Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2467
Hei, mine kjære besteforeldre har 2 tunere og jeg er den heldige vinner av å skulle få det til å fungere.

1 Canal Digital tuner, og 1 Nokia 220S. På veggen har de en antenne med 2 stk lnb'er som fulgte med Nokia 220 S (så jeg antar det da er såkalte universal lnb'er). Problemet er at vi ikke får inn TV3.

Som det er koblet idag, så har jeg en Diseqc switch med 2 innganger og en utgang. Idiotisk løsning egentlig, for da må vi koble om ledningen inne mellom tunerne for å bytte mellom canal digital og viasat. Men, det som er problemet er at samma hva jeg gjør (har prøvd direkte i begge hodene utenom switch og rett på nokia 220s), så får jeg ikke signal på Sirius (som jeg har forstått er viasat satelitten). Jeg får kun signal på thor.

På Nokia 220s så har jeg også fått flere spm angående om jeg vil oppgradere software, noe jeg selvfølgelig vil, og følger prosedyren på skjerm, men etter at den har blinket endel ganger (ca 1 min) på grønn, så skrur den seg på, og spør på nytt om jeg vil oppgradere software.

Er det noen som har noen tips, for no er det tett før jeg hiver hele dritten på sjøen.

På forhånd takk
Har du prøvd å kontakte viasat?
eller å lese manualen?
Har du noengang hatt signal på sirius? Hvis ikke tipper jeg at parabolen er montert feil og at du får inn 1w på hodet som egentlig skulle hatt 5w og at 5w peker ut i det tomme verdensrommet..

Er lett gjort, ikke mange centimeters forskjell..




moyd
Har prøvd å justere den uten hell, men mulig det er så enkelt som det. Får prøve litt til i kveld.

Elto: spar deg.
Du trenger ikke bytte ledninger mellom de to tunerne. Tipper at en av de har en loop utgang. Da kobler du den utgangen til inngangen på den andre tuneren. Et minus med dette er at du som regel må slå av den tuneren du ikke ska se på( Viasat/CanalDigital) Men det er enklere å slå av enn å bytte ledning hele tiden:-)
Det stemmer nok, tror Canal Digital tunern har en utgang også. Takk for den
Høres ut som om parabolen er justert feil!

Hvis du tenker deg at du står bak parabolen, (armen med hodene rett ut foran deg), skal hode til venstre ta inn Thor 1W og det til høyre ta inn Sirius 5Ø.

Normal kopling på Diseqc er:

Kode

1W ----------> | 1/A       |
               |       OUT | ---------> Tuner
5Ø ----------> | 2/B       |
Råtten "tegning" men du forstår det vel..
Sist endret av [securitymember]; 9. september 2004 kl. 00:02.
Hei, takk for svar og fin tegning

Jeg tok med meg tunern til en nabo, og kobla den på der. Fikk akkurat samme feilen. Jeg får ikke signal på sirius samma hva jeg gjør. Tror nesten at tunern er ødelagt , så jeg ringer viasat idag og får de til å sende meg en ny for å teste.

Fikk ihvertfall vite ved hjelp av tegninga di at jeg hadde koblet rett.
Da kan det være oppsettet i tuneren som er feil. Nå har jeg ikke vært borti akkurat den tuneren, men det pleier å være mulighet for å endre på Disecq instillingene.

Sikkert under oppsett / innstallasjon...

Kan jo være den er satt opp med feil type Diseqc, eks: mini-Diseqc når det skal være position A/B...
Jeg resatt den og velgte standard oppsett, som da er Diseqc med 1(thor) og 2(sirius).

skulle funke det da, men det gjør det altså ikke. Satt i kortet vårt hos naboen, og da kom det opp med en gang beskrivelse hvordan vi skulle oppdatere. Det gjør det ikke på min tuner.
Vel, da er det nok tuneren det er noe krøll med. Be Viasat om å sende med en ny Diseqc, eller kjøp en på Biltema bare for å være sikker på at det ikke er den som er problemet.