Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 3899
Hei,
Har en tråd om støy fra PC til reciver.

Fant en løsning.

Tok en skjøteledning åpnet den og skrudde av jordningsledningen og klippet den.
ALL støy er nå vekke.

MEN, kan dette være farlig? alle kontanktene er jordet. Er kun PCen som jeg fjernet jordingen til.

Mvh
Lituch

damn, postet i feil forum
Sist endret av Lituch; 24. september 2014 kl. 22:24.
Tror om det blir noen feilstrøm inn i PC-en er det ikke direkte bra.
Trådstarter
18 1
Tenker ikke så mye på PCen. Men heller brannfare og støt osv.
Spørsmålet er vel om dette kan være en trygg og god permanent løsning eller om det skal være en midlertidig en. Evt
om noe annet må gjøres.

Mvh
Sist endret av Lituch; 24. september 2014 kl. 22:35.
Jeg hadde tatt sjansen på det. Det eneste som kan utgjøre noe fare, er jordfeil i selve strømforsyningen på pc'n som da vil sette kabinettet under spenning. For at du skal få skikkelig støt ved jordfeil, må du som person være i kontakt med kabinettet samtidig som du må ha godt jordpotensial, noe som er vanskelig med mindre du omtrent berører et annet jordet apparat samtid som du berører kabinettet.
Ridder av 1. klasse
Det du har gjort er ikke lov. Du har ikke lov til å ha jordet/ujordet sikkontakter i samme rom.
Når det gjelder farlig, så ja, det kan være farlig hvis du får en jordfeil på PCen og tar i noe annet som er jordet.
Da kan du få støt og i verstefall dø...
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Det du har gjort er ikke lov. Du har ikke lov til å ha jordet/ujordet sikkontakter i samme rom.
Når det gjelder farlig, så ja, det kan være farlig hvis du får en jordfeil på PCen og tar i noe annet som er jordet.
Da kan du få støt og i verstefall dø...
Vis hele sitatet...
Går ut i fra at anlegget har jordfeilbryter, eventuelt jordfeilautomater. Livsfaren vil jo være der, men med en betydelig redusert risiko. Bare tenk på alt utstyret en har i hjemmet som bare har vanlig euro plugg.
Sitat av Xzip Vis innlegg
som da vil sette kabinettet under spenning.
Vis hele sitatet...
Hvis du tar et voltmeter og måler spenningen mellom pc'en din (kassa) og gods på reciveren din vil du nok få en liten aha-opplevelse. Mål før du evt prøver å kjenne på dette da det nok er en spenning / strøm som du faktisk merker. Og det er FØR du får en feil i pc'en din. Får du en feil er dette plutselig livsfarlig!
Så det er absolutt vel verdt å vurdere nytte / risiko her!
Det er en god grunn til at jordingslederen finnes. Hvis det hjelper å fjerne jordingslederen på PCen så bør du heller ta å sjekke installasjonen i huset ditt fremfor å fjerne jordingslederen.
Trådstarter
18 1
Takker for svar.

Forstår at dette ikke er en gunstig løsning. Har en liten tass som springer rundt å roter med alt.. så kan ikke ta denne sjangsen.

Fjerner ledningen og skal komme på en annen løsning. Snakke med eletrikker kansje om problemet. Selv om huset er under 1 år gammelt og alt av eletrisk er 100% uptodate.

Takk for hjelp!

Mvh
Har ikke lest den andre tråden din så vet ikke hva råd du har fått, men har du prøvd med galvanisk skille/jordsløyfe på audio kabelen?
Trådstarter
18 1
Har ikke prøvd det. Men skal skaffe dette og prøve det.
Sitat av Lituch Vis innlegg
Takker for svar.

Forstår at dette ikke er en gunstig løsning. Har en liten tass som springer rundt å roter med alt.. så kan ikke ta denne sjangsen.

Fjerner ledningen og skal komme på en annen løsning. Snakke med eletrikker kansje om problemet. Selv om huset er under 1 år gammelt og alt av eletrisk er 100% uptodate.

Takk for hjelp!

Mvh
Vis hele sitatet...
Jeg vil tippe at receiveren din har jordingsfeil, kontakten den er koblet til ikkje er korrekt koblet eller at du bruker en skøyteledning uten jording.

Jordstrømmen fra receiveren din går igjennom lydkabelen over til PCen din som er jordet, når du fjernet jordingen så hadde ikkje strømmen lengere noe sted å gå.
Trådstarter
18 1
Om det er jordingsfeil på reciveren.

Hadde ikke støyen også kommet om jeg spilte fra mobil (phono koblet) eller
TV tuner (HDMI) ?
jeg hadde pcen min i kjelleren i ca 1 år, denne stikkontakten var uten jording, fikk støt av kabinett og alle usb utganger, men det venner man seg til, kan ikke se at pcen har tatt skade av det, så jeg hadde lett tatt den sjansen
I alle moderne strømforsyninger som er switch mode (elektronisk styrte trafoer som jobber på høy frekvens) er det en kondensator mellom fasene og jord. Denne er for å fjerne radiostøy. Men problemet er at denne lager litt kapasitiv feilstrøm, ca. 0,5mA. Dette lager jordfeil. Jordfeilbryteren kan være på 30mA, og har du mange apparater kan denne løse ut. Hvis du tar på et apparat, eks. En PC i metallkabinett vil du derfor måle nettspenning mot jord... dersom den ikke er jordet da. Derfor bør du jorde apparatene dine. Feilstrømmen følger også antenneledning eller hodetellefonledning og jord på linjeutgang... Smeller godt i forsterkeren! Mindre strømforsyninger som er dobbeltisolert har ikke denne problemstillingen. For å få vekk feilstrømmen på antennekontakten bruker en ofte antenneskiller som er en trafo med skille. Brukes i kabel tv anlegg. Hvis du har muligheten, legg opp jording dersom dette mangler. Eller du kan åpne strømforsyningen og klippe over kondensatorene, de er ofte loddet på pluggen inni strømforsyningen mot jordpinnen.

På cruise skip er dette et problem da 700stk. TV apparater vil lage en stor jordfeil, så her tar en tiltak med ujordet kontakt, og antenne isolator.

Håper dette var forklarende :-)

Hvis PC og forsterker er jordet sammen i samme stikk kan det lage krøll da forsterker uten ballansert inngang deler jord med PC en som har nettspenningen koblet til chassi... her må en prøve seg fram men PC bør være jordet, er ikke så farlig med forsterkeren. Skilletrafo kan også være aktuelt. Jeg bruker bærbar PC til forsterker. Denne er i plast og har ikke jordet metallkabinett så da eksisterer ikke problemet...
Sist endret av Tekniker2; 25. september 2014 kl. 11:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
18 1
Veldig bra, takk alle sammen

Mvh
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Det du har gjort er ikke lov. Du har ikke lov til å ha jordet/ujordet sikkontakter i samme rom.
Når det gjelder farlig, så ja, det kan være farlig hvis du får en jordfeil på PCen og tar i noe annet som er jordet.
Da kan du få støt og i verstefall dø...
Vis hele sitatet...

Kan du henvise til hvor dette står?



Når det gjelder TS sitt problem:

Istedet for å fjerne jording på PC, så ville jeg heller ha tilført jording på forsterker.
99,9% av forsterkerne på markedet er ikke jordet. Så støyen din oppstår pga diff på jord (Som da går via signalkabel).

Så, finn deg en ledning, høyttalerkabel o.l. Skru denne fast på en skrue tilhørende kabinett på forsterker og kabinett på PC. Så vil nok problemet forsvinne =)
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Kan du henvise til hvor dette står?
Vis hele sitatet...
Nå er det ikke meg du spør, og vet heller ikke hvor dette står, men blanding av jordet og ujordet utstyr i samme rom skal ikke forekomme.

Hvis det blir "jordfeil" på ujordet apparat og du er i kontakt med det og scassi på annet jordet apparat vil jordfeilstrømmen gå direkte gjennom deg.
Forøvrig derfor det er krav til allpolig brudd på bad, fordi det er lett å komme i kontakt med jordpotensiale (vannrør etc.).
grunnen til støy er som nevnt tidligere dårlig jord til forsterker. For og eliminere dette kan du jorde forsterker OG legge en jordkabel imellom pckabinett og forsterker som utjevningsforbindelse.
Da vil støy gå igjennom jordledningene istedetfor signalkabelen
Sist endret av Safew00d; 25. september 2014 kl. 21:52.
Det dere gjør feil her, er å blande utstyr tilkoblet kontaktene, og kontaktene i seg selv.

Har man en ujordet kurs i rommet, så er det ikke anledning til å legge opp en jordet kurs.
Samme når det går andre vei.

I dag er det krav om at alle kurser er jordet. Og det virker som at i TS sin stue er kursen jordet (derav støyen).

Apparater er normalt ikke jordet. Dette gjelder både bærbare PCr, (eldre) TVr, tunere, receivere, kjøkkenmaskiner osv osv osv. Listen er lang.

Generelt er veldig lite utstyr idag jordet. I all hovedsak stasjonære PCr, panelovner/varmeovner, maskiner som benytter vann og utstyr laget for utendørsbruk.


At jordingsstrømmer er farlige for friske personer, kan nå virkelig diskuteres... At støtet man får ikke alltid er så godt, er en helt annen sak.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Kan du henvise til hvor dette står?
Vis hele sitatet...

Står under NEK 400.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Kan du henvise til hvor dette står?
Vis hele sitatet...
Husker ikke hvilken forskrift det er, men her er det flere som er enig i at det ikke er tillat med jordet og u-jordet stikk i samme rom.

Det som var nytt for meg, er at om man skal sette opp stikk til varmepumpe, skal denne ha jordet stikk, selv om resten av stikkontaktene i rommet er u-jordet, noe jeg ikke helt ser hensikten med.
Så hvis noen vet hvorfor det er slik, vil jeg gjerne høre mer om akkurat det.
Varmepumper MÅ ha jordet stikk.
Man må legge opp ny kurs med jord, for at det skal være godtatt. Nytter ikke å koble en jordet stikk på en ujordet kurs, da er hensikten borte.