Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1381
Skal på tur i slutten av sommerferien og tenkte at en gps kan være kjekt å ha.
Siden jeg ikke har funnet en måte å bruke den lille netbooken min som gps uten internett, skal jeg satse på en "vanelig" gps.
Har funnet denne fra Amentio til 619,- som har kart over disse landene:

Danmark, Sverige, Norge, Italia, Finland, Sveits, Østerrike, Spania, Portugal, Belgia, Irland, Frankrike, Tyskland, Luxembourg, Nederland, Storbritannia, Andorra, Liechtenstein, Monaco, San Marino, Vatikanet, Gibraltar, Malta.

Men jeg tror jeg trenger flere kart, som f.eks. Latvia og Polen.
Noen som har peiling eller har en GPS fra før med flere kart til en rimelig penge?

Trenger ikke en "bil-gps" bare en gps med detailjert kart med gatenavn og en dott som viser hvor jeg er. :P
tips til gps på pcn er og få tak i gps mottager (får på clasohlson feks) og laste ned garmin sit program dog så blir det dyrere enn og kjøpe "vanlig" bil gps.

"vanlig" gps.
Men vis du trengere flere kart så kan det oftest lastets ned leverandøren side, mot avgift.
kan anbefalle tomtom, med tanke på hvor enkelt det er og få tak i flere kart og slik.
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=599808
Sist endret av ex-adrin; 26. juni 2010 kl. 17:14.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av ex-adrin Vis innlegg
tips til gps på pcn er og få tak i gps mottager (får på clasohlson feks) og laste ned garmin sit program dog så blir det dyrere enn og kjøpe "vanlig" bil gps.

"vanlig" gps.
Men vis du trengere flere kart så kan det oftest lastets ned leverandøren side, mot avgift.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg laster ned Garmin City Navigator Europe NT 2010 kartene på ca. 3.5 GB og kjøper en GPS-pinne som kobles i netbooken min med USB, kan jeg da kjøre Garmin sitt program gjennom WINE og bruke netbooken som gps?

Det kan i teorien fungere, men jeg har ingen peiling på hvordan man gjør dette...
Ei heller hvilke USB-GPS enheter som støttes av Ubuntu + Garmin programmet...

[EDIT:] fant en video av en dude som kjører garmin sitt program gjennom wine i ubuntu, men støtter dette programmet andre gps-enheter som man kan kjøpe på clas olson?

Mapsource 6.1.57 unter Wine 1.1.31 (Ubuntu 9.10 Karmic Koala)

I korte trekk, kan jeg kjøpe en usb-gps pinne til noen hundrelapper, laste ned garmin kart fra en random torrent og bruke min netbook med ubuntu som gps enhet?
I så fall vil dette bli langt billigere enn å kjøpe en "vanelig" gps.
Sist endret av Turbolego; 26. juni 2010 kl. 17:20.
det skal i teorien gå ja . men er litt usikker, har ikke prøvd dette selv enda. så vet heller ikke om vilken som har støtte for linux distroer, men kansje dual boot kan være noe og tenke over, men kipt kun for en tur egentlig :P

kansje du får noe ut av denne siden : http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=413438
Sist endret av ex-adrin; 26. juni 2010 kl. 17:21.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Fant en guide!

This will be added to as needed. Let me know if you have any info that should be in here.

To get 6.15.11 to work in Unbuntu 9.10:

1) Make sure your Wine is up-to-date (1.1.40 is latest known to work)

2) Get Winetricks

3) Run Winetricks

sh winetricks vcrun2005

4) If you've had a version of MapSource running previously and had to install gdiplus, you now need to disable it.

Open winecfg, go to the libraries tab, select gdiplus and remove.

5) Run the MapSource 6.15.11 installer.

6) Edit /etc/modprobe.d/blacklist.conf and add a # to comment out the following line:

blacklist garmin_gps

so that it appears like this:

#blacklist garmin_gps

7) Load the garmin_gps module:

modprobe garmin_gps

8) Create a symlink so that Mapsource can find your gps:

ln -s /dev/ttyUSB0 ./.wine/dosdevices/com1

9) Run MapSource and enjoy.
Vis hele sitatet...
kilde: WineHQ - MapSource 6.15.x

så, det går ann å bruke MapSource på en maskin med Ubuntu + Wine.
Alt jeg trenger nå for å gjøre min netbook til en komplett gps, er en billig usb-gps pinne!

Tror dere denne kan fungere?

ND-100S SiRF-III GPS USB Receiver Dongle for Laptop (Work with Street & Trips) - $29.20