Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1197
Hei jeg har hørt at jeg kan avinstalere ting for å få raskere pc. jeg vet ikke helt va jeg kan avinstalere. Kan jeg avinstalere NVIDIA programmer eller er det viktig ? eller microsoft silverligt? dette er noen eksempler. si hvis du vet om noe som jeg kan avinstalere. hva er hensikten til at det tar så lang tid å komme inn på programmer og de står helt stille og loader. og at den går treigt hele tide. plzz gi meg svar
Sitat av Ubersaga Vis innlegg
Hei jeg har hørt at jeg kan avinstalere ting for å få raskere pc. jeg vet ikke helt va jeg kan avinstalere. Kan jeg avinstalere NVIDIA programmer eller er det viktig ? eller microsoft silverligt? dette er noen eksempler. si hvis du vet om noe som jeg kan avinstalere. hva er hensikten til at det tar så lang tid å komme inn på programmer og de står helt stille og loader. og at den går treigt hele tide. plzz gi meg svar
Vis hele sitatet...
NVIDIA er nok driverne til grafikk korte ditt. det skal du ikke røre. men om det er mye dritt på pcn din så er det like greit og formatere hele pcn. (slette allt som ligger på disken og installere windows på nytt)
Silverlight er også kjekt å ha
Nei, det er nok lurest om du lar nVidia-software være installert, da dette er drivere til skjermkortet ditt. Avinstallerer du dette går det enda treigere.

Jeg anbefaler deg å laste ned Ccleaner, det er et program som rensker PC'en din for alskens dritt, f.eks cookies, midlertidige filer og generelt filer du ikke trenger. Dette vil gjøre slik at PC'en din yter litt bedre, i alle fall.

Om du mistenker at du kan ha uønsket malware på PC'en burde du installere Malwarebytes Antimalware og scanne PC'en din, da en del ondsinnede programmer kan gjøre systemet tregt som sirup.

Ellers burde du ramse opp en liste over hvilken hardware du har, og spesifisere litt bedre hva som er tregt på din PC.
Det du kan gjøre er å kjøre diskfragmentering(finnes under Startmeny-->tilbehør/accessories). Kan også rydde opp i oppstarten på maskinen. Er ofte slik at mye junk legger seg i oppstarten og gjør PC´en tregere.
Det gjør du ved å kjøre kommandoen "msconfig"(windowstast+r--->"msconfig"). Der finner du en oppstartfane som du kan krysse ut unødvendige oppstartsprogrammer.

Hvis du ikke ønsker å formatere som paddus nevnte, så kan du jo poste et screenshot av programmene som er installert(altså "avinstalleringslisten" som du finner under Kontrollpanel) og så kan andre se hva som kan slettes, siden du er litt usikker på det.
Du trenger ikke avinstallere noe. Her er hva jeg ville ha gjort:

1. Sørg for å ha et (og kun ett) oppdatert antivirusprogram. Kan anbefale Avast (gratis). Bruk dette til å scanne maskinen for virus.

2. Sørg for å ha to eller tre antispyware-programmer. Kan anbefale Superantispyware og AdAware. Scann maskinen med disse.

3. Last ned CCleaner for å få rydda opp litt.

4. Kjør defragmentering og feilsøking. (Datamskin -> høyreklikk på C: -> Egenskaper -> verktøy.)

5. Sjekk alle programmene som kjører i bakgrunnen. De fleste har et ikon på høyre siden av oppgavelinja (ved klokka). I windows 7, trykk på den bittelille pyramiden. Gå inn på hvert enkelt program som du vet hva er, og still inn programmet til å ikke starte når windows starter. De du ikke vet hva er googler du. De mest nødvendige, antivirus og evt. drivere o.l. lar du være som de er.

Edit: Eller gjør som xcitu sier. Enklere.

6. Er maskinen forsatt treg? Formater. Varierer fra maskin til maskin hvordan det gjøres. Google.

7. Fortsatt treg? Du trenger ny maskin.

Lykke til.
Sist endret av EnPoseBananer; 30. oktober 2011 kl. 17:37.
Ser flere anbefaler Ccleaner... Noen av dere som har prøvd Glary utilities? Tror kanskje det er et bedre alternativ enn Ccleaner'en..
http://www.glarysoft.com/

Denne innholder flere verktøy som er 'kjekke' å ha!
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Det du trenger, er og fjerne den shitloaden av programmer som starter når du logger på.
Dette kan du gjøre via Crap-cleaner.

c-cleaner--->tools--->Startup----> Disable alt som er der.
Det kan og være at harddisken er utslitt. Det finnes programmer som kan sjekke harddisken din. Her er noen av de beste:

http://pcsupport.about.com/od/toolso.../tophddiag.htm
Kom med et skjermskudd så kan vi si hvilke programmer du kan avinnstallere uten noen form for ekstra programmer eller ekspertise.
Format C: + installere driverene på nytt, pleier å fungere fint for min del og er ganske enkelt med W7