Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2356
Har et lite problem.
Byttet bil med en kompis igår, og så har det seg slik at han kjørte uttfor pga manglende etterstramming på hjulmuttre etter bytte til alufelger.
Nå har hans mor sendt meg sms om at hun aldri ga tillatelse til å bytte bort bilen, og at hun skal anmelde meg i morgen.
Hennes underskrift på vognkort del 2 er underskrevet 30/10, og det er sikkert at det er hun som har skrevet under.
Jeg har i dag del 1 og 2 til bilen selv.
Hva er mine rettigheter her, og hva skal jeg gjøre?
Min gamle bil er jo kræsjet, og det er jo derfor helt uinteressant å få den tilbake..

megabump, sry - er megastressa.
For å oppklare:

Bilen til kameraten din (den du nå kjører), er det han eller moren som er juridisk eier av bilen? Det er jo make or break i din sak.
Moren, som er den som har underskrevet papirene ved bilbyttet.
Har forstått at det hadde vært mulig å unngå dette hvis det hadde vært slik at han var eier - Men hun er eier, og skrev under for to dager siden.
Hvordan skal dette være make or break, siden hun har skrevet under, og gitt han papirene?
Sist endret av aerospacemaker; 1. november 2010 kl. 23:02.
Sitat av aerospacemaker Vis innlegg
Har et lite problem.
Byttet bil med en kompis igår, og så har det seg slik at han kjørte uttfor pga manglende etterstramming på hjulmuttre etter bytte til alufelger.
Vis hele sitatet...
Hvem bytta dekk? Du eller han?

Om det er han, så har jo han feilen...
Jeg bytta dekk, men han kjørte 7 mil før det skjedde noe - som han forsåvidt skulle ha skjønt om bilen begynte å vibrere (som de stortsett gjør før et dekk faller av).

"Det er DU som har ansvaret
Vi kunne diskutert til vi ble blå om hvem som hadde skylden. Men det betyr liksom ingen ting.

Som bilfører er du selv ansvarlig for at bilen du kjører er i forskriftmessig stand. Skulle et hjul dette av og skade andre, er det du som bilfører som er ansvarlig uansett om det er andre som har skiftet hjulene for deg."
Sakset fra: http://www.tv2underholdning.no/broom...g-3316302.html
Det er jo ikke mitt ansvar å følge etter den nye bileieren for å etterstramme muttre, jeg sa selvfølgelig fra om at de måtte etterstrammes etter en kort tur, spesielt pga det var bytting til alufelger.
Det er egentlig irrelevant i saken, det som er viktig er jo hvordan jeg skal forholde meg ift eierskifte o.l. - ettersom jeg har alle papirer som trengs, med underskrift.
Sist endret av aerospacemaker; 1. november 2010 kl. 23:12.
hva med og levere de inn så fort som fyy? slik att du faktisk har byttet bil?
Papirene blir innlevert av min mor i morgen tidlig, men jeg tenker mer på etterspill..
Jeg har jo aldri hatt noen intensjon om å lure noen, men nå føles det som om jeg blir forsøkt lurt, og det godtar jeg ABSOLUTT ikke.
varslet du om at hjulboltene ikke var ettertrukket?
Det er fører av bilen som har ansvaret her. Detter dekket av mens han kjører kan han ikke klandre deg.

Ang. om moren godkjente salget er en annen sak. Hvis du har alle papirer i orden så blir det vel bare ord mot ord? Tror ikke du har så mye å frykte.
Er det en forfalskning av underskrift så kan nok politiet også finne ut av det.
Men er det du serverer oss her sant så har du lite å frykte.
Sitat av bb001984 Vis innlegg
varslet du om at hjulboltene ikke var ettertrukket?
Vis hele sitatet...
Det har ingenting å si i denne saken.

Saken handler enkelt å greit om bilbytte og uforkjøringen har ingenting med det å gjøre.
Sitat av bb001984 Vis innlegg
varslet du om at hjulboltene ikke var ettertrukket?
Vis hele sitatet...
Han bærte dekkene, og så på mens jeg skiftet - Og kjørte avgårde, så ja, det visste han - og jeg ga spesifikt beskjed om at han ikke måtte kjøre langt før han ettertrekker.

On topic: Takk for støtte og råd, jeg synes også det virker som om jeg har alt mitt på det tørre - Men jeg har aldri foretatt et rent bytte av bil, så jeg var litt skeptisk på om hun hadde angremulighet eller noen annen mulighet til å lure seg unna. Noe som forsåvidt ville vært ulogisk, mtp hvor enkelt det da ville være å svindle andre ved bilkjøp-/salg.
Og det jeg gjengir her er helt korrekt og sant, jeg ville nok spurt om andre ting hvis jeg faktisk hadde prøvd å lure henne/hennes sønn, som f.eks "hvordan registrerer jeg kjappest mulig bilen på meg uten at de kan stoppe meg?", hehe.
Sist endret av aerospacemaker; 2. november 2010 kl. 00:51.
Hva er det du lurer på? Du har alt på det tørre. Dette går bra!
Sitat av aerospacemaker Vis innlegg
Han bærte dekkene, og så på mens jeg skiftet - Og kjørte avgårde, så ja, det visste han - og jeg ga spesifikt beskjed om at han ikke måtte kjøre langt før han ettertrekker.

On topic: Takk for støtte og råd, jeg synes også det virker som om jeg har alt mitt på det tørre - Men jeg har aldri foretatt et rent bytte av bil, så jeg var litt skeptisk på om hun hadde angremulighet eller noen annen mulighet til å lure seg unna. Noe som forsåvidt ville vært ulogisk, mtp hvor enkelt det da ville være å svindle andre ved bilkjøp-/salg.
Og det jeg gjengir her er helt korrekt og sant, jeg ville nok spurt om andre ting hvis jeg faktisk hadde prøvd å lure henne/hennes sønn, som f.eks "hvordan registrerer jeg kjappest mulig bilen på meg uten at de kan stoppe meg?", hehe.
Vis hele sitatet...
Alt du trenger å vite om handelen din står i kjøpsloven.

Det viktigste er
§ 39. Heving.
(1) Kjøperen kan heve kjøpet dersom mangelen medfører vesentlig kontraktbrudd.
Vis hele sitatet...
Dersom det ikke er et kontraktbrudd jft. kjøpsloven skal det være vanskelig å "angre" på kjøpet.
Dere har vel heller ingen kontrakt og vise til... kan kansje gjøre det litt vanskelig.
Hun brukte dette til å prøve å presse penger ut av meg og min mor, hun hadde et gammelt vognkort del 2 som hun hadde registrert tapt i 2009, og det var dette vognkortet hun hadde skrevet under.
Hun prøvde å få 15000,- i "mellomlegg".
Min mor ga litt etter, og ga henne 6000,-.
Er ikke dette en form for dokumentforfalskning, når hun dagen det skal byttes skriver under på et ugyldig vognkort som er registrert tapt?
Nå er uansett bilen registrert på min far, og hun prøver nå å få tilbake ekstrautstyr som er på bilen (xenonlykter), og truer med anmeldelse om hun ikke får dem - Jeg nekter selvfølgelig å gi noe tilbake, ettersom bilen er omregistrert, og det føles som et utrolig svindelforsøk.
Det virker rett og slett som hun har forberedt seg på at sønnen skulle selge, for så å gå inn og kreve penger til seg selv i ettertid - I tillegg til det sønnen solgte for/byttet bort.
Er vel bare og true tilbake.
Kjør bilen på en naf test og se om du kan få noe ut av det. Foreta en full test av bilen. De finner garantert noen feil og mangler.
Om hun hevder at bilbyttet ikke er gyldig så si at nei men fint da annmelder jeg sønnen din for tyveri av min bil + skadeverk på den.
Blir advokat mat til slutt men tror hun taper så det synger etter evt
Hehe.
Jeg ga klar beskjed om at hun gjerne kan anmelde meg for å enda ha ekstrautstyret som fulgte med bilen.
Og om hun ikke er klar over at det kan komme til å bli anmeldelse mot henne for dokumentforfalskning og svindelforsøk.
Hun gir meg beskjed om at jeg ikke får hverken sommerdekk eller reservenøkkel(!) før hun får lyktene.
Sommerdekkene bryr jeg meg ikke om, siden jeg enda har sommerdekkene til bilen jeg byttet bort, men jeg vurderer å ta kontakt med politiet om faktumet at hun tilbakeholder ekstranøkler til bilen som nå er registrert på min far.

Forresten fungerer det neppe å anmelde sønnen for tyveri+skade, ettersom hun absolutt ikke bryr seg om hvordan utfallet blir for sønnen.
Mellomlegget hun ble gitt før bilen ble omregistrert gikk rett i lomma hennes.