Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 4060
Hei
jeg har fått tak i noen sensorer / tranducere fra jobb, som da leverer 4-20mA signal. de ønsker jeg da å bruke opp mot min Arduino, som en del av et husautomatikkprosjekt.

hva kan jeg bruke for å få et 0-5 evt 1-5v signal fra et 4-20mA signal

sensorene jeg skal bruke er blant annet denne:
http://www.greystoneenergy.com/Engli..._T_Install.pdf
Sist endret av haavardgj; 6. september 2010 kl. 23:11.
0-5V = Volt (Spenning)
4-20mA = milli Apere (Strøm)

Dette er 2 forskjellige måle enheter, volt beskriver hvor "hardt" elektrodene blir "dyttet" igjennom kabelen, strøm beskriver hvor "mange" elektroder som blir "dyttet" igjennom kabelen.

Det er ikkje sikkert du treng å gjøre noe så fremt den leverer spenning innenfor arduino sine grenser.
1-5V med en 250Ohms-motstand der Arduinoen måler spenningen over?
For 0-5V google "4-20ma to 0-5V converter" etc
Sist endret av woowoo; 6. september 2010 kl. 23:35.
Sitat av woowoo Vis innlegg
1-5V med en 250Ohms-motstand der Arduinoen måler spenningen over?
For 0-5V google "4-20ma to 0-5V converter" etc
Vis hele sitatet...
Hvordan for du til det? Hva baserer du på for å finne ut at du skal bruke 250Ohms motstand?

Og du kan ikkje gjøre om mA til V. Det er som å gjøre tempratur om til hastighet.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Masi Vis innlegg
Hvordan for du til det? Hva baserer du på for å finne ut at du skal bruke 250Ohms motstand?

Og du kan ikkje gjøre om mA til V. Det er som å gjøre tempratur om til hastighet.
Vis hele sitatet...
U = R*I.

Hvis strømmen er forutsigbar, du kjenner motstanden og jeg ikke overser noe vitalt, hva stopper deg?
Sist endret av robhol; 6. september 2010 kl. 23:56.
Sitat av haavardgj Vis innlegg
Hei
jeg har fått tak i noen sensorer / tranducere fra jobb, som da leverer 4-20mA signal. de ønsker jeg da å bruke opp mot min Arduino, som en del av et husautomatikkprosjekt.

hva kan jeg bruke for å få et 0-5 evt 1-5v signal fra et 4-20mA signal

sensorene jeg skal bruke er blant annet denne:
http://www.greystoneenergy.com/Engli..._T_Install.pdf
Vis hele sitatet...
Sitat av robhol Vis innlegg
U = R*I.

Hvis strømmen er forutsigbar, du kjenner motstanden og jeg ikke overser noe vitalt, hva stopper deg?
Vis hele sitatet...
Du kjenner jo ikkje motstanden? Eller spenningen? Han sier bare at han har sensorer som leverer 4-20mA, hvis ikkje jeg har sovet for mye i elektroteknikk timene så trenger man å vite 2 av enhetene for å finne den tredje.
Sitat av Masi Vis innlegg
Du kjenner jo ikkje motstanden? Eller spenningen? Han sier bare at han har sensorer som leverer 4-20mA, hvis ikkje jeg har sovet for mye i elektroteknikk timene så trenger man å vite 2 av enhetene for å finne den tredje.
Vis hele sitatet...
Må si meg enig!

U = R * I

Han har I ( Amper ), Han mangler Straumkilden, som f.eks kan væra 24v Likestraum eller en resistans, Som kan væra 250 ohm.

Da kan man finne ut strumen som går tilbake igjen til den negative polen!

http://lastopp.no/filer2/81fec1f934be2c787b9f8f2e19b3a97b.png


U = R * I

250ohm * 4mA (0.004A) = 1V - Strumen utgitt med 4 mA ( 0% )
250 * 8mA ( 0.008A) = 2v - Straumen utgitt med 8mA ( 25% )
250 * 12mA ( 0.012A) = 3v - Straumen utgitt med 8mA ( 50% )
250 * 16mA ( 0.016A) = 4v - Straumen utgitt med 8mA ( 75% )
250 * 20mA ( 0.020A) = 5v - Straumen utgitt med 8mA ( 100% )

EDIT : Endre på meg om eg tar feil!
Sist endret av Trondvn; 7. september 2010 kl. 00:16.
Sitat av Trondvn Vis innlegg
http://lastopp.no/filer2/81fec1f934be2c787b9f8f2e19b3a97b.png


U = R * I

250ohm * 4mA (0.004A) = 1V - Strumen utgitt med 4 mA ( 0% )
250 * 8mA ( 0.008A) = 2v - Straumen utgitt med 8mA ( 25% )
250 * 12mA ( 0.012A) = 3v - Straumen utgitt med 8mA ( 50% )
250 * 16mA ( 0.016A) = 4v - Straumen utgitt med 8mA ( 75% )
250 * 20mA ( 0.020A) = 5v - Straumen utgitt med 8mA ( 100% )

EDIT : Endre på meg om eg tar feil!
Vis hele sitatet...

Ja, dette stemmer, men det er såfremt det er en sensor som justerer på motstanden i serie. Men for alt vi vet, så kan dette være snakk om en sensor som for inn konstant strøm og som gir ut ett signal innenfor ett spennings område, eller at dette er en digital sensor.

Jeg prøver ikkje å ødelegge her, men vi har får lite informasjon om sensoren til å gi han ett riktig svar. Bedre å vente til vi for denne informasjonen enn å misslede han.
Sitat av Masi Vis innlegg
Ja, dette stemmer, men det er såfremt det er en sensor som justerer på motstanden i serie. Men for alt vi vet, så kan dette være snakk om en sensor som for inn konstant strøm og som gir ut ett signal innenfor ett spennings område, eller at dette er en digital sensor.

Jeg prøver ikkje å ødelegge her, men vi har får lite informasjon om sensoren til å gi han ett riktig svar. Bedre å vente til vi for denne informasjonen enn å misslede han.
Vis hele sitatet...
Det er eg og klar over! Men, viste mer måten en kunne gjere det på!

Tråd stater: Står det et merkeskilt på Sensoren? Evnt navn? Ta bilde og send inn?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Masi Vis innlegg
Du kjenner jo ikkje motstanden? Eller spenningen? Han sier bare at han har sensorer som leverer 4-20mA, hvis ikkje jeg har sovet for mye i elektroteknikk timene så trenger man å vite 2 av enhetene for å finne den tredje.
Vis hele sitatet...
Den leverer 4-20mA, uavhengig av motstanden i andre enden sånn omtrent. Typsik så krever den en motstand mellom 0.1-1kOhm for å greie det. U=R*I => R=5V/20mA=250Ohm

Så å gå fra straum til spenning er faktisk berre ein motstand av rett størrelse

Du kan strengt tatt sjå på den som ei straumkilde om det er 3-wire, eller variabel motstand om det er 2-wire, men prinsippet er det samme: konstant signal uavhengig av spenning og motstand tilkopla, innanfor rimelegheita sine grenser.
Sist endret av vidarlo; 7. september 2010 kl. 07:49.
@masi / trondvn - har dere i det hele tatt åpnet databladet jeg viste til i en link i førsteposten??

forsyningspenningen er 24VDC og jeg vil gjerne ha 0-5 evt 1-5V signal ut fra strømmen på 4-20mA =)

takker slashdot =)
Sist endret av haavardgj; 7. september 2010 kl. 07:50.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av haavardgj Vis innlegg
@masi / trondvn - har dere i det hele tatt åpnet databladet jeg viste til i en link i førsteposten??

forsyningspenningen er 24VDC og jeg vil gjerne ha 0-5 evt 1-5V signal ut fra strømmen på 4-20mA =)

takker slashdot =)
Vis hele sitatet...
Men ver oppmerksom på at ein del 4-20mA sensorer fint kan levere meir. T.d. er ein populær trykktransmitter eg bruker ein del nominelt 4-20mA, men den leverer opp mot 30mA om den må...

Så om inngangane på UCen din svir på 5V, så bør du nok bruke noko mindre motstand enn 250Ohm for å vere på den sikre sida. Dimensjoner for 25mA max...
tenkte å sette på en 4,7V zenerdiode jeg har liggende, så det skal vel gå bra =)
Blir det ikke sånn da?
Spenningen på strømsignalet spiller ingen rolle, for spenningen du måler over motstanden (dvs spenningstapet i motstanden) er kun avhengig av strømmen gjennom den. Det er riktig at en 250Ohms motstand passer her.

Ved 4mA signal vil spenningen over motstanden være U = R * I = 250 * 0.004 = 1
Ved 20mA signal vil spenningen over motstanden være U = R * I = 250 * 0.020 = 5
Og lineært in between. Dvs en 4-20mA --> 1-5V konvertering.

Om det er industrielle sensorer du bruker så vil de neppe overstige 20mA og du kan med trygghet regne med at 5 volt ikke overstiges på uC inngangen din. Men bruk en stor motstand i serie, typisk 1k, mot inngangen for å hindre større strømmer, som er helt unødvendig når du måler spenning uansett.

Edit
Sitat av slashdot Vis innlegg
Men ver oppmerksom på at ein del 4-20mA sensorer fint kan levere meir. T.d. er ein populær trykktransmitter eg bruker ein del nominelt 4-20mA, men den leverer opp mot 30mA om den må...

Så om inngangane på UCen din svir på 5V, så bør du nok bruke noko mindre motstand enn 250Ohm for å vere på den sikre sida. Dimensjoner for 25mA max...
Vis hele sitatet...
Har jeg aldri hørt om, men er åpen for en forklaring. Hva er nytten i at en trykktransmitter skal levere opptill 30mA?
Sist endret av wanna-b; 7. september 2010 kl. 19:19.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Men ver oppmerksom på at ein del 4-20mA sensorer fint kan levere meir. T.d. er ein populær trykktransmitter eg bruker ein del nominelt 4-20mA, men den leverer opp mot 30mA om den må...
Vis hele sitatet...
Hvorfor leverer den opp til 30mA, vil ikke det gå mot hele prinsippet for måling med 4-20mA?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sonic Vis innlegg
Hvorfor leverer den opp til 30mA, vil ikke det gå mot hele prinsippet for måling med 4-20mA?
Vis hele sitatet...
Prinsippet for 4-20mA er at range på transmitteren skal vere innanfor 4-20mA. Om du f.eks. gir 500 bar inn på en 0-400bar transmitter indikerer den feilen ved å gi ut 24mA i det spesifikke tilfellet. Så det er heilt iht. prinsippet at 4-20mA kan ligge over eller under området ved spesifikke feilkondisjoner.

T.d. mitsubishi lager jo strøminnganger på PLSer for 0-31mA for å takle det.
nå kommer jeg jo aldri til å overgå virkeområdet til de sensorene som jeg har, og i tillegg setter jeg på en 5v zener, så da er det jo ikke noe særlig problem =)
trykktransmitteren har et område på +/- 200 / 0-400 pa
Co2 måleren har et område på 0-2000 ppm

så jeg tviler sterkt på at jeg noensinne kommer til å overgå de verdiene =S
Det gir jo ganske mye mening, er det noe nytt som har kommet de siste årene? Kan ikke huske å ha lært noe om det men så er det noen år siden jeg gikk automasjon
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sonic Vis innlegg
Det gir jo ganske mye mening, er det noe nytt som har kommet de siste årene? Kan ikke huske å ha lært noe om det men så er det noen år siden jeg gikk automasjon
Vis hele sitatet...
Trur nok neppe det er noko nytt, men det er gjerne litt skilnad på det som blir sagt på automasjonslinja, og det som er praksis. For ein trikker ute er 4-20mA regelen, og om det ikkje stemmer har ingeniøren som tegna systemet drete seg ut (joda, har sett 25mA fra 0-250bar transmittere, derfor 400bar transmittere no...).

Kort sagt skal aldri den feiltilstanden forekomme, men det er nyttig å ha for å gi en indikasjon til PLS om at ting er galt.

Typisk er ikkje sensorane garantert å vere lineære over 20mA, t.d. står det klart i databladet til BILT4 at strøm over 20mA indikerer kun overlast, og ikkje størrelse på overlast.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Trur nok neppe det er noko nytt, men det er gjerne litt skilnad på det som blir sagt på automasjonslinja, og det som er praksis. For ein trikker ute er 4-20mA regelen, og om det ikkje stemmer har ingeniøren som tegna systemet drete seg ut (joda, har sett 25mA fra 0-250bar transmittere, derfor 400bar transmittere no...).

Kort sagt skal aldri den feiltilstanden forekomme, men det er nyttig å ha for å gi en indikasjon til PLS om at ting er galt.

Typisk er ikkje sensorane garantert å vere lineære over 20mA, t.d. står det klart i databladet til BILT4 at strøm over 20mA indikerer kun overlast, og ikkje størrelse på overlast.
Vis hele sitatet...
din kunnskap er overlegen. Du har ikke en løsning på hvordan man kan få hjernen din i lommeformat.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
din kunnskap er overlegen. Du har ikke en løsning på hvordan man kan få hjernen din i lommeformat.
Vis hele sitatet...
Hehe, så har eg jo jobba med automatisering ca. 10 timer i døgnet i snitt siste måneden da, så sitter jo rimelig greit planta i skallebrasken etterkvart.

(Det er ikkje ille før du drømmer om PLSer. Eg gjer det for tida...)
Sitat av slashdot Vis innlegg
Den leverer 4-20mA, uavhengig av motstanden i andre enden sånn omtrent. Typsik så krever den en motstand mellom 0.1-1kOhm for å greie det.
Vis hele sitatet...
Output Signals . . . . . . . . . . . . 4-20 mA active (sourcing)
Output Drive Capability . . . . . 550 ohm max

Det er egentlig det du trenger å vite fra databladet=) At den er aktiv, og at det er maks 550Ohm.

Det jeg dog ikke klarer å se utfra databladet, er hvor utgangen ligger. For meg ser det ut som du må på med rs-485 for å lese signalet.
Sist endret av Rellativ; 9. september 2010 kl. 22:50.
Sitat av Rellativ Vis innlegg
Output Signals . . . . . . . . . . . . 4-20 mA active (sourcing)
Output Drive Capability . . . . . 550 ohm max

Det er egentlig det du trenger å vite fra databladet=) At den er aktiv, og at det er maks 550Ohm.

Det jeg dog ikke klarer å se utfra databladet, er hvor utgangen ligger. For meg ser det ut som du må på med rs-485 for å lese signalet.
Vis hele sitatet...
"Det" er maks 550 ohm? Forklar? Siden det er Drive Capability regner jeg med at det sier noe om inngangsresistansen på instrumentet du leser av signalene med? Siden det kun er signaler, mener jeg. Skal jo ikke i prinsippet drive noe som helst, da en evt analog nål i et barometer er styrt av en ekstern tillegskrets.
Dette er maks motstand utgangen klarer å generere (4-)20mA med. Hvis motstanden er høyere en dette, klarer ikke utgangen å produsere høy nok spenning til å få 20mA. Men dette går fint så lenge du bruker en 250Ohms motstand.

I noen tilfeller der du kan få problemer, er hvis ingangen på Arduino-en hadde vert på 4-20mA, og inngangsmotstanden hadde vert over 550Ohm, ville du hatt et problem. Men som nevnt, setter du bare en 250 ohms motstand parralellt med inngangen.

Den tegningen lenger oppe med en ekstern strømforsyning kan du ikke bruke, da du har en aktid giver. Du trenger rett og slett bare koble fra + til +, og com til com der du har en 250Ohms motstand parallellt med inngangen på Arduino-en