Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1313
er noen ting jeg lurer på , å håper noe kan hjelpe meg med.

har i dette skoleåret frem til nå ca 20 dager, og 100timer fravær i enkeltimer.

spørsmåle mitt er så: er sjangsen stor for at jeg ikke vil bestå året og måtte gå om-år?

noen som har erfaring med slikt?
Hvorfor så mye fravær ?

Om det er ren skulking og slik så kan det vel få noen ettevirkninger

Snakk med din lege om det er snakk om psykologiske problemer og om en del av dagene kanskje kan regnes som at du er syk pga. deprisjon ( vist det er tilfelle ) ... snakk også med din skolerådgiver ... alle skoler har dette. Snakk med dem om dette.
Sikkerhet/Utvikling
CodeBarbarian's Avatar
Dette er ikke noe vi kan hjelpe deg med. Spør kontaktlæreren din, om det er noe du kan gjøre for og ta igjen tapt skoletid. Får du sjansen, så må du for all del ikke nøle med og ta den

Og for og svare på spørsmålet ditt, om sjansen er stor? Hvis du ikke er borte mye mer, og gjør alt for og ta deg opp igjen så står du. Hvis ikke så stryker du.

Men du vet ikke før du prøver
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
nytter nok fint lite å komme med 20dager og 100timer fravær i etterkant og påstå det var pga. psykologiske problemer til legen.

finnes grenser til hvor medgjørlige de er/skal være.
Sikkerhet/Utvikling
CodeBarbarian's Avatar
Du kan jo alltids lese deg opp på noe om fravær?

Her er det nye reglementet for fravær i videregående skole fra 2012. [Klikk Her]

Og siden du sitter oppe på denne tiden av døgnet, så burde du heller sove og konsentrere deg om skolen.
er usikker på hvordan regelverket er dette skoleåret, men i 2010/2011 kunne du ha så mye fravær du bare ville så lenge du klarte å vise kompetanse i de forskjellige fagene. med andre ord, hvis du ikke har vært på noen prøver eller en eneste tentamen er du screwed. jeg hadde mye mer fravær enn deg og fikk helt ok karakterer.

forrige skoleår hadde du også rett på oppsamlingsprøver, det vil si at du får en sjanse til å vise kompetanse. Hvis du da ligger ann til å få stryk først, men får 6 på denne prøven, er det 6 du får på vitnemålet. Hør med læreren din.
Sikkerhet/Utvikling
CodeBarbarian's Avatar
Sitat av CodeBarbarian Vis innlegg
Du kan jo alltids lese deg opp på noe om fravær?

Her er det nye reglementet for fravær i videregående skole fra 2012. [Klikk Her]

Og siden du sitter oppe på denne tiden av døgnet, så burde du heller sove og konsentrere deg om skolen.
Vis hele sitatet...
Ser det er en dato feil her, skal stå "videregående skole fra 2010", ikke "videregående skole fra 2012".
Trådstarter
tusen takk dere
Så lenge skolen har nok grunnlag til og gi deg karakterer, så får du det.

Men siden du har så mye fravær antar jeg at du ikke har levert inn så mye oppgaver + du har gått glipp av ett par prøver?
Ser ikke så lyst ut
I verste fall må du ta om igjen noen fag som ikke blir godkjent pga. mye fravær i de timene, men om det er tilfellet skal de komme med en advarsel om det først slik at du får en sjangs til å skjerpe deg.


Om du ellers har hatt det meste av prøver, innleveringer o.l. så skal ikke det være noe problem
Det er lett å taste følgende:

"Det er bare å komme seg på skolen"

Det er ikke alltid så lett. Mange som kommer inn i skulkevaner presser toleransen sin ovenfor skulking opp slik det hele i det øyeblikket man bestemmer seg for å skulke ikke virker som en"big deal". Hvis jeg skal ta meg selv som et eksempel kan jeg si det slik at jeg aldri skulket før så jeg vet hvordan det er å være en av de med lite fravær. Så begynte det i det små med at jeg droppet en del dager pga at jeg var sliten. Med tiden utviklet det seg til at jeg ble og det ble stadig lettere å overbevise meg selv om at det er greit å bli hjemme.

Så 150timer og 45 dager på tre år sitter jeg og depper over hvor helvetes mye jeg angrer på at jeg kom inn i den sirkelen. Så mitt råd til alle som føler at de beveger seg i feil retning er å ta seg sammen. For er man inni i denne onde sirkelen er det ikke alltid så lett å komme seg ut av den. Personlig sa kan jeg si at jeg aldri ahr klart å nyte de "fridagene" på samme måte som jeg nyter fritiden min fra skolen.

Jeg kan vel stjele tråden litt og be om råd om hvordan en som meg burde gå fram for å få jobb. Jeg kan si at jeg er en av de som faktisk kan dokumentere en del av det fra lege. Siden jeg ikke vil gå inn på det så skrev mine erfaringer på en veldig superduperforenklet og spesiell måte.

Takker for gode råd.
Om du må ta opp igjen noen fag, delvis at du ikke blir vurdert i et fag skal du ha fått advarsel om dette per brev hjem i posten! Kontaktlærer og faglærere er pliktige til å informere om dette!
ikke no stress, hadde 69 dager og 85 timer fravær på vg3 og besto med OK karakterer (3,8 i snitt) og dette var på en ganske "hard" skole. bare smisk mye, mitt tips :P

Sitat av Prompdompap Vis innlegg
Det er lett å taste følgende:

"Det er bare å komme seg på skolen"

Det er ikke alltid så lett. Mange som kommer inn i skulkevaner presser toleransen sin ovenfor skulking opp slik det hele i det øyeblikket man bestemmer seg for å skulke ikke virker som en"big deal". Hvis jeg skal ta meg selv som et eksempel kan jeg si det slik at jeg aldri skulket før så jeg vet hvordan det er å være en av de med lite fravær. Så begynte det i det små med at jeg droppet en del dager pga at jeg var sliten. Med tiden utviklet det seg til at jeg ble og det ble stadig lettere å overbevise meg selv om at det er greit å bli hjemme.

Så 150timer og 45 dager på tre år sitter jeg og depper over hvor helvetes mye jeg angrer på at jeg kom inn i den sirkelen. Så mitt råd til alle som føler at de beveger seg i feil retning er å ta seg sammen. For er man inni i denne onde sirkelen er det ikke alltid så lett å komme seg ut av den. Personlig sa kan jeg si at jeg aldri ahr klart å nyte de "fridagene" på samme måte som jeg nyter fritiden min fra skolen.

Jeg kan vel stjele tråden litt og be om råd om hvordan en som meg burde gå fram for å få jobb. Jeg kan si at jeg er en av de som faktisk kan dokumentere en del av det fra lege. Siden jeg ikke vil gå inn på det så skrev mine erfaringer på en veldig superduperforenklet og spesiell måte.

Takker for gode råd.
Vis hele sitatet...
jeg har jobbet ved siden av skolen på vgs, så jeg har en del erfaring å vise frem når jeg søker jobb. Ingen arbeidsgiver har spurt meg om hvor mye fravær jeg hadde på skolen. Så lenge du gir en kjempe smil til arbeidsgiver og er veldig positiv. Du må også skape veldig god tillit til arbeidsgiveren og si at jobb tar du VELDIG seriøst og fravær på jobb er helt utelukket. Vips, så har du fått jobben
Sist endret av kongs1; 15. mai 2012 kl. 03:32.