var utøverne i massakrene i de palestinske flyktningeleirene i Sabra og Chatila, Beirut, Libanon)) og så videre. De er ikke en terroristorganisasjon fordi de rammer sivile, de gjør seg skyldige i terrorhandlinger.
Vis hele sitatet...
Hadde det vært snakk om ett par angrep, ville jeg kanskje kunne sagt meg enig. Hamas har dog drevet med angrep kun rettet mot sivile i flere tiår nå, dette gjør dem til en terroristorganisasjon. Det gjør det heller ikke bedre at det finnes flere slike organisasjoner i verden. Så lenge de har ett "styre" som godkjenner slike handlinger, er de en terroristorganisasjon.

"Lommemannen er ikke en pedofil mann, han har dog gjort seg skyldig i noen pedofile handlinger"


Jeg får quote meg selv fra Gazatråden siden du nekter å lese den:



http://www.aftenposten.no/meninger/s...cle2873887.ece
Vis hele sitatet...
Så lenge hamas har en væpnet militær fløy som angriper sivile, så er de en terroristorganisasjon. Hva Rana, og div andre mener forandrer ikke på det.


Al-qaeda har _ingenting_ med denne saken å gjøre. Det er som å sammenligne KrF med Knutbymenigheten.
Vis hele sitatet...
De driver da også med "motstandskamp" selv om det mot usa, ettersom de har blitt undertrykt så mye?


Og forhåndsvis innlegg er en fin knapp for å sjekke at man har fått til quoting osv.
Vis hele sitatet...
Dårlig tid og dårlig mus..

Sitat av Cheroxx Vis innlegg
legalize_it: Som dement sa, les Gaza tråden: http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=122401

For å kjapt ellers svare på det med Hamas, Tror du virkelig at dette er en ny konflikt? Tror du det nettopp startet med noen raketter fra Hamas? Dette er en konflikt som har holdt på _lenge_, og Hamas er et resultat av grov undertrykkelse av Palestinere, for å si det i en setting du kanskje skjønner: Det var Israel som begynte!

EDIT: Dement skrev utfyllende og posta sekunder før meg
Vis hele sitatet...
Samme om det er en ny eller gammel konflikt, så forandrer ikke det det faktum om at terroristhandlinger er helt uholdbart!!!! Samme hvem som begynte..

Sitat av DeMenT Vis innlegg
Glemte i farta å ta med sionistenes militser: Haganah, Irgunn og Stern. Som for å sitere blekka "En innføring i Palestinaspørsmålet - Ingen fred uten frihet" (ISBN 978-82-991-1592-2-7 utgitt av palestinakomiteen) er". . . Navn som siden har blitt synonymer med terror, overgrep og hensynsløshet mot den palestinske sivilbefolkninga." Jeg vedder en tier på at du ikke hadde hørt om disse militsene engang.

Irgunn sprengte faktisk King David Hotel, som var det britiske hovedkvarteret i Palestina (Palestina var under britisk mandat) i 1946, fordi de mente at britene ikke la forholdene raskt nok og godt nok til rette. Og det på tross av at britene senere har drukna i kritikk for ikke å ha ivaretatt Palestinernes rettigheter i samsvar med balfour erklæringen, som sier:



Staten Israel ble proklamert i 1947 uten samtykke fra araberligaen.

Jeg må bare sitere litt mer fra "En innføring i Palestinaspørsmålet":


Og jeg kaller de sionistiske militsene for terrororganisasjoner fordi de var aldri noe annet en det.
Vis hele sitatet...
Jeg trodde det var organisasjoner som hadde gjort seg "skyldig i terrorhandlinger" jeg? Og det at boka er utgitt av palestinakomiteen sier jo kanskje litt om at den ikke er helt nøytral.

Og ja, det mossad og de andre israelske organisasjonene har drevet med, virker litt terroraktig ja..
Sist endret av legalize_it; 21. januar 2009 kl. 21:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Samme om det er en ny eller gammel konflikt, så forandrer ikke det det faktum om at terroristhandlinger er helt uholdbart!!!! Samme hvem som begynte..
Vis hele sitatet...
At terroristhandlinger er uholdbart kan vi hvertfall enes om.

Jeg avslutter denne diskusjonen nå, da det bare er bortkasta tid. Det står jo for pokker nederst i inlegget hvilken bok det er. Vi har forklart og dokumentert 3 mill ganger at Hamas har moderert seg til å godta 1967 grensene. Definisjonen av terroristorganisasjon gidder jeg ikke diskutere med deg, poenget er at de hovedsaklig er en politisk organisasjon, men er skyldige i terrorhandlinger. Hadde du hatt det minste begrep om hva du snakker om hadde du vært enig i dette men når man bare ser nyhets- og propagandasiden av Hamas ender man opp som deg. Kall dem hva du vil, tror ikke de blir lei seg.

Bare det at du ikke har hørt om de historiske hendelsene jeg nevner og krever kilder selv om jeg har gitt deg kilder er jo nok til å gi opp diskusjonen. Du avslører bare at du har et ufullstendig bilde av situasjonen.
Sist endret av DeMenT; 21. januar 2009 kl. 21:43.
kjedelig streiting
Sitat av DeMenT Vis innlegg
At terroristhandlinger er uholdbart kan vi hvertfall enes om.

Jeg avslutter denne diskusjonen nå, da det bare er bortkasta tid. Det står jo for pokker nederst i inlegget hvilken bok det er. Vi har forklart og dokumentert 3 mill ganger at Hamas har moderert seg til å godta 1967 grensene. Definisjonen av terroristorganisasjon gidder jeg ikke diskutere med deg, poenget er at de hovedsaklig er en politisk organisasjon, men er skyldige i terrorhandlinger. Hadde du hatt det minste begrep om hva du snakker om hadde du vært enig i dette men når man bare ser nyhets- og propagandasiden av Hamas ender man opp som deg. Kall dem hva du vil, tror ikke de blir lei seg.

Bare det at du ikke har hørt om de historiske hendelsene jeg nevner og krever kilder selv om jeg har gitt deg kilder er jo nok til å gi opp diskusjonen. Du avslører bare at du har et ufullstendig bilde av situasjonen.
Vis hele sitatet...
Nei, de er i hovedsak en terrororganisasjon med en politisk fløy.

Og jeg ber om kilder ang det du sier har skjedd i disse hendelsene, ikke hendelsene i seg selv.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Forøvrig har jeg uttalt i flere tråder at problemet er ikke jøder og semitter, men sionistene i den israelske og amerikanske regjeringa.
Vis hele sitatet...
Men anngående akkurat dette. Synes du det var riktig resonert av Kåre Willoch å tro at en jøde i Obamas stab vil være negativt for å få en løsning på konflikten og våpenhvile? Det skal man vel egentlig være forsiktig med å anta, siden man egentlig skal skille mellom staten israel og jøder, og ikke brukes som synonymer.
Sitat av Skeid Vis innlegg
Men anngående akkurat dette. Synes du det var riktig resonert av Kåre Willoch å tro at en jøde i Obamas stab vil være negativt for å få en løsning på konflikten og våpenhvile? Det skal man vel egentlig være forsiktig med å anta, siden man egentlig skal skille mellom staten israel og jøder, og ikke brukes som synonymer.
Vis hele sitatet...
Den er litt tricky. Jeg tviler ikke et sekund på at Obamas valg av en jødisk stabssjef er et politisk valg for å tekkes den jødiske lobbyen i Washington, og at Rahm (Rambo) Emanuel ikke først og fremst vil tale palestinernes sin sak. Jeg tror også at Willoch visste godt hvem denne personen var, og hva han står for, men Willoch burde kanskje likevel ikke brukt ordet "jøde". I praksis har Kåre Willoch helt rett, men det kommer litt på siden av prinsippet.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Den er litt tricky. Jeg tviler ikke et sekund på at Obamas valg av en jødisk stabssjef er et politisk valg for å tekkes den jødiske lobbyen i Washington, og at Rahm (Rambo) Emanuel ikke først og fremst vil tale palestinernes sin sak. Jeg tror også at Willoch visste godt hvem denne personen var, og hva han står for, men Willoch burde kanskje likevel ikke brukt ordet "jøde". I praksis har Kåre Willoch helt rett, men det kommer litt på siden av prinsippet.
Vis hele sitatet...
Uansett hvor lite politisk korrekt det er, så lurer jeg på, tror du at en gjennomsnitts jøde ville gitt økt støtte til Israel? Dette er jo egentlig fordommer, men det virker som om at det er blitt helt opplagt å tro at jøder holder ekstremt godt sammen, og at det faktisk er fasit i folks hoder. Jeg kan faktisk se hvordan dette kan føre til antisemittisme/rasisme, og du som jeg vet er en antirasist, hvordan stiller du deg til det?
Boken sitatene er fra er en troverdig kilde i seg selv: "Palestinerne" av Jonathan Dimbleby, siden du ikke klarte å scrolle ned. Det er ganske normalt å godta en publisert faktabok som kilde. Ingen forlegger, hvertfall ikke Universitetsforlaget, gir ut bøker med feilinformasjon da det ville vært proffesjonelt selvmord. Uansett så skal du få kilder på det forfatteren presenterer:

Kaster igjen bort tiden min her men du kan jo starte med disse.

Jaques de Reynier, A Jerusalem un Drapeau flottait sur la ligne de feu. Editions de la Baionnière Neuchâtel, 1950, s 71-6. Sitert i Walid al Khalidi. op. cit., s. 764.

Ha-Mashkif, 11. april 1948. Fra Menachem Begin, The Revolt, London 1951, s. 220. Sitert i David Hirst, op. cit., s. 124

A. Granott, Agrarian Reform and the Record of Israel, London, 1956, s. 30-39. Sitert i Walid al- Khalidi, op. cit., s. 381-398

Chaim Arlosoforff, Jewish Frontier, oktober 1948. Sitert i Walid al-Khalidi, op. cit., s. 253

Ja riktig at du går på bibloteket og setter deg ned med franskordboka.. Så mye vits var det.

Hamas grunnlag er sosialt arbeid for de fattige enten du liker det eller ikke. Mossad var selv medvirkere til å opprette Hamas for å motarbeide Fateh og fredsprosessen som ellers ville endt med at Israel måtte gi tilbake deler av det okkuperte Palestina. Splitt og hersk, hørt det før? Så Hamas er egentlig litt som Frankensteins monster for Israel.

Det Kåre Willoch burde sagt var at en mann med hans bakgrunn . . . Også hadde vi sluppet hele dette spetakkelet, men det er sånn det går når man absolutt skal vrenge alt til sin egen fortjeneste.

Og Legalize_it: Det er ikke _jeg_ som sier at det som skjedde i disse massakrene skjedde. Det er sitater direkte fra en respektert faktabok. Når man siterer fra en bok er det gjerne forfatteren som står bak det som blir sitert? Nå har du tilogmed fått kildene forfatteren har brukt.
Sist endret av DeMenT; 21. januar 2009 kl. 22:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Skeid Vis innlegg
Uansett hvor lite politisk korrekt det er, så lurer jeg på, tror du at en gjennomsnitts jøde ville gitt økt støtte til Israel? Dette er jo egentlig fordommer, men det virker som om at det er blitt helt opplagt å tro at jøder holder ekstremt godt sammen, og at det faktisk er fasit i folks hoder. Jeg kan faktisk se hvordan dette kan føre til antisemittisme/rasisme, og du som jeg vet er en antirasist, hvordan stiller du deg til det?
Vis hele sitatet...
Etter 9/11 ble hele verdens muslimer stigmatisert og oppfordret til å gå ut i offentligheten for å førdømme angrepene. Jeg husker at jeg mente det var blodig urettferdig, men merker nå at jeg mener at verdens jøder burde gjøre det samme. Det er mulig jeg tar feil. Jeg har lest en eneste artikkel, som sto i Klassekampen hvor en ung, norsk jødisk jente går ut mot Israels krigføring, og det er omtrent det jeg har fått med meg av jødisk kritikk. (http://www.klassekampen.no/artikler/...icle/item/null)
Hun peker på flere interessante ting, bl.a at Det mosaiske trossamfundet i norge sendte ut en epost til norske jøder, hvor de ble invitert til «Solidaritetskveld for Israel», som om det var en selvfølge at man burde støtte Israel i krigen, av den enkle grunn at man var jøde. Det virker som om det er en stor konsensus om krigen blant jøder, ikke bare i Norge, men det kan som sagt være min feil at jeg ikke leiter godt nok.

Mer lesestoff:
http://www.klassekampen.no/artikler/...icle/item/null
http://lists.copyleft.no/pipermail/k...ry/001213.html
Legalize: Dessuten kommer store deler av rapportene fra sjefen for den internasjonale Røde Kors-delegasjonen i Palestina, noe som kommer frem i første avsnitt av mine sitater fra boken. Er ikke det en ganske pålitelig kilde?
Det er vel egentlig mulig å si at begge parter er like ille. Hamas er ikke bare ute etter å ta tilbake land som egentlig tilhører Palestina, de er ute etter å utslette jødene. Dette hevder de selv, så det er det ingen tvil om.. Dette er ikke akkurat et sjakktrekk, ettersom de kunne høstet mye sympati ved å gå frem på en mer rasjonel måte. JA, det er galt av Israel å ta land og tvinge befolkningen til å flykte fra hjemmene sine, men det er ganske mye dritt de har fått kastet mot seg. Bland annet seksdagers-krigen, og endeløst med rakettangrep fra blandt annet Hamas.

Man kan jo si at Israel tar land som erstatning for all elendigheten landene rundt har utsatt dem for. Det at de tar land på en så strategisk og gjennomtenkt måte som de gjør som f.eks. å sikre seg kontroll og førsterett på tilgang til vann er mer luguber business, men jeg syntes fortsatt det er forsvarlig til en viss grad, med tanke på alt hatet og angrepene de har blitt og fortsatt blir utsatt for.
Sist endret av nilsern; 21. januar 2009 kl. 23:05.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Etter 9/11 ble hele verdens muslimer stigmatisert og oppfordret til å gå ut i offentligheten for å førdømme angrepene. Jeg husker at jeg mente det var blodig urettferdig, men merker nå at jeg mener at verdens jøder burde gjøre det samme. Det er mulig jeg tar feil.
Vis hele sitatet...
Da må jeg si at jeg holder med DonTomaso fra 2001.
Det blir feil å hevde at noen har å vise ansvar og/eller ta avstand fra andres ugjerninger, begrunnet kun med at de deler livssyn. Selvfølgelig er det fint om de gjør det, men det stiller seg brått annerledes om man krever det.

Nordmenn's flatfyll og bråk i syden gjør deg kanskje pinlig berørt og tilnærmet til å beklage de på våres vegne. Jeg tror dog du ville opplevd det som urettferdig, om du ble konfrontert av en illsint greker med krav om at du hadde å beklage turistenes oppførsel.

Hm. Tar jeg feil?
Sist endret av Gud; 21. januar 2009 kl. 23:28.
On-topic: Uttrykket "anti-semittisme" minner meg fært om et annet uttrykk som blir slengt rundt i hytt og pine; "rasisme/rasist". Det må da ærlig talt være lov til å mislike en person av ulike grunner, som f.eks. forskjellige meninger om hva som er rett og galt, handlinger personen foretar seg (les kriminelle spessielt), og holdning til diverse. Mange generaliserer, men tenk dere om før dere flamer meg her nå.. Hvor mange av de som kommer med uttalelser som "Jeg er så lei av alle negerne i Norge" e.l. er det som faktisk mener ALLE sorte i Norge. Det de fleste refererer til er de som utnytter trygdesystemet og de som bedriver kriminell virksomhet, ikke de som oppfører seg ordentlig. Problemet er at de generaliserer, men dette i seg selv gjør ikke personen til en rasist i mine øyne. Rasisme er noe som ble utøvd i stor grad for mange år siden, men det er døende den dag i dag, og bare noen få idioter er dumme nok til å tro at fargen til en person betyr noe.
Men "anti-semittisme" er ikke noe som blir slengt rundt i hytt og pine. For eksempel Hamas som for tiden er Israels største fiende går ut med uttalelser og ideologier som baserer seg på jorden ville vært et mye bedre sted uten jødene, og at de vil gjøre det de kan for at dette skal skje. Hvis noen mener at dette ikke er anti-simittisme er de helt på jordet. Det finnes kanskje andre tilfeller der "anti-semitisme" blir misbrukt, men faktumet er at anti-semitisme er en stor del av årsaken til konfliktene i Midt-Østen.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Jeg er enig i at rasisme har en tendens til å bli litt ulv ulv. Nei, jeg er langtfra en rasist, men enkelte tror at rasisme er å plage/mishandle/behandle urettferdig/? en av en annen hudfarge, selv hvis du gjør det fordi han skylder deg penger (jævla dårlig forklart, men det er ikke rasisme om du gjør noe mot en av en annen hudfarge/etnisk bakgrunn/religion, men om du gjør det FORDI...), men å si at rasisme er døende er ignorant. Det foregår mase rasisme daglig, selv i Norge.
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Jeg er enig i at rasisme har en tendens til å bli litt ulv ulv. Nei, jeg er langtfra en rasist, men enkelte tror at rasisme er å plage/mishandle/behandle urettferdig/? en av en annen hudfarge, selv hvis du gjør det fordi han skylder deg penger (jævla dårlig forklart, men det er ikke rasisme om du gjør noe mot en av en annen hudfarge/etnisk bakgrunn/religion, men om du gjør det FORDI...), men å si at rasisme er døende er ignorant. Det foregår mase rasisme daglig, selv i Norge.
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke at rasismer er dødt, jeg sier det er døende.. Ja det foregår en del rasisme, men nye generasjoner vokser opp med nye meninger, og jeg tror de fleste ungdom den dag i dag ikke har noe imot personer på grunn av hudfargen deres. Rasisme begynner å få tabu-faktor, hvertfall i ungdomsmiljøene i storbyer. Denne meningen er basert på mine observasjoner. En ting er hvertfall sikkert; rasismen blomstrer ikke..
Som Nilsern sier, rasisme er en del av morgendagens samfunn, det hører i stor del til i gårsdagens. Rasisme er et ord som blir brukt altfor ofte i den vestlige verden i dag. Nå burde ikke vi her i nFF eller det Norge for den saks skyld generalisere hverken jøder eller muslimer, noe som er et problem i statene her i dag. Jeg presenterte en morsom setting for en av de amerikanske lærerene mine der jeg dro i butikken for å kjøpe 2 tonn gjødsel. Siden jeg er av utenlandsopprinnelse (jeg er 1,96, blondt hår, blåe øyne og drøye 80 kg), noe som kanskje ville virket til min fordel, men fortsatt fikk jeg konstantert at jeg ville faktisk mest sannsynelig fått besøk av CIA, der de kunne godt igjennom alt jeg hadde uten en ransakelsesorde som ville vært lovlig grunn the patriot act som ble presentert etter 9/11. Mitt poeng er at generalisering er noe som ofte skjer, og det er et farlig våpen brukt til å voldta (unnskyld uttrykket) minoriteters rettigheter. Hvis du er Palestiner vil du bli asossiert med Hamas, er du Muslim er du terrorist og er du Jøde er du sionist. Dette er noe som er fryktelig feil, tror allerede jeg har postet et par bilder av noe du tydelig ser er jøder (synet kan jo selvfølgelig bedra) som demonstrerer mot staten Israel og Sionisme med slagord som: "Vi sørger over de 55 årene staten Israel har eksistert" og "Sionisme=Rasisme".
Alt er rasisme nå til dags uansett. Ordet misbrukes så mye at det har halvveis mistet sin betydning. Det er galt å hate Israel og det er galt å hate Palestinerne. Selve kjernen til denne konflikten er Hamas. De dreper alle sine motstandere; palestiner eller ikke. De hjernevasker sine barn til å hate og drepe fra 5-årsalderen. Derfor er "alle" Palestinere for Hamas. De er militante ekstremister som i 9 år har sendt over 12.000 raketter inn i Israel. Hvilket naturligvis (og som vanlig) ikke er så veldig smart. Historien har vist gang på gang at det ikke lønner seg å angripe et militært sterkere land.

Militær/politiske Hamas vinner sympati ved å plassere sine våpen blandt sivilbefolkningen. Meget smart. Det finnes mange idioter på venstrefløy som indirekte støtter barnedrap. For det er faktisk Hamas som dreper barn først og fremst. Både før, under, og etter 22-dagerskrigen.
Sitat av rcW Vis innlegg
Historien har vist gang på gang at det ikke lønner seg å angripe et militært sterkere land.
Vis hele sitatet...
Historien har også mange eksempler på at folkelig opprør i samband med geriljataktikker har vært svært suksessfulle. India (ikke-voldelig motstand mot England), Vietnam, Cuba, Irland, Sør-Afrika og Argentina var militært underlegne men fikk sparka ut undertrykkerene på tross av dette.
Sitat av rcW
Alt er rasisme nå til dags uansett. Ordet misbrukes så mye at det har halvveis mistet sin betydning. Det er galt å hate Israel og det er galt å hate Palestinerne. Selve kjernen til denne konflikten er Hamas. De dreper alle sine motstandere; palestiner eller ikke. De hjernevasker sine barn til å hate og drepe fra 5-årsalderen. Derfor er "alle" Palestinere for Hamas. De er militante ekstremister som i 9 år har sendt over 12.000 raketter inn i Israel. Hvilket naturligvis (og som vanlig) ikke er så veldig smart. Historien har vist gang på gang at det ikke lønner seg å angripe et militært sterkere land.
Vis hele sitatet...
Kjernen til problemet er jo absolutt ikke Hamas, Hamas hadde ikke engang eksistert hvis ikke Israel hadde okkupert og undertrykket palestinerne. For ikke å snakke om at Israel etter Rabins død nærmest saboterte det de kunne for Arafat&co, og dermed gjorde Fatah upopulære, og Hamas desto mer populære, nettopp pga deres ekstremisme og voldsbruk, siden Fatahs mye mer fredelige linje ble sett på som mislykket.
Har jeg hørt feil når informasjonen jeg har fått er at Palestinerene var et nomadefolk som aldri hadde/har hatt noe land?
Ikke offentlig uansett.
Over halvparten er statsløse.
Det var Storbrittania som styrte dette området.
Så fikk Israel tildelt land der (midt hvor mange Palestina-arabere bodde), for så å løsrive seg. (1948)
Palestinerne nektet og godta dette. Lokale palestinere angrep Israelske biler og slikt. Dermed traff avføringen viften.
Israel vant den påfølgende krigen og ekspanderte lenger inn i det Palestinske området enn FN hadde godkjent.

Merk at jeg ikke tar noen side her, siden jeg ikke har lest meg godt nok inn i konflikten.
Lurer bare på om jeg har bakgrunnshistorien korrekt.
Blir feil å kalle alt for propaganda, da det finnes antisemitter i verden.

Men etter å ha lest på antisemittisme.no blir jeg provosert, alle som har sagt noe negativt om Israel som stat, eller har kritisert deres politiske linje er antisemitter ifølge demselv.
Men det er jo de selv som taper på det, blir jo samme gamle visa, rop ulv nok ganger og tilslutt så bryr folk seg ikke lenger.
Sitat av HStern Vis innlegg
Har jeg hørt feil når informasjonen jeg har fått er at Palestinerene var et nomadefolk som aldri hadde/har hatt noe land?
Ikke offentlig uansett.
Over halvparten er statsløse.
Det var Storbrittania som styrte dette området.
Så fikk Israel tildelt land der (midt hvor mange Palestina-arabere bodde), for så å løsrive seg. (1948)
Palestinerne nektet og godta dette. Lokale palestinere angrep Israelske biler og slikt. Dermed traff avføringen viften.
Israel vant den påfølgende krigen og ekspanderte lenger inn i det Palestinske området enn FN hadde godkjent.

Merk at jeg ikke tar noen side her, siden jeg ikke har lest meg godt nok inn i konflikten.
Lurer bare på om jeg har bakgrunnshistorien korrekt.
Vis hele sitatet...
Nomadefolk? Vell! Statsløse? I den grad at det palestinske folk så og si aldri har fått ha noen egen stat. De hadde en arabisk leder etter at Umar erobret området i 600 (?), men han var fra den Arabiske halvøya. Før det så var det grekere, romere, jøder osv. Etter Umar var det Mamlukene, tyrkerne, britene og israelerne. De har vell levd av jordbruk og handel siden det først ble innført i området som er enda lenger siden. Så ikke nomader.

En grunn til at de knaskje reagerte som de gjorde mot Stor Britania var at de på forhånd var blitt lovet suverenitet to ganger, et tredjeløfte angående området ble gitt til sionistene. (Balfour) Med dette så ble drømmen om et eget land knust for mange. Konfliktene pågår enda i dag.

Ordet Palestina og palestiner ble først tatt i bruk for 2500år siden av en greker jeg for øyeblikket ikke husker navnet på.

Altså:
Palestinsk stat: Nei!
Palestinsk folk: Ja!

Det er viktig å huske at et folk er hva det er, enten det har en stat eller ikke.
Hadde britene tatt litt mer tak litt tidligere og forhandlet med araberne kunne de kanskje fått til å etablere en demokratisk stat for alle folkegruppene som ønsket å bo der, og vi hadde vært foruten denne konflikten. Problemet er at det ble opprettet en jødisk stat, en rasistisk stat som forskjellsbehandler jøder og andre på det groveste.

Palestinerne som bodde i det som nå kalles Israel får ikke returnere av en enkel grunn. Det blir for mange palestinere og det jødiske overherredømmet står i fare. Da blir det for det første umulig å kalle seg et demokrati og fortsatt være styrt av folk med jødisk opprinnelse og for det andre svært vanskelig å kue en så stor befolkningsmasse under det apartheidregimet som eksisterer for palestinere som lever i Israel nå.
Hei du hissige mann!

Samma hva de kaller hverandre vel!? Uansett, etter min mening synes jeg det var bra at Israel ga Palestina en skikkelig støkk! Når du driver og tar oksen ved hornene hele jævla tiden så vil den til slutt angripe. Hamaz har jo uttalt at de skal utslette Israel, ja jøss..Lykke til! Når de skyter raketter hele tiden mot Israel, skal de bare sitte der og ta det imot å ikke gjøre noenting tilbake?! "Ojsann, der skøyt palestinerne nok en rakett..jaja...det var godt den ikke traff meg ikveld da. Haha,veldig fine lys de rakettene lager.."
Sitat av nutti Vis innlegg
Hei du hissige mann!

Samma hva de kaller hverandre vel!? Uansett, etter min mening synes jeg det var bra at Israel ga Palestina en skikkelig støkk! Når du driver og tar oksen ved hornene hele jævla tiden så vil den til slutt angripe. Hamaz har jo uttalt at de skal utslette Israel, ja jøss..Lykke til! Når de skyter raketter hele tiden mot Israel, skal de bare sitte der og ta det imot å ikke gjøre noenting tilbake?! "Ojsann, der skøyt palestinerne nok en rakett..jaja...det var godt den ikke traff meg ikveld da. Haha,veldig fine lys de rakettene lager.."
Vis hele sitatet...
Dette er standard argumentet for pro-israelere.

Men de har ikke satt seg inn i hvorfor Hamas angriper Israel, håper du kan vurdere å se ideologien bak hamas.
Hamas ble ikke dannet som en søndagsklubb med mål om å utslette Israel, Hamas ble dannet som en motstandshær mot okkupasjonsmakten Israel.

Leste akkurat et intervju av Mona Levin i Dagbladet, selvom hennes syn var ganske vridd etter min mening hadde hun noen gode punkter, et av dem var at antisemittisme ikke automatisk handler om Gaza konflikten.
Jeg syntes bare at jeg måtte vise denne filmen HER så ser dere hva hamas står for.

Hadde vært interesant å vist hvor mangen palestinere Hamas har drept, eller hva?.

Uansett så synst jeg at filmen er verdt å se.
Sist endret av Bowman; 28. januar 2009 kl. 23:47.